Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Regler kanske behövs?

  1. #1

    Standard Regler kanske behövs?

    Hej igen.
    Jag vart visst riktigt aktiv på forumet idag.

    Detta inlägg är egentligen en fortsättning på tråden om LFV och smff/rcff.

    Efter att ha sett AM's inlägg om att LFV kan tänkas anta regler i samma stil som i Danmark har jag tänkt igenom saken(och kollat upp lite fakta).

    När jag började flyga för snart 30 år sen var hastighet och vikt inga större problem. Motorerna och utrustningen var helt enkelt för dålig(med dagens mått) och tung för att det skulle bli något problem med för stor hastighet osv.

    Danmark har regler för modellflyget som reglerar hur och var man får utföra detta. Nu är det ett tag sedan jag läste reglerna, så jag kan inte hänvisa till fakta i det fallet, men jag har lite synpunkter på andemeningen med dessa regler.

    I Sverige flyger vi i stort sett obehindrat med våra leksaker(i alla fall upp till nu). Jag skrev i den andra tråden att jag vill fortsätta göra det. Men, när jag har tänkt efter lite så ser jag att det jag vill kunna utföra mer eller mindre fritt kanske inte är lämpligt för alla sorters modellflyg.

    De frågor jag ställer mig är:

    Är det rimligt att jag, med tillräckligt stor plånbok, kan beställa ett jetplan, med 10-20 kg vikt, topphastighet av 305/kmh, och framföra detta utan någon som helst utbildning, krav på utrustning(kvalitet/kvalitetskontrollerad). Likaledes helt utan utbildning i de tekniska delar som måste anses av vikt för att bygga/handa ett flygplan i denna kaliber.
    Ett flygplan som färdas i 305km/h tar sig ca 5 mil på 10 minuter. Jag har ingen aning om hur mycket bränsle ett sånt plan kan ha, men jag tror att bränsle för 10 minuter borde man kunna få med sig.

    Om vi nu antar att något går sönder strax efter start, så att piloten tappar kontrollen, och planet fortsätter sin färd mot undergången så är nedslagsplatsen upp till(beroende på trimmning) 5 mil bort.

    Det finns mycket få platser i Sverige där du befinner dig 5 mil bort från t.ex en 90 km/h väg. Katastrofen blir ett faktum om ett jetplan brakar in i vindrutan på en bil som färdas i 90 km/h + planets fart av 300km/h.

    Nu kan ni andas ut Jag vet att detta inte har hänt, men det KAN hända. Vi kan med säkerhet säga att tekniska fel har fått modelljetplan att störta i Sverige(och i övriga världen).

    Samma scen kan utspela sig med en "vanlig" motor i ett stort modellplan. En Cub som väger 20 kg slår troligtvis ihjäl någon om den skulle störta på en person.

    Vad vill jag ha sagt med detta?
    Absolut inte att dylika farkoster skall förbjudas, utan bara en tanke på att vissa regler kanske inte är av ondo.
    Kanske borde vi som modellflygare se till det faktum att tekniken har gått frammåt, och införa något slags kontrollsystem som reflekterar detta.

    Som jag skrev ovan;
    Är det rimligt att utan utbildning/kunskap/licens framföra;
    jetplan i 300km/h
    Stora långsammare plan med stor vikt?

    Borde det inte vara rimligt att modellflygförbunden tittade över detta och själva sätter en mellangräns för "modellflyg" och "större modellflyg".

    Det kan inte vara helt orimligt att den som t.ex vill flyga modellflygplan som väger mer än X kg kan göra detta, men först efter erlagd licens.
    Samma sak med den som vill flyga ett flygplan fortare än X km/h. Det går bra efter erlagd licens.

    Vad gäller våra "normala" modellflygplan så tycker jag att dagens system fungerar alldeles utmärkt. Dom kan visserligen också vara farliga, men OM olyckan är framme så är chansen för att det skall sluta väl för omgivningen bra mycket större med 40' trainern än med jeten.

    Detta borde vara ett ämne för diskussion bland oss som utövar denna hobby, speciellt med tanke på att med dagens teknik handlar det inte bara om oss, utan i allra högsta grad 3'de person(5 mil bort).

    Jag skulle uppskatta om fortsatt diskussion kunde föras på ett sakligt och förnuftigt sätt.

    mvh

    Fortfarande adjonym

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Om inte OM hade funnits.

    Har man otur kan man döda lika enkelt med en 0.25 Trainer som med en 100.000 kr Jet. Om man sätter gränser för små, mellan- och stora modeller - Hur skulle förbunden kunna kontrollera att reglerna efterlevs?

    Vi har ett mörkertal på kanske uppemot 10 000 modellflygare som inte är oganiserade i vare sig klubbar eller förbund - de flyger INTE på modellflygfält. Nej, regler och förbud fungerar inte tror jag.

    Jag tycker fortfarande inte att myndigheten ska reglera modellflyget. Jag är också tveksam till att myndigheten skulle kunna genomföra det praktiskt. Det finns flera argument som talar mot det:
    - Det är ingen kommersiell verksamhet. Det finns inga pengar för myndigheten att hämta inom modellflyget.
    - Hur skulle myndigheten vara bemannad för att kunna kontrollera att reglerna efterlevs?
    - Vad skulle det kosta den enskilde modellflygaren? Tillsammans med en förbundsavgift, klubbavgift och slutligen försäkringskostnad - och så når man ändå inte alla "svartflygarna".
    - Modellflyget är i nuläget inget problem för LFS. Det är dumt att införa regler för något som egentligen fungerar bra.

    Förbunden ska däremot formulera rimliga säkerhetskrav och tips för landets utövare. På förbundsplan kan man genomföra säkerhetskurser och ta fram adekvata utbildningar i olika steg. Exempelvis Modellflygare Steg 1, Steg 2 och Steg 3. Från lätta elkärror till avancerade Jets. Fortfarande måste nyckelordet vara enkelhet och sunt förnuft. Blir det för komplicerat struntar ju folk i det i alla fall. Det måste kännas angeläget och nyttigt - till en rimlig kostnad.

    Det bästa är en självreglering och ett säkerhetsarbete på klubbnivå. Då skräddarsys säkerheten att fungera individuellt på bästa sätt i varje klubb. Vi i förbunden ska tillhandahålla enkla, förnuftiga och fungerande verktyg (typ undervisningsmaterial, kurser och information). Detta stärker klubbarnas gemenskap och identitet. RCFF jobbar på detta sättet.

    Sist - men inte minst - vi utövar vår hobby för Nöjet, Gemenskapen och Rekreationens skull. Gör det inte svårare än det är. Keep it Simple!

    Det finns alltid mycket större kraft i det sunda förnuftet än i några regler som snabbt blir omoderna och obsoleta.

    Mvh
    Ove

  3. #3

    Standard

    Det finns regler i EU som vi jetflygare måste följa bla att vid förlust av signal skall det finnas failsafe på motorn som stänger av den. I danmark har man en regel om flygplan över 7kg och jet skall godkännas av en tillsyningsman vilket nog skulle funka även i Sverige, min kärra är kollad av en av deras tillsyningsmen.
    Proud member of Jet-Skåne
    Varför använda orginal när det finns kopior

    Flyger
    Falcon 120 Jet-Spec 7,5kg
    Md 82 2st turbiner 7kg

    På byggbordet
    Kangaroo
    Dc10 jet
    AMD Hawk jet

    Radio
    Graupner Mc24 med Assan 2,4GH - Corona 2,4GH

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Som jag sa - Sunt förnuft!

    Mvh
    Ove

  5. #5

    Standard

    Håller med dej Ove. De tillsyningmen jag syftar på finns ute i klubbarna.
    Nu tror jag att jet är i sin linda och de flesta som flyger jet är medvetna om att det kan gå fort och att kärrorna väger en del. Att dom sen betyder en större investering gör att man söker information och kunskap via andra jetflygare för att flyga så säkert som möjligt.
    Proud member of Jet-Skåne
    Varför använda orginal när det finns kopior

    Flyger
    Falcon 120 Jet-Spec 7,5kg
    Md 82 2st turbiner 7kg

    På byggbordet
    Kangaroo
    Dc10 jet
    AMD Hawk jet

    Radio
    Graupner Mc24 med Assan 2,4GH - Corona 2,4GH

  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    är det inte med som så att den som flyger jet (antar jag ) har ett antal år med model flyg bakom sig och är rätt väl införstådd med eventuella risker .?? det är ju iaf inget man kutar iväg å köper som första modell heller ...
    rc certen som en del pratar om finns dom fortfarande ?? minns att det pratades om dessa när jag började fluga i slutet av 80 talet ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Patrick Johnsson
    Det finns regler i EU som vi jetflygare måste följa bla att vid förlust av signal skall det finnas failsafe på motorn som stänger av den. I danmark har man en regel om flygplan över 7kg och jet skall godkännas av en tillsyningsman vilket nog skulle funka även i Sverige, min kärra är kollad av en av deras tillsyningsmen.
    Det här blir nog mest en diskussion om jets antar jag. Systemet som tydligen finns i danmark med en tillsyningsman verkar ju bra. Det borde vara genomförbart i Sverige med.

    Det Ove nämner om 100.000 kronors jetkärror stämmer till viss del tycker jag. Nu närmar sig priserna ju dock 10-20tk för de billiga modellerna, och därigenom borde antalet utövare öka också, kanske till och med exponentiellt till priset. Vem vet, om 5 år kanske du kan köpa en jet-kärra för 5-10tk. Då borde antalet utövare öka explosionsartat, även bland såna som köper en jet-kärra "enbart för att det är häftigt", utan tillräcklig erfarenhet.

    "Om inte om hade funnits"

    Jag kan erkänna att ett olyckscenario kanske inte var det bästa sättet att utrycka sig på. Vad jag ville ha fram, och det borde dom flesta hålla med om, är att det är en VÄLDIG skillnad på en 300km/h jet och en 60km/h trainer.
    Kraven idag på att få flyga jet är, inga. Vem som helst kan gå in i en butik, handla grejorna, hem och starta och köra. Någon kan tro att man är kapabel att hantera utrustningen för att man har "kört en massa annat", och inte förstå skillnaden i fart.
    Även om inte utrustningen fallerar så är ju risken stor att man "tappar" modellen, helt enkelt för att man inte hinner med.

    Ett licensystem skulle fungera. Det gör det för allt annat som kräver licens. Du kan inte köpa ett vapen, varken nytt eller begagnat utan licens.(Vi går inte in på svartmarknaden). Du får inte köra bil utan körkort. Du får inte flyga fullskala utan licens.
    Jag tror inte problemet är att "det inte skulle fungera", utan hur vi ställer oss till att ta tag i ett problem som troligtvis kommer att uppstå när denna extrema teknik blir tillräckligt billig för "gemene man".

    [citat am]Hur skulle förbunden kunna kontrollera att reglerna efterlevs? [citat slut]

    Om det finns lagar och regler så är det inte förbundens sak att kontrollera dessa. Det är myndigheternas ansvar som med vilka andra lager som helst.

    Det skulle dock vara din skyldighet som säljare att kontrollera att licens finns om du säljer ett dyligt ekipage.

    Anledningen till att jag startade denna diskussion är att jag tror att det kommer lagar/styrningar inom detta område oavsett om vi vill det eller inte. Som jag nämnde ovan, jet blir billigare och billigare, och fler kommer att köra dessa. Oavsett "eget ansvar" blir det ofrånkommligen fler olyckor ju fler användare det finns.

    Mitt egenintresse av detta är enbart att jag vill fortsätta kunna puttra runt med trainern, utan licens. Blir det i framtiden revison angående modellflyg pga för snabba/tunga/farliga flygplan är risken stor att åtgärderna blir mycket mer långtgående än om man tar tag i det från förbundshållet från början, dvs innan saker går för långt.

    Att inget har hänt(personskador eller skador på hus/hem/egendom) än är ju inget argument för att inte se över saker för att förhindra framtida sådana.

    Till sist.
    Bra svar och saklig debatt hittills. Det uppskattas

  8. #8
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Låser denna tråden efterssom det redan finns en där samma sak diskuteras.

    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5932&highlight=
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Regler för annonsering
    Av administrator i forum Köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 11:17
  2. Regler för annonsering
    Av administrator i forum Säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 11:14
  3. Regler för RC-elflyg?
    Av valle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •