Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Setup problem

  1. #1
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard Setup problem

    Hej.

    Jag har problem med en setup och tänkte se om man kan få lite idéer om vad det kan vara för fel. Jag har följande setup:

    Motor: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5377
    Reglage: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...?idProduct=659
    Mottagare: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5785
    Batteri: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5479

    Har provat med 3 st olika GWS-proppellrar 4,5x3, 4,5x4 och 5x3.
    Det som händer efter att jag har programmerat fartreglaget är att när jag throttlar på så snurrar motorn ett par var sedan är det som att den tvekar.Efter det så stannar motorn.
    Provade att ta bort proppellern och då funkade motorn perfekt. På med proppellern igen, samma fel, det verkar som att reglaget går in och stänger av.
    Jag har ett till reglage som jag funderar på att testa för att se om det blir någon skillnad.
    Hoppas att jag får ordning på detta problem med hjälp av er.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tror de var en sån Wesse hade problem med men när han bytte till en acc med högre C tal så funkade den fint. pröva en med 20c och se om de hjälper. Eller kanske testa den med en 3S acc

    /Martin

  3. #3
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Okej ska se om jag får låna kompisens batteri, samma som jag har men den är på 20C. Det ska bli intressant att testa.Jag ska även testa en 3S acc också.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  4. #4
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Här kan ni se hur motorn beter sig, ursäkta kvaliten på filmen. Filmat med mobilen.
    [ame="http://www.viddler.com/explore/Trulsa/videos/1/"]Viddler.com - WhenLucky - Uploaded by Trulsa@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/8ea8168d/@@AMEPARAM@@8ea8168d/[/ame]
    [ame="http://www.viddler.com/explore/Trulsa/videos/2/"]Viddler.com - Usual - Uploaded by Trulsa@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/499907e2/@@AMEPARAM@@499907e2/[/ame]

    Som ni ser så går motorn ibland om jag för upp gasspaken väldigt sakta samt om jag har tur som en tokig. Efter en liten stund så stannar den tvärt.

    Jag provade en 2S 500mAh 20C acc, ingen skillnad.
    Provade även en acc på 3S 750mAh 20C, ingen skillnad.

    Jag upptäckte även ett spel på motorn som är på 0,15mm. När propellen sitter på så flyttas det roterande ytterhöljet på motorn framåt (kan vara det som är felet).

    Jag har skrivit ett mejl till Hobbycity och förklarat hur motorn funkar,skickade även med filmerna.
    Det ska bli mycket intressant och se vad dom svarar.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej

    Vad har du för storlek på propellern ? kan helt enkelt vara så att du använder dig av för stor propeller och då orkar inte motorn dra mer än på lite gas, sedan blir den överbelastad och bryter. tror inte du ska köra med propellrar som är större än 7x3,5 bäst är nog 5x3 eller 6x3 på den lilla motorn.

    Kan ju vara inställning av fartreglaget med om de går att ställa på "soft start" så kanske de skulle göra att de funkar. Nu är de förmodligen så att startströmen blir för hög och då orkar inte motorn starta.

    /Martin

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    26
    Jobb
    Servicetekniker

    Standard Hej

    För att kunna kolla/veta lite mer vad som händer.
    Så mät spänning och ström under testet.
    Det är väl det första jag skulle göra, för att se vad som händer.
    Kan oxå vara timeingen på din esc som står fel, svårt att säga så här...
    Men börja med ström och spänning :-)

    /Peter

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Detta är ett mycket känt och omtalat problem med TP 12A reglaget, i alla fall i "W" -versionen, Jag har två styck som beter sej på detta vis.
    Problemet är att reglaget detekterar en fulladdad 2S acc som en 3S och sätter gränsen för cutoff för högt för 2S. Motorn startar, men så fort man gasar lite och belastar accen så sjunker spänningen under 3S-cutoff gränsen och reglaget stänger av.

    Går att komma runt genom att låta motorn stå och puttra på tomgång och dra ur lite kräm ur accen. Koppla ur och i igen. När spänningen på accen sjunkit så att den detekteras som 2S så funkar det.
    MEN cutoff gränserna både för 2S och 3S ligger alldeles för lågt för att vara häsosamma för moderna accar. Se upp med TP, alldeles för lätt att få ballongceller.

    Det finns andra versioner av TP, en riktigt gammal med bygel för 2/3S val samt en med valbar 2/3S och valbar cutoff 2.5/2.7/3.0 V/cell.
    Den sista är väl den enda som skulle kunna vara användbar. Men jag vet inget om denna, inte ens om den finns i 12A utförande. Har bara hört talas om en 18A med dessa konfig-val. Vet inte hur den är märkt heller.

    Har funderat på att bygga om mina två TP12AW, men inte hittat tid o motivation än. Dom ligger i skrot-lådan ännu.
    Bara frågan om att byta ett 0-Ohms motstånd till något högre värde.

    Enklare att byta till OemRC/Turnigy eller annat.
    /A

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho
    Det finns andra versioner av TP, en riktigt gammal med bygel för 2/3S val samt en med valbar 2/3S och valbar cutoff 2.5/2.7/3.0 V/cell.
    Den sista är väl den enda som skulle kunna vara användbar. Men jag vet inget om denna, inte ens om den finns i 12A utförande. Har bara hört talas om en 18A med dessa konfig-val. Vet inte hur den är märkt heller.
    TowerPro Mag 8 finns i 18A och 30A-utförande. På den kan man ställa:
    1: Batterityp och antal celler (NiMH, 2S, 3S, 4S)
    2: Broms (från ingen till hård)
    3: Timing (2 till 30 grader)
    4: Brytspänning för LiPO (2.7-3.0V per cell)

    Jag hade ruskiga problem att få igång min motor + fartreglage-combo från UH, där detta fartreglage ingick. I slutänden lade jag motorn åt sidan och satte i en annan motor som en kompis hade liggande - fick inte motorn att gå bra med 2S eller 3S, med detta fartreglage eller ett annat. Mina teorier, som jag ska prova vad det lider, är att jag gjort en kallödning eller att det är kortis någonstans i motorn. I värsta fall lindar jag väl om den.

    Fartreglaget använder jag i alla fall nu. Det var förinställt på 3S, med en brytspänning på 3*2.7V=8.1V, så med ett fulladdat 2S kunde man köra motorn utan propeller, eller precis starta den med propeller innan den direkt slog av. I dokumentationen stod det bara om programmeringen av broms och timing, men jag hittade en webbsida med kompletta instruktioner.

    /Fredrik

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Efter att ha kollat filmerna undrar jag om du inte drabbats av 2 olika problem.
    * Med en 2S-acke så kommer reglaget med stor sannolikhet att detektera 3S initialt även fast du har en 2S - och då klipper det direkt som andWho redogjorde för.
    * Med 3S har du helt enkelt alldeles för stor propp på denna lilla motor. Varken motor, reglage eller batteri är byggda för de strömuttag som kan bli effekten av detta. Din motor är specad på max 40 W vilket jag faktiskt tycker är lite högt även det med hänsyn till storleken. Dock - skulle du ha rätt setup till den max effekten så innebär detta max ca: 3,8 A inmatad ström vid en 3S-setup - och jag gissar att du har betydligt mera...
    Vill du temporärt ta bort problemen med reglagets feldetektering av cell-antalet så kan du ställa om reglaget till NiMh - då kommer det i vart fall att funka bra med 2S men då har du inget skydd när acken börjar bli urdragen. Men för att testa duger det i vart fall. Jag kör så på det TP 12A-reglage jag har men då måste man vara medveten om när man skall sluta flyga och inte dra ur acken helt.
    F ö har jag även ett TP 30A-reglage vilket hittills fungerat alldeles ypperligt med en Dynomax-rova (Himax) vilken jag laddar in ca: 300 W inmatad effekt i som max i en 3S-setup. Motorn trottlar mycket fint så det reglaget har jag inget ont att säga om - man kan nog knappast få bättre reglage för de pengarna.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Mina TP12A heter också "Mag8" enligt klisterlappen, men har inte de konfigurations val som Mag8 18A och 30A har.
    Mina TP12A är dessutom märkta med en rund rosa/röd transparent klisterlapp med ett svart "W" på.
    På HCs sida nämner man t.ex TP w12A, TP n18A, TP W30A, TP L40A etc.
    Alltså tre varianter ( på mjukvaran ??), w, n och L. Men alla är "Mag8"
    Rörigt ??
    Sitter det ngn extra klisterlapp på era 18A och 30A reglage ?? (Förutom Qc)
    /A

  11. #11
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Dom propellrar jag har provat med är GWS-proppellrar 4,5x3, 4,5x4 och 5x3 och dom kan knappast vara för stora tycker jag.
    Jag testade att ställa om reglaget till NiMh, ingen skillnad.

    Dom inställningar man kan göra på reglaget är följande, LiPo, NiMh,brake on-off.

    Jag har beställt ett annat fartreglage (JETI) som jag får hem på Fredag
    då blir det lite mer testande. Jag misstänker fortfarande att det är något fel på motorn.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag kör 5*4,5" (vill jag minnas) med en rova med ett KV på 2500 - och den drar ca: 18-19 A på 3S...Alltså laddar jag in ca: 180--200 W.
    Din rova har nästan 50 % högre KV - alltså är jag verkligen tveksam till propellervalet i vart fall på 3S.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Roger vilken storlek på propeller tror du är lagom om jag kör
    med 2S?

    Det känns lite som att man har köpt fel motor, det hade nog kanske
    varit lättare med en sån här.
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5358
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen - tätt på given,
    Ja, den lilla du länkade till hade nog varit lättare att hitta en lämplig snurra till.
    Men mitt första förslag är att du tar den minsta snurran du har (4,5*3"), programmerar om fartreglaget till NiMh och testar med 2S-acken. Har du samtidigt möjlighet att mäta strömmen så vore det mycket bra. Jag har tyvärr aldrig kört en så liten rova med såpass högt KV så jag har svårt att ge ett bra tips.
    Jag läste omdömena om motorn på UH och blir lite fårvånad när dom kört den med > 15.000 rpm. Jag skulle i vart fall inte vilja köra med proppsaver och så högt varv...
    Jag har f ö en storebror till din rova - runt 20 g tror jag den väger - men den inger tyvärr inget förtroende alls. Den gick knappt att dra runt när den var ny men efter lite mekande så snurrar den i vart fall. Men proppsavern var helt felkonstruerad - proppen "skruvades av" hur enkelt som helst beroende på den stora radien i "innerkanten" av medbringaren. Jag har slipat ner denna kant så den i stort sett blev rak och då fungerar proppsavern bättre.
    Jag gissar fortfarande på de två fel jag nämnde tidigare...men annat än gissningar kan det tyvärr inte bli.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Yippiiii nu är problemet löst artyman:
    Inget mer strul med motorn.
    Önskar er en trevlig helg




    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  16. #16
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    va f#n har hänt med den motorn??
    har du dragit en hammare i den eller vadå??
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  17. #17
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Hmmmm uhmmmm , jo den ramlade ner på golvet, hmmmm, sen råkade en slägga ramla på den hmm PDT_Armataz_02_40
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  18. #18
    kvaarks avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    126
    Jobb
    Konsult
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Man kan göra så men det är inte riktigt rätt

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    26
    Jobb
    Pensionerad ingenjörsutbildare

    Standard ?

    Hej ThomasE !

    Menar du att det hela fungerar nu eller är det bara så att den motorn inte ger dig mer problem? Jag hade nämligen samma uppförande från min setup och är spänd på din lösning!

    Gösta

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Gösta,
    Du får väl börja med att läsa de tips som Tomas - och andra med för den delen - fått och testa med att tillämpa de tipsen sjäv på din setup. Fungerar inte detta så är du välkommen att specificera ditt problem här på Forumet så kommer vi att göra vårt bästa för att hjälpa dig lösa problemet.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Problem vid setup/inställning av quad x med kk
    Av Skrotiz i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 19:08
  2. Vad har jag för problem, med min setup altså...
    Av Dufniall i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 18:58
  3. FPV setup.
    Av Sigun i forum FPV Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 16:04
  4. Råd om setup!
    Av mageri i forum Allmänt och Tips
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 07:24
  5. Setup setup
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •