Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Great Planes Dazzler

  1. #1
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard Great Planes Dazzler

    Hallå,

    Födelsedagspresenten levereraden lite mer än 2 veckor för tidigt av frugan, men vad gör det !?!

    Det blev en Great Planes Dazzeler som jag tror kommer bli en värdig ersättare för min SSE som jag planterade så fint i backen i somras. Ännu så har jag bara tittat in i lådan och detta är vad som fanns

    Mvh / Fredrik Glawe.

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Nu har äntligen bygget börjat. Kankse lite sent, men jag tror att det kommer gå ganska snabbt att spika ihop den här kärran

    Ritningen på stabben är utlagd.


    Halva stabben färdiglimmat.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Och nu är stabben färdiglimmad.

    Mvh / Fredrik Glawe.

  4. #4

    Standard

    Ser bra ut så här långt .
    Hur är kvaliteten på byggsatsen? och vad blir det för setup, el eller glöd?

  5. #5
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Det har limmats en heldel de senaste 2 dagarna. Som vanligt är jag överdrivet noggran och det tar säkert dubbla tiden mot vissa andra som bygger. Jag bygger ju även som känt endast med vitlim vilket tar lite extra tid med. Men bra blir det! I morgon skall jag börja med vingarna.

    Ännu så tror jag det är lite tidigt att säga vad jag tycker om kittet då stabbe, sidoroder och vingroder sågas upp helt själv. Träbitarna som följer med är iallafall av yttersta kvalité även om densiteten mellan bitarna varierar lite, men man kan ju inte få allt Spanten till vingarna är stansade så jag återkommer imorgon och berättar hur kvalitén är på de bitarna.

    Ritningen är super. Lätt att läsa och tydlig. Manualen likaså. (Den är amerikansk, så vill ni bygga en likadan så var beredd på att alla mått är i tum)

    Jag hade tänkt sätta en ASP 61:a 4-takt på den, så den blir väl en aning övermotoriserad tror jag, eller ?


    Såhär ser det ut just nu:

    Mvh / Fredrik Glawe.

  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    se där ja .. asp 61 4 plutt får du mycket roligt med ... hadde ju som sagt ys 63 i min å ska ha igen ... massa power men det är bara bra -- ingen kärra man fluger fort med utan bara busa runt ... stoooora utslag rekomenderas .. iaf efter ett par flygningar när man lärt sig kärran ! inga direkta "farliga" klipp tendenser .. skit kul kärra lycka till med bygget !!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Mmm, låter skitskoj

    Det är ett riktigt roligt kit att bygga. Enkel! :=)
    Mvh / Fredrik Glawe.

  8. #8
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Här kommer en bild höger vinghalva som nu är klar för att limmas ihop med vänster halva (som inte är påbörjad ännu )

    Som vi ser så har jag limmat in en rulle med papper som jag tänkte leda servokablage i.

    För att återgå till kvalitén så är byggsatsen rktigt bra. Den är enkel att bygga, bitarna passar bra osv. Det enda som jag kan klaga på när det kommer till vingen är nog att jag tycker att spryglarna är en aning klena. Antingen skulle dom va valt en millimeter tjockare gods eller en aning hårdare trä. Spryglarna spricker väldigt lätt när man jobbar och tar i det, och just nu känns det absolut som att det behövs förstärkning runt spryglarna som håller upp skevservot.

    Mvh / Fredrik Glawe.

  9. #9
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    kan tyckas att den är klen i upp byggnaden .. minn e iaf nästan halva vingen plankad på och den e jäkligt stabil .. trots rejält omild behandling så har inget annat än motor bocken gett sig ....
    med ysen i så lyfte min på 3 meter .. fulltankad 2,1-2 kilo b kan lägga till att den klarar sig aldeles ypperligt med en asp 46 2 plutt med utan att behöva hela registret !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  10. #10
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tror du fått en kines arf på halsen Glawe de är så tunna och lätta nu för tiden. men du kan väl laminera alla spryglarna med Epoxy så ska de nog hålla sen ops: ops:

    Tycker de är kul att de finns folk som orkar bygga på de viset som du gör. Har nog inte tillräckligt med tålamod själv för ett sånt bygge. Men vem vet när man hållt på i 25 år så kanske man tröttnar på ARF byggen och börjar bygga själv

    /Martin

  11. #11
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun

    Tycker de är kul att de finns folk som orkar bygga på de viset som du gör. Har nog inte tillräckligt med tålamod själv för ett sånt bygge. Men vem vet när man hållt på i 25 år så kanske man tröttnar på ARF byggen och börjar bygga själv

    /Martin

    Hmmm, jag sitter och funderar på om det inte är tvärt om.

    Jag byggde mitt första fri-flyg plan när jag var ca 12 år gammal. Det var en sån där med V-vinge, gummiband och glödtråd därbak så att den inte skulle sticka iväg med termiken. Sedan dess har jag byggt ett antal plan och det var faktiskt först förra året som jag köpte min första ARF. Den modellen fick mig att inse vilken lyx det är att kunna bygga själv. Alla taskiga limfogar, missar i klädsel osv kan endast skyllas på en själv. Alla konstiga lösningar med linkage, roder osv är ens eget fel. Bra va ?

    Nä,ARF är bra, men mig passar det inte riktigt, jag finner inte samma glädje i att montera ihop en ARF som att limma ihop ett kit och sen flyga.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  12. #12
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Andra vinghalvan är klar nu för sammanfogning. Här på bilden provas passformen in, och den är inte helt tokig faktiskt. Tror det här kommer bli riktigt bra!

    Mvh / Fredrik Glawe.

  13. #13
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Egentligen hade jag tänkt vänta till imorgon, men det gick ta mig fasen inte. Jag var helt enkelt tvungen att gå ner och samanfoga vinghalvorna idag. Såhär ser det ut just nu.

    Mvh / Fredrik Glawe.

  14. #14
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    OBS, Plankning pågår!

    Ett litet tips som jag säkert skrivit om innan. "Varmt vatten är din bästa vän när nu plankar".

    Mvh / Fredrik Glawe.

  15. #15
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Vingen är mer eller mindre klar för slipning nu. Lite finlir kvar bara.

    Nu har jag iallafall påbörjat kroppen och den kommer väl bara ta några dagar att spika ihop den med På bilden nedan kan ni se kläderna som jag köpte idag. Vit, olivgrön och röd. Inspirerad av bilden nedanför mitt foto.



    Mvh / Fredrik Glawe.

  16. #16
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag nämde i min förra post att det bara var lite finlir kvar på vingen.

    Här är en bild på finliret!



    Sedan denna bilden är tagen innan idag så har jag slipat den och nu är det faktiskt så att vingen är träklar. Yay!

    Nu håller jag på med kroppen. Här är en bild på det




    Tycker det är lite tunnt med svar och inlägg. Är ni intressrade ? Om inte så struntar jag i att plåta och lägga upp bilder.
    Mvh / Fredrik Glawe.

  17. #17

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    159
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Jodå, jag följer projektutvecklingen Alltid kul att hänga med på byggen!

  18. #18
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag kollar oxå..tycker du ska klä den i shockrosa med små gröna prickar på då blir du årets höjdpunkt på alla träffar

    går lillen ännu?

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #19
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Vad bra! Då fortsätter jag posta bilder

    Shockrosa blir det tyvärr inte wesse.

    Liam går nästan. Han har lyckats ta ca 10 steg när glömde bort att han inte hade stöd
    Mvh / Fredrik Glawe.

  20. #20
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Klart vi kollar Glawe, men vi är väl alla lika blyga här på forumet ops: ops: ingen som vågar kommentera när någon bygger plockepinbygge hehe. Fortsätt med bilder och förklaringar så kanske man kan plocka upp några tips man har nytta av själv.

    /Martin

Liknande ämnen

  1. Great Planes Seawind El
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 19:05
  2. Great planes
    Av Tobbepostis i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 19:18
  3. Great Planes PT-60, Bygglogg
    Av xulund i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 11:17
  4. great planes yak 54
    Av mikael 54 i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 21:59
  5. Great Planes Venus 40
    Av Larsa i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •