Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: MJD Saab J21

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard MJD Saab J21

    På allmän begäran och viss övertalning så kommer jag här presentera mitt bygge av MJD's SAAB J21.

    Förebilden.
    SAAB J21 var början på en lång tradition inom SAAB att finna okonventionella lösningar på konstruktionsproblem. J21:ans layout innebar att man kunde ge piloten bra sikt samtidigt som man kunde instalera en koncentrerad och kraftfull beväpning i nosen. Prototypen provflögs första gången 1943 och var ett av världens första flygplan med katapulltstol. J21 hadde med sin DB 605B motor bra prestanda men kunde inte riktigt matcha bla J26 Mustang i kurvstrid. Med sina stabila flygegenskaper utvecklades däremot J21 snart till en lyckad attack verision kallad A21. J/A21 byggdes i ca 300 exemplar och användes av Svenska Flygvapnet under perioden 1945 - 1953.
    I dag finns bara ett fåtal J21 bevarade på museum. Bla "Röd Rudolf" som står på Flygvapen museum i Linköping. Det är även den som är förebilden för denna modell.

    Bygget har så smått påbörjats, bilder ligger i kameran och kommer inom kort upp på tråden.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Ahhh, ska bli najs att få se!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  3. #3
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har ni bara tid att vänta så kommer bilderna
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #4
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då kommer en liten bildkavalkad på det som åstakommits sedan onsdag eller torsdag kväll.
    Vill påminna att jag inte tänkt göra en byggtråd från början, därför visar jag inte vissa moment steg för steg.

    Kartongen. Mycket robust och framför allt välpackad. Otroligt fin kvalitet på detaljerna.


    Dom två fina ritningarna.


    Byggmanual & dekalarken och den tilltänkta piloten


    Har ju som sagt redan börjat byggt så det blev inga detaljbilder nu i början på vingen. Men iaf.
    Vänster vingpanel, mittsektion och höger vingpanel, som för övrigt inte ännu gåtts över med hyvel eller slippaper. Så vingbalken och fram/bakkants lister är ännu för höga och förljer inte profilen ännu.


    Har även börjat trä kroppsspanten på byggjiggen. Dom två bakersta spanten är och måste vara förberedda "prepparerade" för den motor man tänker använda innan man kan fortsätta bygget med kroppen. Så jag har mätt in vart mitt motorfäste hamnar och tillverkat en förstärkning som kommer sitta bakom spant två sett bakifrån. Likaså har jag med lövsågen sågat ut i det bakersta spantet så att det bara är att ta skalpellen och göra några få snitt så jag får en öppning att trä inmotorn i.


    Också elektroniken.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Min polares favoritkärra...Är ju som gjuten för el..Tack för tråden!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Standard

    Vilken Nippymotor kommer du att använda?
    Har själv en liggandes, 1812/100.

    /jocke

  7. #7

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Välkommen till MJD-gänget!!!

  8. #8
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Man får tacka för responsen. Jo J21an är en läcker maskin, fastande för den direkt när jag såg den. Har dock fått ligga och mognat i snart två år, men nu så ska den väll så småningom bli flygbar.

    Motorn är en Nippy NB1812/100. Fartreglaget som är med på bild är ett Apache AP-20A.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #9
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har kroppen så sakta börjat ta form. Körde i gång med den då även jag inte har några sugrör till antennkabeln hemma. (Se S26 Tunnan tråden)
    Min kropp sa dock i från efter några dagars limmande med CA. Så efter att jag limmat dom fyra första listerna, Övre, Undre, Högra resp Vänstra kroppslisterna så började min allergi för CA göra sig mer än påmind. Byggde ju även 3/4 av vingen i slutet av föra veckan med CA. Ögonen rinner, konstant täppt i näsan och det känns som en stor varböld i halsen PDT_Armataz_02_33
    Skitsamma, har ju vitlim PDT_Armataz_02_07

    Kroppen sedd från vänster.


    Nosen.


    Snett bakifrån, höger vingsadel.


    Undersidan av de två bakersta spanten, 2:a från höger= motorspantet.


    Främre delen av kroppen sett underifrån.


    Vingsadeln.


    Spant 4 & 4a separerade med plastfolie. Spant 4a, utgör bakre delen av ackluckan. I hålen kommer en liten rundstav limmas i spant 4a för att sedan hålla luckan på plats mot kroppen, och i fram blir det en liten neodyn magnet.


    Ska nu få torka och sedan ska alla överflödiga lister kapas bort och sedan putsas innan kroppen ska plankas.
    På återseende
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #10

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Ompa.
    Grymt bygge, ska bli kul att få följa din byggtråd.

    Tråkigt med din allergi. Du är inte ensam, jag har också stora problem just nu. Kan nästan inte gå ner i källaren utan att jag nyser & snorar. Ska ta ett allergitest på måndag så får vi se vad det är som är problemet.

    Är det riktig illa får jag nog lägga min Corsair på hyllan för gott och aldrig ta ner den igen. Får väl hålla mej till ARF i så fall. Men jag ska inte måla fan på väggen ännu.

    Ha dé
    /Lelle

  11. #11

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle
    Är det riktig illa får jag nog lägga min Corsair på hyllan för gott och aldrig ta ner den igen. Får väl hålla mej till ARF i så fall. Men jag ska inte måla fan på väggen ännu.
    Jag är inte allergisk mot CA!

  12. #12

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Citat Ursprungligen postat av Lelle
    Är det riktig illa får jag nog lägga min Corsair på hyllan för gott och aldrig ta ner den igen. Får väl hålla mej till ARF i så fall. Men jag ska inte måla fan på väggen ännu.
    Jag är inte allergisk mot CA!
    Tack Christer. Du är en riktig polare! Hyggligt att du vill bygga den åt mej, Ha Ha.

    Ha dé
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. SAAB J 21
    Av Fyhren i forum Skalamodeller
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2015-09-02, 19:38
  2. Saab b18
    Av Nyzell i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 14:45
  3. Saab bygge.
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 21:56
  4. MJD Saab Safir
    Av tedeman1998 i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 20:07
  5. MJD Saab J21
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •