Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: vilka plan ? (nybörjare)

  1. #1

    Standard vilka plan ? (nybörjare)

    tjena ! vill köpa 2 plan
    1 planet : ska vara ett hyffsat litet plan som är 3-4 kanals och som tål lite krasher ! ska flygas på inomhus flygningar och i stilla väder ute ..
    2 planet ska vara lite större runt 400-900 gram ska de väga och vara 3-4 kanals med landnigs hjul ska flygas ute
    båda planen ska vara el och dom ska kosta 2000 ungefär för båda
    planen jag kollat på är
    kyosho minium cessna
    art tech cessna 182
    har ni lite förslag ? gärna länka hemsidor som säljer plan osv .. kanse någon har nått begangnat ? tacksam för svar

  2. #2

    Standard

    Välkommen till RCFF Forum.

    Den lilla cessnan e väldigt skojjig att flyga inomhus med.

    Art tech cessnan e en skitfin skapelse, vet dock inte om den kommer med radio. Jag har en cessna som jag köpte på Roffes modellflyg inne i stockholm för 1600:- komplett med radio och laddare.

    Just nu funkar inte www.rmf.se p.g.a. tekniskt fel, men kolla in där och sök på "Merit cessna", jag tycker om den iallafall.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Ribbe
    och välkommen som strömqvist sade. Ett inomhus plan bör du försöka hålla en vikt som inte överstiger 250gram annars kommer de bli för tungt för att flyga runt i en lite sporthall.

    Art-Tech Cessnan kan jag rekomendera eftersom de var den jag använde när jag lärde mig flyga . Dock rekomenderas ett antal timmar i simulator först. Men Cessnan är väldigt trevlig och går lätt att laga med UHU-Por lim och tejp

    Köp gärna den Cessnan men köp den med "Borstlös" motor och lipo acc så slipper du köpa en ny motor efter några gånger. De borstade motorerna slits ut rätt så snabbt, min gav upp redan efter ca 40 flygningar. Därför rekomenderas verkligen den borstlösa setup:en.

    /Martin

  4. #4

    Standard

    hejsan.jag är ny här på forumet och helt nybörjare på flyg,har rattat lite annat men ej flyg.jag är 35år är det för sent att börja/testa då ?

    i alla fall jag undrar om det finns en simulator som är BRA att köpa som man kan träna med hemma framför burken.

    Mvh

    Mikael

  5. #5

    Standard

    Hej och välkommen Mikael.

    35 år är inte försent att börja, jag själv var 38 när jag började.

    En bra simulator tycker jag att "RealFlight" är, men den hade jag inte råd med, så jag köpte mig en spak kontroll på Roffes för 199:- och kör med en sim som heter FMS som är gratis.

    Kör simulator hur mycket som helst, sen kan du spaka ett lättfluget plan typ Cessnan som vi pratade om tidigare.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  6. #6

    Standard

    inte bara jag som är vaken vad bra,då blir de snabba svar

    kikat lite på Real Flight Simulator G4 och testat demo G3 utan radio inte de lättaste,ingår det "radio dummy" G4 ?
    och är det värt 1934kr om man har råd.

    står så här om progget.

    Ny InterLink Elite sändardummy som är baserad på Futaba 6EX radion. Man kan göra de flesta programmeringarna direkt via sändaren!
    Nya möjligheter till sjöflyg (vattnet är interaktivt som alla andra 3D miljöer i RealFlight).
    Nu ingår fler än 60 flygande modeller och fler än 25 flygfält (både 3D och PhotoField fält).
    Utökad och förbättrad virtuella flyginstruktioner.

  7. #7

    Standard

    Jag har också börjat med RC-flyg nu när jag är 35. Satt hela hösten med FMS (gratis) och en dummy-radio från teknikmagasinet (200 kr). Runt nyår började jag flyga en Multiplex EasyStar (utmärkt första plan, 130 cm i vingbredd) och köpte samtidigt simulatorn PhoeinxRC Sim (eftersom jag nu hade en riktig sändare).

    Träna i simulator så mycket du bara orkar så spar du en hel del pengar och klister. FMS är helt perfekt att börja med. Den är inte bäst på fysiken men det har inte så mycket med saken att göra till att börja med. Då gäller det bara att få in rätt reflexer med spakarna i ryggmärgen.

    Nu flyger jag så mycket på "riktigt" som det bara går och har till och med köpt en liten cessna (kyosho minium) för inomhusbruk för att kunna flyga på helger med dåligt väder.

    Det finns dock en del saker som en simulator aldrig kan träna dig på:
    1. Pulsen, den första gången du flyger på riktigt.
    2. Pulsen, den första gången du flyger och det blåser lite.
    3. Nervositeten när någon (min fru t.ex.) som man vill impa på står bredvid och tittar.
    4. Tiden det tar att laga maskinen när du för första gången glömmer att dra ut sändarantennen och planet krashar in i en närbelägen eltråd *hmm*.
    5. Frustrationen över att inte kunna flyga på grund av dåligt väder.
    6. Känslan när äldsta sonen (4 år) förklarar för Mormor att Pappa bara krashar sitt plan hela tiden (det är faktiskt bara 2 gånger hittils).
    7. Den beroendeframkallande känslan när du efter ett bra träningspass gör den där perfekta landningen (och någon såg det!).

    Mvh
    /John

  8. #8
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    du ska verkligen köpa de dyrare simulatorerna. De har mycket bättre grafik, bättre flygkänsla och ja du får med en dummyradio som du kopplar in i datorn via en usb.

    själv har jag G2:an ok den funkar mycket bra för mig, det jag saknar i den är inomhusplanen.
    Jag har testat G3,5 och den kändes riktigt bra.

    Om du ändå bestämmer dig för att köpa den billiga (FMS) så tycker jag att de är förlorade pengar(undra om jag retade upp någon nu :? ).
    du kommer att lära dig grunderna för att flyga i FMs men inte mer.
    Man får inte glömma att man får det man betalar för.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #9

    Standard

    jag laddade hem FMS men det ville ej funka ihop med min burk o mitt grafikkort.och blir det nått så får det bli G4.

  10. #10

    Standard FMS gör jobbet

    Jag skriver under på att FMS funkar bra att lära sig på! Du kan tveklöst bli tillräckligt duktig för att kunna börja flyga ett nybörjarplan på riktigt med mycket goda chanser att få ner det utan att krascha. Jag gjorde det i höstas, lika gammal som du och lite till.

    Själv satt jag nog ca 10-12 timmar i FMS innan jag kände på mig att jag skulle klara att flyga på riktigt, och med facit i hand var det rätt tid att gå ut och flyga på riktigt. Jag tror vissa klarar det efter betydligt kortare tid än jag, och vissa säkert på längre tid.

    Jag har en tes om flygmognad: Det finns skillnader mellan ett FMS-plan och att riktigt plan. Det finns också stora skillnader mellan olika FMS-plan. När du klarar att växla mellan många olika FMS-modeller (både lätta och svåra) och även med lite vind kan ta upp dem , flyga runt ett varv och landa igen, då har du tillräckligt med kunskap, reflexer och ryggradskänsla för att snabbt anpassa dig till en modell som reagerar annorlunda, och då kommer du också klara att gå ut och flyga på riktigt.

    För mig var simulatorn ett sätt att lära mig tillräckligt för att komma upp i luften utan att krascha varje gång. Nu vet jag att jag klarar att starta det riktiga planet och ta upp det på god höjd, där jag kan fortsätta träna utan alltför stor haveririsk. Och kraschar det någon gång ibland så finns det ju alltid epoxy. Mitt intresse för att sitta vid en simulator och slipa är nu lågt, och jag är glad att jag inte lagt ut tusenlappar på en fin simulator.

    Provflög förresten Aerofly Deluxe. Tyckte den hade jättefin grafik men att fysiken faktiskt var sämre än i FMS. Och för träningen är fysiken viktigare än grafiken.

    /Fredrik

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygeby
    jag laddade hem FMS men det ville ej funka ihop med min burk o mitt grafikkort.och blir det nått så får det bli G4.
    Jag skulle bli djupt överraskad om G4 funkar på en maskin som inte kan köra FMS, då FMS har fantastiskt mycket lägre systemkrav på alla punkter. Vore kul att höra om du får igång G4.

    OBS: Det är allra senaste versionen av FMS som gäller, även om det är alfa. Den senaste betan är vansinnigt föråldrad, för att inte tala om den senaste stabila versionen.

    Mvh,

    Fredrik

  12. #12

    Standard

    ok.är det ingen som gjort en test av både Real Flight Simulator G4 och FMS så man på nått vis kan jämföra dom båda med.

    håller med om att grafiken är inte allt,men vilket är bäst rent simultaormässigt och annat.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kolla igen om du inte kan få FMS att fungera.Som många andra redan nämnt så finns det dummy-sändare att köpa för ca: 200 kr som fungerar ihop med FMS. Tydligen fungerar FMS att lära sig på enligt tidigare inlägg - så mitt tips är att försöka en gång till att få igång den. Personligen finner jag föga nöje med att sitta och köra simulator när man väl klarar att flyga "på riktigt". Men jag förstår samtidigt att det är många som fortsätter med Sim för att utveckla sitt flygande - och det är ju helt OK om man gillar det. Men 2000 kr är rätt mycket om du kan klara dig med 200 kr istället...
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    jag har ju en AMD Athlon 64X2 Dual 2 Gig i minne och ett ATI Radeon HD 2600XT.

    Real Flight Simulator G4 funka hur bra som heslt flöt på kanon.medans med FMS fick jag massa grafikfel hela tiden så man såg ju inget.

    och det var Flug-Modell-Simulator (FMS) Version 2.0 Alpha 8.5 (5'923 KB) som jag laddade ner.om det är korrekt.

  15. #15

    Standard

    Har inte FMS framför mig, men kolla om det finns en option för att använda Software Rendering, dvs att den inte försöker använda grafikacceleration på kortet. FMS är så lättviktig att du får utmärkt framerate även med mjukvarurendrering.

    Och kolla versionen. Har för mig att den senaste heter typ 8.5 alpha.

    /Fredrik

  16. #16

    Standard

    och det var Flug-Modell-Simulator (FMS) Version 2.0 Alpha 8.5 (5'923 KB) som jag laddade ner.om det är korrekt.

    sen spelar inte pengarna nån större roll heller har 4 killar här hemma som kanske blir sugna med.så då blir det ju inte så dyrt om 4 personer kan få glädje av det hela.

  17. #17
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Om du resonerar så , så köp G4:an den är riktigt trevlig och så finns de gott om nya plan och fält att ladda ner gratis från Knife edge forum. Har själv prövat och kört en hel del med G3,5 och AFPD samt FMS. De blir roligare att flyga i en simulator som ser snygg ut även om FMS är helt klart ett budget alternativ som de går alldeles utmärkt att lära sig i.

    Huvudsaken är ju att man får in känslan i fingrarna så att man vet på vilket håll man ska dra i spakarna när man flyger från sig och mot sig osv... de är där den största vinsten med simulator ligger.

    /Martin

  18. #18

    Standard

    Okej, kanske är en betalsimulator vägen att gå för dig.

    Har du kollat på Phoenix? Den *verkar* bra, har otroligt snygg grafik, och kostar betydligt mindre än G4. Den är mycket yngre än G4, och utvecklas troligen ganska fort, så recensioner som gäller en tidigare version kan vara rejält föråldrade. Vore kul att läsa en recension av någon erfaren pilot som testar den senaste versionen.

    För ett smakprov, gå till www.mft.nu , klicka på "RC Simulator" i menyn och sedan på Phoenix, så finns det två filmer där. De är så realistiska att jag inte hade reagerat om någon sagt att det var videofilmer från verkligheten. Frågan är ju bara då hur bra fysiken är, men för att svara på det räcker det inte att se en film.

    /Fredrik

  19. #19

    Standard

    hejsan,såg inte dumt ut men i Phoenix ingår ingen dummy ? utan man måste ha egen radio eller ?

  20. #20

    Standard

    Så här står det om Phoenix på MFT:

    "Levereras komplett med adapterkabel för Graupner/JR och JR-sändare (passar även SPEKTRUM). För andra fabrikat finns adapterkablage som säljes separat."

    Det finns ett gratisprogram för att kunna använda E-Sky dummysändare med G3.5. Jag *tror* att det även kan användas för Phoenix.

Liknande ämnen

  1. en nybörjare på rc plan,
    Av berne i forum Nybörjare
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 19:22
  2. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  3. Vilka prylar ska jag ha?
    Av Boost III i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •