Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: val av en "riktig" heli

  1. #1

    Standard val av en "riktig" heli

    Hallå!

    Är väl rätt så ny i den här världen med rchelikoptrar men ruskigt roligt köpte för ett tag sedan en e-sky robins22 som jag själv tycker bemästrar rätt så bra.vad är nästa steg för mig har hört mig för lite och en belt cp eller dragonfly36e eller något annat märke.Är det för svåra maskiner för mig jag har hört att det ska vara en stor skillnad jämfört med min heli.

    ivrig flygare.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Vaktmästare V-mina kyrka
    Klubb
    Genlanda MFK

    Standard

    hej!
    roligt att du har fastnat för den här hobbyn och välkommen
    in i en fantastiskt roligt hobby!

    min första heli va faktiskt också en e.sky robins 22.
    förjä**a rolig sak
    efter den så köpte jag en caliber 5 och har inte en sekund ångrat
    att jag köpte "riktigt" på engång. det skulle isåfall va att det va en kyosho
    då...dom är ganska saftiga i reservdelspriser
    och nu flyger jag en raptor 50 titan.

    din fråga handlar ju ganska mycket om vilka pengar du har att röra dig med. oftast så blir man ju som nybörjare uppmanad att köpa sig en sim å
    nöta i den och det är nog inte alls en dum sak att göra.
    men det går att lära sig utan sim. bara man tar det lugnt och försiktigt OCH kör med träningställ!!

    jag är ingen förordare av "rtf" kit när det gäller helikopter.
    utan försök att köpa så stort som du har råd med och gärna
    en heli som kanske andra i din närhet/klubb flyger så kan dom hjälpa dig
    med inställningar,provflyg etc...

    så mitt tips är att satsa på en heli i 50 strl. stor och stabil och fin att lära
    sig flyga med och då gärna en som andra kan hjälpa dig med.

    annars finns här http://www.lmfk.nu/article_read.php?id_article=32
    en väldigt bra artikel som jag tycker du kan ägna en minut till.

    att välja heli + all annan utr är inte lätt,jag vet. men vi är många som ska hjälpa dig och det kommer att komma massor av tips så du får helt enkelt
    sätta dig och "sålla" lite runt allt som finns att erbjuda,men jag ska iaf försöka att hjälpa dig så gott jag kan

    än en gång välkommen till en otroligt rolig(och beroende framkallande) hobby!!

    Mvh/ Daniel
    Futaba F7C 2,4 GHz
    T-Rex 500 ESP,BeastX
    Kyosho Edge 540 EPP Red Bull

    http://www.pixbox.se/usr_show_id90158_page0_order1.html

  3. #3

    Standard

    ja man får tacka så länge detär ju en djungel där ute men ska nog hitta något snart lutar mot en belt cp.

    mini

  4. #4
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Om du har tänkt att flyga mer än i fisfart (ungefär som din R22) så kommer säkert en belt cp fungera. Om du däremot tänkte utvecklas som pilot och ha nånting att växa i, samt köpa något prisvärt så tycker jag att du ska leta bland 50-helikoptrar.
    Anledningen är att en liten helikopter inte på långa vägar är lika stabil men i mångt och mycket nästan lika dyr.

    Jag började med en Zoom 400 för en del år sen, men bytte till trex när zoomen blev för dyr att reparera. Jag skulle utan tvekan köpt en 50size direkt om jag fått börja på nytt.

    Köp också något av kvalitet! Det kan låta nedlåtande, men det "finns" inte lika många helikoptrar som det säljs på marknaden. Jag har ingen personlig erfarenhet av just belt cp (mer än att ha hållt i en vid ett par tillfällen), men är skeptisk mot icke så välkända märken. Speciellt när det gäller servon och gyro. Bara för att det står "avancerat heading hold gyro" betyder det inte att det fungerar bra, många har fått erfara detta. Man får lite vad man betalar för.

    Köp något beprövat, och som tidigare sagts, något som folk använder i din omgivning. Helikopterflyg kräver att man vet hur helikoptern fungerar, och vet hur den ska justeras in.
    Trex (i alla storlekar), Raptor, Caliber är välkända helikoptrar som fungerar bra. Futaba 240, 401, 601, 611 är gyron som också är populära. För elheli främst 240 och 401.

    Ställ gärna din fråga på www.rcheli.se , de är ofta ännu bättre uppdaterade på nya helikoptrar. Grundtipsen brukar dock vara samma.

    Som sagt, vill du bara ha kul och prova en annan typ av heli än din R22, prova en belt cp. Vill du lära dig flyga och ha en modell som du faktiskt kan få ut lite mer av, satsa på en heli i 50 storlek.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  5. #5

    Standard

    okej tack som fan det är inte lätt med allt de här. men kanske en dum fråga men vad menas med heli i 50 klassen?ska jag glömma att köpa en walkera dragonfly 36? är inte grejerna bra på den?

    mini.

  6. #6
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    50-klassen betyder att en motor av .50-storlek används. På samma sätt definieras 30, 60 och 90 klass.
    Walkera är känt som ett billigare alternativ, men det är på bekostnad av kvalitet.
    Jag tycker egentligen att det är ännu viktigare för en nybörjare att ha bra saker som man vet funkar, så slipper man grubbla över onödiga problem. Du kommer att ha tillräckligt att fundera på ändå
    Skillnaden mellan en komplett T-rex 450 och en Raptor 50 är inte så stor ekonomiskt. Skillnaden mellan de och en Walkera är dock märkbar. Så även kvaliteten.

    Börja med att fundera på vad du vill få ut. Vill du lära dig att flyga seriöst eller är det mest lite prova på du är ute efter? Därefter kan du välja en lämplig helikopter och till den lämplig utrustning. Lägg gärna ut en spec på vad du tänkt köpa innan du beställer om du känner dig osäker på vilka delar som du ska välja.

    Ps! Andrahandsvärdet är betydligt bättre på välkända helikoptrar. Det kan även vara en idé att köpa en begagnad helikopter om du vill spara på slantarna. Ds
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  7. #7

    Standard

    tack för bra svar jag ska svara lite jag med på dina frågor.jag har inte hållt på allt för länge med det här men mitt mål är väl att ta ut den fina dagar och träna på nya saker hela tiden till en början att lära sig att hovra bra och få kontroll över helin man kanske kan säga att jag till en början ska ut och söndags köra lite för att känna på de här sedan kanske öka med en mer avancerad heli i framtiden.just nu kanse jag hade tänkt mig i prisklassen 2500-3000kr det kostar ju tyvärr en del att kracsha också har lärt mig nu att dyrare heli dyrare reservdelar.

    ivrig på att köra en "riktig" heli.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Är ingen heli-flygare själv men i min Klubb är Hirobo-helisarna de som är vanligast. Orsaken är främst kvaliteten och de synnerligen humana reservdelspriserna såvitt jag förstått. Hirobo kan du främst hitta här - http://www.4fun.se/
    Såg att du bor i Björklinge vilket ju inte är så väldigt långt ifrån 4Fun som håller till i Härkeberga.
    Men viktigast är nog att om möjligt söka sig till en Klubb och då gärna satsa på en heli som används inom Klubben - det gör "uppstarten" för dig mycket enklare.
    Lycka till hälsar
    Roger

Liknande ämnen

  1. En "riktig" Baiojet
    Av henke2 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-25, 19:40
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •