Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 10c urladdning kontra Amp

  1. #1

    Standard 10c urladdning kontra Amp

    Hejsan

    Jag har lite problem i djungeln av batterier, ampere, urladdning och allt vad heter. Min fundering är om mitt lipo funkar med motorsetupen. Jag har ett 3-cell 1250mAh batteri med 10C discharge. Vad jag klurat ut är att motorn max drar 13A (enl. spec.) Med 10C urladdning på 1250mAh så ger det 12,5A. Följdaktligen skulle det inte funka så bra. Eller? Tänker jag rätt eller är jag ute o cyklar?

    /Jesper


    Motorpaketet:

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4853

  2. #2

    Standard

    Du flyger väl inte på full gas hela tiden?

  3. #3

    Standard

    Nej, Det hade jag inte tänkt. Mest panikgasningar när man tappar kontrollen nära marken

  4. #4

    Standard

    Är som kanske ni klurat ut nybörjare på flygplan, så det blir ingen avancerad flygning

  5. #5

    Standard

    Du behöver ett bättre batteri för att vara på den säkra sidan och få längre livslängd.

  6. #6

    Standard

    Då är jag ganska rätt ute o cyklar alltså?

  7. #7

    Standard

    Som jag ser det ja! större ack med samma C antal... eller ett bättre ack med högre C antal skulle jag rekomendera.

  8. #8

  9. #9

    Standard

    Lycka till!

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    I sak håller jag med Jocke - du bör ha en större ack.
    Om din nuvarande är specad till 10C kontinuerlig belastning så skulle detta motsvara 12,5 A under - teoretiskt - 6 minuter. Är acken i bra form så kanske du kan få ut ca: 5-5,5 minuter i praktiken - med ca: 12 A belastning.
    Jag skulle dock liksom Jocke förorda en lite större ack - kanske en 20C 3S1800 - om den får plats vill säga.
    Sen detta med motorers "specade" strömförbrukning. Den säger tyvärr inget alls. Man måste mäta vad som gäller med din ack, ditt fartreglage och din propeller. Som elflygare så måste man vänja sig med att mäta - annars har man ingen aning om hur den aktuella setup:en fungerar. Och ett byte från t ex en 10C 1250-acke till en 20C 1800-acke kan få enorm påverkan - i "värsta" fall kan detta till synes enkla byte innebära att du dubblerar den inmatade effekten. Och det utan att din "gamla" ack är slut utan p g a att de nya "högströmsackarna" håller spänningen så mycket bättre under hög belastning.
    Lycka till i elflygträsket - har man en gång börjat så är risken stor att man för alltid är fast..
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Tjena Roger

    Det innebär alltså att man kan bränna rubbet om man inte mäter? (Om jag förstår din sida rätt)

    En annan undring, hur får man fram flygtiden, teoretiskt (matematiskt)det vill säga. (Mäta, mäta o åter mäta för att få fram faktisk?) Tyvärr sov jag nog den ellära-lektionen

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Ja, risken finns och jag har faktiska fall där den inmatade effekten ökat såpass mycket som ca: 90 % bara genom att byta ack.
    Drifttiden...
    Ja, vill du bara ha en enkel grundregel så ger 10C genomsnittlig belastning 1/10 timme alltså 6 minuters drifttid. Men det är teoretiskt - praktiskt skulle jag säga runt 80-90 % av det teoretiska värdet. Men nu talar vi om genomsnittlig belastning - inte topparna som kanske bara varar några sekunder åt gången.
    Med 5C genomsnittsbelastning (=5 ggr kapaciteten - t ex 1250*5=6250 mA = 6,25 A) så kommer du då i enlighet med vad jag sa ovan att ha 2*6 = 12 minuters teoretisk drifttid.
    Nu är detta bara teoretiska maxvärden för i verkligheten kan man aldrig dra ur en ack den maximala kapaciteten - och i synnerhet kan man inte det när man har en såpass hög genomsnittsbelastning som 10C. Det bästa är att flyga "normalt" - sen ladda acken med en "computer-laddare" - då får du fram i klartext (mAh) hur mycket du dragit ur acken.
    Vi tar följande exempel - åter din 1250 mAh-acke.
    * Du flyger totalt 16 minuter
    * Därefter laddar du - då får du i 1000 mAh - alltså 4/5 = 80 % av max kapacitet.
    * Just 80 % max uttag betraktar jag som ett absolut maxuttag om man vill försäkra sig om hyfsad livslängd på acken. Jag vill gärna rekommendera 65-70 % men det viktigaste är att man har kvar en rimlig mängd energi så man inte passerat "tröskeln" till vad som är onyttigt.
    * Åter till exemplet...Eftersom du nu vet att du med 16 minuters "normalflygning" drar ur ca: 1000 mAh så skulle jag föreslå att du fortsättningsvis flyger t ex 2 flygningar a ca: 7 minuter eller en flygning på ca: 14 minuter. Har du en timer som du kan styra via t ex trottelpådrag så ställ då in den på 7 resp 14 minuter så piper den till när det är dags att landa - utan större risk för att du dragit ur acken för mycket. Att köra till dess reglagets cutoff bryter gör jag bara på små inomhuskärror i depron - med billiga ackar..
    Hoppas detta gav en del svar på dina frågor.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    Tack så väldigt mkt för hjälpen

Liknande ämnen

  1. Urladdning av LiPo
    Av porterson i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 22:00
  2. Simulator kontra verklighet
    Av Rookie i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 18:21
  3. Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF
    Av KenPro i forum Bensinmodeller
    Svar: 243
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 08:55
  4. Hyperion EOS0610i Lipo urladdning
    Av georgios-g i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 12:20
  5. ASP .15 kontra OS .15LA
    Av Plura i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •