Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

mne: scorpio segel krra 2,61 spnnvidd frn rztec

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard scorpio segel krra 2,61 spnnvidd frn rztec

    jaha man fr vl lgga in en bygg trd d ! ...

    har brjat plocka lite med grejjerna .... ver lag verkar det som kitet hller ganska bra kvalitet ! dock var det en skada p kroppen som senare visade sig endast ligga i ytskiktet ... s dr blir lite reparation samt lackering senare tanken r att lacka om kroppen iaf s det skapar inget extra arbete ... d kroppen var ngt lite gulaktig mot det otroligt vita i vingarna s fr det bli s ...!
    efter en prov montering av servon som skickades med visade det sig att dessa var ngt lite fr stora s dr blir det ett byte till 9 grammare istllet .... med nstan 2 kilos drag kraft .. tror hoppas att det skall rcka till...
    kommer in med bilder p byggets gng lite senare ..... d jag inte kommit verens med min nya kamera som tar fr stora bilder ..!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    har brjat montera servon i kroppen samt ven slipat upp skadan .. funderar p att helt enkelt bara fylla ut med epoxy. och slipa ner detta sedan innan det blir lackering ... frg valet lutar t att dra snett ver kroppen med brjan vid bakre ving fstet i underkant sedan ka p detta flt tills detta tcker ven hela fenan .. ev en klar rd frg .. behlla det vita frammt ! tar nu bilder .. fast med mobil kamera det fr duga
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jaha kastar in lite bilder d ....en liten bild p skadan samma p bda sidor hr r den dock upp slipad s det var frn brjan bara en spricka .!


    in i kroppen hr med ving stlet ...

    troligen lite snett borrat frn fabriken ... fattas lite ibak kant ... hr syns ven skillnaden i frg p kroppen/vinge


    servon provmonterade samt huven p lagd... lite vad vi orkat med idag ......
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Vacker modell.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    en kass bild p lite tor montering .. kommer inte verens med min kamera .. som tar fr stora bilder !
    taggiga kanter d jag fick minska ner bilden p felaktigt stt !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Hr r n'ra bilder av min "torrmontering"!

    Ihopsatt...


    Sidoroderservo + 400 gram nosbly som ska tryckas in i nosen!


    Hur gr man dessa demonterbara?
    Bygganvisningen vill att man ska epoxylimma, men det vill inte jag...
    Retroholic!

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    mina ving toppar sitter det 2 st styr pinnar p .. dom r inte lika stora som dina ... jag har funderat p detta med monteringen .. s dom r lstagbara ... men inte hittat ngt "vettigt" det blir nog helt enkelt s att om dom skall vara lstagbara att det fr bli tejp ... annar mste man ju nsta sprtta vingen... det vore kanske ett alternativ ... ppna upp vingen ngon cm in fsta en "krok" med ett kort gummiband alternativt en mindre dragfjder s det blir typ samma lsning som hller vingarna mot kroppen ...... hmm kanske lttare i ditt fall d att ppna upp sjlva ving toppen mina toppar r helt i glasfiber s tror inte att dom r s knsliga ...


    400 gram det lter mycket ! fr du inte tp rtt utan den mngden ??.. ser snarlik ut s nr som ving tipparna som r 3 gnger s lnga som p min !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vingspetsarna brukar segelgubbarna i Klubben tejpa med vit eltejp. Och jag har d aldrig sett nn vingspets som lmnat vingen i flykten...
    Hlsningar
    Roger

  9. #9
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Hmm...
    Som vingspetsarna sitter nu, s blir det inte mycket stabilitet...
    Bara en 20 mm kort pinne som styr in i ett hl i ndsprygeln.
    Mste bli lite mer styrning p det hela... Men tejp blir det nog ox!

    400 gram var vl att ta i lite, men det finns utrymme fr inintrimning!
    Retroholic!

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmm tomas du fr vl borra upp stta i en styrpinne till ! ..
    har vart lite smpill med krran ... limmat i krokarna i vinghalvorna med epoxy ... samt fyllt upp skadan i bakkroppen med epoxy nu skall detta bara slipas ner sedan lackas .. briljant vit blir frgen det var det vitaste jag hittade i affren ...

    har ven tittat lite noggrannare p vingarna ... samt vgt dom ... det skiljer 35 gram i vikt p halvorna vet inte vad detta ev skulle pverka i flygningen ... men iaf s kommer det balanseras ... ven dragningen av sttstnger till hjd sida (wire i rr ) skall gras om d detta r fel vinklat s det spnner i wiren .....
    dom medfljande "lapparna" som skulle vara gngjrn till sido roder byttes ut mot kavans stora gngjrn limmades med epoxy samt stiftades .... nu vntar jag bara p att servon till vingarna skall komma ..... kanske r dom lite i underkant i styrka men det fr ge sig ... drar 1,6 kilo tror jag ... men det borde rcka d det r ett till var skevroder ??


    velar dock nnu ang motor eller inte ... men det blir nog iaf monterin av bogser krok med tillhrande mekanism servo i nosen ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    efter lite funderingar fram tillbaka s fick det iaf bli 15 gr servon till skevrodren...2,6 kilo ska vll rcka .... det blev lite karvande d brunnarna var aldeles fr sm... nu ska bara frlngningen av kabeln pillas genom vingen samt ldas ihop innan det stts p plats ... ..
    skadan som var har jag lagt i med epoxy .. blev riktigt stabilt .. s lackering av detta str p tapeten...

    efter en stunds fundering ang sido rodret .. s fr det sitta kvar ... kan vara bra att ha ,..... sade p skoj till david att sido roder mste man ju ha om den ska kniveggas ! inte fr att jag fr en sekund tror att det gr men blir det motor i den kan ni ge er p att det skall provas :badgrin: :badgrin: :badgrin:
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #12

    Standard

    Jag ska ocks ha 15grammare till skevroderna, det borde ju rcka!
    Kr med 8gram till min 1,8metersseglare, o det funkar fint.
    Har rknat p motor, ack esc setupen nu, o hamnar p 540 gram.
    Fr du ha 400 gram i nosen, kanske min tunga setup inte r s dum nd..
    Och blir det fr tungt,ja d fr jag helt enkelt gasa mera
    Skickar med en lnk:
    vad tror du om denna??

    http://www.fullkontroll.se/kolfiberr...14-p-3120.html

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ehh de e inte jag som har 400 gr det r trdkapare tomas
    hmmm tnkte du kra med rr .... jag ska byta till kolfiber stav men rr kanske hller .. min frsta segel krra s har ingen aning .. stlet knns bde tungt bjligt s det ker bort !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    P vr krra, Flyfly hobbys DG-1000 anvndes kolfiberpinne i den frsta versionen, Den r numera utbytt mot stl.
    Jag hittade en 32-sidig trd om krran p RCGroups, dr r en hel del som byter ut kolfiberstngen mot stl. Det verkar som en del har slagit snder kolfiberpinnen med ngra hrda landningar. Kolfiber r ju starkt men skrt, stlet tyngre men betydligt segare.
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    man kanske skulle behlla stl pinnen nd ?? viktmssigt tror jag nog att det gr nd ... d krran r ganska ltt fr sin storlek om man inte elektrifierar .. flyg vikten med el ligger nnstans runt 2 kilo ..... dock fick jag en tanke med stlet .. det knns lite kort i vingarna .. strcker sig dryga 15 cm in i vingen ... det verkar dock inte som om det r s mnga som har denna krra kan ge tips om ev moddar ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    htusan, vrt vingstl gr 250 mm in i varje vinghalva.
    Jobbigt snt, det r ju inte helt ltt att ndra p med en ARF.
    Man fr ju helt enkelt lita p att fabrikanten inte har klantat sig...

    Vad jag kunde lsa p RCGroups s verkade alla verens om att vingarna p DG'n flexar nt kopist, men jag hittade inga inlgg om ngot vingbrott. S det r vl skalalikt och bra...
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    ehh de e inte jag som har 400 gr det r trdkapare tomas
    hmmm tnkte du kra med rr .... jag ska byta till kolfiber stav men rr kanske hller .. min frsta segel krra s har ingen aning .. stlet knns bde tungt bjligt s det ker bort !
    hehe oj! ja det ser jag ju nu. var nog lite trtt igr
    I alla mpx modeller jag haft (3st) har det varit rr, men jag r osker p om det var kolfiber. Kanske glasfiber?? dom var svarta iaf.
    Har frskt att kncka dom p easyglidern genom att flyga hgt upp, drefter dyka rakt ner, o sedan nr roder o vingar brjar fladdra drar jag fullt upp igen.
    Det gr helt enkelt inte att kncka rret!
    Men den r bara 1,8 m i spnnvidd, och gjord i elapor. Scorpion i balsa p sina 2,61m krver kanske helt andra grejer???
    jrnrret r kanske ett ndvndigt ont, trots allt...Men jag vill ju grna ha strre lipo istllet ops: .
    jaja, jag fr se nr grejerna kommer, d blir det till att rkna vikt.

  18. #18
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    Stirra dig inte blind p vingstlets lngd, jag antar att det r byggt in i vingbalken och d mste man ju veta hur vingbalken r konstruerad i vrigt innan man kan avgra om vingstlet r kort eller inte.

    Stirra dig inte heller blind p vikten i vingstlet, du mste komma ihg att en av motorerna i en segelkrra, (jag pstr att det r tv), faktiskt r massan (vikten) i segelflygplanet och det r en motor med en fast effekt. Den vikten,(massan) behvs fr att driva modellen framt med hjlp av gravitationen. En viktls modell fr du inte att flyga alls.

    Nu kanske jag satte lite myror i huvudet p dig nr jag pstr att en segelkrra har tv motorer, vilken den andra motorn r fr du frska rkna ut sjlv. Den har i allafall en variabel effekt.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  19. #19
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hehe ja vikten frstr jag att den behvs .... det var en liten annan aspekt med i det hela med -- kolfibern ger frhoppnings vis med dvs spricker viker sig s att man inte kncker vingen om man skulle kullerbytta ner nn gng .... vvad gller vikten s har vi en kille p klubben som flg sin ocelot p lleberg under stormen per .... med 1,5 kilo extra bly p vingen ! de ni dock blev ju landningen lite brutal!.. men flg gjorde han iaf :den andra motorn torde vl vara vinden d mer motor ska vl inte en seglare ha
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  20. #20
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nja, nstan rtt.

    Motor nummer 2 menar jag r solen som skapar vertikala luftstrmmar uppt, dvs termik.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Liknande mnen

  1. bestllt segel krra !
    Av kenneth67 i forum Segel och Hang
    Svar: 30
    Senaste inlgg: 2008-02-20, 17:56
  2. liten segel krra ...
    Av kenneth67 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2008-01-13, 08:04
  3. besk frn rztec!
    Av kenneth67 i forum Allmnt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2008-01-10, 17:38
  4. Svar: 5
    Senaste inlgg: 2006-09-06, 09:08
  5. Mosquito frn Scorpio... Locklyft
    Av ssn i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlgg: 2006-08-09, 16:26

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •