Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51

Ämne: vinsch och segelplan

  1. #21
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    398
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej
    Daniel, om det inte finns segelflygare i Västerås som
    kan visa och tipsa dig så tycker jag du ska ta kontakt med Köpingklubben.
    Dom har/hade många duktiga segelflygare. Jag menar, du har ju inte så långt till den klubben.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  2. #22
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nja det får nog bli och ringa någon där i så fall.
    4,2mil på en moped funkar inte och det går ju inte att ta med ett segelplan heller.

    här är lite bilder på vingbalken man sjuter in i vingen.
    Jag är väldigt orolig :? över dem. Jag vill ju inte förlora en vinge när man vinschar upp planet.
    vad tror ni skulle det kunna hålla???

    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #23

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Daniel,
    Det finns rätt många som segelflyger inom VMFK - Västerås Modellflygklubb alltså. Dock har vi ingen vinsch men väl lina med "gummisnodd".
    Numera så är det mestadels eldrivna seglare eller bogsering som gäller.
    Du är givetvis välkommen att besöka oss - vilket jag också tror att du redan gjort...
    Under vintertiden så är tyvärr inte aktiviteten alltför hög men under helgerna så kan det finnas flygare ute om vädret är bra.
    Hälsningar
    Roger

  4. #24
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hej
    jag har iaf varit ute och tittat på fältet(vmfk) och det såg mycket bra ut.
    Du sa något om att ni fick upp segelplan med en gummilina är det klubbens eller är det någon privatperson?
    Tror du den / de gummilinorna skulle orka mitt segelplan??
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #25

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är klubbens.
    Jag vet inte men är det en 3 m-kärra så borde det inte vara några problem.
    Du får väl testa vid tillfälle...
    Hälsningar
    Roger

  6. #26
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ingen som har några komentarer på vinginfästet.
    Skulle den kara att bli vinschad utan att vingarna lämnar kroppan???
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #27

    Standard

    Gummilinor finns till stora plan, säkert 4m. Det borde bli enklare och billigare än ett winschbygge tycker jag.

    Här har du en som pallar 4m seglare, billigt är det också!

    http://www.nesail.com/detail.php?pro...783f3f1092c81f

  8. #28
    Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    398
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    ingen som har några komentarer på vinginfästet.
    Skulle den kara att bli vinschad utan att vingarna lämnar kroppan???
    Hej Daniel
    Har inte haft den infästningen på någon kärra, men liknande.
    Jodå, den går att vinscha, det gör det mesta men jag skulle ta det väldigt försiktigt, inte bara på grund av vingstålet men även med tanke på seglarens ålder. Limfogarna har säkert blivit lite sköra med tiden.

    Har du aldrig startat med springstart, gummirep eller vinschat tidigare så rekomenderar jag dig att söka hjälp från nån med erfarenhet.

    Om du nu prompt måste fixa det på egen hand men känner dig osäker så "följ" mitt råd. Skaffa dig 100-150 m. lina och springstarta modellen innan du provar gummirep eller vinsch. Det är betydligt enklare att få in känslan med springlina och ofta finns det nån i närheten som har sprungit upp modeller tidigare. Som sagt skaffa gärna sakkunnig hjälp även med springstart.

    När du klarar att springstarta så kommer gummirepstart/vinschning att gå som en dans, förspänn linan, i ditt fall ca: 6-7 kg, "kasta" modellen uppåt, 35-40 grader, pumpa med foten på gasen så att du ser att det finns drag i linan, och att modellen verkar stiga bra. Modellen kommer att klättra ganska brant, mer än 45 grader.

    (OBS! att ta det väldigt försiktigt i början). Det är bättre att fega i början, det gör ju inget att modellen får dålig höjd för att du varit försiktigt, det är bara att försöka igen.
    Ditt jobb är att korrigera med sidoroder så att modellen går rakt i linan, höjdrodret behöver du inte använda mer än att ge dyk om modellen stiger för brant, (poppar av linan).
    Börja dina övningar i lagom vind, 3-4 m/sek. Vindstilla är definitivt inget att eftersträva.

    OBS! GLÖM inte bort att förspänna och "kasta" modellen uppåt, 35-40 grader, vare sig du använder gummirep, spring eller vinschstartar, förspänner du inte är risken stor modellen stallar i starten, och det vill vi ju inte.

    Lär dig starta med spjutkastarstil, det blir betydligt lättare att spänna upp gummirepet och hålla emot (gummirep eller vinsch) när du förspänner linan innan start. En sak som är viktig när du kastar modellen med spjutkastarstilen är att kasta med rak arm, annars finns risken att du får modellen i nacken.

    Här kan du både se och läsa om hur du kan lära dig/förbättra din vinschstarter, samma teknik kan överföras på gummirepsstart. http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/...SD-2004-07.pdf

    Innan du börjar springstarta, gummirepstarta eller vinscha , gör massor med handstarter så du vet att modellen flyger rakt fram utan att du skall korrigera för mycket med höjdroder.
    Börja med ganska försiktiga kast och öka sedan kraften i kasten, modellen får inte stalla allt för våldsamt när du tar i ordentligt, då är den feltrimmad. Tänk på att modellen skall vara trimmad att gå rakt fram eller bara stiga svagt i den fart som blir i starterna.
    Allt det här har du säkert gjort redan men jag påminner dig ändå.

    Vilken metod är då bäst? Ja, det finns massor av svar.
    Om du börjar med gummirep så vill jag verkligen poängtera vikten av att hålla vingarna så raka (horisontella) som möjligt, kasta modellen så den uppnår flygfart så fort det bara går. När du kastat iväg modellen så finns ingen återvändo, gummirepet kommer att dra så länge det finns kraft idet.

    När man vinschar så kan man ju avbryta dåliga starter när som helst.

    Inlägget blev lite rörigt efteersom jag klippt och klistrat en del.
    Är du osäker på något så fråga på bara.
    En sak till, skaffa erfaren hjälp om du har möjlighet.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  9. #29

    Standard

    Ville
    Mycket bra och kunnigt svar. Kul att läsa ett sånt kvalitetsinlägg från nån med erfarenhet.
    Keep sharing my friend!

    -L-

  10. #30
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    håller med T5 ett mycket bra svar, tack.

    jag har lite erfarenheter med gummi start dock bara med en 2m segelplan och den har bara höja och sidoroder.
    Jag har dock tillbringat en hel del tid framför simulatorn och övar på att flyga med skevroder
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #31
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    tror ni att en startmotor ifrån en volvo 240 skulle funka??
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  12. #32

    Standard

    Varför skulle den inte funka? Amrisarna kör med Ford startmotor, du kör med Volvo...Borde bli lika samma ungefär

  13. #33
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ne inte vet jag. man vet ju aldrig ifall den p.g.a någon anledning skule vara mindre kraftig.

    ööö en kanske dum fråga till men ett MC batteri på 9A skulle det klara av vad en startmotor skulle dra i ström????
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  14. #34

    Standard

    De vinchar jag sett går på 12v bil/fritidsbatteri. Alltså kring 60ah +.
    Tror inte ett litet MC batteri duger.

  15. #35
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ajdå, då får man skaffa ett batteri också.
    hehe tror inte pappa skulle bli så glad om hans bilbatteri hade fått fötter.
    Bilen skulle ju iaf bli väldigt tyst
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  16. #36
    RCFF - Administratör Jakobs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 873
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    De vinchar jag sett går på 12v bil/fritidsbatteri. Alltså kring 60ah +.
    Tror inte ett litet MC batteri duger.
    Vi använder lasbilsbatteri i Malmö men det är inte nödvändigt. MC batteri är dock alldeles för litet.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  17. #37
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    FILM
    Jag har nu fått i servona i segelplanet och radioutrustningen.
    [ame="http://www.viddler.com/explore/daniel_L/videos/8/"]Viddler.com - MVI_1234 - Uploaded by daniel_L@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/fd4ab27b/@@AMEPARAM@@fd4ab27b/[/ame]

    som sagt vad finns det för teknisk förkaring till fördelarna med att tvinna servokablarna???
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  18. #38
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    specifikt just för servo kablar kan jag inte uttala mig men antar att det har lite med "störning" att göra ... de data system som jag har i mitt jobb som mekaniker på tunga fordon .. så finns ngt som kallas can bus can bus är telefontråden mellan de olika systemen i bilen bussen eller vilket fordon som helst idag ...

    dessa "telefontrådar" data link.. är tvinnade med ett visst antal varv per meter för att minimera störningar i systemen .. då det "binder" magnetismen ..
    sedan är en rätt tvinnad kabel mera följsam då den blir lite av ett gummiband.. då man har kanske 2 meter kabel att ta av på en sträcjka av 1,5 meter ....
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  19. #39
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    lite av vad som hände förra helgen.
    Jag nu var det så att min första vinsch inte fungerade alls( inte helt oväntat). Så vi testade med #host# mopeden#host# råkade köra lite för fort 35km/h skulle ligga i 20-25km/h hehe.
    Här är iaf två filmer på försöket och resultatet :?
    [ame="http://www.viddler.com/daniel_L/videos/7/"]Viddler.com - MVI_1198 - Uploaded by daniel_L@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/77d01c94/@@AMEPARAM@@77d01c94/[/ame]
    [ame="http://www.viddler.com/explore/daniel_L/videos/6/"]Viddler.com - MVI_1200 - Uploaded by daniel_L@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/99313cb3/@@AMEPARAM@@99313cb3/[/ame]

    Jag har även gjort lite framsteg på den stora segelkärran
    är nästan klar med det ena höjdrodret.

    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  20. #40
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hehe vad seg jag är på att lägga upp filmer
    Här är iaf premiär flygningen med segelplanet ifrån förra måndagen .
    Vi testade med ett för gammalt och för klent gimmirep, vi fick dock lite bättre höjd och fart än när man bara kastade den men bara marginellt.

    [ame="http://www.viddler.com/daniel_L/videos/9/"]Viddler.com - MVI_1261 - Uploaded by daniel_L@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/7559073d/@@AMEPARAM@@7559073d/[/ame]

    Det var bara ett problem. I låga fatrer fungerade skevrodret väldigt dåligt eller inte alls, men jag vet inte det kanske är normalt :?: :?
    Jag har tittat lite på gummirep istället för en vinsch men jag vet inte prismässigt är det ingen större skillnad. Det är doch enklare med ett gummirep men det är säkrare med en vinsch.
    Äh jag vet inte har inte riktigt bestämmt mig än.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

Liknande ämnen

  1. Segelplan A-15 av Bosse Bergenstedt
    Av Zebban i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 14:49
  2. dlg segelplan?
    Av bjornez i forum Segel och Hang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 07:18
  3. snabbflygande segelplan 357mph
    Av Sigun i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 01:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •