Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 2 fartreglage på en mottagare

  1. #1
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard 2 fartreglage på en mottagare

    hur göra för att sätta på fartreglage på en mottagare utan att ha sönder någonting ? jag vill ha en som sitter på kanal 5 och en som sitter på kanal 1.

    men om jag kopplar in två reglage så får jag ju in två bec strömmar i mottagaren oxå... finns det något knep på hur jag ska göra för att det inte ska hända ?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Koppla bort plus-kabeln (oftast är den röd) från kontakten i det ena av dina fartreglage. Det brukar gå att peta försiktigt med en smal spets genom hålet i plasten på kontakten vid den röda kabeln - sen kan man ofta dra ur kontaktstiftet och därefter isolera det. Därigenom kan du återställa kontakten om du skulle behöva det senare. Annars är det bara att klippa av den röda kabeln och isolera änden.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Du fiskar ut den röda kabeln ur kontakten från det ena reglaget.
    Det brukar gå att pilla lite försiktigt med en knivspets, på vissa är det en "plastflärp" som ska lyftas, på vissa ett tunnt metallbleck som ska tryckas ner, sen är det bara att dra ut kabeln.
    sätt sen en krympslang på. På så sätt kan du lätt återställa kabeln om du vill använda reglaget till något annat plan senare.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    det var så enkelt allså

    jag misstänkte att det skulle funka men det var trevligt att få det bekräftat

    tack tack

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tänk bara på att de flesta fartreglage brukar vilja ha "trotteln" i ändläge när man sätter på strömmen.
    Tänker du styra planet med motorerna via skev/sid som de billiga elseglarna ?

  6. #6
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    nej. om jag ska vara rälig ska det itne bli ett plan. tänkte försöka mej på en svävare :P får se jut det går
    tänkte jag skulle ha en motor på kanal 5 på/av och en motor på trotteln som vanligt .

  7. #7

    Standard

    Gör väll ingenting om du har två bec in i motagaren, borde ju fugera likadant som om man har två ackar med separata strömbrytare.

  8. #8
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    nej det gör ju itne det ... om jag har en som lämnar lite mer än den andra så kommer den "svagare" kretsen av de två att gå sönder för den får matning från fel håll asså ström/spänning in på ut och så vidare = poff

Liknande ämnen

  1. fartreglage
    Av bajkarn i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 16:13
  2. Fartreglage??
    Av rnermfors i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 00:14
  3. Fartreglage val
    Av RCer i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •