Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Första flygningarna med Formosan!

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard Första flygningarna med Formosan!

    Sent ute, men nåjo, måste få skriva av mej lite...

    I måndags dök det upp en avi i postlådan, snabbt som attan iväg till postkontoret efter paketet och hem igen. Det var min borstlösa outrunner motor till Formosan som kommit (äntligen!!), en Integy motor (950kv) vikt: ca 45-50g. Jag hade ingen aning om hur stor motor en Formosa egentligen krävde då jag beställde den, så den får duga nu till att börja med...

    Nåjo, byggde ihop en motorställning samma kväll, blev rätt nöjd med resultatet och det verkar stabilt . Laddade acken och for till sängs...

    Natten mellan måndag & tisdag trillade det ner stoora vita flingor från skyn som skapade ett ca 30-40cm tjockt snötäcke ute. Perfekt för första flygningen!

    Tisdag: Snabbt hem efter skolan. Skruvade ihop det sista på Formosan, kollade att allt fungerade, ställde in servona och fort ut till flygplatsen (hehe de kliade som attans i fingrarna). Min setup var följande:

    Motor: Integy 950kv (ca 45-50g)
    Ack: 3s LiPo 2100mAh (tungt som fan!)
    Prop: GWS 8x6

    Gjorde roderutslagen mindre på skevrodren, var ju somsagt en tid sen jag sist flög...

    Gick inte att starta från marken pga så mycket snö. Så min bror ställde upp som flygplanskastare. Radion på, acken i. Fullgas och kast! Formosan var i luften MEN! jag hade skevrodren tvärtom! ops: Den gjorde en halv roll och landade på rygg i snön! Hade lite bråttom när jag ställde in den så glömde kolla att de var rätt hehe...

    Reverserade kanalen så den lutade åt rätt håll. Försök 2, fullgas- kast och iväg! Nu gick de bättre! Den steg som ett jet flyg (så kändes de iaf) upp i skyn (jag var tidigare van vid en 3-kanals Parkflyer som knappt orkade med en loop! ) Lite trimning på skevrodren så den skulle gå rakt, inget mer behövdes. Dock klarade jag endast av att hålla den i luften max. 30 sekunder innan den dök ner i snön (ovan pilot bakom spakarna hehe...). Nåjo ingen skada skedd, kast och upp i luften. Nu höll jag mej på lägre gas och det gick betydligt bättre. Dock var den aningen för snabb för mej ännu, ovan som jag är. Men kul var det! Vågade också prova på en roll, den var inte perfekt men jag hade iaf gjort min första roll! Dock damp den ner i snön nästan direkt efter, haha! Flög lite för lågt...

    Nytt kast av den något framtunga Formosan. Motorkåpan hade fyllts helt med snö. Tänkte att de inte gjorde så mycket och fortsatte flyga vidare ännu ca 5 min. Hade blivit lite vanare med flyget nu redan och klarade av att flyga runt i ett streck till de var dags att landa. Det började bli lite mörkt och de var svårt att se flyget.

    Jag var väldigt imponerad av den lilla motorn. Trodde aldrig den skulle orka och vilken fart den gav till Måsen! Kunde göra vertikala stigningar om jag så ville! Är mer än nöjd

    Väl hemma igen, blev det att plocka fram kompressorn och blåsa bort all snö. Oturligt nog hade fönstret lossnat (pga den idiotiska fastsättningen med en usel magnet!) och det hade kommit in lite snö i hytten där servona, mottagaren och esc fanns. Blåste bort all snö. Kopplade bort alla kablar och satt med hårtorken ovanför all elektronik så länge att jag var säker på att allt var torrt.

    Hemma inne i värmen plockade jag fram en gammal 2s LiPo på 1700mAh för att stoppa i Måsen med en 9x7 propeller. Tyckte flyget var lite väl häftigt med 3s LiPo nu i början...Bytte prop, kopplade acken. Ingenting händer. Skumt :? , och mittiallt till min fasa ser jag att det börjar ryka från ESC't! Acken snabbt bort! Rev ut alla kontakter och bort med de rykande ESC't. ESC't var helt och hållet sönderbränt, ingen chans att kunna rädda det. Och LiPon hade också smält i ändan, den visade sej efteråt också vara förstörd vid noggrannare granskning :cry: . Dagen som hade börjat så bra slutade dåligt. 40€'s ESC & 20€'s LiPo sönderbrända. Hoppas ESC't skulle gå på garantin. LiPot gick inte mer för de var redan över 1 år gammalt ...

    Onsdag: Trots gårdagen incident bestämde jag mej att jag nog skall flyga! Tog ESC't från min heli och stoppade ner det i Formosan efter att jag tätat det och kåpan borta för att slippa den snömängd som packade ihop sej där annars. Tog ett annat 2s LiPo som jag hade liggande, även det på 1700mAh. Allting fungerade väl och gick till fotbollsplanen för en flygtur. Brorsan kastade iväg det. Det var betydligt lugnare nu, men gick ändå tillräkligt fort! Gjorde även en roll som var nästan perfekt denna gång, utan att den damp ner i snön . Flög runt i ca 10 min. runt i åttor med varierande gas, motorn verkade fortfarande ha mycket kraft och den orkade hur bra som helst! Gick hem med ett leende på läpparna över en lyckad flygning, trots gårdagens ESC & LiPo haveri.

    Torsdag:Tog bussen in till stan, till hobbyaffären där jag köpte ESC't. Killarna som jobbar där är väldigt trevliga och de var inga problem att få ESCt på garantin. . Samma kväll monterade jag ESC't i Formosan, färdig för nästa flygning. Gjorde även en bättre fastsättning av fönstret så de inte skulle lossna fler gånger...

    Fredag: Regnade hela morgonen, och det stormade ute. Inget lämpligt flygväder idag då alltså. Fick nöja mej med att sitta och pilla på flyget och göra lite finjusteringar. Ställde också in "Snap-roll" spaken på radion. Tror ni de går att göra med en Formosa? . Dessutom landade en till avi i postlådan. Denna gång var de Lill-brorsans flyg som dykt upp. En Graupner C17E Staggerwing Dubbeldäckare så de blev att pilla på den lite med samma kväll .

    Ojj det blev långt! Nu hoppas vi på bättre flygväder så brorsorna och jag slipper ut och flyga lite igen. Fan vad de är kul!

    Med vänliga flyghälsningar Tobbe

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Re: Första flygningarna med Formosan!

    Citat Ursprungligen postat av T0bbe
    .....Oturligt nog hade fönstret lossnat (pga den idiotiska fastsättningen med en usel magnet!) .........Gjorde även en bättre fastsättning av fönstret så de inte skulle lossna fler gånger...
    Tjipp !!
    Läst flera inlägg på olika forum om att "luckan" på Formosan lossnat, jag har en Formosakopia:
    http://www.radiostyrda-modeller.se/d...product_id=129 med samma konstruktion för luckans fastsättning.
    Hur löste du detta problem ?

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hehe kul kul formosan är en kul maskin att flyga ... går även att flyga skapligt sakta om man är med me spakarna ! första setuppen kaj hadde i formosan var en liten gws rova på 24 gram som gav 420 gram i drag enligt gws .. 8x43 propp å 2 s acc ... fullt flygbart tillåmed starta från backen (asfalt) dock inga hissnande prestanda men fullt flygbart ! en sak jag märkte är att infästningen till vingen är lite klen så den gjärna vill vrida sig lite .. i bakkant där skruven sitter ... vilket resulkterar i lite orena rollar mm .. även min vill tappa "fönstret" som du kallar det särskillt om man pressar den lite !
    tror det var mcgregor som tipsade i en annan tråd om motor kåpan förstärk den med ex tejp eller annat då den är vääääldigt mjuk å blir fort ful efter ngra smällar! lycka till med dina flygningar ! mvh kenneth
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Min lösning på att "luckan" faller bort löste jag med lite kardborreband som jag limmade på. Men det blev rätt så fult och en stor glipa syntes mellan vingen och luckan så jag tog bort de. Har inte kommit på nån ny mindre synlig lösning :? .

    Hehe japp du har så rätt Kenneth! Jag njuter till 110% när jag flyger med Formosan. Är visserligen bara mitt andra flyg dock . Min kåpa stor ännu hel o fin i skåpet. Skall ta och förstärka den med tejp. Tack för tipset .

    En ny flygrapport: Ökade Exp. på alla roderytor, höjd & sido till 140% och skev till 70%. Nu blev den lite vildare och roligare att flyga! Lyckades även göra ett par upp&ner flygningar tvärs över fotbollsplanen. Den går rakt och fint upp&ner med ytterst lite höjdroder kompensering. Tummen upp för det!

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    japps den e skit kul å flyga -- klarar det mesta även kniveggs cirkel ... det finns massa roder att ta av .. men som sagt expo är rätt bra å ha med stora utslag för det går fort om man inte är försiktig ..... har heller inte upplevt att den är "överkänslig" på tp långt bak snarare roligare .. om man klarar av det ... loopar runt sin egen axel bla .. eller vad det kallas i rätt term jag sket dock i landstället eller vad man ska kalla spagettin som skickades med ... kör buklandning å handstart på min ... ... dock börjar min bli väldigt ful å sliten nu så det är dags att bygga ihop nästa ..
    på den skall flytta sida å höjd servon till bak på kroppen samt köra 2 servon till skevroder ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Jag försökte på loop, men den blev mer och se ut som en roll där man gör stora utslag på sidorodret samtidigt :roll: . Vad borde jag göra för att rätta till det? TP längre bak? Annars går den riktigt fint och rakt framåt. Rollarna börjar jag få mer runda nu också . Skall försöka på knife edge snart

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    I söndags när jag var ute och flög i mörkret hos farsan tappade jag bort min fönsterlucka till Formosan. Den hade antagligen trillat av i luften och farit iväg med vinden för den var helt spårlöst försvunnen. Väl hemma märkte jag att Mini Titanens fönster till huven är nästan lika stort som Formosans orginal fönster. Beställde ett likadant fönster på måndagen och idag dök de upp i postlådan. Började klippa och limma för att få den och passa. Jag blev verkligen nöjd med slut resultatet och nu skall det nog riva i hårt för att då denhär att lossna! Sedan är den betydligt snyggare än orginal 8)




    Fastsättningen är enkel:

    En träbit fastlimmad med epoxy där magneten satt förut. Borrade ett hål i mitten och drog fast en skruv som jag kapade av huvudet på. Limmade sedan fast skruven, borrade hål i fönstret och drog fast med mutter.

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    skit snyggt med huven!!! hmm det där med loopen låter knepigt! ... menar du att den inte loopar "rakt" utan mer tunnel loopar ?? kryss mät så du har samma avstånd vinge stabbe! ..
    har inte märkt några sådana tendenser med min trots labbande med tp samt stora utslag....
    hmmm va ren å fin din formosa är ännu ! ser att du heller inte använt dig av plastringarna till hjul som skickat med ! bra......
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    uff såg på bilden att du skruvat fast proppen i axeln!!! använd prop saver istället sparar motorn samt mycket lägre propp konto när det tar emot ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Tack! Jo jag blev riktigt nöjd med huven

    Labbade lite med TP och nu går den runt utan att den "välter" åt sidan .

    Hjulena köpte jag idag. Skall se hur de fungerar på gräs imoron. Och ang. propellern så är den inte fastskruvad på axeln. Axeln är vänd inåt mot kroppen och jag använder mej utav en sådan här grejj. Så axeln lider ingen risk att bli böjd.


  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det var en mysko propp grej ! har jag aldrig sett innan.. den sitter inte "fast" ?? .. hjulen ser lite små ut för gräs .... om inte gräset är som en golf green.... men det kanske funkar ... kul att du fick ordning på looparna da!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Prop-grejjen är liksom fastskruvad på baksidan av motorn med 3 skruvar. Har sett den rätt ofta som tillbehör för outrunners där axeln är på "fel sida". Med dehär tillbehöret blir det betydligt lättare att montera motorn i Formosan.

    Hur hjulen funkar på gräs får jag reda på imorgon. De är i minsta laget men iaf betydligt snyggare än orginal .

    Btw, vet inte om du visste det men ordet Formosa är ett gammalt namn för Taiwan.

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    uhu visste jag inte
    hmm nu får ja sätta ihop min andra formosa tror jag ,, blev lite inspirerad igen
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    47
    Jobb
    Skola Gymnasie första året

    Standard

    Funderar på att skaffa ny motor till Formosa för att jag tycker den jag har nu börjar kännas lite för klen. Har kikat lite på UH och fann denna:

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4654

    Samt Tower Pro 30A ESC behövs ju också.

    Vad tror ni? Kommer Formosan bli en raket?? :badgrin:

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    verkar ungefär motsvara denna http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=6365-
    som jag har i min formosa .. räcker till men watt angivelsen är glädje kalkyl!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Första flyg
    Av Lakritskatten i forum Nybörjare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 14:29
  2. Min första FPV någonsin
    Av Vindfrisk i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 18:40
  3. min första bensinare
    Av K-dala Anders i forum Bensinmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 20:02
  4. Nytt flyg efter Formosan, förslag?
    Av T0bbe i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 12:02
  5. Första helikoptern
    Av Cribba i forum Helikopter
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •