Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 64

Ämne: Anonymitet på sajten.

  1. #41
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jag vet inte om du läste mitt tidigare inlägg adjonym?? det går med lätthet att "låsa" vissa delar av forumet vad gäller både synlighet samt möjlighet att posta ,
    som betalande medlem får du tillgång till ytterligare delar som inte är synliga för "vanliga" forum medlemmar ... vi ska inte tycker jag stoppa möjligheten för en nybörjare exempelvis att registrera sig och ställa frågor om flygning modeller samt förbundet mm mm .. tyvärr så är vi i sverige experter på att reglera det mesta genom förbud påklagor mm mm låt oss slippa det här så långt det bara är möjligt ! ..

    hur det är på smffs forum vet jag inte då jag inte ens besökt detta .. dock såg jag ngt på segelförbundets om smff nr för att registrera sig .. rätta mig om jag har fel !! men där ska vi inte behöva landa tycker jag .... låt oss stå för den öppenhet som deklarerats ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #42

    Standard

    Hej kenneth67
    Jodå, jag såg ditt inlägg. Det är dock inte en lösning på problemet med anonyma inlägg. Oavsett om rcff's del är låst, så går det att fejka namn osv i den "öppna" delen. Det är den delen som inte går att stoppa med annat än "obligatorisk registrering med fullständiga uppgifter som verifieras".

    Missuppfattade jag ditt inlägg beror det helt på mig, jag är inte så snabb i tanken alla gånger

  3. #43
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det går altså att begränsa din möjligheter som "anonym" vi kan kalla det icke betalande medlem för att klargöra lite vad jag menar ...ditt användar konto kan begränsas ganska kraftigt dvs att du exempelvis inte kan starta nya trådar eller inte kan svara i vissa trådar mm mm funktioner som kan låsas alt låsas upp beroende på vilken del/grupp du tillhör .. som bokis skrev tidigare så är det inte pga av att det finns anonyma på forumet utan helt enkelt för att det ragistreras "nya" alteregon som fuller diskusitionenrna med massa strunt å sänker trivsel faktorn som har gjort att detta är på tapeten nu... och det är tråkigt för blir det så så har ju dessa antagonister "vunnit" en liten seger i sina egna ögon!??.. det är ju en av sakerna dom vill åt dvs öppenheten både här å i förbundet .. skapa en inre splittring .. ...enkla lösningar finns förbud löser inget ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #44

    Standard

    Hej.

    Är rätt lik "adjonym" i mina forumvanor. Läser gärna men är rätt dålig på att skriva. Är likaledes helt överens med "adjonym" till skälen att inte registrera mina uppgifter.

    Blir det ett krav kommer jag låta mitt konto försvinna.

    Dock måste jag ställa en fråga ang. att man skulle ha personuppgifterna dolda. Får man samla på sig ett register på folk som inte ingår i ett förbund / förening?

  5. #45
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    pul person uppgift lagen säger väl att du inte utan dennes medgivande på lagra person uppgifter å dylikt i ett register ?? jag kan ha fel där ... så länge du medgivit att dessa uppgifter lagras finns inga hinder iaf !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #46
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR
    Hej.

    Är rätt lik "adjonym" i mina forumvanor. Läser gärna men är rätt dålig på att skriva. Är likaledes helt överens med "adjonym" till skälen att inte registrera mina uppgifter.

    Blir det ett krav kommer jag låta mitt konto försvinna.

    Dock måste jag ställa en fråga ang. att man skulle ha personuppgifterna dolda. Får man samla på sig ett register på folk som inte ingår i ett förbund / förening?
    Japp, det får du.

    Kravet är att du på begäran tar bort uppgifterna inom 3 år.

    Ett exempel är t.e.x skånetrafiken. Där reggar du dig med ditt personnummer, sen görs ett uppslag mot syna (folkbokföringen) och alla dina uppgifter laddas automatiskt ner.

    Du kan avregistrera dig, men uppgifterna får finnas kvar i 3år på sidan.

    Personnummer och adresser är offentliga handlingar hos staten. Om du inte begärt skyddad identitet.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Tycker också det känns lite overkill att ta in massa uppgifter av oss som inte är med i RCFF utan bara skriver på forumet.

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    I grunden tycker jag att man inte skall vara anonym på ett Forum - det är oftast Forum som tillåter total anonymitet som också spårar ur med personangrepp och annat otrevligt.
    Men kan inte en gyllene medelväg vara att man "skall" regga sig men att gemene man inte ser alla uppgifter när man tittar i profilen. De som driver Forumet tycker jag absolut skall få rätt att känna till oss som medverkar - men vill någon Forummedlem av olika orsaker inte skylta med sitt namn så borde man kunna respektera detta - kanske via en enkel "check-bok" i registreringsformuläret att namn, adress m m skall vara dolda.
    Trots allt har vi inte haft alltför många incidenter och risken är att vi mer eller mindre dödar Forumet med alltför stelbenta regler. Skulle någon av dessa anonyma t ex göra direkta personangrepp så skulle det kunna vara en orsak till att anonymiteten kan upphävas för den personen. Och även om kravet finns så går det ju att kringgå - det har vi ju också sett. Så skapa inte något onödigt utan låt oss hantera detta med det s k sunda förnuftet.
    Bara mina små ören till debatten...
    Hälsningar
    Roger

  9. #49
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Precis mitt i prick Roger !

    Endast Admin behöver ha alla uppgifterna tillgängliga och vill man inte skylta med adress och ort så må så vara, men ett namn tycker jag nog att man borde stå för.

    /Martin

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Personligen skulle jag i vart fall vilja ha ett förnamn - det känns lite konstigt att "svara" en märklig signatur - mer naturligt att svara med Forummedlemmens förnamn i vart fall. Men så länge de anonyma (för oss vanliga medlemmar) sköter sig så ser jag inget större problem.
    Hälsningar
    Roger

  11. #51

    Standard

    Hej igen gott folk.

    Jag har nu tittat runt på lite andra forum. Det varkar vara ett "svenskt" sätt att registrera med "mer" uppgifter än vad som är vanligt utomlands(i större forum).
    Jag tittade på www.helifreak.com samt www.rcgroups.com. Där finns inga krav på varken stad, namn, postnummer el dyl. De forumen är lite större än rcflyg.se, men det verkar funka ändå. Troligtvis pga en kanske mer activ "moderator" politik än här.

    Sen är det ju så att anonymiteten är en av grundvalarna för en demokrati. Det är inget konstigt med anonymitet, tvärt om en laglig rätt som det har kämpats hårda strider för att behålla.

    Ta t.ex i en förening; Vid en omröstning har vem som helst som skall deltaga i omröstningen RÄTT att kräva sluten omröstning. Det blir ju då en "anonym" röstning. Den reglen finns enbart till för att en omröstning skall bli så demokratisk som möjligt, dvs, du skall kunna rösta UTAN att visa vad du röstar på.
    Det samma gäller i riksdalsval, dom är anonyma(de flesta av oss har gömt oss bakom skynket;-).

    Tittar man på lagar och förordningar(länk http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19911469.htm
    )
    citat ur yttrandefrihetslagen;
    " Vad som sägs i grundlagen om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra överföringar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor.
    Med tekniska upptagningar avses i denna grundlag upptagningar som innehåller text, bild eller ljud och som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel."

    I internets fall torde "läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel" vara den aktuella delen.

    Vidare i samma lag står att läsa
    citat andra kapitlet, första paragrafen
    "

    1 § Upphovsmannen till ett radioprogram eller en teknisk upptagning är inte skyldig att röja sin identitet. Detsamma gäller den som har framträtt i en sådan framställning och den som har lämnat en uppgift enligt 1 kap. 2 §. Lag (1998:1439).
    " slut citat

    Nästa del som kan vara intressant är andra kapitlet, paragraf 4
    citat "

    4 § Ingen myndighet eller annat allmänt organ får efterforska
    1. upphovsmannen till en framställning som har offentliggjorts eller varit avsedd att offentliggöras i ett radioprogram eller en teknisk upptagning eller den som har framträtt i en sådan framställning," slut citat

    Jag vet ärligt talat inte om en ideel förening är ett "allmänt organ", men det låter troligt. Vad som däremot är säkert är att forumet är offentligt, dvs läsbart för alla utan några hinder. Det betyder att vad som skrivs är offentligt, och rent tekniskt så får inte upphovsmannen spåras om han/hon inte har skrivit något som är ärekränkning/olagligt eller av sådant slag.

    Det finns dock vägar förbi detta. Man kan ansöka om "utgivningstillstånd", och utse en ansvarig utgivare(borde vara administratören av forumet).
    Då är den ansvarige utgivaren, ansvarig(hehe) och kan i begrepp av detta tillåta publicering, eller om han så vill neka densamma.

    Mycket text vart det;-)
    Anledningen till att jag så snusförnuftigt citerar lagar är helt enkelt därför att jag tycker om att backa upp argument med de fakta jag finner. Därmed inte sagt att jag inte kan ha fel i hur jag tänker. Rätta mig gärna.

    Hur eller hur, anonymitet är en demokratisk rättighet(en mycket viktig sådan i mitt tycke).

    Återigen, det är "ert" forum, och ni lägger de regler ni finner funkar bäst för er. Jag skulle tro att väl definerade regler i "i accept" delen i registreringen kan nollställa många av de synpunkter jag har, dvs, man "godkänner bort" att vara anonym osv.

    Jag vidhåller fortfarande att jag inte förstår argumenten(eller rättare sagt det resultat man vill uppnå) med att "tvinga" fram uppgifter, av de skäl jag har listat i andra inlägg.
    Om någon kan förklara det bättre för mig(dvs, hur man undviker fejkade uppgifter) så är jag idel öra.

    Tack för att ni läste detta(och jag hoppas att ni fortsätter att debattera saken, och hitta gärna hål i mitt resonemang, jag är inte alls säker på att jag har rätt).

    Edit: glömde i första utkastet;-)

    Till alla som kan tänkas fejka sina uppgifter;
    Ett falskt namn och adress kan vara urkundsförfalskning(om t.ex ett ovanligt namn används, och en(endast en) sådan person existerar på fejkade orten. Urkundsförfalskning ÄR ett brott, och är straffbart. I ett sådant fall ÄR det tillåtet att spåra den skyldiga för ansvarsföreläggande
    slut Edit;


    Med Vänliga Hälsningar
    Adjonym

  12. #52
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Skulle de röra sig om brott, så går det att ta reda på vilken personen är ändå. Även om han försöker göra sig anonym. Gör man en polisanmälan så kan de med hjälp av IP nummert ta reda på vilken personen ifråga är. Helt anonym blir man inte på nätet även om man försöker.

    Därför borde de räcka med att visa sitt namn tycker jag, men de är kanske en finess som dyker upp i nästa version av denna underbara sajt. Till dess får de som vill hålla sin identitet hemlig ligga lågt.

  13. #53

    Standard

    Ang. Stelbenta registreringsregler
    Vill man bli medlem så måste man ju tala om vem man är för att det ska funka, men om man bara vill vara på forumet tycker inte jag att det skall vara krav på det.

    Vi har ju moderatorer, och om dessa sköter sitt jobb exemplariskt så kommer inte trådar att spåra ut, och personliga påhopp kommer att tas bort ganska kvickt.

    Istället för att skrämma bort personer som har vettiga idéer med att sätta strikta registreringregler, så se till att hålla skitstövlarna i shack med hjälp av moderatorerna.

    /Bengt "Brother_B" Strömquist
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  14. #54
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman
    Klart man skall ha sitt namn och vilken ort man bor.

    Det är i mina ögon "Netikett" och en självklarhet (förutsättning) för att man skall kunna ta del och kunna skriva i detta "eminenta" forum. Sen kan man ju dölja postadressen och andra uppgifter, dem kan jag förstå att man inte vill skylta med.

    Är själv med i många olika forum och mig veterligen har aldrig denna debatt uppstått, just för att det är en "självklarhet".

    Vill man vara anonym är det jätteenkelt då behöver man ju inte logga in.

    ps. satt och tittade runt på Svenskt Modellflyg och på 5 min lyckades jag inte hitta en enda anonym skribent.
    Precis så tycker jag med!
    / Christian Olsson

  15. #55
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Jag har fortfaramde int fått något svar på mn fråga Varför behöver admin uppgifter om de som inte RCF medlemmar?
    Elller har jag missat något?

  16. #56

    Standard Problem med Rcflyg?!

    Hej!

    :cry: Mycket tråkigt att höra att rcflyg har problem
    Själv tycker jag det är ett jätte bra forum (men är inte medlem i rcff än...)


    För att kunna lösa problemen borde kanske frågorna struktureras upp. Ex:
    ska man få vara anonym - sedan kan man ha två kolumner med argument för och emot... :?
    Fler rubriker ex: Hur kan man få vara anonym
    Nåt som kanske kan fungera :?

    Förstår absolut problemet med rcff och medlemsavgifter...

    Angående dumma inlägg, för att göra det lättare för moderatorerna kan man väl ha en funktion ungefär "anmäl inlägg"...
    Vilket antagligen leder till att någon får för sig att anmäla en massa normala inlägg ops:


    Ett stort tack för ett jätte bra forum!

  17. #57
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Hej Cad:arn

    Det här med folk som envisas med att vara "anoyma" är inget problem på så sätt. Om man tittat runt så är det väldigt få som valt att vara det, både här och på Svenskt Modellflyg.8)

    Hur man än vrider och vänder på denna fråga är det upphovsmakarna till sajten och forumet. Som sätter nivån för netikett & regler. Att vara med på forumet är ju frivilligt

    ************************************************** **********

    Å VISST ÄR DET ETT KANONFORUM
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  18. #58

    Standard

    Hej igen.

    Nu har vi stött och blött denna fråga och har(i mitt tycke)haft en nyttig dialog, där olika synpunkter har kommit fram. Framför allt har vi visat att det GÅR att föra en sansad dialog, även i en fråga som är lite "het" ;-)

    Om vi sammanfattar det hela så tror jag att vi har kommit fram till följande;


    Icke anonymitet stoppar inte problemet med anonyma profiler, eftersom det måste kopplas till personnummer och folkbokföring för att vara kontrollerbart.
    Kan naturligtvis ändras så att ovanstående gäller(pers nr, och folkbokföring) men garanterar inte att korrekta uppgifter är ifyllda.

    Kvar på icke anonymitet kommer att leda till förlust av forumsmedlemmar. Bla mig, och en till som har sagt detta i denna tråden. Jag kan inte gissa hur många mer som inte bryr sig om att förnya sitt medlemskap i forumet om profilen tas bort. Ingen har sagt att dom skall lämna forumet om anonymitet tillåts i framtiden(men det kan naturligtvis ske).

    Sen har vi frågan som loop ställde. Vad ska admin ha de uppgifterna till för de som inte är medlemmar i rcff?

    Sigun. Du har rätt i att det är svårt att vara anonym på nätet, pga att vi använder IP nummer. En del av oss är dock "mer" skyddade än andra. För att spåra mig t.ex, så behöver du få tillstånd från internetleverantörer/myndigheter i ca 4 länder, eftersom jag i mitt jobb(där jag skriver detta) måste vara skyddad via tunnlar innan jag använder internet "som vanligt folk". En svensk myndighet kommer endast till den sista "burken" i kedjan, som ligger i Sverige, därefter krävs en hel del för att nysta vidare.(För att förtydliga, det är inte för att jag skriver på rcff som jag använder proxy, utan för att jag är tvungen via mitt jobb).

    Fråga till ansvariga på RCFF(direkt fråga)
    Vad är vinsten med att tvinga fram användaruppgifterna? Jag har visat att det inte hjälper mot anonymitet, så jag skulle vilja ha ett mer utvecklat svar än så.

    Wulfman har till syvende och sist rätt! Det är frivilligt att vara medlem i forumet. Det är också ägarna till forumet som sätter reglerna(där har wolfman rätt igen).
    Vi användare har bara att rätta oss efter de regler som ägarna finner att dom vill ha.
    Jag skulle gärna vilja ha svar på ovanstående fråga i alla fall, vad är vinsten med den uppkommande ändringen av policyn?

  19. #59

    Standard

    Jag trivs bra på forumet och försöker dra mitt strå till stacken. Det känns tråkigt att man ska bli utkickad för att man inte vill lägga upp sin hemadress och personnummer i något register som sköts på hobbynivå utan insyn och odokumenterad funktion, men blir det så så vill jag tacka för mig.
    (Jag bor i utland, är inte med i RCFF och uppskattar forumet för vad det är )

    Finns det problem med annonyma användare som postar strunt och ställer till oreda tycker jag det är en moderatoruppgift att rensa bort sånt, låt oss gamla användare som sköter oss fortsätta i forumet oavsett om vi vill smälla ut våra personnummer eller inte.

    Om jag blir utkickad 01 feb så vill jag iaf tacka alla roliga modellflygare för givande diskussioner och kamratskap.
    Kommer inte att omregistrera mig

    -Linus Forsberg-

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Jag trivs bra på forumet och försöker dra mitt strå till stacken. Det känns tråkigt att man ska bli utkickad för att man inte vill lägga upp sin hemadress och personnummer i något register som sköts på hobbynivå utan insyn och odokumenterad funktion, men blir det så så vill jag tacka för mig.
    (Jag bor i utland, är inte med i RCFF och uppskattar forumet för vad det är )

    Finns det problem med annonyma användare som postar strunt och ställer till oreda tycker jag det är en moderatoruppgift att rensa bort sånt, låt oss gamla användare som sköter oss fortsätta i forumet oavsett om vi vill smälla ut våra personnummer eller inte.

    Om jag blir utkickad 01 feb så vill jag iaf tacka alla roliga modellflygare för givande diskussioner och kamratskap.
    Kommer inte att omregistrera mig

    -Linus Forsberg-
    Bara för att undvika missförstånd.
    rcff kräver i dagsläget INTE personnummer eller hela hemadressen. Det var JAG som sade att det skulle behövas för att kunna, åtminstone i nån grad, kontrollera de uppgifter som användaren ger. Inte heller vet jag om dessa uppgifter kommer att inkrävas efter feb:1

Liknande ämnen

  1. Vad hände med sajten?
    Av fredrikr i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •