Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kyosho FV-1000

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard Kyosho FV-1000

    Heej på er!
    Är det någon här på forumet som har erfarenhet av ett Kyosho FV-1000?
    http://image2-5.rcuniverse.com/e1/ma...1318main-2.jpg
    Flyger det bra? stabilt? finns det ngt bättre liknande plan som ni rekomenderar i samma prisklass?
    Tacksam för svar!
    mvh charlie.

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Ingen som har liknande modell?? som kan hjälpa mig

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Efter att ha provat ett par elfläktkärror skulle jag vilja avråda dig.
    En propeller är betydligt effektivare, ska de bli någon stil på en elfläktmodell måste man ta i rejält med setupen. Man får betydligt roligare för pengarna med propellerkärror.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag har inte prövat någon elfläktkärra, men denna video på Kyoshos FV-1000 avskräcker nog.
    http://www.rcuniverse.com/magazine/r...000/fv1000.wmv

    Det verkar vara mycket oljud och dåligt med kraft.

  5. #5

    Standard

    Nu tycker jag man inte skall döma ut fläktflyg allt för lättvindigt eftersom det är kul det också. Kan hålla med om att man behöver mer drag i setupen för att det skall hända något. Dessutom verkar det vara så att setupen som följer med är av segaste laget.

    Har en, nej två men den ena ligger i lådan fortfarande, fläktkärra. En interceptor. Bytte ut orginalsetupen och efter det vart den riktigt trevlig. Mer om det i tredje inlägget i följande länk:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2

    /Håkan

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Okeej, men om man kollar här verkar den ju ha fått väldigt bra betyg.
    http://www.rcuniverse.com/magazine/a...article_id=103

    Alltså grejen är den att jag skulle vilja ha ngt lite snabbare+ att jag får den av en snubbe för halva priset, dvs 900 med motor, tycker ni jag ska slå till?
    mvh charlie

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Ska man åka fläkt så måste man köra med 2st grunder
    1 ex 70mm fläkt MÅSTE bestå av endera HET s fläkt Mycket prisvärd och ger oerhörd effekt per watt jag anser att den är den bästa på marknaden trotts priset 300+kr bara ..tål 1500w!! på 500w ger den 1,1kg och blåser iväg en lättdriven kärra i 120kmt bero på mod. med 1000w i min viggen ger den en toppfart av ca 180 flat out och över 200 vid dyk. Men då krävs omtimala kanaler och tunna vinga. Delta vingplan är tungdrivena. I mitt snabbaste plan Hets sniper och ca 1200w uppnås ca 220-240kmt flat out mer vid dyk!! Jag har även tillverkat en egen fläkt 60mm som endast väger 18g och ger mer uteffekt än alla på marknaden. Tog 3 år att utvekla!! på 550w i en liten a-4 gjorde den 180 på rakan klockat och över 200 vid dyk! Vägde bara 600g spännvidd 52cm.. Tror faktist jag har rekordet på så lite watt och liten fläkt? Den lilla fläkten med en 55g motor MEGA 500w gav den i bromsbänk 940g!! Inte lång ifrån 70mm fläkt av bra märke. Man kan generellt säga att man kan ta ur dubbla effekten watt ur motorernas rek wattantal med bra kylning på motorn. Annan fläkt som är i stort sett lika bra som Hets är wemotecs hela programm från 50-90mm. Sedan finns ju svindyra kolfiberfläktar som jag inte tycker är bättre. Tyska shobeler (stavning?) kostar långt över 1000kr och ger ingen effektvinst genimot het o wemo ,enda skillna lägre vikt och exploderar inte i först taget.

  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Du har möjligen ingen film på när du flyger? Skulle vara skitkul o se eftersom man själv är intresserad av fläkt, men min fläkt går då definitivt inte så fort =)
    Våga vägra Powerbox!

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Jag har en stenbra film på den lilla a-4an som gjorde 180blås MEN tyvär i en kompisares kamra och ingen kabel till dator + lat snubbe

    Vi skulle fått igång fläkttråden ,,, verkar farligt lungt här..

    Fråga gärna mig om fläkt settuppar farter ,vilka flyg som lämpar sig bäst,,ja allt.. Jag har nog läst allt om fläktflyg få forum i usa 5 år på raken nu + kört och byggt kärror från skretch..

    Problemet är ju att dewt är strykande åtgång på kärror (i mitt fall) Så nu orkar jag inte längre bygga..Köper färdiga nu. Har just beställt en jas från hobby lobby för 70mm fläkt, Just jas och viggen är stenkul att flyga pga stort fartområde, Går att dunka i en jäkla massa watt för det är så bra lyftförmåga i deltavingarna. ja kommer köra den lilla frigolit jasen på minst 1200w med en motor som bara väger 100g (Mega) Mega motorerna är klart bra och lätt + att dom klarar att gå stekheta utan att brinna upp eller tappa magnetkrafft
    Med 1200w ligger dragkrafften I PLAN!! på ca 1,5-1,6kg med mega och Hets fläkt. jasen kommer väga ca 1.2kg så det blir vertikal prestanda! Toppfarterna på delta vingar är ju bet lägre än motsvarande utsträckta vingar med stabbe. Men 180-190 ev 200 kan man nå med jasen om vingarna inte är för tjocka!!
    Fördelen med ex jas är ju landninghastigheten, går att landa med tokhög anfallsvinkel så farten blir låg. En jas eller viggen klipper inte heller i första taget

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Jag har flugit den en del men detta var för många år sedan (konstruktionen är nog 5-6 år gammal). Vad jag kommer ihåg så är den något undermotoriserad samt att "blåset" ligger på höjdrodret vilket gör den känslig. När man väl fick fart på den så var det ok med mycket små utslag men jag kommer inte håg den som någon höjdarkärra.

    Stig

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Jag har inte prövat någon elfläktkärra, men denna video på Kyoshos FV-1000 avskräcker nog.
    http://www.rcuniverse.com/magazine/r...000/fv1000.wmv

    Det verkar vara mycket oljud och dåligt med kraft.
    Instämmer....min El_lajban med outrunner går ju lika fort/sakta som den därna...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Yak/Edge/Dg-1000
    Av Mr.Dahl i forum Bensinmodeller
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 20:57
  2. ST-Model DG-1000
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 20:43
  3. Kul 3D plan i 1000-2000kr klassen
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 07:15
  4. Ämne 1000
    Av DrHanke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •