Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Multiplex Cularis

  1. #21
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    vi vill se bildetr iaf !! sådesså så vi kan gnälla lite på dig att du satt det servot 2 mm fel åsså vidare
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #22

    Standard

    Allright, det kommer

  3. #23

    Standard

    Motor: Turnigy 35-48b-900kv http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=3888

    ESC 60amp http://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=2166

    Servo -->Flap/Elev/rud: HXT9320 MGhttp://www.unitedhobbies.com/UNITEDH...idProduct=3609
    Servo -->Aileron: Bluebird-373

    Prop: Aeronaut 12.5X7.5 folding

    Battery: HXT 3s2200mah Lipo

    RX Spectrum AR7000





    Lots'a room in here


    Wiring


    AR7000/ 60amp ESC





    42mm spinner is too small


    Ready!




  4. #24

    Standard

    Jaha, storm och 17ms vind för morgondagen, Murphy visste nog att Cularisen är klar!

    Jag har den ihopsatt här i hobbyrummet och väntar bara på en lucka i vädret.
    Batterier laddade, radion proggad och fotbollsplanen utanför huset bara väntar på en premiärflygning.

  5. #25

    Standard

    En måste ju visa hankes cularis, kör med Mpx servon i hela maskinen orkade inte leta andra servon vart enklare å bara peta i det som stod i manualen. Motor blir Axi 2620 å ett jeti spin reglage som ja hade sen tidigare. Funtar på att köra med en 4s A123 då MC:n ändå inte går att köra med så här i slask tider...



    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej T5,
    Får tacka för bilderna - utmärkt !
    Hoppas du kompletterar med några ord om hur din Fågel flyger när du fått möjlighet att provflyga. Bl a är ju din motorsetup intressant - liksom givetvis hur kärran som helhet uppför sig.
    Hälsningar
    Roger

  7. #27

    Standard

    Jajemän Roger, ska rapportera så fort fågeln har flugit. Hoppas på flygväder imorgon efter jobbet.

    Allt är monterat & laddat. Klart för start

  8. #28

    Standard

    Mjaa. Det här gick inte så bra... Hastade ut på fotbollsplanen efter jobbet. Regntunga skyar och skymning så det var lite brådis innan det blev helt mörkt.

    I med en halvladdad LiPo, kvick check att tyngdpunkten var ungefär rätt och att rodren gick åt rätt håll.

    Kastade iväg på halv gas och avancerade till fullt och Cularisen drog upp och över, fick hålla fullt dyk för att stiga 45grader. (Nix, I don't 'testkast' first )

    När jag slog av gasen flöjlade proppen och Cularisen gungade på ett typiskt 'för mycket höjd/för lite fart' sätt.
    Flygfarten blev förstås mycket hämmad av att 12.5" proppen snurrade som s@tan i fartvinden och bromsade hela ekipaget.

    ...Allt kändes fel och jag la ut klaffarna och landade så fort som möjligt.


    Min fotbollsplan är bara en sjumanna/junior-plan med skog på tre sidor och elledning på den fjärde så jag fick cirkla ned Cularisen för att få plats, vilket inte var det lättaste då jag höll ordentligt dyk och stöttade med gaspådrag vid varje gung då den ville stalla. *Tur man är säker på handen*



    Har lite på checklistan inför nästa flygning:
    -Lite mer framvikt på TP
    -Subtrimma höjdrodret en hel del
    -Aktivera broms i fartreglaget



    ...Anyways, The Cularis lives to fight another day!

  9. #29
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    låter som en "häftig" upplevelse .... tur det gick bra .......
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  10. #30

    Standard

    hur mycket utslag har ni på höjden? tycker mitt med org servon å linkar att den ger väldigt lite utslag, men det kanske ska va så när hela stabben rör sig?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #31

    Standard

    Det är lite utslag på höjden med standardinstallation och miniservo. Jag har inte limiterat utslagen i radion till att börja med, men har så att säga inte haft tid att riktigt känna hur det känns ännu.
    Första flygningen blev mer "survival mode" än finlir.


    Jag har stängt på bromsen på fartreglaget nu och subtrimmat in lite dyk på höjdrodret.
    Tänkte köra en flight innan jobbet imorgonbitti så vi får la se hur det blir.

  12. #32

    Standard

    Provflugit igen...

    Cularisen flyger faktiskt! (till skillnad mot hur det såg ut vid första försöket)
    Nu har jag broms på fartreglaget så proppen stannar och viker in. HAr proggat en hel del extra höjdroder och skev, den är fortfarande slö på skeven, men det ska det vara på segelkärror tycker jag...luuugnt och mjuukt.
    Har även satt 25% expo runt om.

    Kraften i motorn räcker till för en 45gr stigning, men knappt mer. Skulle vilja ha mera juice så det gick snabbare att ta höjd. Å andra sidan räcker LiPo'n länge med den här set-up'en.



    Flygmässigt tappar Cularisen mycker mer höjd än Tango'n och kommer ned "på en gång", men den är också mycket tyngre och snabbare så det var väntat och beror också på intrimning och balans som inte är klar ännu.
    Man inbjuds att flyga Cularisen lite warmliner-aktigt, alltså med motor på och loopa etc... för att sedan glida runt en stund.
    Känns inte så utpräglat segelflyg "get up there, stay up there" om ni förstår.
    Tangon å andra sidan bara 'hänger' där uppe och makligt svävar framåt så Kräver Cularisen en del fart, speciellt i svängarna för att inte stalla ut... Jag provocerade den lite och vingdopp med påföljande dykning kom på en gång... Håll farten uppe!

    Med klaffarna och dykkompensation bromsar det rejält och landning går hur bra som helst. Den kommer in snabbare än Tangon, men å andra sidan landar den medans Tango'n gärna gör ett par extra varv på 1 meters höjd innan den vill komma ned.


    Bra köp?
    Mja, so far är jag inte övertygad att den är värd sina knappa 2000.- kr.
    Den är iofs riktigt robust och kanon för slit och släng, kanske hangflygning för de som håller på med sånt.
    Den är säkert ett bra alternativ på lite blåsiga dagar då den håller farten uppe och har lite tyngd att penetrera med...
    Den har iaf. en helt annan, mer aktiv flygstil än de extrema lättvindsseglarna som bara flyter runt av sig själv, men det är ju kul på sitt sätt.
    Hur som haver, har ju inte hunnit testa så mycket ännu och hoppas på lugnt väder så man kan fintrimma och testa mer.
    Intrycken kommer förmodligen att ändras ju mer man lär känna modellen och fintrimma den.

    För tillfället; En funkis glidare i krocksäkert matrial. Bra att ha för lite blåsiga dagar, inget för finliraren.
    Spara ihop lite mer pengar och köp en konventionell balsa/film design som flyger långsammare och är mer uthållig.

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej T5,
    Får tacka för recensionen.
    Inget klockrent köp m a o - synd...
    Då kanske man får spana efter nåt annat att termikflyga med.
    Hälsningar
    Roger

  14. #34

    Standard

    I mina ögon är det inte ett klockrent köp, nej.
    Men man ska ju tänka på att den seglare jag jämför med är en helt annan typ, en lättvindsmaskin i tävlingsklass, den flyger 8'or kring ett värmeljus om det behövs och kan flyga helt otroligt sakta utan att vilja droppa.

    Cularisen behöver mer tid så jag hinner lära känna den och förstås är radioinställningarna ganska 'råa' ännu.

    Att den flyger snabbare, är tyngre och inte har samma 'häng' i död luft är ju en fördel på hangflygning eller när vinden ligger på.
    Jag är övertygad om att det är en bra maskin för rätt omständigheter, och förstås, för rätt pilot.

  15. #35

    Standard

    Verkar få riktigt trevligt väder imorgon. Cularisen standing by med ackarna laddade

  16. #36

    Standard

    Förmiddagsflygning i mycket blåsigt väder och eftermiddagen bjöd på lugn och fin cruising.
    Cularisen är trimmad och går ganska mycket bättre än vid tidigare test.

    Den är fortfarnade ganska dålig på att stanna uppe i död luft, men kul att fräsa runt med lite mer aggresivt.
    Gjorde ett gäng dykningar med zoom och looping och det går hur bra som helst... Men man får inte vara nervös för lite vingflex

    I lugnt väder kan man trimma den att gå hyffsat sakta för att inte tappa höjd för snabbt och den flyger hands off och håller kursen.
    Med flapparna ute landar den helt lugnt och kontrollerat, bara att vänta ut markeffekten och sätta ned den.

  17. #37

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Av kritiken att döma låter det som en perfekt hangseglare...
    Där körs lite mer aggresivt!
    Retroholic!

  18. #38

    Standard

    Cularis take #2
    ----

    Min Cularis har varit undanlagd för att den tippstallade och jäklades, tyckte inte den flög fint och harmoniskt, men efter att ha kollat lite tips på Internet, såsom att flytta bak TP en hel del och köra med en gnutta reflex på skevrodren har maskinen börjat fungera som den ska.

    Man behöver fortfarande lite fart i medvindssvängarna, men bara liiite. Cularisen känns mycket snällare och flyger nu långsamt utan att stalla ur eller göra något oväntat.... Jag kurvade tom. lite låghöjdstermik med den idag för första gången och hade självförtoende med den att gå lågt och långsamt.
    Cularisen ska definitivt få fler chanser att visa vad den går för nu då den är rätt inställd och bevisligen är en fin seglare

    Sorry, my bad! :badgrin:

Liknande ämnen

  1. Multiplex Cularis 2610mm?
    Av Ålänning i forum Segel och Hang
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 14:25
  2. Någon med erfarenhet av multiplex cularis
    Av lixxer i forum Segel och Hang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 17:45
  3. Cularis som snart ska upp i det blå
    Av Miicke i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 21:31
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 22:05
  5. Multiplex Cularis
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •