Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Pletti Freestyle L & Jeti spinn

  1. #1

    Standard Pletti Freestyle L & Jeti spinn

    Hej

    Behöver lite hjälp hur jag ska ställa in mitt reglage (Jeti Spinn 44) som ska användas ihop med PLettenberg Freestyle L.
    Motorn har 14 poler.
    Det som jag främst är ute efter är timingen.
    Motorn ska sitta i en Extra 260 med 125cm spännvidd.

  2. #2

    Standard

    Den motorn skall behandlas på samma sätt som en 14polig outrunner, kör min på 20grader, men har funkat bra upp till 25...30 också men då betalar man i lite låg effektivitet.

    Av alla de motorer som jag fått förmånen att testa/ få/ köpa så finns det en motor jag nog aldrig kommer slita mig från- Freestyle ) snacka om en bra investering!

  3. #3

    Standard

    Det är som du säger en riktigt trevlig motor.
    Tycker att dom 250W som airel eller Plettenberg rekomenderar är lite i underkant vad man kan belasta motorn med.

    Det blir till att testa och se vad jetiboxen säger när jag ändrar timingen, det går ju finurligt nog att läsa ur data ur den.

  4. #4

    Standard

    Som nästan alla europeiska tillverkare är de väldigt konservativa i sina specar, pletti har ju själva aldrig någon klar rekomendation på max ström osv, upp till användaren själv, jag har kört Freestyle 20 till 320w utan problem, Freestyle L lite ytterigare stötvis klarar de massor.

    Jag har med flit försökt att döda en pletti och en Actro genom förhög temp/ överbelastning, men har hitils inte lyckats, då de har så hög gradering/ kvalite på material får man nog kombinera överbelastning samt gassvettsen för att nå framgång hehe.

  5. #5
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joacim
    Som nästan alla europeiska tillverkare är de väldigt konservativa i sina specar, pletti har ju själva aldrig någon klar rekomendation på max ström osv, upp till användaren själv, jag har kört Freestyle 20 till 320w utan problem, Freestyle L lite ytterigare stötvis klarar de massor.

    Jag har med flit försökt att döda en pletti och en Actro genom förhög temp/ överbelastning, men har hitils inte lyckats, då de har så hög gradering/ kvalite på material får man nog kombinera överbelastning samt gassvettsen för att nå framgång hehe.
    skulle vara väldigt sällsamt att se film där du försöker döda en elmotor tycker då jag i alla fall

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #6

    Standard

    Då ska vi se vad jag kan ordna, jag har lite tester framöver där jag har blivigt lovad fria händer, tänk om jag råkar filma när en motor grillas till MAX gränsen.

  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Joacim
    Då ska vi se vad jag kan ordna, jag har lite tester framöver där jag har blivigt lovad fria händer, tänk om jag råkar filma när en motor grillas till MAX gränsen.
    jag kommer o sitta bänkad vid datorn tills filmen "Grillad by Jocke" dyker upp 8)

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #8

    Standard

    Högsta temp jag grillat en Actro till är 97 grader i dess kärna, har senare fått lära att instrumentet jag mätte med var dåligt kallibrerad så tempen var i själva verket 102-105grader, motorn mättes upp senare och testkördes för att bekräfta att den inte tagit skada, motorn flygs fortfarande och används av en elflygkolega. Enda biverkningen vid hög temp på en Actro är lite lukt

    Vissa outrunners har så bra självkylande egenskaper att man ibland får ta till hårdhandskarna och tejpa igen eventuella kylhål på motorn, därefter överbelastas den så man kan bygga lite värme till önskad gräns, senare tids inbyggda vakumfläktar i motorer som Cyclon power, Pletti Orbit, Kontronik Kora är djävulens påfund för oss "testare" här krävs ofta ytterliagere lite specialknep för en lyckad grillning.

    Tackvare att Kontronik la ner 6månaders utveckling på en effektiv vakumfläkt får några år sedan, kan man idag hitta designen på låååång mycket billigare motorer från asien "tack Kontronik"

  9. #9

    Standard

    Ska försöka hinna med och testa Freestylen på Söndag kväll eller Måndag.
    3 s E-power 2200mAh 20-30C och en 10X7 och 11X7 APC-E, tyvärr dom enda elpropparna jag har för tillfället.

    Är det värt att lägga ut extra pengar på Aeronaut propellerblad eller duger APC-E?

  10. #10

    Standard

    Nu har jag testat lite, datan är urläst ur Jeti-boxen.
    Jag har ej kontrollmätt med tångampermäter.

    APC-E 10X7
    16A
    10.57V
    169.12W
    8290 RPM
    Timing=20
    Acken ej fulladdad.

    APC-E 11X7
    19.2A
    10.88V
    208.9W
    7870 RPM
    Timing=20

    APC-E 11X7
    19.7A
    10.88V
    214.3W
    7949 RPM
    Timing=25

    Det verkar som om jag måste gå upp till 12X6.

  11. #11

    Standard

    Kontrollera med tången, det är svårt att få bra maxström värde med SPINen, den mäter bara max medelväde, du kan dock ta data rpm varv och spänning under max ström, de är korrekta.

    Kör själv med 12x8" på 3s Lipo med Freestyle L, men med de nya EVO25 2170 så håller de lite för bra spänning, drar med ström nu än med de gammla 20c ackarna jag kört med, så 12x6 eller liknande med CAM form.

  12. #12

    Standard

    Gjorde om sista mätningen med tången, den visade 27.1A.
    Ganska stor skillnad mot 19.7.
    Så nu blev det 294.85W.
    Ska skaffa 12X6, blir det stor skillnad mellan APC-E och en cam-prop?

  13. #13

    Standard

    Inte stor, men problemet med APCE är deär mjuka och i regel obalanserade med ocentrerade hål, dålig kvalite helt enkelt, AeronautCAM/Graupner/RASA/Freudenthaler drar mindre ström på samma varvtal.

Liknande ämnen

  1. Jeti DS-16
    Av henke2 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 113
    Senaste inlägg: 2018-03-23, 23:26
  2. Freestyle HD ny GoProutmanare
    Av PatrikE i forum FPV Kameror
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 14:01
  3. hjälp med cub som bankrar över och hamnar i spinn
    Av ronas 22 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 21:29
  4. Spinn och Motorstopp
    Av gimbo i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 20:18
  5. KMP Freestyle Rush
    Av Tobbe O i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 18:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •