Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

mne: Lttaste sttet att mta ampere.

Standard Lttaste sttet att mta ampere.

Hej!

Vill mta ampere p setuper och det nde jag har r en sn hr.

e det bara koppla in den emellan fartreglage och motor. Vet ej vilket hll ratten ska st t? :?

Funkar det s eller ska det in mellan batteri och fartreglage?

Eller funkar det inte?

Om inte hur mter jag ampere p billigaste stt?

/Mattias

Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlgg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslvs Flygklubb
    Mvh / Fredrik Glawe.

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Om du ska mta ampere med ett snt instrument s mste instrumentet kopplas in i serie med hela slingan. dvs att du ansluter ditt instrument s att de blir en del av kopplingen mellan batteri och fartreglaget.

Du ansluter ena sladden till plus p batteriet (rd kabel) och den andra kabeln till plus (rd kabel) p fartreglaget. s att du hamnar i serie. D kan du mta ampere med ett snt instrument. De knns dock som ett ganska bkigt stt att mta p s att kpa en Tngamperemeter r en investering som du kommer ha stor nytta av i mnga r framver. kostar 419kr p Biltema.

Kan man kpa batterier och motorer fr tusentals kronor s kan de vara vrt 400kr att ha koll p sakerna s man inte verbelastar fartreglage eller motorn.

Biltemas Tngamperemeter

EPGs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    327
    Jobb
    Underhllstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

Standard

Mtinstrument frn Biltema r inget vidare. Mtvrdet kommer att visa rtt vid 50Hz men mtfelet kommer att ka med kad/minskad frekvens. Till likstrmsmtning hnger de nog med rtt hyffsat dock.
    Mste man blya i nosen s har man en fr liten motor.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Liksom Sigun rekommenderar jag en enkel tngamperemeter. Kolla dock s den klarar likstrm (DC A) - mnga billiga klarar tyvrr bara vxelstrm (AC A). Biltemas r dock helt OK.
    Nackdelen r att du inte man mta spnningen samtidigt vilket ju r mjligt med den som Glawe lnkade till. Men enkelheten i en tngamperameter vervger enl min mening. Stt bara "tngen" ver ena ledaren frn batteriet (till fartreglaget), nollstll mtaren med Zero-knappen - sen r det bara att gasa p och se hur stort strmuttaget blir. Drefter kan du ju i o f s mta spnningen istllet - allts spnningen ver drivackens poler. Sen r det bara att rkna ut inmatad effekt.
    Hlsningar
    Roger

PS: Sg just att BeFaster kommenterat Biltema-mtaren. Jag hller inte riktigt med - den fungerar helt OK och jag har jmfrt med min Astroflight WhattMeter (ungefr som den Glawe lnkade till) och skillnaden var p intet stt uppseendevckande utan snarare vldigt lika. Eftersom vi knappast sysslar med "rocket science" s r min slutsats att den fungerar helt OK fr vra behov.

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Gr man som roger sa med att man mter p kabeln frn batteriet s mter man med likstrm och slipper eventuella vxelstrms felvisningar.

Har funkat bra fr mig hittills iallafall inte lyckats brnna ngot n.

/Matrtin

Rune Es avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    121
    Jobb
    PA Servicetekniker

Standard

En amperemeter kopplad i serie med batteriet medfr lnga kablar. Det r inte bra eftersom spnningstransienter kan skada fartreglaget.
    Det sitter ofta stora elektrolytkondensatorer pldda p reglagets ingng som skydd men det hjlper inte alltid. Frga mig inte hur jag vet :-(
    Ett skl till fr att anvnda tngamperemeter allts.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 026
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Varfr inte kpa ett mtsystem som Du kan ha nytta av i alla sammanhang?

Eagle Tree Systems E-Logger mter allt i realtid.
    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=689

En utbyggbar enhet som i grundutfrande mter Ampere (+/- 100 Amp), Spnning (70 Volt), Temperatur och Varvtal. Dessutom utbyggbar att mta Laddning, Urladdning, hur mycket drar servona, GPS, Fart, Hjd, etc.

Ett utbyggbart system som kostar ungefr som en tngamperemtare. Litet och ltt format s att Du kan mta allt frn sm indoormodeller till stora komplicerade saker. Kp till display och ls av direkt p fltet - eller plugga in enheten till din PC och se de vackra kurvorna!

Mvh
    Ove

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Ove,
    Jod, visst r det systemet kckt men med display kostar det ca: 800 kr i grundutfrande och dessutom mste man ansluta det i serie med batteriet vilket bl a krver adaptersladdar om man inte kr Deans p alla acke-packar. Frdelen med Tngen r dess enkelhet - bara man kommer t en av sladdarna frn acken s mter man p ngra f sekunder. Men som komplement fr den som vill ha nnu bttre koll p lget s r absolut E-loggern intressant. Som den elflygare och prylsamlare man r s finns den p "bra-att-ha-snart-dags-att-kpa-listan"..
    Hlsningar
    Roger

Standard

En tng r ett ovrdeligt instrument fr en elflygare, tyvr s glmmer de flesta bort att mta spnningen utan njer sig bara med strmmen, men blir nd frvnade ver svullna Lipo ackar eller kort livslng "har ju bara laddat 1c, och kontrollerat strmmen?" men har du en tng kan du ven mta spnningen fast vid 2 olika tillfllen, gasa- ta strmmen, koppla sedan in kablarna till + - mellan reglage/ batteri (enklaste r att kra 2,3,4,6mm guldkontakter som du srar p lite, i skarven kopplar du in kablarna som med frdel kan ha "krokodilnbbar) gasa igen och kontrollera spnningen under fullgas, med frdel slnge du hadde tnkt att gasa fullt, i aerobatic modell kanske 3-5sek, i EDF modell kanske flera minuter, hr kan du ven kontrollera s att ditt reglage bryter vid rtt spnning, billigare reglage brukar ha svrt fr detta.

Kp en tng... arnars kommer jag med en batong!

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard Re: Lttaste sttet att mta ampere.

Citat Ursprungligen postat av Flowtu
    Hej!
    ...Om inte hur mter jag ampere p billigaste stt?
    /Mattias
    Ganska enkelt och definitivt billigast (vilket tilltalar mig som smlnning) r att gra en sk. shunt och att mta spnningen ver denna som i figuren nedan.

Klipp till en drygt 45 cm lng bit av av en vanlig elsladd fr 230 V. Sprtta upp den och ta en av ledarna och anvnd den som en skarvsladd (S i figuren nedan) som kopplas exv. mellan batteriets pluspol och motsvarande anslutning p ditt fartreglage (E i figuren nedan). Fr detta behver du kanske ett par extra kontakter.
    Stll in ditt instrument p 2,5V likspnning (vridreglaget i lge kl. 3) och mt spnningen ver din sladdstump. Eftersom sladdstumpen du frfrdigat har en resistans p 0,01 ohm kommer enligt Ohms lag varje volt du lser av p universalinstrumentet att svara mot 100 A. Lser du av spnningen 0,1 V r strmmen 10A, lser du av 0,2 V r strmmen 20 A osv.

Billigare blir det knappast. Noggrannheten r inte enorm men precisionen r fullt tillrcklig fr jmfrande mtningar av olika setups.

/Michael

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av LarsE
    Nope, s funkar det inte.
    Det r kurvformen p strmmen som avgr hur fel det blir, inte frekvensen. ...
    Det r bara delvis sant. Det finns faktiskt ven ett frekvensberoende, framfrallt hos enklare digitala multimetrar. Analoga mtinstrument brukar drvidlag ofta vara bttre.

Enklare multimetrar som inte r "sannt effektivvrdesvisande" r kalibrerade fr att vissa ett korrekt effektivvrde fr sinusformade vxelspnningar. Avviker kurvformen frn sinusvg kommer instrumentet att visa ett felaktigt vrde.

/Michael

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Nu var ju rubriken "Lttaste sttet att mta Ampere" och det hvdar jag r via en tngamperemeter.
    Sen skrev ju ocks trdskaparen "billigaste sttet" och dr passar ju Michaels shuntmtning in. Dock tycker jag personligen att det r klart struligare eftersom man mste gra adapterkablar och helst ocks ha fast monterade testsladdar p shunten. Jag har testat och det r inte min favoritlsning kan jag sga... Dessutom tillfr ju faktiskt shunten lite motstnd i matningskretsen ocks...
    N, lt inte snlheten bedra visheten - stt av 400 kr frn lek-kontot och handla en tngamperemeter frn Biltema..
    Hlsningar
    Roger

Standard

Mitt andra inlgg p detta trevliga forum.

Ang. Tngamperemetern.
    Dom absolut vanligaste (ls billiga) varianterna p detta vad gller mtning anvnder sig av vad som kallas topplikriktning nr vi kommer till vxelstrm. I likstrm finns ingen sinuskurva.

Vad gller topplikriktning. Instrumentet visar effektivvrdet, det r det vrde som r intressant fr oss. Observera hr att effektivvrde och medelvrde inte r samma sak. Effektivvrdet fs fram genom att instrumentet knner av det positvia toppvrdet p en sinuskurva och helt enkelt delar det vrdet med [roten ur 2] (1,414). Detta vrde kallas crestfaktorn eller toppfaktorn.
    D kan man ltt frst att s fort sinuskurvan ndrar form s blir det ett fel i utrkningen eftersom den iskallt i alla lgen rknas ut med toppfaktorn. Detta r ett vanligt fenomen med knasig sinuskurva.
    Med ett TRMS instrument r det annorlunda, dr mter man verkligen effektivvrdet.

Ex 230V.
    230*1.414=325V
    Detta kan man tolka som att under _vldigt_ korta perioder r det 325V i vgguttagen hemma.

Jag frtydligar: Den versta texten kan man glmma om man tittar p elflygplan eftersom det r likstrm dr.

Mtfel:
    Tngamperemetrar r allmnt knda (srskilt dom billga varianterna) p att ge skapliga mtfel nr man kommer ner till sm strmmar. Vill man vara exakt r det bttre att anvnda en amperemeter som man kopplar in i serie i kretsen. Man br tillga att mtfel alltid finns oavsett hur man mter men i stora och sm variationer.

Ofta mrks instrument med en noggranhets siffra t.ex: [0,5% 2]
    Detta tolkar man som om multimetern visar 230.0(volt eller ampere spelar ingen roll) s kan det vara 0,5 fel dvs, det kan vara 231,5 eller 228,5 samt att den sista siffran kan vara 2. Allts i smsta fall 231,7 eller 228,3V.
    Frtydling igen: %-felet r allts propertionellt till vilken spninng/strm man mter, 2 r konstant.

I allmnhet tror jag man kan sga att ett instrument fr en femhundring kommer ge ett vrde som r godtagbart fr hobbybruk.

Lycka till med mtningarna!
    MVH Emil

[Edit 1: Stavfel]

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Varje gng mnet med tngamperemetrar kommer upp s brjar det snackas om alla tnkbara mtfel som kan uppst. Nu anvnder vi ju inte dessa instrument fr att f ngon mA-precision i mtvrdet utan fr att f en uppfattning om i vilken hrad strmfrbrukningen ligger.
    Som jag ocks nmnde i ett tidigare inlgg har jag kontrollmtt gentemot min Whattmeter och skillnaden i resultatet r vad jag i dessa sammanhang vill kalla obetydligt. Allts kan man utan att tveka anvnda en spass billig tng som den frn Biltema och f mtvrden som r fullt anvndbara. Se bara till att mta p ack-sidan av fartreglaget - och mt ocks grna spnningen som Jocke beskrev.
    Sen kan man nr man blir mera "varm i klderna" kpa t ex den logger som Ove lnkade till. Men fr de flesta sndagsflygare r det definitivt overkill enligt min sikt. Gr inte saker mera komplicerade n dom behver vara - fr en nybrjare p elflyg r det oftast tillrckligt komplicerat nd med alla nya begrepp man stlls infr.
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

Standard

Det skulle ju vara vldigt bra om nn kunde frfatta ihop en FAQ dr alla vanliga frgor besvaras. T.ex mtning, frsta plan, lnkar mm.
    Det skulle ven g att gra som s, att det finns en mapp som heter "FAQ - ls frst"och trdar som r vldigt bra och informativa flyttas dit.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Jag gr inga som helst ansprk p att min lilla "skrift" r en FAQ men lite matnyttigt kan skert en nybrjare hitta dr. Dock har jag inte uppdaterat med "det senaste" nr det gller t ex motorer och reglage - fr det r en nrmast omjlig uppgift tyvrr. Om orken terkommer s blir det skert lite omarbetning av texten vad det lider. Ni hittar den p min hemsida - nrmare bestmt hr - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm
    G in under "Grundkursen" om ni r nybrjare.
    Sen finns lite info om Setup:er som jag testat under den "fliken".
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Hej Roger..

Du har ett lnkfel p sidan som heter "Hur lda ihop grejorna..." dr lnkar du till RC-Flight !

Men meningen r vl att du skulle lnkat hit

http://www.microflight.se/connection-2.htm

/Martin

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Sigun !
    Tackar fr ppekandet - och nu r det tgrdat !
    Givetvis var det MFTs dokument jag avsg.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Hej!

Tack fr alla svar. Men nu har det hnt en katastrf. Lipo packet till min heli Protech Helixx, 2s 850mah 10c

Har fungerat fint ca25 fygningar men nu har ena lipocellen svllt och det andra ser fint ut.

E det krt, e det bara att slnga skiten eller kan den rddas?

Och om det e s att det inte gr fixa var kan jag f nya lipos ganska billigt som laddas via bara balanseringskontakten. en svenskt hemsida eller affr. Har nra till wentzels men det e inte billigt dr.

kan jag uppgradera till 3s lipos och hur mycket mer mah klarar helin och hur mnga C behver jag.

helin

http://www.protech.be/html/t0508helix.html

/Matte

Liknande mnen

1. Lipo som tl AMPERE
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 17
    Senaste inlgg: 2013-08-19, 00:12
  2. Ladda batterier, hur mycket Ampere
    Av HenrikGG i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-07-28, 13:32