Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vilken kamera?

  1. #1

    Standard Vilken kamera?

    Är ute efter ny digitalkamera. Vill att den ska ta bra bilder inomhus och kunna skjuta lite videoklipp i hyffsad kvalitet så man kan posta flygfilmer på youtube.
    Hittade Sony DSC-H7, nån som kan kommentera om det är ett bra köp.

    Budgeten ligger på 3000.-

  2. #2

    Standard

    www.cyberphoto.se (Sortera på testresultat...)

    Kanske någon av dessa passar?

    -Casio Exilim EX-V8 (Youtube-anpassad dessutom!), 2590:-
    -Samsung NV7 OPS, 1999:-
    -Samsung S1050, 1740:-

    /Jens

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har du tur så kan du hitta en Canon S3 IS för ungefär 3000 kr. Det är en utgående modell - ersatt av S5 IS - men absolut inte dålig för det. En av fördelarna är att du kan vika ut och vinkla LCD-displayen om du t ex vill ta bilder i ett lågt perspektiv.
    Om du inte skall ha en systemkamera så förefaller annars - med lite större budget - Canon S5 IS - http://www.cyberphoto.se/?http://www...p?article=s5is - eller Panasonic DMC-FZ50 - http://www.cyberphoto.se/?http://www...?article=FZ50b - som vettiga alternativ. Vad jag speciellt gillar med Panasonicen är att du kan zooma manuellt i st f via en motor vilket är ett mycket stort plus speciellt om man t ex vill fota RC-kärror i luften. Även Panasonicens display är ledbar/utfällbar.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Såg just nu att även S5 IS kan köpas för några hundringar över 3000 kr - fundera på den i så fall.... Själv skulle jag definitivt kolla på Panasonicen om jag inte redan körde med systemkamera...detta med manuell zoom samt vikbar display är inte dumt - en test av den kan du se här - http://www.steves-digicams.com/2007_...onic_fz50.html

  4. #4

    Standard

    Lutar mest mot Samsung NV7 för 2000.- kr.
    Verkar ha ett bra filmläge och tar OK bilder... Kul med lite nytänkande design och gränssnitt.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Troligen har du väl redan läst denna test - om inte - här är länken - http://www.dcresource.com/reviews/samsung/nv7-review/
    Känn på kameran på nån affär först är mitt tips....och det gäller f ö alla kameror. Frånsett att den skall prestera bra måste man trivas med hur den ligger i handen, hur reglagen är utformade, hur enkelt man ändrar inställningar - via knapp eller långt inne i en meny, hur enkel den är att transportera - kanske i fickan m m. Saker man rätt ofta ändrar är ju blixt/inte blixt, närbildsläge, ISO-inställning, kanske vitbalans...sånt måste vara snabbt att komma åt. Sen skulle jag personligen prioritera en kort "vidvinkel" - alltså en vidvinkel motsvarande ca: 28 mm för en 35 mm kamera. Det är guld värt många gånger men tyvärr är det ofta ett krav man får pruta på när det gäller kompaktkameror.
    Själv använder jag främst en Canon Ixus 70 som min fick-kamera - den hänger alltid med. Skall jag fota lite mera aktivt tar jag med min Canon EOS men sanningen att säga så har jag sen jag köpte lill-Ixusen i somras övergått till att fota alltmera med den - inte bara för att den är liten och smidig utan för att den faktiskt ger riktigt bra resultat - i vart fall i hyfsat ljus. Som de flesta mindre kameror så är den ingen mästare på "höga ISO" men den hänger med rätt OK upp emot 400 ASA - även om det börjar bli lite "gryningt" då.
    Hursomhelst - lycka till med ditt val men tänk efter före - som vanligt.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    McRegor: Portabilitet vs. bildkvalitet är ett aber. Antingen har man en liten kamera som alltid är med i fickan men inte tar jättebra bilder, eller så har man en stor kamera som tar bra bilder men ligger hemma för den är för klumpig.

    Min Sony DSC-T1 är stor som ett ciggpaket, men den tar usla lågljusbilder, filmläget är inget att hurra för och batteritiden börjar bli minimal.
    Nästa kamera ska få vara lite större (Inget krav på att den ska rymmas i en jeansficka) för jag vill ha bra bilder nu.



    Kollat runt lite på "mellankameror" typ Sony dsc-h3 / Canon 720is /samsung NV7. Storleksmässigt lite större än de minsta kompaktkamerorna, men inte som en systemkamera där man ska ha takräcke för att få med den
    Pris 2000-3000.-





    .

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Jag vill nog påstå att det finns små kameror idag som ger fullt OK resultat. Har som sagt en Ixus 70 och jag är rätt förvånad att den ger det resultat den ger - och sen finns ju några Fuji-modeller som antagligen är ett snäpp duktigare på "höga ISO" men dom är nog en aning större också. Men har du inte testat en ny liten kompakt så gör det - jag är t ex rätt övertygad att lilla Ixusen väl matchar den Samsung du funderar på - skulle nog t o m tro att den är bättre på lite högre ISO-tal. Givetvis matchar den inte min EOS på höga ISO men för mig är storleken på min vardagliga kamera viktig - den skall alltid ligga i innerfickan på jackan..
    Dessutom är den lilla Ixusen avsevärt snabbare i alla avseenden jämfört med den ca: 2,5 år gamla lill-kamera jag använde tidigare. Samt inte minst - den har en utmärkt ljusmätare som även klarar svåra ljussituationer riktigt hyggligt.
    Nåväl - jag skall inte övertyga dig om Lill-Ixusens förträfflighet för det finns andra i klassen som också är utmärkta - i ex Sony DSC-W85 som dessutom har optisk bildstabilisering.
    Men en sak är säker och det är att utbudet är så enormt så det är väldigt svårt att hitta "diamanten" bland alla dessa kameror.
    Lycka till - det behöver du i denna djungel !
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Kör med Sony dsc h2 och tycker den är ruggigt bra! Allta jag har filmat har jag gjort med den. Plus för att man kan sköta focus manuellt...
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  9. #9
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag har Canon S2 IS o är väldigt nöjd med den så S5 är väl säkert ännu bättre,så den är rekomenderar jag.

  10. #10

    Standard

    Tack för alla bra svar, ska kolla lite till.
    Jag är småsugen på Sony, mest för att jag är van vid dem, men Canon 720is och S5 är väldigt fina!

  11. #11

    Standard

    Om jag får krångla lite till ?...?

    Shootout mellan dessa 4, vilken?
    ----------------------

    Sony dsc-h3 / h7
    Canon 720is /s5,

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    203
    Jobb
    driftsoperatör
    Klubb
    Grums modellflygklubb

    Standard

    Har inget bra svar på just den frågan men.

    Jag har en powershot S3is och är hur jäkla kanonnöjd som helst med den.

    Så kameran jag rekommenderar då är powershot S5is.
    Den har ju lite högre upplösning än vad S3'an har och så har den en snabbare processor än vad S2 och S3.
    Dock tycker jag att S3'an är grymmt startsnabb ändå för att vara en compact kamera.

    12x zoom är ju klart gött och nöjer man sig inte med det så finns det en telekonverter att köpa till som lägger till 1,5x så slutresultatet blir 18x zoom.

    Å ska du ta kort på rc-flyg så är så môe zoom som möjligt bra att ha. (optisk alltså)

    Det finns en sida som heter www.fotointresse.se där du säkert kan få mera tips och kanske framförallt svar på dina frågor om de olika kamerorna.

    MVH:

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Om jag får krångla lite till ?...?
    Shootout mellan dessa 4, vilken?
    Sony dsc-h3 / h7
    Canon 720is /s5,
    Hej,
    Personliga val som sagt men tycka kan man ju alltid..
    Ingen av dessa är ju fick-vänlig så det argumentet lämnar jag därhän.
    * Sony - jag skulle lägga på 600 kr och välja H9 istället för H7 - främst för den "uppfällbara" LCD-skärmen. Den billigare Sonyn har måhända ingen "riktig" sökare - bara LCD-displayen...eller ? Med långa brännvidder är det ett klart plus att kunna hålla kameran mot huvudet får att få den stabilare.
    * Canon - helt klart S5 IS - enda fördelen med 720 är det lägre priset.
    Valet mellan S5 IS och H9 är svårt - man måste nog fingra lite på båda först. Dock verkade ju H9 klara lite högre ISO något bättre och det kan ju vara en viktig synpunkt.
    Men tjatig som jag är så är min (osedda) favorit Panasonic Lumix DMC-FZ50 - främst för att den har manuell zoom vilket är närapå ovärderligt samt att den dessutom såg ut att klara ISO1600 bättre än både Sonyn och Canonen (Cyberphotos testbilder). Men visst - den är klart dyrare än de övriga och det respekterar jag givetvis.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    kameror är en värre djungel än nått tror jag ! med tanke på att den skall me till fältet ?? kladdas med bränsle mm kanske sättas på ett plan å filma !?? ja valet är svårt !

    själv köpte jag en billig kamera kodak easy share .. för 650 kr på ica ! hehe 7mpixel.. mm mm stor skärm duger till slit å släng kamera man kan ha överallt
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  15. #15

    flygar henrys avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Klubb
    LFC "LindlötFlyingCirkus"

    Standard

    Jag har själv en Sony DSC-H9
    Nedan finns 2 trådar med lite bilder som är tagna av mig

    Sandviken - Jernvallen 29/12
    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5568

    Vi leker med en FG buggy
    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5594

    Även denna film är gjord med Sony dsc-h7
    http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20...fgbaja_big.wmv


    Ett filmklipp taget direkt ur kameran (tyvärr hade jag lyckats fibbla med vitbalansen så färgerna vart inte helt 100
    http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20071231/MOV00877.MPG



    Jag har använt ett antal olika sony kameror av div olika årgångar samt modeller

    H9an är den kamera som jag varit mest nöjd med och anser fungera riktigt bra för att fota modellflyg. Smidig inställning av div parametrar (bländare, slutare, iso vitbalans osv osv) vilket ger fina bilder när man fotar flygplan.

    H9an klarar även att köra oändlig burst. Dvs ta många bilder efter varandra. Smidigt då man tar bilder på ett flygplan som flyger förbi.
    Henry

    Om man har ett problem skall man skjuta det framför sig
    Är man tillräckligt duktig hinner man aldrig ikapp det.

  16. #16

    Standard

    Kanon med lite real-life info om H9'an.
    Filmerna håller ju fin kvalitet... Kul.

  17. #17

    Standard

    Beställer med största sannolikhet en Sony DSC-H7 + 2Gb minneskort + väska för €350 imorgon om ingen stoppar mig?

  18. #18

    Standard

    Jupp, beställde Dsc-H7 Så snart kommerd et mycker RC- foton och film

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Nöjd med kameran?? För resp nackdelar?

  20. #20
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard Jag har själv Digital kamera med ez-850

    Javisst jag har själv Digital kamera här:





    den är 8,1 Meg jag köpte den redan för två år sen
    och Video har :

    Film med ljud:
    Bildstorlek (bildpunkter) Maximal filmlängd Ungefärlig filstorlek Rutor/sek. Ungefärlig minneskapacitet
    Inbyggt minne (8,0 MB) SD-minneskort* 256 MB
    640 x 480 (HQ) 10 minuter/film 4,0 Mbit/sek. 30 max. 16 sek. max. 8 min. 21 sek.
    640 x 480 (Normal) 2,1 Mbit/sek. 30 max. 31 sek. max. 15 min. 52 sek.
    320 x 240 (LP) 745 kB/sek. 15 max. 1 min. 27 sek. max. 44 min. 17 sek.

    * Panasonic 256 MB SD-kort


    här är länkar:

    http://www.exilim.de/se/exilimzoom/exz850/

    och jag tänker köpa en ny se hit:

    http://www.exilim.de/se/exilimzoom/exz1200black/



    Den är 12,1 Meg bättre

    och har bättre större:
    Film med ljud:
    Bildstorlek (bildpunkter) Maximal filmlängd Ungefärlig filstorlek Rutor/sek. Capacità indicativa memoria (immagini)
    Inbyggt minne (11,4 MB) SD-minneskort* 1 GB
    640 x 480 (UHQ) 10 minuter/film 5,8 Mbit/sek. 20 max. 16 sek. max. 22 min. 50 sek.
    848 x 480 (UHQ Wide) 7,0 Mbit/sek. 20 max. 13 sek. max. 18 min. 54 sek.
    640 x 480 (HQ) 2,8 Mbit/sek. 20 max. 33 sek. max. 47 min. 29 sek.
    848 x 480 (HQ Wide) 3,4 Mbit/sek. 20 max. 27 sek. max. 39 min. 3 sek.
    640 x 480 (Normal) 1,4 Mbit/sek. 20 max. 1 min. 7 sek. max. 1 min. 34 sek.
    320 x 240 (LP) 845 Kbit/sek. 20 max. 1 tim 51 sek. max. 2 tim 35 sek.

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Liknande ämnen

  1. Vilken kamera ska man köpa???
    Av darkling76 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 21:14
  2. Vilken kamera
    Av uffe40 i forum FPV Kameror
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 10:14
  3. Hjälp. Vilken kamera? MP Twinstar
    Av M.M i forum FPV Kameror
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 11:00
  4. Bra kamera!
    Av mageri i forum FPV Kameror
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 07:04
  5. vilken kamera?
    Av bjornez i forum FPV Kameror
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •