Reklam

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

mne: Stllen att flyga p som inte krver medlemsskap i SMFF

Standard Stllen att flyga p som inte krver medlemsskap i SMFF

Vad finns det fr stllen att flyga p runtomkring som inte krver medlemsskap i SMFF ?

Jag vill undvika att g med i en klubb fr 600:- bara fr att f sndagsflyga p ett bra flt.
    - "Jag r inte rdd, jag kan flyga"
    Hr bor jag

Standard

kersberga men det r ju en bit frn sollentuna... Man mste dock vara med i klubben men alla pengar gr iaf till klubben
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Standard

Tack, hanke.
    Vilken klubb, hemsida ?
    Hr bor jag

Standard

Vill man ha en kortklippt start- och landningsbana, servicedep, sllskap av andra flygare mm, s r det ju ett modellflygflt som gller. D kostar det frsts ngot att flyga dr ocks, i alla fall om man ska vara stammis. Men jag knner precis som du att det r ondigt att betala flera hundralappar extra bara fr att stdja SMFF.

Om du njer dig med en stor ppen plats med ganska lite folk, s kanske Jrvafltet eller ngot annat liknande. Kolla kartor och flygfoton p Eniro fr ider. Om det nu r en plats dr det kan passera mnniskor s kan man frsts inte flyga med vilka modeller som helst - det mesta som r tungt, snabbt eller drivs av frbrnningsmotor kan kanske ses som olmpligt.

Sjlv flyger jag oftast ver en ker nra hemmet. Start och landning sker p en sparsamt trafikerad cykelbana. Funderar p att g med i lokala klubben, trots att den r med i SMFF, fr att trffa likasinnade och kanske lra mig mer. Sneglar ven mot en del modeller som inte skulle passa s bra dr jag flyger just nu, och d skulle tillgng till fltet vara ett plus.

loops avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    329
    Jobb
    Automations ingenjr
    Klubb
    SalaRFK

Standard

Du fr nog rkna med att betala fr dig om du vill flyga p ett bra flt oavsett om det om klubben r ansluten till SMFF eller RCF, det r slla det r SMFF eller RCF som r det dyra fr klubben utan underhllat av fltet.

//DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Standard

Citat Ursprungligen postat av loop
    Du fr nog rkna med att betala fr dig om du vill flyga p ett bra flt oavsett om det om klubben r ansluten till SMFF eller RCF, det r slla det r SMFF eller RCF som r det dyra fr klubben utan underhllat av fltet.
    En klubb som jag har hrt siffror ifrn tar 600:- i medlemsavgift, men brjar bli s mnga att det brjar bli dags att snka avgiften. 330 av dessa 600kr gr direkt till SMFF, och SMFF verkar sedan ge vldigt lite tillbaka. Driften av det fina flygfltet klubben har ryms allts, tillsammans med vriga utgifter, i de 270kr som klubben inte skickar till SMFF. Klart som pannkakssmet att de skulle kunna snka medlemsavgiften rejlt om de var anslutna till RCFF istllet.

loops avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    329
    Jobb
    Automations ingenjr
    Klubb
    SalaRFK

Standard

Man fr tillbaka frn SMFF om man sker pengar. Problemet r att man sllan gr det. LOK std fr man om man r SMFF bunden ,
    men detta r en helt annan gammal frga.

MagnusStrmqvists avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    369
    Jobb
    Teknisk sljare
    Klubb
    Hka Halmstad

Standard

Tyckte som du Herr Strmquist, trevligt efternamn frresten, inte s mnga av oss Strmqvistare, men efter 2 rs elflygande p ett stort flt med en asfaltvg rtt igenom s har jag tagit steget. Startar i vr p Halmstad modellflygklubb Hkaklubben fr att dels f tillgng till ett ordentligt flt, och det frstr man kostar pengar att underhlla osv, dels att f trffa likasinnande och f den sociala biten.
    En annan anledning r att jag hll p att plantera min 2.20 elkrra p 4 kg i frontrutan p en bil som "smg sig p" bakifrn nr jag var p vg att landa!!!! En sdr 1,5 m tillgodo och en uppskrmd kepsgubbe ute p sndagskrning i somras...hehe :roll: Oooops

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av loop
    Man fr tillbaka frn SMFF om man sker pengar. Problemet r att man sllan gr det. LOK std fr man om man r SMFF bunden ,
    men detta r en helt annan gammal frga.
    Hej,
    Vldigt f Klubbar "fr tillbaka" ngon avgrande summa pengar via LOK-stdet. Visst finns det undantag dr man har en stor ungdomsaktivitet men sanningen r ju den att vr kra sysselsttning mestadels attraherar en aning ldre "ungdomar" - unga i sinnet men inte lika unga till lder.
    Sen r jag absolut av den uppfattningen att flyger man lite strre krror n en mindre parkflyer s skall det ske p flygflt - att flyga sdana krror bland allmnheten p idrottsplaner, cykelvgar m m r synnerligen olmpligt - om jag fr tycka till...
    Och jag blir en aning frvnad att det betraktas som dyrt att betala ngra hundralappar per r fr att f tillgng till ett flygflt med - oftast - stugor, grsklippare och annan utrustning.
    Om Klubben inte r med i SMFF s fr ni ocks rkna med att den fr en utgift fr ansvarsfrskring som skall finansieras med medlemsavgiften - s alla 330 kr frsvinner inte frn Klubbavgiften. Ett fiktivt exempel kan vara en "medelklubb" vilken jag gissar har max 30 st fullt betalande medlemmar. Sg att Klubbdelen av avgiften r 270 kr = 30*270 = 8.100 kr som r Klubbens budget - om man inte lyckas med att "hitta" pengar ngon annanstans. Om vi lgger till en Ansvarsfrskring (=Klubben ej SMFF-klubb) - som ligger runt 2.000 kr/r - blir det p sin hjd kvar ca: 6.000 kr som skall tcka alla andra kostnader - bl a arrende fr fltet, Klubbstuga, grsklippare, sakfrskringar, utskick m m mm. S inte r det mnga slantar Klubbstyrelsen har till sitt frfogande fr att ro runt verksamheten. Jag tycker nog att dessa hundralappar r en bagatell om man tar i beaktande vad man fr fr slantarna - oavsett om man r med i SMFF, RCFF eller vljer bort bda organisationerna.
    Hlsningar
    Roger

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Ansvarsfrskringen fr vl den enskilda personen teckna inte klubben ?

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

hej! nr jag terupptog mitt flygande igen .. s var det p idrottplatsen utanfr byn.... dr harvade jag ett bra tag .. men ledsnade snart p att st sjlv p en blsig plan .... klubben jag valde r ansluten till smff det r fresten bgge klubbarna i stan ... det retade mig lite att det inte fanns ntt alternativ dr .... hur som s avgiften till klubben r 600 kr ret ... varav d tydligen 330 kr gr till smff hadde hellre sett att dom pengarna stannat i klubben men snt r livet ! hur som s den gemenskapen som finns i klubben r en minst lika stor del i flyghobbyn som sjlva flygandet tycker jag ... nu har vi ju en ganska lg avgift har sett att det finns klubbar som det kostar bra mycket mer ... men som sagt det kostar att hlla med flt klippare mm mm klubblokaler samt en massa annat ...det r ju inte till klubben man betalar utan egenteligen till sig sjlv fr att man skall ha nnstans att flyga ..!??
    istort sett alla klubbar har ju ntt dom kallar fr gst medlemsskap .. men oftast krvs d att man redan r medlemn i en annan klubb... prova p kan man nog gra ett tag men sedan "krvs" att man blir fullvrdig medlem ..... hadde det finnits ett alternativ dr smff medlemskapet inte var tvingat det skulle kostat nn 100 lapp mer s skulle jag utan att tveka valt den klubben ... men som sagt verkligheten r den vi lever i dr finns inte s mnga val nnu s tillvida att paragraf 37 ndras detta ret ....
    men som sagt gldjen gemenskapen vervger nnu s lnge iallafall fr mig ... frvrigt s r jag nu medlem i bda frbunden ! skall rcff komma nnstans s fr mna ta den smllen 100 kr "extra" om ret r inget man saknar dessutom s gr det till en bra sak !
    mvh kenneth
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Ansvarsfrskringen fr vl den enskilda personen teckna inte klubben ?
    Hej,
    Vi vill inte att en eventuell olycka p vrt flt skall f ekonomiska konsekvenser fr den enskilde - och kanske ocks fr oss som Klubb. Drfr tecknade vi en ansvarsfrskring i o m att alla inte lngre r medlemmar i SMFF - dr frskringen som ni skert vet ingr i medlemskapet. Det r mjligt att det r "overkill" men en eventuell olycka kan f enorma ekonomiska konsekvenser s p den punkten backar vi inte - alla som flyger skall vara ansvarsfrskrade och vi kan inte kontrollera varje enskild medlems frskringar.
    Sen hller jag till fullo med Kenneth - fr mig r detta ocks till stor del en social samvaro och ett "andningshl". Och att fr jmnan st ensam och flyga r inget fr mig - men givetvis r vi olika dr.
    Detta med Gstmedlemskap r nog ocks en "kvarleva" baserad p SMFF-klubbarnas krav p SMFF-medlemskap. Fr att flygare som vill vara med i flera Klubbar inte skall tvingas betala dubbla SMFF-avgifter s har de flesta Klubbar ett Gstmedlemskap som ofta r "Klubb-delen" av Medlemsavgiften. I o m att mnga Klubbar nu p eget bevg skippar kravet p SMFF-medlemskap s skulle jag tro att detta med Gstmedlemskap r en medlemsform under avveckling. Men det r bara min egen gissning...
    Hlsningar
    Roger
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

Standard

I vr klubb blev jag medlem ett r efter att de gick ur smff, modlemsavgiften lg p 100 spnn.

Hade jkligt tur att jag bodde nra det fltet.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Standard

Jag har absolut inget emot att betala till klubben fr nyttjande av klubbstuga, grsklippare, flt och kanske lite till.

Det som str mig r att jag mste betala till SMFF fr i stort sett ingenting, iofs frskringen d, men den har jag ju genom mitt medlemskap i RCFF.

Med andra ord, jag skulle inte ha nt emot att betala 600:- till klubben om den gav mig det jag ville ha, snyggt flt, bra stuga och annat, Men att ge pengar till en organisation som inte ger mig nt, knns j**ligt tungt.

/Bengan

Ps till Magnus Strmqvist, egentligen s r alla strmqvistar slkt, eftersom namnet r tilldelat till vr urfader nn gng p 1700 talet, om jag inte minns fel.
    Hr bor jag

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

det finns otaliga inlgg trdar dr detta diskuterats .. vi ska nog inte dra igng en hets trd till om det . nu !?? men frstr vad du menar !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Standard

Kanske lite lngt att ka men Botkyrka rfk har inget krav p SMFF medlemskap.
    BRFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jocke H
    Kanske lite lngt att ka men Botkyrka rfk har inget krav p SMFF medlemskap.
    BRFK
    Trevligt att hra! Det ligger lite smtt off, men kanske kan man komma och gstflyga ngon gng i sommar...

Mvh,

/Fredrik

Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    481
    Jobb
    Entrepenr
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

Standard

Vi fr hoppas att paragraf 37 frsvinner. Vore ju ganska enkelt d fr klubbar......speciellt inbitna SMFF klubbar.

- Sndagsflygare gr med i RCFF

- Dem som vill ha modellflygnytt och tvlar (aktiva) gr med i SMFF

Sen fr vi hoppas att dem klubbar som inte tar emot gstflygare idag bara fr att man r medlem i RCFF....gr 180 grader. Fr allas skull och deras egen

.....hr fljer ett utdrag ur SMFF egen text ang. sin frskring

Frskringar
    SMFF och RF tillhandahller ett antal frskringar t vra medlemmar. Det gller dels frskringar som r intressanta fr de anslutna klubbarna men ocks fr de personer som r medlemmar i klubbarna.

Vi har tv avtal med If nr det gller frskringar fr oss modellflygare. Vi har olycksfallfrskring och en frskring fr egendom, avbrott, ansvar, frmgenhetsbrott, kris och rttsskydd.

Olycksfallfrskring omfattar:

* Medicinsk invaliditet, 5 basbelopp

* Ekonomisk invaliditet, 10 basbelopp

* Ddsfallskapital, 0,5 basbelopp

* Lke-, res- och tandbehandlingskostnader. Ersttning som r ndvndiga och skliga kostnader.

* Rehabilitering, 2 basbelopp

Merkostnader

* Personliga tillhrigheter, 0,5 basbelopp

* Extra kostnader under den akuta lkningstiden, 3 basbelopp

Frskringen gller vid olycksfallsskada som drabbar den frskrade under utvning av modellflygning samt visst underhllsarbete inom SMFF.

Frskringen fr egendom, avbrott, ansvar, frmgenhetsbrott, kris och rttsskydd:

Frskringen gller fr alla medlemmar som genom klubbar anslutits till SMFF vid all flygning under frutsttningen att denna sker enligt de regler och bestmmelser som gller inom SMFF.

Frskringen gller vidare fr all vrig verksamhet som arrangeras av klubbar och SMFF.

ven icke medlemmar som tillflligt deltager i verksamheten omfattas av frskringen.

Frskringen gller ven under internationella tvlingar i hela vrlden fr de som representerar SMFF eller ansluten klubb.

Frskringen gller inte fr skada som intrffar nr modellflygfarkosten dirigeras frn plats utanfr omrde som godknts fr start och landning av SMFF eller ansluten klubbstyrelse.

Observera den feta texten, detta innebr att frskringen gller som gstflygare oavsett om man r med i RCFF eller inte r medlem ngonstans...hller p AIK eller Djurgrn....r nybrjare eller veteran etc.

Sen hller jag med loop att underhll etc. kostar mycket pengar och insats
    men det r en helt annan sak. Sjlv skulle jag gladligen bet. ngra extra hundralappar till klubben om det krvdes fr att kpa ny grsklippare etc.

ps. vet att jag gjort liknande inlgg tidigare ops: men det dr med att frbjuda gstflygare p.g.a. att man r med i RCFF och inte SMFF gr mig heligt frbannad att jag inte fr nog av att propagera fr....."gstflygning t alla...ropa skall skalla"..he he
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

"En gng modellflygare, alltid modellflygare"

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Citat Ursprungligen postat av Wulfman
    Sen hller jag med loop att underhll etc. kostar mycket pengar och insats
    men det r en helt annan sak. Sjlv skulle jag gladligen bet. ngra extra hundralappar till klubben om det krvdes fr att kpa ny grsklippare etc.

ps. vet att jag gjort liknande inlgg tidigare ops: men det dr med att frbjuda gstflygare gr mig heligt frbannad att jag inte fr nog av att propagera fr....."gstflygning t alla...ropa skall skalla"..he he
    PDT_Armataz_02_44 kan inte annat n att hlla med dig Wulfman.

Liknande mnen

1. Svar: 2
    Senaste inlgg: 2012-03-20, 06:17
  2. Depronflygning, ska jag inte flyga snt?
    Av lnning i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2011-12-22, 12:14
  3. Sopor kan inte flyga
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 31
    Senaste inlgg: 2011-02-05, 22:51
  4. Bjrnar kan vl inte flyga, eller?
    Av Kennerdahl i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2011-01-11, 01:34

Behrigheter fr att posta