Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: glasning....

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard glasning....

    kikade på glasnings tipset ... å fick för mig att detta var ett alternativ till min p40 warhawk.. men sedamn slog det mig att det kanske blir rackarns tungt ...?? att glasa å sedan lacka blir ju klart mycket bättre finnish än å klä med film eller ?? men vad tar detta med sig i vikten vill ju inte heller ha en kärra som blir tung å svår flugen
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nu kommer jag inte ihåg exakt men jag har för mig att jag räknade ut när jag byggde min Zlin att om man klär modellen med vanlig plastfilm eller om man glasar/lackar så blir det ungefär samma totalvikt om man är sparsam med epoxy, spackel å färg.

    Någon som vet vad oracover/monocote väger per kvadratmeter?

    Viktigt när man målar är att man lägger en bra grundfärg. Många hoppar över detta i hopp om att spara vikt. Men jag tror det ofta blir tyngre i längden eftersom man måste lägga på tjockare lager färg eftersom de färg skittningarna som finns under kommer synas igenom. Grundfärg är ju extremt bra täckande med tunt lager.

    Lite beroende på hur stora färg skiftningar det är i ytan man målar på samt vilken färg man målar med.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det blir definitivt inte lika tungt med plastfilm (Oracover eller Monokote) som med billack. Vill man ha spegelfinnish eller topp finnish (matt med nitar, plåtskavar o dylikt) på en jaktkärra så väger det lite mer än en plastklädsel.
    Så frågan är alltid vad man vill ha: Ett flygplan som flyger bra eller ett plan som ser fantasktiskt bra ut.
    Nu pratar jag om billack för det är endast med billack du kan få den fina finnsih som du kan se i vissa Amerikanska modellflygtidningar. Finessen med billack är att den är polerbar. Det innebär att man vattenslipar den med 1500-2000 våtslippapper och sedan polerar den med polerkräm. då får man en yta som är blank som en spegel, blankare än en ny bil!

    Billacken måste tyvärr sprutas och är väldigt giftig så ordentlig gasmask behövs och sprutningen bör (måste) ske utomhus då färgen innehåller icosyanater som är väldigt giftiga. Nu finns det som alternativ vattenlösliga acrylfärger hos billackerarna med dessa måste ändå överlackas med klarlack för att klara metanol och nitro

    Mitt råd till dig är att strunta i att glasa med 25g väv om kärran är liten, under 160-180cm spv och istället klä den med Oracover plastfilm . Med rätt behandling av plastfilmen får du en betydligt lättare modell som flyger bra, men som ändå ser "riktig" ut.
    Har du däremot en större kärra så gör inte den ökade vikten som glasning, sprutspackling och lackning innebär så mycket, naturligtvis på vilkor att modellen i övrigt byggs lätt och att man alltid ifrågasätter varför saker och ting sitter där de sitter och tar bort överflödigt trä...för sånt finns det gott om i de flesta flygplan.

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    nu har jag ju inte byggt den själv så kan inte uttala mig nag hur mycket trä man skulle kunnat ta bort ... nja stor e den inte ligger på 150 cm ca är ju en topflite byggsats standoff scale... nja det blir nog matt plastfilm istället .. då men e såååå usel på att klä så är rädd att det kommer se apa ut !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Som en liten vägvisning hur mycket det väger att klä med glasfiber och Pacers Finishing Resin.

    B-25:an som jag håller på med är 256 cm i spännvidd. Den är 200 cm lång.
    Kärran är klädd med 25gr/m2 väv. Det är lagt 2 lager epoxy på den. På detta är det spacklat en del med olika typer av 2 komponents bilspackel. Och ovanpå detta är det lagt WarbirdColors primer som ger en mycket bra finish. Allt har slipats mellan omgångarna och ytan är jag väldigt nöjd med. Det mesta av spacklet slipas alltid bort så det bygger inte på så mycket vikt.

    Högt räknat så utgör vikten av glasfibern och epoxyn cirka 200 gr.
    Spacklet som jag har lagt på utgör cirka 75 gr.
    Primern utgör cirka 125 gr.

    Så högt räknat har jag lagt på cirka 400 gr vikt på den här kärran som jag misstänker anses vara hyfsat stor och har en ytfinish som är väldigt bra (alltså att jag är själv väldigt nöjd med den).

    De flesta krigskärror från andra världskriget hade ingen blank finish utan de var matta i färgen. WarbirdColors färger är en vattenbaserad polyurethanfärg som är väldigt lätt att arbeta med och ger ett bra resultat. Den spädes med vanligt vatten. Verktygen görs rena i vatten. Och det bästa av allt är att man kan spraya nästa lager efter cirka 5 minuter. Har man kärran i ett rumstempererat utrymme så kan man måla ett helt plan på mindre en 2 dagar om man tar det lugnt. Jag använder denna färg till min Henschel 126:a.

    Har du vägarna förbi Nyköping någon gång så hojta till så kan du ta dig en titt på kärrorna och se hur det ser ut.


    Göran

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ok en Top-Flite kärra. Då skulle jag själv köra med Oracover plastfilm, det är den plastfilm som är lättast att klä med (liksom Oratex och Solartex). Lättast klär du planet med strykjärn (hobbymodell).
    Med Oracover kan du inte misslyckas. Men har du inte klätt förut så träna gärna på en sportmodell så att du får känslan för hur det ska gå till.

    Man klär lättast vingen i fyra delar och likaså kroppen. Vingens undersida kläs alltid först och man gör lämpligtvis likadant med kroppen. Det gäller att överlappa delarna och att tänka på att inte fartvinden ska lyfta plastklädseln.

    Vill man ha en aluminiumlook på sin modell så ger Oracover Krom en perfekt aluminiumkänsla. Helst ska man dela upp klädseln i paneler/stora rektanglar vilka man först vattenslipar på glasskiva och sedan stryker fast på kropp och vinge. Det hela ger en väldigt bra illusion av aluminium yta.
    Maila mig så skickar jag bilder på min DC-3:a.där jag klätt kärran med kromad Oracover...systemet här att lägga in bilder är för krångligt!

Liknande ämnen

  1. Glasning!
    Av bokis i forum Byggdagboken
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2015-12-31, 16:49
  2. Glasning eller inte glasning
    Av Silverfisk i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 05:09
  3. PU-Lack till glasning
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •