Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: hur fästa ving halvorna?`??

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard hur fästa ving halvorna?`??

    hejsan ,,, då jag köpte mig en seglare äntligen ....
    hur fäster man vingarna på ett bra säkert sätt ??
    är ju ett runt vingstål genom kroppen som ska träs i vingen samt en "styr" pinne i ena ändan ... men i byggbeskrivningen (som bestod av 5 foton på en cd!!) finns inget om hur man säkrar vingen tacksam för hjälp med detta !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    på min seglare så har jag ett vingrör som står styrkan mellan vingarna. sedan 2 små styrpinnar i varje vinge. en bak å en fram. Dom bak sitter endast i glasfiberkroppen. Men de fram är instuckna i ett mässingrör som sitter fast i kroppen.
    Sedan sitter det 2 stopp ringar (sådana som brukar sitta på landställ) som sitter åvanför 2 filade hål i mässingröret. Som sedan låser fast de små styrpinnarna från vingen.

    Förstog du något eller va jag för luddig får rita en bild annars.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Hej Kenneth.

    På min DG-1000 som jag håller på med nu säkras vinghalvorna med ett gummiband, i varje rotsprygel sitter en mässingskrok, typ tavelupphängning. När man har skjutit vinghalvorna på plats är det meningen att man ska haka på ett gummiband runt bägge krokarna.

    Jag har haft samma lösning på tidigare seglare och det har fungerat alldeles utmärkt. Kraften som behövs är inte speciellt stor, det räcker med lite mild övertalning för att få vinghalvorna att ligga an mot kroppen.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ok då e jag med ... känns lite klent med gummiband men funkar det för andra funkar det väl för mig dg-1000 är väl en snarlik kärra som scorpion /mini ventus?
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hade jag varit du kenneth så hade jag satt en skruv igenom vingröret.
    det är enklare än att hålla på med gummi band i trånga utrummen.
    Har en segelkärra själv på 3,5m och där ska vingen sitta ihop med gummiband och den infästningen skulle ja verkligen ändra om jag kunde.
    vingarna sitter löst och glider omkring. kanske borde nämna att kärran är 30år gammal och att jag nu har satt två stycken metal bitar i varje vinge som jag övrelappar varandra när vingarna är på satta och då sätter jag en skruv rakt igenom dem.

    men det är ett fritt land så du får göra som du vill.

    det är bara en sak som fattas BILDER!!!!!!

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    ok då e jag med ... känns lite klent med gummiband men funkar det för andra funkar det väl för mig dg-1000 är väl en snarlik kärra som scorpion /mini ventus?
    Det tror jag att den är, men jag har inte testat hur det funkar i praktiken än...
    Om det verkar sladdrigt så får jag väl hitta på något annat.
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om det finns en vingsadel på kroppen så brukar jag tejpa fast vingen runt vingsadeln med typ el-tejp.

    Sitter som berg, men det måste förståss vara plusgrader när man tejpar.

    På den tiden jag tävlade i segelflyg och konstruerade mina segelkärror själv så monterade jag alltid mina vingar på detta sätt.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    hade jag varit du kenneth så hade jag satt en skruv igenom vingröret.
    det är enklare än att hålla på med gummi band i trånga utrummen.
    Har en segelkärra själv på 3,5m och där ska vingen sitta ihop med gummiband och den infästningen skulle ja verkligen ändra om jag kunde.
    vingarna sitter löst och glider omkring. kanske borde nämna att kärran är 30år gammal och att jag nu har satt två stycken metal bitar i varje vinge som jag övrelappar varandra när vingarna är på satta och då sätter jag en skruv rakt igenom dem.

    men det är ett fritt land så du får göra som du vill.

    det är bara en sak som fattas BILDER!!!!!!
    bilder kommer det kommer ..... har tagit lite bilder under upp packningen samt på den skada som var på kroppen ..
    hmm det är inget ving rör .. utan en stål pinne ca6-7 mm tjock som sticks i vingarna den går fritt genom kroppen ... och i vingen så ligger denna i en "trälåda" typ alltså inget rör där heller
    funderar på att byta ut denna stål pinne till kolfiber stav istället ... säkert lika starkt men myyyycket lättare .. ett annat litet aber var servona som david skickade med till skevrodren i vingarna dom är lite för stora ... så det blir till att beställa andra servon där ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 18:25
  2. Rädda roder - hur fästa?
    Av dap i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 07:18
  3. Hur fästa roderhorn på skevroder?
    Av Ålänning i forum Allmänt om flyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 23:41
  4. fästa skidor till trainer
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-14, 18:35
  5. Hur fästa avgasslang?
    Av JerryD i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 08:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •