Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 64

Ämne: Anonymitet på sajten.

  1. #21
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Hade inte det kunnat lösas genom att du inte hur som helst kan betala in. Alltså, att du begär ett löpnummer från siten som du skall ange i din betalning. Lite som ett ordernummer. På så sätt får ni åtminstone en koppling till vilken profil som begär medlemskap.
    När en person utför "ordern" kan du direkt leta i databasen och se om det finns kontaktuppgifter. Utan dem får du inget löpnr, och då "kan" du inte betala.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  2. #22
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Det är det som medlemsid't är till för idag.
    Men som sagt, det är inte bara och endast vi vill ha kompletta profiler. Den nya siten är ju inte klar och vi tar naturligtvis åt oss kritik och lovar att diskutera igenom det.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #23
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Du har fått ett PM
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  4. #24

    Standard

    Kanske begränsa forumet?

    Moderatorer och Admins kommer åt ALLT + den forumdel där
    moderatorer och admins kan diskutera med varandra (så har
    vi på Motorportalen och det är en mycket bra del av forumet.
    Där har vi diskussioner rörande problem, To-Do-lista, osv osv.

    Kan ni månne ha så att när man registerar sig välja vilken typ
    av användare man är? Gäst-aktig samt "seriösa" (kanske aktiva
    betalande RCFF-medlemmar endast). I första fallet behöver man inte
    regga namn och sådant utan är bara in för att skriva i nybörjarforum
    eller gästforum osv... begränsat helt enkelt. Den som reggar sig
    fullt ut med namn, ort osv, så har tillgång till hela forumet, utom
    moderator-admin-forum-delen.

    Loggar man inte in så ser man bara gäst-delen så att säga.
    Och man måste logga in för att se användarnas personuppgifter.

    Bara en tanke.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    php bb2 är ett jätte bra verktyg samt väldigt lätt administrerat sådant .. så att lägga in begränsningar i tillgången samt reglera grupper samt tillhörighet är väldigt enkelt .. sedan är det lite olyckligt att du som användare kan se i princip alla uppgifter på en annan medlem den delen måste gå att "blockera" så att endast admin moderator kan se den .. kan exempel vis tala om att en person här på forumet ringde min mobil efter att ha luskat reda på nr via mina uppgifter ... nu gjorde inte det något men ändå ...
    en begränsning i åtkomsten av forum delar beroende på om man "bara" är forum medlem eller faktiskt är rcff medlem vore en bra lösning kanske begränsa möjligheten att posta i vissa delar men lämna öppet för läsning !??? vilket iofs inte hindrar att en tråd öppnas i FEL del av forumet ,, men då ju den användare uppenbarligen missbrukat sitt medlemskap i forumet och bör således omedelbart avstängas från dettta ex antal dagar/veckor återupprepning medför att kontot raderas samt att ip loggas med mac addr för total stopp att ens besöka ??? sköt eller bli bannad!??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #26
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Är ni alla nöjda om ni måste fylla i er profil, MEN har möjligheten att dölja den ?
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #27
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det är uppenbarligen så att många inte vill ståta med address å dylikt offentligt edt räcker väl med att förbundet kommer åt de uppgifterna !`` vill man skylta med nått kan man väl göra det i sin signatur ?? dessa nya medlemmar som bara dyker upp vid vissa diskusitioner vore ju bra å slippa om dom nu inte fyller på med korekta uppgifter ?
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #28
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Varför skall ni ha uppgifter på den som bara är forum medlem?

  9. #29
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Klart man skall ha sitt namn och vilken ort man bor.

    Det är i mina ögon "Netikett" och en självklarhet (förutsättning) för att man skall kunna ta del och kunna skriva i detta "eminenta" forum. Sen kan man ju dölja postadressen och andra uppgifter, dem kan jag förstå att man inte vill skylta med.

    Är själv med i många olika forum och mig veterligen har aldrig denna debatt uppstått, just för att det är en "självklarhet".

    Vill man vara anonym är det jätteenkelt då behöver man ju inte logga in.

    ps. satt och tittade runt på Svenskt Modellflyg och på 5 min lyckades jag inte hitta en enda anonym skribent.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  10. #30
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    debatten har väl uppkommit just pga dessa "spökskrivare" typ vera anka mfl som gör vad som står ideras makt för att "sabotera" samt misskreditera och driva upp nivån till icke acceptabel i vissa diskussitioner....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #31
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag tänker då fortsätta att vara anonym så det så 8)

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #32
    Anonym
    Guest

    Standard

    Ska du ta mitt användarnamn ?

  13. #33
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    jag tänker då fortsätta att vara anonym så det så 8)
    hmmm ja du finns i det fördolda wesse INGEN vet vem du e
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #34

    Standard

    Hej igen gott folk.

    Jag kan inte annat än ana att det var mitt uppdykande som orsakade denna tråd. Den kom upp strax efter min första egna tråd.
    Låt mig säga; Det var aldrig min mening att göra någon upprörd, eller på annat sätt förstöra något, antyda något, eller någonting av det slaget. Om någon tror att jag skulle vara nåt "troll" så kan jag försäkra att så inte är fallet. Tråden skapades av mig enbart för att jag tyckte att det var ett intressant ämne, som jag personligen kände kunde behöva debatteras. Återigen, om någon känner att jag gick för långt så ber jag om ursäkt(jag erkänner dock villigt att jag spelade "djävulens advokat", men det är inget ovanligt i en debatt att någon part spelar den rollen.

    Så, över till denna tråden.

    En del tyckte att det var "synd" att jag ville vara anonym här. Det beror inte ett dugg på att jag vill "gömma" mig på något sätt. Det är helt enkelt ett val, gjort på grundval av att de uppgifter jag skulle lämna här är fullt läsbara för hela världen.
    Jag kan inte se att det finns några anledningar till att kräva namn, bostadsort, postnummer osv för att man ska kunna skriva inlägg på ett forum(ett publikt sådant om jag har förstått uppdelningen rätt mellan rcff och forumet).
    Jag kan däremot se en del nackdelar med att ha dessa uppgifter tillgängliga för vem som helst.
    Direkteklam: Bättre målgruppsreklam än medlemslistan här måste vara svårt att hitta.
    Inbrott. Inte bara vet den som vill vad ni har i hobbyrummet/vardagsrummet, utan ofta när ni har semester, eller inte är hemma(en följd av att forumet har en "trevlig" stämpel och man vill tala om för sina vänner att man inte är hemma).
    + en del skäl till, men ni förstår vad jag menar.

    Det är inte "standard procedure" att ha medlemslistor tillgängliga för vem som helst i varken forum, eller föreningar(undantag finns naturligtvis).

    När det gäller rcff som förening behövs naturligvis dessa uppgifter, men även där kan jag inte se någon anledning till att detta skulle vara offentliga uppgifter.

    Annonser: Det vanligaste förekommande sättet vid annonsering är att man skriver kontaktinformation i annonsen, inte att man "kollar en profil".

    Till slut så förstår jag inte helt hur borttagande av anonyma profiler skulle kunna påverka situationen med "plötsliga registreringar vid heta debatter". Det är ju inte svårare än att man fejkar sitt namn och ort, eller?
    Jag har valt att inte fejka, utan säga som det är att jag inte vill vara med i några register, men OM jag skulle vilja så är det ju inte svårare än att skriva falska uppgifter.

    Jag läser ofta forum(skriver mycket sällan), men jag uppskattar mer ett öppet forum, utan för mycket regler där regler på något sätt antas ersätta sunt förnuft.
    Ops, kanske bäst att utveckla det lite;-)
    Med det menar jag att man kan sätta upp regel efter regel, och till slut sitter man med skattelagstiftningen(alltså en tjock lunta som måste TOLKAS).
    Ett bättre sätt är att använda sunt förnuft.
    Ingen skulle väl opponera sig mot att en användare stängs av efter att enbart ha skrivit MODELLFLYG SUGER i alla trådar.

    Nu vet jag ju inte riktigt strukturen här, vad som är rcff och vad som är det öppna modellflygforumet. Det kanske är en del av problemet? Att dessa två inte har en klar gräns?

    Jaja, jag ska inte tjata mer nu, Jag är bara en gammal gubbe som vill prata av sig lite;-)

    återigen, jag ber om ursäkt om något tog illa vid sig av tråden om regler.

  15. #35
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    tror inte att du adjonym är orsaken alls utan div andra även sk spammare med div sex annonser å dylikt ...andra sk anonyma har inte helt hållt sig till vett å etikett utan pysslat med rena påhopp samt lögner .. och sådant skall på intet sätt accepteras varesig man är anonym eller inte ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #36
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nix! Det var inte ditt uppdykande!
    Snarare den typen av inlägg där jag fick mig en släng av en anonym som påstod att jag avskydde honom lika mycket som han avskyr mig..
    Ska jag bli avskydd så vill jag gärna veta av vem..
    Och som det skrivs här"ovan",vi har haft några "internet troll" på sajten som bara reggat sig för att få igång konstlade gräl här o det är detta som vi vill förhindra..
    Det är så enkelt att göra just detta utan att behöva ta ansvar för det man skriver..
    Vill man göra just detta så är det inte för mycket begärt att man står för vem man är,det är min mening..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Nix! Det var inte ditt uppdykande!
    Snarare den typen av inlägg där jag fick mig en släng av en anonym som påstod att jag avskydde honom lika mycket som han avskyr mig..
    Ska jag bli avskydd så vill jag gärna veta av vem..
    Och som det skrivs här"ovan",vi har haft några "internet troll" på sajten som bara reggat sig för att få igång konstlade gräl här o det är detta som vi vill förhindra..
    Det är så enkelt att göra just detta utan att behöva ta ansvar för det man skriver..
    Vill man göra just detta så är det inte för mycket begärt att man står för vem man är,det är min mening..
    Det känns skönt att det inte var jag som ställde till det;-)

    Jag förstår fortfarande inte hur man kommer förbi problemet med anonymitet med att kräva namn, stad, och postnummer. Det går ju fortfarande att skriva vad som helst. Att det inte finns något telefonnummer till en viss person i en viss stad betyder ju inte att den personen inte bor där. Sambon kan ju stå för teleab, osv.
    Enda sättet att vara säker skulle ju vara att kräva in personnummer och kontrollera folkbokföringen. Det skulle ju snart bli ganska ohanterilgt(och eventuellt olagligt).
    Så, det skulle inte(som registreringen ser ut idag) stoppa något. Eller jo, det skulle stoppa mig, eftersom jag vägrar att fejka uppgifterna;-)

    Jag tycker(och jag är fullt medveten om att jag inte har någon som helst RÄTT att tycka någonting alls;-)) att det borde vara frivilligt att lämna dessa uppgifter, om man enbart är forumsintresserad(som jag sa innan är det ju en helt annan sak med rcff och medlemskap i den föreningen).

    Motiveringen(för mig) är: genom att inkräva dessa uppgifter vinner man ingenting(dvs, löser inte problemet), men förlorar säkert en del folk som tänker som mig, dvs vill inte vara med i ett register som är offentligt på internet.

    Hoppas ni förstår nåt av allt pladder jag slänger ur mig ops:

  18. #38
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    adjonym har ju en viktig poäng gällande inbrott och dylikt. Kanske något som bör beaktas? Det var inget jag tänkt på innan, men när nu adjonym sa det så håller jag faktiskt med. Många av oss har rejäla skattkammare.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  19. #39
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det var en sak som säkert ingen av oss tänkt på !
    men som glawe skrev är alla nöjda om uppgifterna INTE är offentliga dvs korrekta uppgifter skall lämnas men kommer bara vara synliga för förbundets räkning ! öppenheten i forumet tycker jag skall hållas så långt det bara är möjligt men kan man inte hålla sig till givna regler ja då får man inte vara med i gemenskapen helt enkelt , livligheten här ska vi inte förstöra genom massa begränsningar å "polis" verksamhet om det absolut inte blir ett måste .. men om allt som det förhoppningsvis ser ut som kommer att lösa sig mellan förbunden så kanske dylika begränsningar i friheten inte behövs .... det är tråkigt att låsa en hög konton för att en liten klick petimetrar som viger sitt liv åt att sabotera så mycket det bara går förstör för den stora massan som KAN sköta sig ...... å för att vara petimeter själv då så är ju kollektiv bestraffning ngt som i princip inte är tillåtet ..

    jag hoppas på ett öppet forum med sunda diskusitioner utan lögner påhopp å dylikt för det är inget som gagnar oss eller andra på något sätt, sedan kan diskusitionerna tidvis bli ganska "häftiga" men sånt är livet !
    en för alla alla för en ! så kan livet å flygandet gå vidare å bli ännu roligare !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  20. #40

    Standard

    Hjulen mal långsamt i detta huvudet;-)

    Nu när jag har tänkt efter lite så ser jag att det finns en lösning på problemet med anonymitet(såna som mig).

    Som jag konstaterade innan så löser ju namn osv inte problemet med anonyma användare. Ett sätt som funkar är dock;
    Enbart medlemmar i rcff förbundet(alltså betalande medlemmar) har tillträde till forumet.
    Vid registrering av medlemskap erhåller man sitt lösenord för forumet, och kan då skriva som vanligt. Utan medlemskap(och fullständiga uppgifter) så har man inget lösenord, och därmed ingen tillgång till forumet(tillgång att skriva alltså).

    Som jag kan förstå är detta den enda praktiskt genomförbara lösningen.

    Då är det ju upp till medlemmarna(jag antar att ingen styrelse kan ta ett sådant beslut självsvåldligt) att lägga ett sånt förslag och rösta om det.

    Internet är ju lite annorlunda än det "verkliga livet", så de problem som uppstår är ju lite annorlunda också.

    Sen är ju frågan om detta är vad rcff verkligen vill. Efter vad jag kan förstå så startade forumet i meningen att vara ett rc-forum, inte ett förbund. I den andan så blir ju ovanstående förslag på lösning inte optimal, men jag tror att det är enda sättet som det går att lösa på.

    Sen kan man ju alltid ställa sig frågan om problemet är så stort att sådana åtgärder behövs. Som utomstående tycker jag att det är en dålig lösning, men som sagt, det är den enda lösning jag kan se som skulle fungera praktiskt.

Liknande ämnen

  1. Vad hände med sajten?
    Av fredrikr i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •