Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kan man lita på limmade linkar?

  1. #1
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard Kan man lita på limmade linkar?

    Kan jag limma kolfiberstången i linkaget med tvåkomponent eller superlim o sen va fullt säker på att det sitter??

    Get high with hovering
    not drugs

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det hoppas jag verkligen för det sitter två limmade linkage vid skevrodroderna på min spitfire, men för att vara på den säkra sidan la jag krympslagn utanpå. sedan är det väll en fråga om vilket lim man använder (jag använde epoxi)

  3. #3
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    det hoppas jag verkligen för det sitter två limmade linkage vid skevrodroderna på min spitfire, men för att vara på den säkra sidan la jag krympslagn utanpå. sedan är det väll en fråga om vilket lim man använder (jag använde epoxi)
    tack för det då ska jag blanda expoxylim hela natten..

    puss o kram på dig för ditt snabba svar

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #4
    Mikeys avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    67
    Jobb
    Äventyrare
    Klubb
    Ripa Modellflygklubb

    Standard

    Jag röstar på ovanstående epoxi och eventuellt en krympslang om. Kan du rugga upp ytan på kolfibern med lite sandpapper så kan du få epoxin att "bita" lite bättre
    _____________
    Flyger det mesta som går och flyga.
    Spakar gör jag med Futaba mod "igelkott"
    Hemmafältet = www.ripamfk.com

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    så här ser det iaf ut. ingen krympslan på än när bilden var tagen, men slangen täcker hela stången ända ut till gängorna. har man en lång stötstång så behöver man så klart inte täcka hela den med krympslang

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag frågade samma sak här när jag byggde min Yak-54 och fick svar av Ove.

    Om jag minns rätt, rekommenderade han mig att limma med CA och sedan värma krympslang över innan det härdat färdigt.

    Jag droppade först i tunt CA, strax därefter medium CA och satte på krympslangen. Hittills har alla linkar hållit (82 flygningar). Planet är en 90-size Yak-54 med relativt stora roder.


    Edit: såg att det kommit 2 liknande inlägg medan jag skrev mitt :-)

  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    så här ser det iaf ut. ingen krympslan på än när bilden var tagen, men slangen täcker hela stången ända ut till gängorna. har man en lång stötstång så behöver man så klart inte täcka hela den med krympslang
    hm då blir det metall mot kolfibern jag tänkte ju ta kuleden direkt mot kolfibern för jag mäter noga o anser mig inte o behöva efterjustera ....

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    128
    Jobb
    Chaufför
    Klubb
    SRFK Skellefteå/MFK Bunten

    Standard

    Jag använder epoxi när jag limmar. har limmat kolfiber i metall hylsa för M3 link. fungerar perfekt. bara att rugga upp ytan lite först, då fäster det gott. Presis som daniel.L.
    Jocke Sandström
    Skelleftehamn.

  9. #9
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av monch
    Jag använder epoxi när jag limmar. har limmat kolfiber i metall hylsa för M3 link. fungerar perfekt. bara att rugga upp ytan lite först, då fäster det gott. Presis som daniel.L.
    så då menar du att kolfiber mot plast inte går då? fasen har limmat två länkar nu...skit skit skit oxå

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #10

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    hm då blir det metall mot kolfibern jag tänkte ju ta kuleden direkt mot kolfibern för jag mäter noga o anser mig inte o behöva efterjustera ....
    Tror inte du kommer finna ett lim som biter på plasten i linken.
    Sätt i en liten bit gäng stång och följ alla ovanstående råd om hur man gör rent innan man limmar. Använd sedan ett långsam härdande Epoxy lim så har du ett linkage som jag kommer att vara avundsjuk på.

    Fast friflygning är inte att förakta det heller...

    Osså slipper man dessa jä**a servon

  11. #11
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Citat Ursprungligen postat av wesse
    hm då blir det metall mot kolfibern jag tänkte ju ta kuleden direkt mot kolfibern för jag mäter noga o anser mig inte o behöva efterjustera ....
    Tror inte du kommer finna ett lim som biter på plasten i linken.
    Sätt i en liten bit gäng stång och följ alla ovanstående råd om hur man gör rent innan man limmar. Använd sedan ett långsam härdande Epoxy lim så har du ett linkage som jag kommer att vara avundsjuk på.

    Fast friflygning är inte att förakta det heller...

    Osså slipper man dessa jä**a servon
    inte en metallhylsa i hela huset..jäkla skit får beställa i morgon...friflyg är för män som mig yehhh..

    tusen o åter tusen tack forumlemmar nu har ni räddad min y-can do..hmm inte mycket att rädda

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #12

    Standard

    Jag kan väl säga så här. I instruktionen till min show flyer så står det limma kolifiberstaven i plasthylsan med tunnt CA. Till början var jag väldigt skeptisk men det var vad jag gjorde. Jag lyckades limma en av stängerna fel och försökte få loss den på alla möjliga vis utan att lyckas. Ett av sätten var att ha det liggandes i aceton i ett dygn och sedan försöka dra av för allt vad tygeln höll. Det gick inte, satt som berget, och de andra sitter fortfarnde som berget. Det var inte ruggat och ingen krympslang på..
    /Håkan

  13. #13

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank
    Jag kan väl säga så här. I instruktionen till min show flyer så står det limma kolifiberstaven i plasthylsan med tunnt CA. Till början var jag väldigt skeptisk men det var vad jag gjorde. Jag lyckades limma en av stängerna fel och försökte få loss den på alla möjliga vis utan att lyckas. Ett av sätten var att ha det liggandes i aceton i ett dygn och sedan försöka dra av för allt vad tygeln höll. Det gick inte, satt som berget, och de andra sitter fortfarnde som berget. Det var inte ruggat och ingen krympslang på..
    /Håkan
    Hej Håkan,
    Om det var den typen av plast som är till linkarna i mindre el kärror typ Shock-Flyers så funkar det med lim. Men till dessa nylon linkar är det inte lätt. Det finns lim till nästan allt idag, men oftast inte i var mans hobbyrum.

    Mvh,
    Nyroth

  14. #14

    Standard

    Stämmer nog Nyroth. Det är inte nylon snarare kinaplast (trots att kärran är en graupner)
    /Håkan

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    128
    Jobb
    Chaufför
    Klubb
    SRFK Skellefteå/MFK Bunten

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    Citat Ursprungligen postat av monch
    Jag använder epoxi när jag limmar. har limmat kolfiber i metall hylsa för M3 link. fungerar perfekt. bara att rugga upp ytan lite först, då fäster det gott. Presis som daniel.L.
    så då menar du att kolfiber mot plast inte går då? fasen har limmat två länkar nu...skit skit skit oxå
    Plasten i nylon linken är typen fet plast. jag har då inte hittat något lim som biter fast i det! men med metall å kolfiber inga problem.
    vill ju din you can do väl! REN omtanke.
    Jocke Sandström
    Skelleftehamn.

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om du absolut vill limma fast stötstången i en plastlink vill jag föreslå att du först gängar linken så att du får gängor i linken. Limma sedan med långsamhärdande epoxy, glöm inte att rugga upp ytan på kolfiberstaven.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP
    Om du absolut vill limma fast stötstången i en plastlink vill jag föreslå att du först gängar linken så att du får gängor i linken. Limma sedan med långsamhärdande epoxy, glöm inte att rugga upp ytan på kolfiberstaven.

    /Lasse
    klokt svar..har beställt metallhylsor som jag hoppas kommer i morgon o då blir det fullt ös igen....

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Kan man lita på hobbyking?
    Av Magoozi i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 11:23
  2. linkar/kullinkar?
    Av tedeman1998 i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 21:43
  3. Lamell-limmade propp för 1/4 skala efterlyses.
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 23:29
  4. Höjd via gps går ej att lita på
    Av kamelkungen i forum FPV OSD
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •