Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Felkopplad borstlös?

  1. #1

    Standard Felkopplad borstlös?

    Kopplade ihop mina nya saker igår - en borstlös motor, ett tillhörande fartreglage, en 35MHz syntesmottagare samt en fulladdad 2S1P LiPo-ack. Kopplade ihop de tre kablarna från fartreglaget med kablarna med samma färg på motorn, kopplade acken till fartreglaget (noga med polaritet), kopplade servokabeln från fartreglaget till kanal 1 på mottagaren, med brun kabel till minus.

    Resultat: Vid ca 0-25% gas på sändaren står motorn stilla. Vid 25-100% gas går den på konstant varvtal, oberoende av gaspådrag. Jag hade ingen prop på.

    Vad kan jag ha gjort för fel?

    /Fredrik

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Fredrik
    Ta en titt på MFT:s bild här så klarnar de nog.

    http://www.microflight.se/connection-2.htm

    Skulle de vara så att motorn går på fel håll, skifta då de två yttersta kablarna med varandra på motorn. dvs oftast röd och svart byter plats.

    /Martin

  3. #3

    Standard

    Tack. Precis så är det ju kopplat.

    Problemet är alltså inte att den går åt fel håll, utan att jag inte kan reglera varvtalet. Antingen går den inte alls, eller också går den på konstant varvtal.

    /Fredrik

  4. #4

    Standard

    Låter som det är korrekt inkopplat men den trottlar inte? Hade du du trottelspaken på noll när du kopplade i reglaget? vad är det för reglage?
    /Håkan

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Du .. pröva att sätta på en propeller, de låter kanske som om de går på samma men de är kanske så att den behöver lite motstånd för att gå som den skall.

    Vi trodde ungefär samma sak om en inrunner motor vi hade och kopplade in den lät som den gick på samma varvtal tills vi kopplade in en propeller. Värt att testa kanske.

    /Martin

  6. #6

    Standard

    Jag hade spaken på noll när jag kopplade in acken till fartreglaget + mottagaren. Sändaren är en JR Graupner, mottagaren är en Corona syntetisk 35MHz 4ch, fartreglage och motor är en billigt combo från United Hobbies, minns inte namnet och deras sajt är nere just nu. Motorn är en TowerPro 24xx-xx.

    Förväntas man ställa in ett fartreglage för en borstlös innan man använder det, för att anpassa det för just den motormodellen?

    /Fredrik

  7. #7
    Mikeys avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    67
    Jobb
    Äventyrare
    Klubb
    Ripa Modellflygklubb

    Standard

    Om du kopplar in ett vanligt servo på ing 1 på mottagaren! Rör sig då servot i lagom takt med hur du gasar på spaken?

    Har ju för mig att kanal 1 brukar vara aileron ing på mottagaren. Men det kan ju iof skilja sig beroende på vilken "stik-mode" man kör på sändaren.
    _____________
    Flyger det mesta som går och flyga.
    Spakar gör jag med Futaba mod "igelkott"
    Hemmafältet = www.ripamfk.com

  8. #8

    Standard

    Martin: Du har förstås rätt i att jag borde sätta dit en propp. Jag blev klar med lödningar och jox igår, strax efter att jag borde gått och lagt mig, så jag provkörde bara lite snabbt och gick sedan och lade mig. Nu kan jag ju inte göra mer förrän ikväll efter jobbet, så då vill jag ha lite teorier om vad jag ska prova. Nå, tålamod är vad jag behöver mest av allt idag...

    /Fredrik

  9. #9

    Standard

    Kanal 1 är throttle om sändaren är JR Graupner (I alla fall i Mode 2, vet inte hur det är i Mode 1). Är det en annan sändare så är kanal 1 typiskt skevroder.

    Testade även de tre andra spakkanalerna, och ingen påverkade gasen.

    /Fredrik

  10. #10
    Mikeys avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    67
    Jobb
    Äventyrare
    Klubb
    Ripa Modellflygklubb

    Standard

    All right.

    Lite fler gissningar då!

    Kolla utslagen i sändaren så att du har fulla utslag för gas.
    Alternativt radera ut modellminnet så att du börjar från början med din programmering.


    Har du ett lite häftigare fartreglage går det kanske att programmera. Dels som on/off reglage samt om man vill ha broms eller inte på reglaget.
    _____________
    Flyger det mesta som går och flyga.
    Spakar gör jag med Futaba mod "igelkott"
    Hemmafältet = www.ripamfk.com

  11. #11
    asks avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    67
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard

    Om det är ett TowerPro-reglage finns här lite info.
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=4719-
    Första gången man kopplar in det skall man ha trotteln på full gas.
    Arne

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Kolla att du inte har sändaren inställd i Helikopter-mod.
    Första gången man kopplar in det skall man ha trotteln på full gas.
    Om man vill ändra på default -inställningarna, ja.
    /A

  13. #13

    Standard

    Jag flög i alla fall mitt plan med borstad motor med samma sändare i söndags, och sändaren har legat inpackad i en transportväska sedan dess. För att komma in i helikoptermode måste jag hålla ner två knappar när jag slår på sändaren, och sedan bläddra till rätt undermeny och ändra mode. Tror inte det är problemet. Men jag uppskattar brainstormingen.

    Jag gjorde nog något galet när jag slog på fartreglaget - den pep rätt många gånger, och det betydde nog *något*. Jag får följa den urgamla principen "If all else fails: read the manual!"

    /Fredrik

  14. #14
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Finns ju i programmeringen "set to default". kan ju börja med att testa det!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  15. #15

    Standard

    Har hittat fartreglaget på nätet nu. Det heter TowerPro "Mag 8" 18A.

    Det här verkar vara en full manual för detta fartreglage.

    Kan man behöva ställa timing?

    /Fredrik

  16. #16

    Standard

    Hittade på nätet att minst en annan Corona-mottagare har haft problemet (som jag tolkade det) att den ger för låg drivspänning på kanal 1, vilket med vissa fartreglage leder till att de inte startar upp rätt. Kanske något relaterat?

    Eller också detekterar den mitt tvåcells LiPo som ett trecells och slår då på stora bromsen för att det har för låg spänning.

    Jag har flera fina uppslag att prova på ikväll. Postar uppföljning när jag löst det eller kört fast...

    Tack alla hjälpsamma så länge!

    /Fredrik

  17. #17

    Standard

    Jag är ganska övertygad att det kommer att funka om du sätter dit en prop.

  18. #18

    Standard

    Jag ber alla om ursäkt. Problemet är att jag är dum i huvudet. Fartreglaget är för 3S LiPo, varken mer eller mindre. Det bryter vid 8.1V spänning, dvs så fort man drar igång motorn.

    Nåja mina ackar är i rätt uselt skick i alla fall - det blir väl till att uppgradera till 3S-ackar. Någon som vet hur stora 3S-ackar man får in i en E-Starter?

    /Fredrik

  19. #19

    Standard

    Kör inte en borstlös motor utan belastning/ prop.... 0% verkgrad och man bränner lätt upp motorn eller ställer till problem för reglaget, övervarv av motorn är också ett problem!

    "bryter vid 8,1v" för 3s??? det låter toklågt!... eller förhögt för 3s.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Som redan sagts så är det omöjligt att dra slutsatser om motorn saknar belastning - alltså saknar propeller. Kör aldrig moton så annat än då du kollar så den går åt rätt håll när du monterat den...
    Sen har i vart fall TPs 12 A-reglage den egenheten att den detekterar en full-laddad 2S-acke som en 3S. Detta innebär att motorn startar men efter kanske 30-40 % pådrag - när strömförbrukningen ökar och spänningen sjunker en aning - så har den kritiska nivån för att bryta en 3S-acke uppnåtts och då "cuttar" reglaget motorn (om du kör på 2S alltså). Och jag har också läst att orsaken är den alldeles för låga brytspänningen på dessa reglage.
    För att kunna köra 12 A-reglaget på 2S måste man lura det lite genom att ställa in det på NiMh - men det är inte att rekommendera för nybörjare i vart fall. Då kommer inte cutoff:en att fungera som den skall med uppenbar risk att köra ner acken i alldeles för låg spänning. En erfaren elflygare kanske fixar detta ändå genom att inte dra ur acken så mycket att den når dessa kritiska värden men som nybörjare på el är det nog inte det första man tänker på när man flyger.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Borstlös persontransport
    Av henke2 i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 09:06
  2. Borstlös MCPX = kool
    Av henke2 i forum Helikopter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 20:28
  3. GWS CUB Borstlös
    Av DavidFlygare i forum Allmänt om flyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 11:51
  4. söker borstlös motor
    Av alex.e i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 13:44
  5. Gws borstlös
    Av Frippe i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 09:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •