Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: Anonymitet på sajten.

  1. #1
    pilotkalle
    Guest

    Standard Anonymitet på sajten.

    Inom en snar framtid (1:e februari) så kommer alla konton som är anonyma eller med "hittipånamn" att raderas, var vänlig och fyll i era medlemsprofiler annars så finns risk att dessa inte kommer att vara operativa.

  2. #2

    Standard

    Hur defineras ett "hittipånamn" ?

    Är pilotkalle ett "hittipånamn" ?
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Pilotkalle är ett "Nick".
    Precis som Strömquist i ditt fall.

    Men om du klickar på "Profil" under Pilotkalles inlägg så får du upp en sida med hans profil, där kan man tydligt utläsa att han heter Peter Nilsson och kommer från Malmö.

    Vissa profiler här på forumet är helt tomma, en del är ifyllda med fantasifulla uppgifter av typen: Vera Anka, Ankeborg. Det är dessa Peter kallar för "hittipånamn".
    Det är dessa vi vill bli av med, då det har ju tyvärr visat sig att det missbrukas.
    Dessutom är det ju trevligt att veta vem man diskuterar med, och betydligt lättare att ta en person på allvar om vederbörande vågar stå för det han skriver, eller hur?

    Sen är det ju en fördel med orten i profilen när man läser annonser, det är inte kul att hitta drömplanet och inte veta var det finns, för att sen efter diverse PM eller mailande få reda på att det är 100 mil enkel resa för att hämta det...
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Standard

    Ok..

    Nu förstår jag.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  5. #5
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Inte för att jag uppskattar de som gömt sig i anonymitetens skugga, men är det verkligen så bra att kräva dessa uppgifter och visa dem offentligt?

    Det jag tänker på är de som bara ska skriva ett par frågor och inte är speciellt aktiva. Ibland har vi ju skolungdomar som gästspelar. Kanske drar de sig för att skriva?
    Det vore ju inte speciellt svårt att scripta om forumet så att det tillåts skriva ett antal anonyma inlägg innan info krävs. Visst, då kan man öppna ett nytt konto men det går ju också att strypa med script.

    Att hämta in allas fullständiga namn och ort drar ju med sig lite frågor.

    För övrigt borde registreringsvillkoren isf revideras. Jag vet faktiskt inte om PUL kräver att man informerar om vilka info som samlas in, men det känns ju schysst att göra det.

    Dessutom står det såhär när man ska registrera sig:
    Det är viktigt att du fyller i dina uppgifter korrekt, annars kan vi inte administrera din medlemsansökan. Din adress och födelseår kommer INTE att synas för andra medlemmar
    Och så är det ju inte alls! :evil:

    Villkor
    Fastän administratörer och moderatorer på det här forumet försöker att ta bort eller ändra allt störande eller stötande material så fort som möjligt, är det omöjligt att gå igenom alla meddelanden. Vi vill därför meddela dig om att alla inlägg som skrivits på detta forum uttrycker vad författaren tänker och tycker, och administratörer eller moderatorer skall inte stå till ansvar för det (förutom då för de meddelanden som de själva skrivit).

    Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd från forumen (och din internetleverantör kontaktas). Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka de här vilkoren. Du går med på att webmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distruberas till någon tredje part utan ditt samtycke. Webmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.

    Det här forumsystemet använder cookies till att spara information på din dator. Desssa cookies innehåller inte något av den information du skrivit in ovan, utan de används endast för att göra din användning av forumet bättre. E-postadressen används bara för att aktivera din registrering (och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det).

    Genom att klicka på Registrera nedan går du med på att bindas till dessa villkor.
    Jag tror nog att forumet ska kika på tekniska lösningar snarare än att binda upp medlemmarna. Glöm inte att detta började som ett fritt FORUM! Nu är det även rcff's område, men många här ser det nog fortfarande som ett rc-forum. Gör inte samma misstag som vi redan sett hos andra forum.

    [Edits] Ju mer jag kikade på registreringen desto mer saker som var tvivelaktiga hittade jag.[edit]
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  6. #6
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Varför är det så vicktigt med att veta vem man talar med, jag säger ju samma saker ändå

    Jag kan ju hitta på mitt namn i profilen om jag vill ändå.
    Ett fritt froum skall väll vara fritt, det käns som ni börjar hamna på samma ställ snart som det forum ni var så sura på i början,så tänk er för.

    För min del spelar det ingen roll om jag är anomym eller inte men det finns många som inte vill ligga med i massa register och det tycker jag att man skall acceptera på ett fritt forum.

    /Johan

  7. #7
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Inte för att vara sån pilotkalle, men jag tvivlar på att ditt postnummer är "Ja".... 8)
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  8. #8
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Det här handlar ju inte om att "tråka" våra användare utan att få bort dom värsta "missbrukarna" och slippa storbråk här. Trots allt så ska vi ju vara vänner här . Nu sticker jag o flyger (och far).

  9. #9
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    I detta läga borde det väll vara bättre att gåra insatsser mor "Stor bråkarana" då istället för mot alla som inte vill vara registrerade, eller är jag fel ute??

    Men nu skall jag ut och göra något riktigt kul FLYYYYYYGA

  10. #10
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Vi har gjort en del ändringar som snart kommer att träda i kraft. Det låter kankse lite barskt och diktoriskt, men vi är övertygade om att de ändringar vi håller på att genomföra kommer att bli bättre för alla
    Mvh / Fredrik Glawe.

  11. #11

    Standard

    Hmm. Går tydligen inte att själv avsluta sitt konto på detta forum.

    Tycker inte om krav på medlemskap och att inte kunna vara anonym på ett öppet diskusionsforum. Men det är jag det.

    Att det skall krävas medlemskap i RCFF och i att det inte i den delen av forumet går att vara anonym är ok. Är ju bara till för medlemar och inte alla andra. Är ju bra om de som har tillträde dit är medlemmar och inga andra.

    Kanske dags för ett nytt fritt forum?

  12. #12
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Självklart ska vi ha ett fritt forum - det gagnar alla. Men ur administrativ synvinkel arbetar vi på att få det att fungera bättre.

    Mvh
    Ove

  13. #13
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Jag tycker ni hittills har skött detta forum exemplariskt.

    Men en av anledningarna till att jag skriver och läser här är öppenheten. Jag var själv en av de som kritierade SMFF:s forum för några år sedan (när det användes...) och önskade att det skulle öppnas upp för alla. Nu verkar detta forum gå samma väg.

    Ni har säkert redan diskuterat för och nackdelar med registreringskrav men jag delger er mina tankar ändå.

    Som jag tolkar det vill ni inte längre ha ett fritt diskussionsforum. Detta kommer bli RCFF:s egna forum, i värsta fall kommer vi inte att få in några nya skribenter alls. Potentiella medlemmar i RCFF.
    Om jag precis skulle börjat med modellflyg och hade frågor om flygandet skulle jag börjat med att leta forum på nätet. Kommer man då till ett (för mig) helt nytt forum och det krävs fullständiga uppgifter om namn och adress, då letar jag vidare. Vart hamnar man då? SMF:s forum ligger väldigt nära till hands.

    Att några få idioter hittar på fekade namn (alla som fejkar namn är inte idioter men några har enbart önskat skapa konflikter) ska väl inte alla andra förlora på? I detta fallet verkar det som om "de andra" har vunnit slaget.
    Nåja, jag respekterar erat beslut men jag tycker inte om det. :roll:
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  14. #14
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Ett av problemet är att vi (främst jag) får väldigt många frågor. Några av frågorna är bl.a medlemar som är irriterade på att vi tillåter anonyma skribenter att förstöra stämmningen på forumet. Andra tycker att vi skall låta anonyma skribenter få göra som dom vill.

    Vi kan inte tillfredställa båda parterna, och om vi skall moderera och plocka bort "vissa utvalda" som "vi" och "andra" inte gillar så blir det inte rätt. Dvs, samma regler för alla är det som skall gälla - eller hur ?.

    rcflyg.se bildades genom rcuniverse.se, nu när rcflyg.se är ett förbund och medlemsantalet blivit större så krävs det även ett bättre sätt att styra upp de som registrerar sig. Just nu händer det att vi får in medlemsavgifter från personer som inte har någon address eller något namn och det ger oss väldigt mycket extraarbete, tänk er själva runt nyår då flera hundra personer betalar in sina avgifter och flera av dom inte har något annat i sin profil än skräp eller i inget alls. De personer som bara skriver ? i sin profil ställer problem med för det administrativa, det är nämligen svårt att hitta vem man letar efter.

    Så det är inte så att vi endast vill bli av med "anonyma skribenter", även om det finns med i tankarna.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  15. #15
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Jag ställer mig som sagt också skeptisk till detta. Dessutom anser jag att ett forum av den här storleken helt enkelt ska ha en admin som kan systemet på kodnivå och kan anpassa det efter behov. Nu vet jag inte var nivån ligger på våra administratörer här, men problemen som ni beskriver är helt klart lösbara med tekniska verktyg.
    Jag tror att dessa krav på besökarna kommer att tvinga en del ur forumet. Även om det kan kännas som en enkel lösning att kräva folks uppgifter, så måste man tänka på rötterna, varför detta forumet uppstod.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  16. #16
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brauer
    Jag ställer mig som sagt också skeptisk till detta. Dessutom anser jag att ett forum av den här storleken helt enkelt ska ha en admin som kan systemet på kodnivå och kan anpassa det efter behov. Nu vet jag inte var nivån ligger på våra administratörer här, men problemen som ni beskriver är helt klart lösbara med tekniska verktyg.
    Jag tror att dessa krav på besökarna kommer att tvinga en del ur forumet. Även om det kan kännas som en enkel lösning att kräva folks uppgifter, så måste man tänka på rötterna, varför detta forumet uppstod.
    Nivån på mig som driver det ?

    Jag vet inte hur man skall definiera det, men i mitt yrkesliv jag är inne på mitt 11:e år som programerare och sedan knappt ett år tillbaka håller jag på med en helt ny site som skall ersätta denna. Det som har kommmit vägen dock är bl.a ett barn och lite annat.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  17. #17
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Jag var inte ute efter att kränka din lämplighet, jag bara menar att det är en förutsättning.
    Problemet som du beskriver gäller ju de som är rcff-medlemmar. Mao, om jag inte är rcffmedlem och enbart forummedlem är det ju enkelt att ställa upp kravet om adressuppgifter så att det enbart berör de som lämnar försäkran, eller hur? Jag förstår att ni behöver uppgifter på de som ni ska administrera, men forummedlemar som bara använder forumet behöver ju nödvändigtvis inte falla inom ramen för det kravet.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  18. #18
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Håller med dig Brauer, men att sätta profilfält som mandarory vid registrering är tyvärr enda sättet att komma runt det. Även om det tydligt står vilken information som skall finnas med vid registreringen/betalningen så fungerar det inte.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  19. #19
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Lite fieldform validation borde väl sätta stopp för att lämna försäkran utan att fyllt i era krav?

    Enkel pseduokod:

    Om vill lämna försäkran{
    kräv vissa fält
    } annars {
    låt bli
    }



    Alternativet skulle ju vara att använda script som visar och kräver fälten först då du bockar för försäkran.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  20. #20
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Hur hanterar du dom som inte klickar i försäkran (vilket är majoriteten) ?

    Hur hanterar du dom som bara skriver sin kontaktinformation på sin betalning, men som utelämnat sitt medlemsnr och har en tom profil ?

    Det är sådana problem kassörerna boxas med idag.
    Mvh / Fredrik Glawe.

Liknande ämnen

  1. Vad hände med sajten?
    Av fredrikr i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •