Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Micro Warbird!

  1. #1

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard Micro Warbird!

    Håller på att sätta ihop en Cox Micro Warbird med en borstlös motor

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5358

    istället för originalmotorn.

    Men jag blev konfunderad när jag skulle prova att sätta dit proppen (GWS 4040), den passar inte på propsavern. Ska jag borra upp hålet i proppen eller är det något jag missat?

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag vet inte hundra hur det ser ut på din motor men jag brukar få modifiera propparna genom att borra opp dom med rätt borr..släng in en bild på motor o propp då kan man ju se vad som ska göras....


    borra sällsamt nu

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    eller vänd på savern och prova igen. de har oftast olika tjocklek på sidorna. jag kör min med en 5x5 propp och det funkar med savern som följer med, men jag vet att GWS proppar blir mindre runt 7 och runt 4 tror jag det är

  4. #4

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Har vänt på savern och provat men den är för stor likt förbenat. Bli väl till att borra som Wesse sa...

  5. #5

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Har borrat upp proppen så den passar nu. Har åxå byggt kärran färdig och "bänkat" den med 2s460-acc och en GWS 40x40 prop:

    3.2 A x 7,6 V = ca 25 w (vilket ger ca 90 gram i drag)

    ska beställa en 50x30 prop som, efter vad jag läst, ska ge ännu bättre drag.

    Har även testat med en 3s460-acc vilket gav

    5.1 A x 11.3 V = ca 58 w (vilket ger ca 160 gram i drag)

    Kärran väger med flygklar med 2s-accen 148 gram och med 3s-accen 162 gram.

    Kraftökningen med 3s-accen är grym men frågan är om jag vågar köra med den eftersom jag har ett OEMRC 6A-reglage som bara är garanterat för 2s. Och Amperen ligger ju på gränsen för vad motorn tål vid fullgas.

    Å andra sidan behöver jag ju inte köra på fullgas mer än kortare stunder, eftersom jag får ut ca 25 watts effekt vid halvgas och då går det bara åt 2 Ampere.

    Vad tror ni?

  6. #6

    Standard

    Jag skulle köra på det säkra före det osäkra och köra med 2S accen.

    Men det är jag det, och jag kan inte så mycket ännu.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  7. #7

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Tack Strömquist för svaret!

    Någon mer expert som kan ge råd till en novis om man vågar köra med 3s i denna setup??

    MVH

    Roger.

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom din kärra är rätt tung redan med 2S så skulle jag definitivt rekommendera detta.
    Sen skall dessa små "fåglar" flyga på fart och inte på statisk dragkraft och vill du ha fart så skall du nog ha ungefär den "kvadratiska" propp du har och inte 5*3".
    Slutligen - dina beräknade 58 W (?) är mycket för en såpass liten motor. I o f s så kommer du inte riktigt upp i den spänning du räknat med så effekten är några Watt mindre i verkligheten (med samma ström) men ändå är den nog alltför hög - och onödigt hög. Så kör du 2S och prova istället med ett par olika propellrar.
    Hälsningar
    Roger
    PS: Litet höjdroderutslag anbefalles - annars kan det bli en otrevlig överraskning.

  9. #9

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Jo - kärran är tung eftersom den är moddad med skev, men framförallt för att jag fick blya den med 16 gram i nosen för att få tyngdpungten rätt PDT_Armataz_02_40

    tycker dock min gamla cox med originalmotorn flyger bra med sina 148gram PDT_Armataz_02_23

    Nu är jag ju nybörjare och ingen höjdare på elbiten.

    Hur som helst, jag fick fram värdena vid mätning med min tångamperemeter, men jag kan ju ha mätt fel...
    Samt dragkraften genom att fästa ena änden på ett snöre på planet och den andra änden på en våg... sedan fullgas och läsa av dragkraften.

    Men det är kanske bäst att köra på 2s då, även om 3s lockar.

    MVH

    Roger.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Mätte du verkligen cellspänningen under belastning ? Det är den jag tvivlar på...
    Men hursomhelst så är mitt råd att köra 2S initialt. Såvida du inte kan plocka bort blyet om du kör 3S - då är det bättre att ta den större acken och dra ner proppstorleken lite.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Jag ska göra en mätning till ikväll och återkommer med resultatet.

    Men mätvärdena i dragkraften mellan 2s och 3s visar ju att det är stor skillnad i kraft mellan setuperna, eller???

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jo, det skiljer mycket statisk dragkraft - men har du en kärra som skall gå relativt fort så är det inte den statiska dragkraften som är mest intressant. Däremot om du t ex skall ha din setup i en 3D-kärra så är statisk dragkraft direkt avgörande.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    McRegor - rent konkret, vad blir skillnaden om jag provar att köra med 3s-varianten?

    Jag trodde att kärran skulle gå betydligt fortare, men så är inte fallet då?

    Nu börjar det bli snurrigt, men man lär så länge man lever PDT_Armataz_02_20

    Roger.

  14. #14

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Givetvis går den fortare ju snabbare snurran snurrar - så långt är vi överens. Men med samma snurra så drar den också avsevärt mera ström och det är där man måste vara lite försiktig med en så liten motor.
    Men det du mätte var vad vi kallar statisk dragkraft och den är bra att ha för t ex långsamflygande 3D-kärror där man vill ha bra drag för att t ex kunna dra sig ur en hovring.
    Om man talar om snabba kärror så brukar de flesta snarare sträva efter en lämplig s k pitch-speed - enkelt (?) uttryckt hur snabbt propellern teoretiskt går relativt luften och då är det stigningen och varvtalet som är faktorerna som räknas.
    En tumregel kan vara att en propp lämplig för 3D-liknande flygning (mycket statisk dragkraft) skall ha stor diameter jämfört med stigningen - t ex 10*3,8" medan en propp anpassad för fart är mera "kvadratisk" - exempelvis 8*8". Men detta finns det andra som är mycket duktigare på att förklara så låt oss nöja oss med tumregeln.
    M a o tror jag inte att du tjänar något på att t ex gå från 4*4" till 5*3" - inte i fart i vart fall.
    Men nu är ju detta en liten och enkel Warbird så vi skall nog inte lägga ner alltför mycket energi på vad som är effektivast. Mitt tidigare råd om att börja med 2S kvarstår - såvida du inte kan skippa blyet genom att istället köra 3S. Men då bör du nog gå ner lite i proppdimension - Coxen behöver inte sååå mycket effekt för att gå fint.
    Lycka till hälsar
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Har nu mätt igen på 3s:

    5.0 A x 11.0 V = ca 55 w

    Mätvärdet är taget efter femte mätningen i i rad.

    Motorn belastades för fullt i femton sekunder per gång, med en paus på tio sekunder mellan varje mättillfälle.

  16. #16

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om det var 3S460 så måste jag säga att jag är imponerad över att acken håller 11,0 V under ca: 11C belastning - det är inte illa för en sån liten ack.
    Dock skulle inte jag ligga på 55 W på en enkel 10 g rova - men det är du som väljer....
    Åter - lycka till hälsar
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Det är en sådan här acc jag provat med;

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2050

    det är väl 15C, inte 10C... eller är det så man räknar??

  18. #18

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jo, såna - både 2S och 3S - har jag ett flertal av till främst inomhusflyget. Mycket bra och prisvärda men riktigt så hög belastad spänning som du har på din har jag aldrig lyckats mäta på mina vid såpass hög belastning (ca: 11C).
    Jo, acken är specad till 15C "burst" - alltså kortvarigt. Skulle tro 10-12C "kontinuerligt". Men grejen med just denna ack är att den tål misshandel bra - i vart fall har mina tålt hårda urladdningar ovanligt bra. Kan klart rekommenderas. Jag körde också en sån 2S i en Micro Warbird.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Warbird S.E.5.
    Av Sten Hjalmarsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 10:04
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 21:47
  3. Ack-mätningar - Cox Micro Warbird
    Av McRegor i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 21:41
  4. Warbird
    Av Birdtwig i forum Skalamodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •