Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lite hjälp tack

  1. #1

    Standard Lite hjälp tack

    Tja

    Jag har nyss köpt in en borstlös motor och fart reglage men jag fattar inte en hel del:

    Hur ska jag koppla in motorn för att få den och bli skutande?

    Måste man programera fartreglaget? Om ja kan någon hjälpa mig med det då för jag fattar inte instruktionerna.

    Ska accet kopplas direkt till fartreglaget som i sin tur kopplas till mottagren?

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej

    Allt ska kopplas in enligt denna beskrivning

    http://www.microflight.se/connection-2.htm

    Vill du att motorn ska gå på andra hållet så får du vända på de två yttersta kablarna på motorn.

    /Martin

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    för skjutande verkan vänder du rotationen på motorn genom att skifta 2 kablar på motorn om den skulle gå åt fel håll! på en el motor krävs inte speciell propeller för detta ! dock skall ALLTID texten på proppen vara i färd riktningen dvs frammåt...
    lycka till
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kenneths svar är helt rätt - vill bara komplettera med att i vissa fartreglage kan man reversera "elektroniskt" genom att ställa om en parameter i reglaget. Då behöver man inte bry sig om hur man löder ihop de 3 kablarna som förbinder reglage och motor.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Kenneths svar är helt rätt - vill bara komplettera med att i vissa fartreglage kan man reversera "elektroniskt" genom att ställa om en parameter i reglaget. Då behöver man inte bry sig om hur man löder ihop de 3 kablarna som förbinder reglage och motor.
    Hälsningar
    Roger
    förbaskat snällt av dig o berätta detta nu..har lött om kablar mest hela livet ändå blir det inte rätt.... :evil:

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Wessegubben,
    Jag ber så mycket om ursäkt för min obetänksamhet...PDT_Armataz_02_06
    Men om det kan vara nån tröst så är det absolut inte alla reglage som klarar detta "trick".
    Men nu får du ju möjligheten att göra en instruktionsvideo om hur man gjorde förr - och den nya, moderna metoden..
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Av alla fartreglage jag har så tror jag bara det är ett som kan vända rotationsriktningen på motorn via programering.

    Så jag gjorde som Wesse, tills jag tröttnade...
    Nu brukar jag koppla ihop motor och reglage med testkablar

    http://www.kjell.com/content/templat...em=39502&path=

    och isolera med papperstejp, (det är ju inte precis nån permanent inkoppling) och när jag har hittat rätt riktning med lite försiktigt gasande så tar jag bort en sladd i taget, petar dit en bit krympslang och löder ihop tåtarna. Därefter är det bara att skjuta krympslangen till rätt ställe och värma.

    Funkar kanon, och man behöver aldrig löda om för att motorn ssnurrar i fel riktning...
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Standard

    Eller så kan man använd 3.5mm guldkontakter till reglaget, då är det plättlätt att ändra.

  9. #9

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    På en större maskin, är det inte mottagarack då? Hur kopplar men in den? En kabel från fartreglaget till kanal 3 och så bara mottagaracken till mottagarackskontakten?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kör du mottagaracke så måste du koppla ifrån matningen från reglagets BEC-krets - alltså den tråd i kontakten som vanligtvis är röd. Sen kan du sätta in ack-kontakten i vilken som helst av mottagarkontakterna - strömmatningen är parallellkopplad över alla kanaler.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    tack

    Men måste man programera fartreglaget. Han inte fattat det är:=(

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av a8med
    tack

    Men måste man programmera fartreglaget. Han inte fattat det är:=(
    Hej,
    Det beror på vilket reglage du har. De flesta idag ställer in sig själva främst beträffande antal celler. Men visst kan du optimera reglage/motor men oftast behövs inget speciellt göras för att det skall fungera hyfsat. Undantag elseglare där man i regel måste aktivera elbroms-läget så att "klapper-snurran" viker in sig till kroppen.
    Men läs anvisningarna och förvissa dig i vart fall om att reglaget detekterar rätt antal celler - det brukar bara vara att räkna antalet "pip" vid uppstarten.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    asså så står det på anvisningarna:

    1. Connect the motor and receiver to the speed controller.
    2. Move the throttle stick on full power position
    3. Turn on the transmitter
    4. Reconnect battery power to the speed controller
    After 3sec you can hear(all sound is 3 times)

    §_ _ BREAKE
    §_ _ _ TIMING MODE


    ON you nead programming menu, move the the throttle stick to the middle position?
    1. BREAKE SET

    .._ NO
    .._ _ SOFT
    .._ _ _ MID
    .. _ _ _ _ HARD


    2. TIMING MODE SET

    ..._ 3º
    ..._ _ 8º
    ..._ _ _ 15º
    ..._ _ _ _ 30º


    Nu hur fan ska jag göra. Jag fattar punkterna 1-4 men sen tar det bara stopp.

Liknande ämnen

  1. Ny laddare ska införskaffas - tips och hjälp, tack!
    Av MarcusG i forum Batterier och Laddare
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 20:33
  2. Blir knäpp på alla Cessnamodeller, hjälp tack
    Av Videoten i forum Elmodeller
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 14:10
  3. Hjälp en nybörjare - tack!!!
    Av Mikal66 i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 12:29
  4. Fujimotor nej tack inte i dag.+lite inneflyg i mönsterås
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 03:37
  5. Lite hjälp!?
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •