Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Broms på fartreglage?

  1. #1

    Standard Broms på fartreglage?

    Idag testflög jag en Mpx Cularis och med motorn avstängd flöjlade proppen i fartvinden.

    Nu har jag programmerat broms på fartreglaget, men det går ändå jättelätt stt spinna proppen för hand,,, Ska det vara så? Fattar inte riktigt, men spontant känns det inte som bromsen är aktiv???

    (med batteriet inkopplat och gasreglaget i botten)

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag har precis samma motor/esc kombo som du till en DG-1000 jag håller på att bygga. Jag provade att slå av och på bromsen och det märks en tydlig skillnad, det går klart trögare även om den inte låser helt.
    Är du säker på att du har slagit på bromsen?
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jag kör med broms på min FPV easystar och det märktes tydlig skillnad.
    Broms brukar gå ställa soft,medium,hard. Du ska definitivt känna att det blir ett motstånd då du snurrar den förhand.


    //Matte

  4. #4

    Standard

    Nej, jag har testat både på och av och den bromsar inte (Piip-pi-pi-piiip...whatever! )
    Samma motstånd hela tiden, samma som om jag kopplar ur batteriet.


    Crap, jag har för liten hub/spinner på min infällbara propeller så den fälls inte in helt mot kroppen.
    Eftersom bladen står ut en bit och inte ligger platt mot kroppen blir det ännu svårare att få stopp på proppen så den inte vindflöjlar... F@n också.

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Skumt, jag märker en klar skillnad.
    Jag köpte ett prog-kort så jag slipper pipandet..

    Å' andra sidan upptäckte jag att fartreglaget kan spela melodier... 16 olika. Kommer att göra succé på fältet :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6

    Standard

    Jag ska testa att resetta fartreglaget imorgon och sen progga det igen och se om det hjälper.
    Kan du förklara hur mkt motstånd man har med broms på? Kan du tex snurra proppen ett helt varv med en lätt slag på ena proppbladet? (Det kan jag och jag tror det är utan bromsfunktion)
    ...Eller får man ta i lite för att snurra proppen?

    Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag inte får till det, kan inte flyga planet med en flöjlande propp som snurrar järnet.

    Det skulle förstås hjälpa att ha en passande spinner och bredare propellerfäste så proppen verkligen kan lägga sig platt mot kroppen.





    Det är lite scary att progga reglaget manuellt, är rädd att proppen ska tvärstarta på fulla varv och ställa till det med skinn, ben och blod uppåt väggarna (nix, kan inte koppla loss motorn och är för lat att meka loss bladen )

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Tyvärr kan jag inte göra den testen ännu, jag väntar fortfarande på propellerblad...
    Så jag snurrade på själva motorn, och det gick lätt när bromsen var av, och betydligt trögare med bromsen på.

    Jag beställde ett progkort från RCFlight.se (dom var slut på UH), löjligt snabb leverans, tog mindre än ett dygn(!)
    Jäkligt smidigt, när man kopplar in det ser man alla inställningarna i reglaget, och om man vill ändra på något är det bara att trycka på ett par knappar och när man är klar så skickar man över inställningarna till reglaget. Inställningarna visas med lysdioder. Helt klart värt en hundring.

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=121



    Men jag tror att du har rätt i att spinnern är ett problem, om inte bladen fälls in ordentligt så får vinden tag mycket bättre, och bromsen håller inte sådär jättehårt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Standard

    Tack så mycket för hjälpen!

    Ska resetta imorrn och sen progga igen inför test flighten... Funkar det inte då får jag ordna en längre propellerhub och spinner.


    ps. Vid nästa UH beställning blir det ett programmeringskort.

    ps2. På mitt andra segelplan sitter en AXI 2820-10 motor, den går tungt att vrida runt och hacken är liksom större.
    Turnigy motorn på Cularisen har mindre 'hack' när man vrider och går mycket lätt... Kan motrn vara deffekt eller är de så olika i design?

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Inga problem, det är bara kul.

    Jag vet inte, det har nog med motorns konstruktion att göra, vissa hackar som tusan medan vissa går hur lätt som helst... Kanske nån elmotorexpert kan svara på det?

    Är det bra drag i motorn? Jag har ju ingen propp så jag har ingen aning :-)

    Lycka till med provflygningen!
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10

    Standard

    Är det bra drag i motorn?
    Jo det är det, ska ta en video när jag flyger igen... Det kändes inte som det fanns vertikalprestanda, men jag hann inte testa så mycket idag då det blev en jättekort, misslyckad premiär.

    Jag har Aeronaut 12.5 X 7.5 carbon

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det förstår jag med en sån ruggig premiär...

    Vertikalprestanda hade jag nog inte räknat med, men det är ju alltid trevligt om den klättrar lite piggt så att man inte behöver kämpa för att få upp den.
    Har för mig att jag beställde 13x7, tänkte börja där och se hur många ampere den drar.
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12

    Standard

    Ringde och beställde Aeronaut 52mm mittstycke och en 50mm spinner.
    Med de grejorna så kommer proppen att ligga flush mot kroppen och förhoppningsvis inte flöjla runt i vinden... Hoppas jag får prylarna innan helgen så jag kan testa.

  13. #13

    Standard

    Cularisen stiger kanske 45gr med OK fart. Set-up'en gör jobbet, men inte mer.
    Däremot känns allt svalt och det fanns mkt ström kvar i LiPo't efter flygning så det kan flygas mkt innan batteribyte.

    Förresten så har jag broms på mitt reglage nu. Flög i eftermiddags och proppen stannade snällt och fälldes in när jag slog av motorn.
    Väntar fortfarande på 52mm mittstycket och 50mm spinnern, kommer att se snyggare ut och mer strömlinjeformat med bladen helt mot kroppen.

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Vad skönt att det löste sig!

    Har du kollat hur många ampere den drar?
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15

    Standard

    Nix, har inte mätat någonting. Bara plug & play. Skulle vara bra att mäta och om den tar för lite, proppa upp lite mer.
    Vet inte riktigt hur mycket min hxt 3s2200 pallar med, har hört att de inte är upp till spec (20-30c)

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Nu har jag mätt min setup, 32 A med Graupner Cam 13x7.
    Så det känns som att där är lite utrymme för att proppa upp.
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. fartreglage
    Av bajkarn i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 16:13
  2. Fartreglage??
    Av rnermfors i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 00:14
  3. Inställningar fartreglage
    Av Johan77 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 14:54
  4. Fartreglage val
    Av RCer i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •