Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Ställen att flyga på som inte kräver medlemsskap i SMFF

  1. #1

    Standard Ställen att flyga på som inte kräver medlemsskap i SMFF

    Vad finns det för ställen att flyga på runtomkring som inte kräver medlemsskap i SMFF ?

    Jag vill undvika att gå med i en klubb för 600:- bara för att få söndagsflyga på ett bra fält.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  2. #2

    Standard

    Åkersberga men det är ju en bit från sollentuna... Man måste dock vara med i klubben men alla pengar går iaf till klubben
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Tack, hanke.
    Vilken klubb, hemsida ?
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  4. #4

    Standard

    Vill man ha en kortklippt start- och landningsbana, servicedepå, sällskap av andra flygare mm, så är det ju ett modellflygfält som gäller. Då kostar det förstås något att flyga där också, i alla fall om man ska vara stammis. Men jag känner precis som du att det är onödigt att betala flera hundralappar extra bara för att stödja SMFF.

    Om du nöjer dig med en stor öppen plats med ganska lite folk, så kanske Järvafältet eller något annat liknande. Kolla kartor och flygfoton på Eniro för idéer. Om det nu är en plats där det kan passera människor så kan man förstås inte flyga med vilka modeller som helst - det mesta som är tungt, snabbt eller drivs av förbränningsmotor kan kanske ses som olämpligt.

    Själv flyger jag oftast över en åker nära hemmet. Start och landning sker på en sparsamt trafikerad cykelbana. Funderar på att gå med i lokala klubben, trots att den är med i SMFF, för att träffa likasinnade och kanske lära mig mer. Sneglar även mot en del modeller som inte skulle passa så bra där jag flyger just nu, och då skulle tillgång till fältet vara ett plus.

  5. #5
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Du för nog räkna med att betala för dig om du vill flyga på ett bra fält oavseätt om det om klubben är ansluten till SMFF eller RCF, det är sälla det är SMFF eller RCF som är det dyra för klubben utan underhållat av fältet.

  6. #6
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av loop
    Du för nog räkna med att betala för dig om du vill flyga på ett bra fält oavseätt om det om klubben är ansluten till SMFF eller RCF, det är sälla det är SMFF eller RCF som är det dyra för klubben utan underhållat av fältet.
    En klubb som jag har hört siffror ifrån tar 600:- i medlemsavgift, men börjar bli så många att det börjar bli dags att sänka avgiften. 330 av dessa 600kr går direkt till SMFF, och SMFF verkar sedan ge väldigt lite tillbaka. Driften av det fina flygfältet klubben har ryms alltså, tillsammans med övriga utgifter, i de 270kr som klubben inte skickar till SMFF. Klart som pannkakssmet att de skulle kunna sänka medlemsavgiften rejält om de var anslutna till RCFF istället.

  8. #8
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Man får tillbaka från SMFF om man söker pengar. Problemet är att man sällan gör det. LOK stöd för man om man är SMFF bunden ,
    men detta är en helt annan gammal fråga.

  9. #9
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Tyckte som du Herr Strömquist, trevligt efternamn förresten, inte så många av oss Strömqvistare, men efter 2 års elflygande på ett stort fält med en asfaltväg rätt igenom så har jag tagit steget. Startar i vår på Halmstad modellflygklubb Hökaklubben för att dels få tillgång till ett ordentligt fält, och det förstår man kostar pengar att underhålla osv, dels att få träffa likasinnande och få den sociala biten.
    En annan anledning är att jag höll på att plantera min 2.20 elkärra på 4 kg i frontrutan på en bil som "smög sig på" bakifrån när jag var på väg att landa!!!! En sådär 1,5 m tillgodo och en uppskrämd kepsgubbe ute på söndagskörning i somras...hehe :roll: Oooops

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av loop
    Man får tillbaka från SMFF om man söker pengar. Problemet är att man sällan gör det. LOK stöd för man om man är SMFF bunden ,
    men detta är en helt annan gammal fråga.
    Hej,
    Väldigt få Klubbar "får tillbaka" någon avgörande summa pengar via LOK-stödet. Visst finns det undantag där man har en stor ungdomsaktivitet men sanningen är ju den att vår kära sysselsättning mestadels attraherar en aning äldre "ungdomar" - unga i sinnet men inte lika unga till ålder.
    Sen är jag absolut av den uppfattningen att flyger man lite större kärror än en mindre parkflyer så skall det ske på flygfält - att flyga sådana kärror bland allmänheten på idrottsplaner, cykelvägar m m är synnerligen olämpligt - om jag får tycka till...
    Och jag blir en aning förvånad att det betraktas som dyrt att betala några hundralappar per år för att få tillgång till ett flygfält med - oftast - stugor, gräsklippare och annan utrustning.
    Om Klubben inte är med i SMFF så får ni också räkna med att den får en utgift för ansvarsförsäkring som skall finansieras med medlemsavgiften - så alla 330 kr försvinner inte från Klubbavgiften. Ett fiktivt exempel kan vara en "medelklubb" vilken jag gissar har max 30 st fullt betalande medlemmar. Säg att Klubbdelen av avgiften är 270 kr = 30*270 = 8.100 kr som är Klubbens budget - om man inte lyckas med att "hitta" pengar någon annanstans. Om vi lägger till en Ansvarsförsäkring (=Klubben ej SMFF-klubb) - som ligger runt 2.000 kr/år - blir det på sin höjd kvar ca: 6.000 kr som skall täcka alla andra kostnader - bl a arrende för fältet, Klubbstuga, gräsklippare, sakförsäkringar, utskick m m mm. Så inte är det många slantar Klubbstyrelsen har till sitt förfogande för att ro runt verksamheten. Jag tycker nog att dessa hundralappar är en bagatell om man tar i beaktande vad man får för slantarna - oavsett om man är med i SMFF, RCFF eller väljer bort båda organisationerna.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ansvarsförsäkringen får väl den enskilda personen teckna inte klubben ?

  12. #12
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hej! när jag återupptog mitt flygande igen .. så var det på idrottplatsen utanför byn.... där harvade jag ett bra tag .. men ledsnade snart på att stå själv på en blåsig plan .... klubben jag valde är ansluten till smff det är fresten bägge klubbarna i stan ... å det retade mig lite att det inte fanns nått alternativ där .... hur som så avgiften till klubben är 600 kr året ... varav då tydligen 330 kr går till smff hadde hellre sett att dom pengarna stannat i klubben men sånt är livet ! hur som så den gemenskapen som finns i klubben är en minst lika stor del i flyghobbyn som själva flygandet tycker jag ... nu har vi ju en ganska låg avgift har sett att det finns klubbar som det kostar bra mycket mer ... men som sagt det kostar att hålla med fält klippare mm mm klubblokaler samt en massa annat ...det är ju inte till klubben man betalar utan egenteligen till sig själv för att man skall ha nånstans att flyga ..!??
    istort sett alla klubbar har ju nått dom kallar för gäst medlemsskap .. men oftast krävs då att man redan är medlemn i en annan klubb... prova på kan man nog göra ett tag men sedan "krävs" att man blir fullvärdig medlem ..... hadde det finnits ett alternativ där smff medlemskapet inte var tvingat å det skulle kostat nån 100 lapp mer så skulle jag utan att tveka valt den klubben ... men som sagt verkligheten är den vi lever i å där finns inte så många val ännu så tillvida att paragraf 37 ändras detta året ....
    men som sagt glädjen å gemenskapen överväger ännu så länge iallafall för mig ... förövrigt så är jag nu medlem i båda förbunden ! skall rcff komma nånstans så får mna ta den smällen å 100 kr "extra" om året är inget man saknar dessutom så går det till en bra sak !
    mvh kenneth
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Ansvarsförsäkringen får väl den enskilda personen teckna inte klubben ?
    Hej,
    Vi vill inte att en eventuell olycka på vårt fält skall få ekonomiska konsekvenser för den enskilde - och kanske också för oss som Klubb. Därför tecknade vi en ansvarsförsäkring i o m att alla inte längre är medlemmar i SMFF - där försäkringen som ni säkert vet ingår i medlemskapet. Det är möjligt att det är "overkill" men en eventuell olycka kan få enorma ekonomiska konsekvenser så på den punkten backar vi inte - alla som flyger skall vara ansvarsförsäkrade och vi kan inte kontrollera varje enskild medlems försäkringar.
    Sen håller jag till fullo med Kenneth - för mig är detta också till stor del en social samvaro och ett "andningshål". Och att för jämnan stå ensam och flyga är inget för mig - men givetvis är vi olika där.
    Detta med Gästmedlemskap är nog också en "kvarleva" baserad på SMFF-klubbarnas krav på SMFF-medlemskap. För att flygare som vill vara med i flera Klubbar inte skall tvingas betala dubbla SMFF-avgifter så har de flesta Klubbar ett Gästmedlemskap som ofta är "Klubb-delen" av Medlemsavgiften. I o m att många Klubbar nu på eget bevåg skippar kravet på SMFF-medlemskap så skulle jag tro att detta med Gästmedlemskap är en medlemsform under avveckling. Men det är bara min egen gissning...
    Hälsningar
    Roger
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    I vår klubb blev jag medlem ett år efter att de gick ur smff, modlemsavgiften låg på 100 spänn.

    Hade jäkligt tur att jag bodde nära det fältet.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  15. #15

    Standard

    Jag har absolut inget emot att betala till klubben för nyttjande av klubbstuga, gräsklippare, fält och kanske lite till.

    Det som stör mig är att jag måste betala till SMFF för i stort sett ingenting, iofs försäkringen då, men den har jag ju genom mitt medlemskap i RCFF.

    Med andra ord, jag skulle inte ha nåt emot att betala 600:- till klubben om den gav mig det jag ville ha, snyggt fält, bra stuga och annat, Men att ge pengar till en organisation som inte ger mig nåt, känns j**ligt tungt.

    /Bengan

    Ps till Magnus Strömqvist, egentligen så är alla strömqvistar släkt, eftersom namnet är tilldelat till vår urfader nån gång på 1700 talet, om jag inte minns fel.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  16. #16
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det finns otaliga inlägg å trådar där detta diskuterats .. vi ska nog inte dra igång en hets tråd till om det . nu !?? men förstår vad du menar !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  17. #17

    Standard

    Kanske lite långt att åka men Botkyrka rfk har inget krav på SMFF medlemskap.
    BRFK

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jocke H
    Kanske lite långt att åka men Botkyrka rfk har inget krav på SMFF medlemskap.
    BRFK
    Trevligt att höra! Det ligger lite smått off, men kanske kan man komma och gästflyga någon gång i sommar...

    Mvh,

    /Fredrik

  19. #19
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Vi får hoppas att paragraf 37 försvinner. Vore ju ganska enkelt då för klubbar......speciellt inbitna SMFF klubbar.

    - Söndagsflygare går med i RCFF

    - Dem som vill ha modellflygnytt och tävlar (aktiva) går med i SMFF

    Sen får vi hoppas att dem klubbar som inte tar emot gästflygare idag bara för att man är medlem i RCFF....gör 180 grader. För allas skull och deras egen

    .....här följer ett utdrag ur SMFF egen text ang. sin försäkring

    ************************************************** *******
    Försäkringar
    SMFF och RF tillhandahåller ett antal försäkringar åt våra medlemmar. Det gäller dels försäkringar som är intressanta för de anslutna klubbarna men också för de personer som är medlemmar i klubbarna.

    Vi har två avtal med If när det gäller försäkringar för oss modellflygare. Vi har olycksfallförsäkring och en försäkring för egendom, avbrott, ansvar, förmögenhetsbrott, kris och rättsskydd.


    Olycksfallförsäkring omfattar:

    * Medicinsk invaliditet, 5 basbelopp

    * Ekonomisk invaliditet, 10 basbelopp

    * Dödsfallskapital, 0,5 basbelopp

    * Läke-, res- och tandbehandlingskostnader. Ersättning som är nödvändiga och skäliga kostnader.

    * Rehabilitering, 2 basbelopp



    Merkostnader

    * Personliga tillhörigheter, 0,5 basbelopp

    * Extra kostnader under den akuta läkningstiden, 3 basbelopp



    Försäkringen gäller vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under utövning av modellflygning samt visst underhållsarbete inom SMFF.





    Försäkringen för egendom, avbrott, ansvar, förmögenhetsbrott, kris och rättsskydd:



    Försäkringen gäller för alla medlemmar som genom klubbar anslutits till SMFF vid all flygning under förutsättningen att denna sker enligt de regler och bestämmelser som gäller inom SMFF.



    Försäkringen gäller vidare för all övrig verksamhet som arrangeras av klubbar och SMFF.



    Även icke medlemmar som tillfälligt deltager i verksamheten omfattas av försäkringen.

    Försäkringen gäller även under internationella tävlingar i hela världen för de som representerar SMFF eller ansluten klubb.



    Försäkringen gäller inte för skada som inträffar när modellflygfarkosten dirigeras från plats utanför område som godkänts för start och landning av SMFF eller ansluten klubbstyrelse.

    ************************************************** **********

    Observera den feta texten, detta innebär att försäkringen gäller som gästflygare oavsett om man är med i RCFF eller inte är medlem någonstans...håller på AIK eller Djurgårn....är nybörjare eller veteran etc.

    Sen håller jag med loop att underhåll etc. kostar mycket pengar och insats
    men det är en helt annan sak. Själv skulle jag gladligen bet. några extra hundralappar till klubben om det krävdes för att köpa ny gräsklippare etc.


    ps. vet att jag gjort liknande inlägg tidigare ops: men det där med att förbjuda gästflygare p.g.a. att man är med i RCFF och inte SMFF gör mig å heligt förbannad att jag inte får nog av att propagera för....."gästflygning åt alla...ropa skall skalla"..he he
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  20. #20
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman
    Sen håller jag med loop att underhåll etc. kostar mycket pengar och insats
    men det är en helt annan sak. Själv skulle jag gladligen bet. några extra hundralappar till klubben om det krävdes för att köpa ny gräsklippare etc.

    ps. vet att jag gjort liknande inlägg tidigare ops: men det där med att förbjuda gästflygare gör mig å heligt förbannad att jag inte får nog av att propagera för....."gästflygning åt alla...ropa skall skalla"..he he
    PDT_Armataz_02_44 kan inte annat än att hålla med dig Wulfman.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 06:17
  2. Depronflygning, ska jag inte flyga sånt?
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-22, 12:14
  3. Sopor kan inte flyga
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 22:51
  4. Björnar kan väl inte flyga, eller?
    Av Kennerdahl i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 01:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •