Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Kompressor till Airbrush??

  1. #1

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard Kompressor till Airbrush??

    Hej,

    Håller på med en Guillows Stuka som jag har tänkt att piffa upp med lite färg.

    Åkte iväg till Biltema och köpte mig en budget spruta och två luftbehållare.

    Har insett att det här med luftbehållare var ingen hit. (dom blir iskalla och tappar tryck ganska fort)

    Har nu tänkt att införskaffa en kompressor men har läst på diverse forum att minikompressorer utan tank är helt kassa. (tänker då på dom från Biltema, Clas ohlson och Jula för~700:-) Dessutom skall dom låta ganska mycket .

    Jag skall använda airbrushen till att måla heltäckande ytor och vid behov maska vid finlir. ==> Skall inte måla tuffa motiv på moppehjälmar eller dylikt... (som kanske kräver lite större precision på tryck mm?)

    Vad är eran bedömning, duger dessa budget kompressorer för beskriven uppgift?


    Hälsningar
    /Hans

    Så här långt kom jag med två luftbehållare, nästan så det räckte till grundfärgen..

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    köp en riktig kompressor. Köp INTE en kompressor utan tank.
    ska du måla är trycket ganska viktigt. vill du kunna måla mer en några sekunder i taget å köp en kompressor med så stor tank som möjligt.
    Köper du en för lite kompressor så måste den jobba hela tiden för att kunna bibehålla trycket. Detta kommer resultera i att du måste sluta måla hela tiden för att vänta på att trycket ska bli bra igen.
    Du borde också skaffa dig en tryckregulator (om det nu inte redan finns på kompressorn) för en kompressor levererar alldeles för olika tryck.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    Hej Daniel, tack för svaret.

    Förstår nu att det är lika bra att införskaffa kompressor med tank.

    Hittade en billig på Jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemD...emID@EQ=200029

    Vad tror du om denna?

    Hälsningar
    /Hans

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ska du lacka innomhus med en airbrush , i en lägenhet, så finns det bara ett alternativ, en kompressor som är tyst. Alla Jula, Biltema och liknande kompressorer med tank bullrar med ca 95dB.
    Det finns små, tysta kompressorer speciellt avsedda för airbrush ändamål i affärer som sysslar med reklam, som t,ex Matton på Birger-jarlsgatan i Stockholm,men även Minicars har sådana. Priset ligger runt 1500-4000:-.
    Dessa små kompressorer lämpar sig endast för airbrush sprutning.

    Själv lackar jag utomhus och har en 25 år gammal ,0.5hk "Biltema" liknande kompressor med 24 liters tank. En sådan kostar i dag 700:- på Jula. Fungerar hur bra som helst för allt lackande , från airbrush till billackering.

  5. #5

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    Ooops, vi svarade visst samtidigt ....

    Antar att det är den jag länkade till högre upp i tråden?

    Ingår denna i 95 dB kategorin? Hur lång tid tar det att fylla tanken, antar att man kan stänga av den och sedan köra direkt från tanken?
    Hälsningar
    /Hans

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nej du ska inte stänga av kompressorn när du målar. När du målar förbrukar du luften i tanken ganska snabbt och då måste du ha på den hela tiden för att inte förlora trycket. Att kompressorn är på betyder inte att motorn går hela tiden för alla kompressoror har aotomatisk brytning när den kommer upp i tryck.

    du behöver också en tryckregulator som håller trycket på en viss nivå, annars får de en väldigt ojämn målning och det blir flammigt.

    Ska det bli fint så komer det ksta lite tyvärr.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Måste få komplettera lite angående "95 dB-kompressorerna".
    Dessa bullrar nåt så inih...vete så nog skulle jag rekommendera att man har den avstäng när man målar - när den drar igång så lättar man minst 30 cm från stolen vilket inte är nån höjdare direkt..
    Bättre att slå på den under kontrollerade former - alltså när man inte sitter med sprutan i hand.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Ställ kompressorn på en friggo skiva, airbrushen förbrukar inte mkt luft alls. Den du länkar till kommer att fungera utmärkt. Jag lackar nere i källaren och har kompressorn i ett annat rum, men brukar kunna lacka ett flygplan i stukans storlek och kompressorn går igång en gång kanske. Setill att köpa dig en regulator med vatten/oljeavskiljare. Kör på ungefär 2 Bar? tryck. Vet inte va det är för skala med på 2 på denna skalan: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=22543831

    Sen har jag en avskiljare från mecman. Funkar nog med Clas i sjöns avskiljare oxå...
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zekee
    Ställ kompressorn på en friggo skiva, airbrushen förbrukar inte mkt luft alls. Den du länkar till kommer att fungera utmärkt. Jag lackar nere i källaren och har kompressorn i ett annat rum, men brukar kunna lacka ett flygplan i stukans storlek och kompressorn går igång en gång kanske. Setill att köpa dig en regulator med vatten/oljeavskiljare. Kör på ungefär 2 Bar? tryck. Vet inte va det är för skala med på 2 på denna skalan: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=22543831

    Sen har jag en avskiljare från mecman. Funkar nog med Clas i sjöns avskiljare oxå...
    Vad använder du för kopplingar för att få ihop det med en airbrush?

    //S

  10. #10

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    Väldigt många bra tips och råd, tack allesammans.

    Tror att det lutar åt kompressorn med tank från Jula. Kommer att köpa vatten/olje avskiljare oxå. Det verkar sitta någon sorts regulator på från början? Får kolla närmare på detta när jag kommer till butiken.
    Hälsningar
    /Hans

  11. #11
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Den regulatorn som sitter på kompressorn ställer man ju in högre så man "laddat" upp tanken, sen har man en till före sprutan så man kan ställa in arbetstryck. Så har jag det... Så jag har ju en sådan vanlig snabbkoppling på min regulator sen en adapter ut till lillslangen på sprutan. Allt finns på clas ohlson. Kör med clas ohlsons doubleaction...
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Alla regulatorer på de kompressorer du hittar hos firmor som Jula eller Biltema funkar likadant . Man ställer in önskat tryck fram till sprutan med ett vred! Enkelt. Någon mer regulator behövs inte.

    Kompressorerna fungerar så att de går hela tiden tills de har nått inställt tryck och sedan stannar motorn på kompressorn (vid ca 8-10bar). När trycket sjunkit under ett på fabrik inställt tryck startar kompressormotorn igen.
    Den här automatiken när kompressormotorn startar för att åter fylla tanken kan kopplas bort med en knapptryckning om man så vill.

  13. #13
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Men ursäkta mig då! Min kompressor kan jag ställa hur högt tryck den ska nå! Knapptryckningen du söker efter är då avstängningen då!?... #%*"..
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  14. #14

    Standard

    Hej,
    Står inför samma frågeställning som HaBo och av diskussionerna här, har kunskapsnvån stigit dramatiskt, eftersom detta område är totalt jungfruligt för mig, men ska snart får sin debut på min S14 Storch.

    Därav förljande frågeställning:
    Om jag köper en kompressor från ett ställe, sprutan från ett annat och regulatorn från ett tredje ställe,
    - passar prylarna ihop?
    - är kopplingarna standardiserade?
    - eller, måste man fixa specialare?

    Undrar
    Örjan Björnsson

  15. #15
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Örjan
    Hej,
    Står inför samma frågeställning som HaBo och av diskussionerna här, har kunskapsnvån stigit dramatiskt, eftersom detta område är totalt jungfruligt för mig, men ska snart får sin debut på min S14 Storch.

    Därav förljande frågeställning:
    Om jag köper en kompressor från ett ställe, sprutan från ett annat och regulatorn från ett tredje ställe,
    - passar prylarna ihop?
    - är kopplingarna standardiserade? - eller, måste man fixa specialare?
    Undrar
    Örjan Björnsson
    Alltså..det är ju inte direkt raketforskning vi sysslar med. Du kan lugnt välja din spruta med tillbehör. Om delarna sen inte passar så uppsök bara Clas .O, en rörfirma eller byggvaruhandel så har de vad som behövs.

    Jag har köpt alla mina kopplingar och regulatorer på Clas Olsson. Det är 1/4" (uttalas kvarttum) koppling på alla delarna och lätta att byta eller hitta nya. Väldigt enkelt.

    http://www.clasohlson.se/Product/Cat...;251027;251625
    / Christian Olsson

  16. #16
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    En begagnad kylskåpskompressor fungerar också fint. Det är lite meck att få ihop det hela med olje/vattenfälla, trycktank och regulator. Men det blir billigt.
    Var försiktig - en sådan kompressor kan ge 25 kgs tryck.

    Mvh
    Ove

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Naturligtvis kan man ställa in alla kompressorer man hittar på Jula och Biltema osv på ett önskat tryck! väljer man 2kg så kommer det ut 2kg lufttryck tills tanken är tom.

    Motorn startar när trycket i tanken sjunkit under det inställda värdet 2kg.

    Naturligtvis är alla kopplingar och sprutpistoler kompatibla oavsett var man köper dem.

  18. #18

    Standard

    Hej,
    Så bra att fullständig kompatibilitet gäller och då förmodar jag att även de sprutor man köper i hobbyaffärena ex.vis Aztek eller Testor....

    ...men vissa sprutor kostar kring 300-400 spänn, andra närmre 2.000, så detta innebär väl någon form av skillnad i funktion eller kvalitetet.

    Vad ska man tänka på i dessa sammanhamg, eller vad kan rekommenderas/undvikas???

    /Örjan

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Airbrush-sprutor har nog ingen kompatibilitet relativt de större sprutorna - det är i vart fall min erfarenhet. En 1/4"-koppling är rätt stor i de sammanhangen...
    Bara mina erfarenheter hälsar
    Roger

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Stämmer! Airbrushsprutorna har inte samma snabbkopplingar som de stora sprutorna har...men det finns ju adapterkopplingar till dem som gör att de passar de lite större kopplingarna

Liknande ämnen

  1. kompressor till luftställ
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-17, 14:05
  2. Var köpa kompressor
    Av Micke Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 14:10
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 21:19
  4. Tips på färg till airbrush
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 20:19
  5. Färgblandning till airbrush
    Av mac77 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •