Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Lättaste sättet att mäta ampere.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Lättaste sättet att mäta ampere.

    Hej!

    Vill mäta ampere på setuper och det ände jag har är en sån här.


    e det bara koppla in den emellan fartreglage och motor. Vet ej vilket håll ratten ska stå åt? :?

    Funkar det så eller ska det in mellan batteri och fartreglage?

    Eller funkar det inte?

    Om inte hur mäter jag ampere på billigaste sätt?


    /Mattias

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Enklast är det nog med en sådanhär:

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idproduct=6380
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Om du ska mäta ampere med ett sånt instrument så måste instrumentet kopplas in i serie med hela slingan. dvs att du ansluter ditt instrument så att de blir en del av kopplingen mellan batteri och fartreglaget.

    Du ansluter ena sladden till plus på batteriet (röd kabel) och den andra kabeln till plus (röd kabel) på fartreglaget. så att du hamnar i serie. Då kan du mäta ampere med ett sånt instrument. De känns dock som ett ganska bökigt sätt att mäta på så att köpa en Tångamperemeter är en investering som du kommer ha stor nytta av i många år framöver. kostar 419kr på Biltema.

    Kan man köpa batterier och motorer för tusentals kronor så kan de vara värt 400kr att ha koll på sakerna så man inte överbelastar fartreglage eller motorn.

    Biltemas Tångamperemeter

  4. #4
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Mätinstrument från Biltema är inget vidare. Mätvärdet kommer att visa rätt vid 50Hz men mätfelet kommer att öka med ökad/minskad frekvens. Till likströmsmätning hänger de nog med rätt hyffsat dock.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Liksom Sigun rekommenderar jag en enkel tångamperemeter. Kolla dock så den klarar likström (DC A) - många billiga klarar tyvärr bara växelström (AC A). Biltemas är dock helt OK.
    Nackdelen är att du inte man mäta spänningen samtidigt vilket ju är möjligt med den som Glawe länkade till. Men enkelheten i en tångamperameter överväger enl min mening. Sätt bara "tången" över ena ledaren från batteriet (till fartreglaget), nollställ mätaren med Zero-knappen - sen är det bara att gasa på och se hur stort strömuttaget blir. Därefter kan du ju i o f s mäta spänningen istället - alltså spänningen över drivackens poler. Sen är det bara att räkna ut inmatad effekt.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Såg just att BeFaster kommenterat Biltema-mätaren. Jag håller inte riktigt med - den fungerar helt OK och jag har jämfört med min Astroflight WhattMeter (ungefär som den Glawe länkade till) och skillnaden var på intet sätt uppseendeväckande utan snarare väldigt lika. Eftersom vi knappast sysslar med "rocket science" så är min slutsats att den fungerar helt OK för våra behov.

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Gör man som roger sa med att man mäter på kabeln från batteriet så mäter man med likström och slipper eventuella växelströms felvisningar.

    Har funkat bra för mig hittills iallafall inte lyckats bränna något än.

    /Matrtin

  7. #7

    Standard

    En amperemeter kopplad i serie med batteriet medför långa kablar. Det är inte bra eftersom spänningstransienter kan skada fartreglaget.
    Det sitter ofta stora elektrolytkondensatorer pålödda på reglagets ingång som skydd men det hjälper inte alltid. Fråga mig inte hur jag vet :-(
    Ett skäl till för att använda tångamperemeter alltså.

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Varför inte köpa ett mätsystem som Du kan ha nytta av i alla sammanhang?


    Eagle Tree Systems E-Logger mäter allt i realtid.
    http://www.airmedia.se/index.php?act...&productId=689

    En utbyggbar enhet som i grundutförande mäter Ampere (+/- 100 Amp), Spänning (70 Volt), Temperatur och Varvtal. Dessutom utbyggbar att mäta Laddning, Urladdning, hur mycket drar servona, GPS, Fart, Höjd, etc.

    Ett utbyggbart system som kostar ungefär som en tångamperemätare. Litet och lätt format så att Du kan mäta allt från små indoormodeller till stora komplicerade saker. Köp till display och läs av direkt på fältet - eller plugga in enheten till din PC och se de vackra kurvorna!

    Mvh
    Ove

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ove,
    Jodå, visst är det systemet käckt men med display kostar det ca: 800 kr i grundutförande och dessutom måste man ansluta det i serie med batteriet vilket bl a kräver adaptersladdar om man inte kör Deans på alla acke-packar. Fördelen med Tången är dess enkelhet - bara man kommer åt en av sladdarna från acken så mäter man på några få sekunder. Men som komplement för den som vill ha ännu bättre koll på läget så är absolut E-loggern intressant. Som den elflygare och prylsamlare man är så finns den på "bra-att-ha-snart-dags-att-köpa-listan"..
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Standard

    En tång är ett ovärdeligt instrument för en elflygare, tyvär så glömmer de flesta bort att mäta spänningen utan nöjer sig bara med strömmen, men blir ändå förvånade över svullna Lipo ackar eller kort livsläng "har ju bara laddat 1c, och kontrollerat strömmen?" men har du en tång kan du även mäta spänningen fast vid 2 olika tillfällen, gasa- ta strömmen, koppla sedan in kablarna till + - mellan reglage/ batteri (enklaste är att köra 2,3,4,6mm guldkontakter som du särar på lite, i skarven kopplar du in kablarna som med fördel kan ha "krokodilnäbbar) gasa igen och kontrollera spänningen under fullgas, med fördel sålänge du hadde tänkt att gasa fullt, i aerobatic modell kanske 3-5sek, i EDF modell kanske flera minuter, här kan du även kontrollera så att ditt reglage bryter vid rätt spänning, billigare reglage brukar ha svårt för detta.

    Köp en tång... arnars kommer jag med en batong!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Re: Lättaste sättet att mäta ampere.

    Citat Ursprungligen postat av Flowtu
    Hej!
    ...Om inte hur mäter jag ampere på billigaste sätt?
    /Mattias
    Ganska enkelt och definitivt billigast (vilket tilltalar mig som smålänning) är att göra en sk. shunt och att mäta spänningen över denna som i figuren nedan.

    Klipp till en drygt 45 cm lång bit av av en vanlig elsladd för 230 V. Sprätta upp den och ta en av ledarna och använd den som en skarvsladd (S i figuren nedan) som kopplas exv. mellan batteriets pluspol och motsvarande anslutning på ditt fartreglage (E i figuren nedan). För detta behöver du kanske ett par extra kontakter.
    Ställ in ditt instrument på 2,5V likspänning (vridreglaget i läge kl. 3) och mät spänningen över din sladdstump. Eftersom sladdstumpen du förfärdigat har en resistans på 0,01 ohm kommer enligt Ohms lag varje volt du läser av på universalinstrumentet att svara mot 100 A. Läser du av spänningen 0,1 V är strömmen 10A, läser du av 0,2 V är strömmen 20 A osv.

    Billigare blir det knappast. Noggrannheten är inte enorm men precisionen är fullt tillräcklig för jämförande mätningar av olika setups.



    /Michael

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LarsE
    Nope, så funkar det inte.
    Det är kurvformen på strömmen som avgör hur fel det blir, inte frekvensen. ...
    Det är bara delvis sant. Det finns faktiskt även ett frekvensberoende, framförallt hos enklare digitala multimetrar. Analoga mätinstrument brukar därvidlag ofta vara bättre.

    Enklare multimetrar som inte är "sannt effektivvärdesvisande" är kalibrerade för att vissa ett korrekt effektivvärde för sinusformade växelspänningar. Avviker kurvformen från sinusvåg kommer instrumentet att visa ett felaktigt värde.

    /Michael

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nu var ju rubriken "Lättaste sättet att mäta Ampere" och det hävdar jag är via en tångamperemeter.
    Sen skrev ju också trådskaparen "billigaste sättet" och där passar ju Michaels shuntmätning in. Dock tycker jag personligen att det är klart struligare eftersom man måste göra adapterkablar och helst också ha fast monterade testsladdar på shunten. Jag har testat och det är inte min favoritlösning kan jag säga... Dessutom tillför ju faktiskt shunten lite motstånd i matningskretsen också...
    Nä, låt inte snålheten bedra visheten - sätt av 400 kr från lek-kontot och handla en tångamperemeter från Biltema..
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    Mitt andra inlägg på detta trevliga forum.

    Ang. Tångamperemetern.
    Dom absolut vanligaste (läs billiga) varianterna på detta vad gäller mätning använder sig av vad som kallas topplikriktning när vi kommer till växelström. I likström finns ingen sinuskurva.

    Vad gäller topplikriktning. Instrumentet visar effektivvärdet, det är det värde som är intressant för oss. Observera här att effektivvärde och medelvärde inte är samma sak. Effektivvärdet fås fram genom att instrumentet känner av det positvia toppvärdet på en sinuskurva och helt enkelt delar det värdet med [roten ur 2] (1,414). Detta värde kallas crestfaktorn eller toppfaktorn.
    Då kan man lätt förstå att så fort sinuskurvan ändrar form så blir det ett fel i uträkningen eftersom den iskallt i alla lägen räknas ut med toppfaktorn. Detta är ett vanligt fenomen med knasig sinuskurva.
    Med ett TRMS instrument är det annorlunda, där mäter man verkligen effektivvärdet.

    Ex 230V.
    230*1.414=325V
    Detta kan man tolka som att under _väldigt_ korta perioder är det 325V i vägguttagen hemma.

    Jag förtydligar: Den översta texten kan man glömma om man tittar på elflygplan eftersom det är likström där.

    Mätfel:
    Tångamperemetrar är allmänt kända (särskilt dom billga varianterna) på att ge skapliga mätfel när man kommer ner till små strömmar. Vill man vara exakt är det bättre att använda en amperemeter som man kopplar in i serie i kretsen. Man bör tilläga att mätfel alltid finns oavsett hur man mäter men i stora och små variationer.

    Ofta märks instrument med en noggranhets siffra t.ex: [0,5% ±2]
    Detta tolkar man som om multimetern visar 230.0(volt eller ampere spelar ingen roll) så kan det vara 0,5 fel dvs, det kan vara 231,5 eller 228,5 samt att den sista siffran kan vara ±2. Alltså i sämsta fall 231,7 eller 228,3V.
    Förtydling igen: %-felet är alltså propertionellt till vilken späninng/ström man mäter, ±2 är konstant.

    I allmänhet tror jag man kan säga att ett instrument för en femhundring kommer ge ett värde som är godtagbart för hobbybruk.

    Lycka till med mätningarna!
    MVH Emil

    [Edit 1: Stavfel]

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Varje gång ämnet med tångamperemetrar kommer upp så börjar det snackas om alla tänkbara mätfel som kan uppstå. Nu använder vi ju inte dessa instrument får att få någon mA-precision i mätvärdet utan för att få en uppfattning om i vilken härad strömförbrukningen ligger.
    Som jag också nämnde i ett tidigare inlägg har jag kontrollmätt gentemot min Whattmeter och skillnaden i resultatet är vad jag i dessa sammanhang vill kalla obetydligt. Alltså kan man utan att tveka använda en såpass billig tång som den från Biltema och få mätvärden som är fullt användbara. Se bara till att mäta på ack-sidan av fartreglaget - och mät också gärna spänningen som Jocke beskrev.
    Sen kan man när man blir mera "varm i kläderna" köpa t ex den logger som Ove länkade till. Men för de flesta söndagsflygare är det definitivt overkill enligt min åsikt. Gör inte saker mera komplicerade än dom behöver vara - för en nybörjare på elflyg är det oftast tillräckligt komplicerat ändå med alla nya begrepp man ställs inför.
    Hälsningar
    Roger

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Det skulle ju vara väldigt bra om nån kunde författa ihop en FAQ där alla vanliga frågor besvaras. T.ex mätning, första plan, länkar mm.
    Det skulle även gå att göra som så, att det finns en mapp som heter "FAQ - läs först"och trådar som är väldigt bra och informativa flyttas dit.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag gör inga som helst anspråk på att min lilla "skrift" är en FAQ men lite matnyttigt kan säkert en nybörjare hitta där. Dock har jag inte uppdaterat med "det senaste" när det gäller t ex motorer och reglage - för det är en närmast omöjlig uppgift tyvärr. Om orken återkommer så blir det säkert lite omarbetning av texten vad det lider. Ni hittar den på min hemsida - närmare bestämt här - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm
    Gå in under "Grundkursen" om ni är nybörjare.
    Sen finns lite info om Setup:er som jag testat under den "fliken".
    Hälsningar
    Roger

  18. #18
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Roger..

    Du har ett länkfel på sidan som heter "Hur löda ihop grejorna..." där länkar du till RC-Flight !

    Men meningen är väl att du skulle länkat hit

    http://www.microflight.se/connection-2.htm

    /Martin

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Sigun !
    Tackar för påpekandet - och nu är det åtgärdat !
    Givetvis var det MFTs dokument jag avsåg.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20

    Standard

    Hej!

    Tack för alla svar. Men nu har det hänt en katastråf. Lipo packet till min heli Protech Helixx, 2s 850mah 10c

    Har fungerat fint ca25 fygningar men nu har ena lipocellen svällt och det andra ser fint ut.

    E det kört, e det bara att slänga skiten eller kan den räddas?


    Och om det e så att det inte går å fixa var kan jag få nya lipos ganska billigt som laddas via bara balanseringskontakten. en svenskt hemsida eller affär. Har nära till wentzels men det e inte billigt där.

    kan jag uppgradera till 3s lipos och hur mycket mer mah klarar helin och hur många C behöver jag.

    helin


    http://www.protech.be/html/t0508helix.html

    /Matte

Liknande ämnen

  1. Lipo som tål AMPERE
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 00:12
  2. Ladda batterier, hur mycket Ampere
    Av HenrikGG i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 13:32
  3. Världens lättaste rc(ir) plan
    Av LAMEandre i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 23:52
  4. Hur mäta C ??
    Av jocke1963 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 18:33
  5. Watt, Ampere, KV...
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •