Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 74

Ämne: Vanligaste nybörjarfrågan ;)

  1. #1

    Standard Vanligaste nybörjarfrågan ;)

    Hejsan!!

    Jag har blivit grymt inspirerad nu när jag har suttit och läst på forumet i princip hela dagen, varför inte skaffa ett eget litet flyg nu och lära mig!

    Men då kommer de vanligaste av alla nybörjarfrågor: Vart börjar jag? Vilket flyg ska jag välja? El, bensin? Kan man lära sig flyga utan att vara bunden till flyglektioner hos någon klubb?

    Jag vill ju ha en lättflugen modell som tål en krasch eller två utan att gå i allt för små bitar.. Jag ska iaf kunna laga den så att det går att flyga igen :roll:

    Jag bygger gärna en modell själv, det verkar väldigt spännande.. Men blir det verkligen billigare att göra det själv än att köpa ett kit med motor, sändare och allt annat som jag behöver?!

    Tack för en kanonbra sida! Det här verkar skitkul artyman:

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej!

    Det är en rolig hobby!

    Det blir inte billigare att bygga själv, med alla tillbehör blir det ofta t.o.m. dyrare. När det ändå är ditt första flygplan kan det också kännas bittert att krascha en modell man har satt ner mycket arbete på.

    Jag skulle rekommendera att du först laddar ner FMS-flygsimulatorn och skaffar en sändardummy (övar in spakreflexerna via simulator). Sändardummy till FMS kostar väl ca 300 kr. Är pengar inget problem köper du en bra simulator (t.ex. RealFlight G4 som har sändardummy med).

    Elplan är kanske enklare som första modell, men man ska ha laddare och batterier och det kostar förstås en del.
    Till metanol behöver man startutrustning och bränsle så det kostar att komma igång med det också.
    Själv började jag med el, och övergick efter ca 6 månader till metanol (jag ville ha större kärror och slippa laddandet).

    Åtminstone elmodellerna har du stor chans att lyckas med utan lektioner om du övar ordentligt i simulator innan första flygningen. En metanoltrainer brukar vara litet större och tyngre, dvs. den klarar vind bättre än elmodellerna för nybörjare, men så är den också snabbare (svårare att flyga).

    EL
    GWS Slowstick (3 kanaler)
    Multiplex Easystar (3 kanaler)
    GWS E-starter (4 kanaler, har inte haft en sådan själv så jag vet inte hur hållbar den är)

    Metanol
    högvingad trainer i stil med
    Calmato trainer (Kyosho)
    Arising Star (Seagull)

    Lycka till!!!

  3. #3
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    humm är du min kusin??
    Jag har nämligen en kusin i veddige som heter kristoffer.
    Om det inte är du så #sorry#
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    humm är du min kusin??
    Jag har nämligen en kusin i veddige som heter kristoffer.
    Om det inte är du så #sorry#
    Coolt, världen är liten!! Men vad jag vet så har jag inte en kusin i Västerås som heter Daniel... Men man kan aldrig vara så säker

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    någon i varberg då??
    jag studerar bara för tillfället i västerås.

    nåja du har iaf valt en super hobby som jag tyvärr måste säga att du kommer bli beroende av
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #6

    Standard

    Jag har testat att ladda ner det senaste FMS 8.5alpha men jag får det inte ens att starta... Det står bara att windows har upptäckt ett fel å så startar det inte... Kanske är för det här jäkla Vista? Jag har iof testat att köra det i olika kompabiliteter så som XP och Win98 och även om administratör, men det funkar inte bättre för det... Någon som har tips?

    Tack föresten för att snabbt och bra svar! Det ska bli riktigt kul att hitta en bra nybörjarmodell att starta med så att man kommer igång, sen är det bara hoppas på ett bra väder!

    Men det är ju som du säger, el kanske är bra som nybörjare... När man väl lärt sig grunderna och känner att man behärskar landningar och starter så kan man ju rätt så lätt uppgradera sig till någon bensinare eller metanoldriven...

    Hur är det med kontrollen? Ska man hitta en som redan har en bra 4-kanals sändare, eller ska man kolla efter en lite billigare och köpa en bättre sen när man väl uppgraderar sig?!

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    någon i varberg då??
    jag studerar bara för tillfället i västerås.

    nåja du har iaf valt en super hobby som jag tyvärr måste säga att du kommer bli beroende av
    Jag har så vitt jag vet ingen kusin alls som heter Daniel, däremot en brorsa :P Men han pluggar utanför Linköping!

    Jag börjar få en del hobbys nu som är riktigt beroende... Bygger ju bil på min fritid med... Men det finns alltid rum för lite till

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Kan verkligen rekommendera E-starter för ca 400:- inkl. motor. Köp en lös sändare. Dom som följer med håller ingen jättekvalitet plus att en 4-kanalsradio är i minsta laget.

    Real Flight kommer du nog inte ångra om du köper. Jag har G3.5 och det är väldigt realistiskt.

  9. #9

    Standard

    Jag tänkte på en annan grej, det finns ju en elvariant av calmato trainern... Hur är den?

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av
    Kan verkligen rekommendera E-starter för ca 400:- inkl. motor. Köp en lös sändare....
    Vart hittar jag det paketet någonstans? Det är ju verkligen ett överkommligt pris för en nybörjare... Då kostar det mig inte så mycket att krascha några ggr 8) Vad är planet gjort av pch vad har man/hur gör man för att laga det?

    Köper man ett så billigt plan och en schysst sändare så kan man ju lägga ut lite pengar på ett schysst simulatorprogram...

  11. #11

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Chriostoffer,
    Jag skickade precis den dll fil som man i regel behöver för att få FMS att funka i Vista.

    Mvh,
    Nyroth

  12. #12

    Standard

    Multiplex Easyglider borde vara en perfekt nybörjarmaskin.
    Tålig, enkel att flyga och den kan landa väldigt långsamt.

    En Easyglider + begagnad radioutrustning är mitt tips.


  13. #13
    PODs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    749
    Jobb
    Oj..!! Anställd!
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskardern

    Standard

    Hej Stoffe.
    Kul att du valt en hobby med lite lyft,
    Ett tips från mig är, om det inte ska bli för dyrt med många krascher mm, så kanske du ska söka upp en klubb nära dig.
    Där kan du både få tips, och någon som kan lära dig flyga
    med dubbelkommando, det kan spara många sköna pengar.
    Lycka till!!
    FaR oCH FLyG
    //Ola
    www.oskarshamnseskadern.se

  14. #14

    Standard

    Det hade ju varit bra om man kunde göra så mycket själv, för jag jobbar ofta väldigt udda och kan vara borta flera veckor i streck... Det innebär att det är mycket lättare för mig att sitta och nöta med ett simulatorprogram, istället för att någon gång då och då sticka till klubben och flyga med någon där... Men man kanska kan arrangera en snabbkurs eller något sånt? Det är ju enklare för mig att ta ledigt några dagar och flyga intensivt än att sprida ut allt över en flera månader lång session...

    Jag fastnade mycket för E-starter nu när jag kollade runt lite... Vart hamnar man i prisläge för ett färdigt easyglider-flyg??

    Finns det någon bra begagnatmarknad, här eller någon annanstans? Är begagnatmarknaden stor för en sån här hobby?

  15. #15
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Åtminstone sändaren kan du få förmånligt om du köper begagnat (35 MHz). En 6-kanals programmerbar sändare räcker mycket långt.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej Christoffer!

    Välkommen i gänget.
    Ett tips kan vara att ta kontakt med modellflygklubben i Varberg.
    Du hittar dem här:

    MFK Pegasus

    /Michael

  17. #17
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Hej Christoffer, välkommen till en sällsam hobby (Wesses ordspråk).

    Tyvärr finns det en baksida med denna hobby, det kan LÄTT bli dyrt då man köper större o STÖRRE plan mm,mm.
    Jag började med 2,5cc metanol och slutade metanol flygandet med 20cc fyrtakt, hoppade på el-flyget och det blev även en 2meters composite modell med 50cc bensinare och samma år köpte jag min första JET-modell.
    Dette är sköj, döö sköj.
    Gör inte som jag och håll på med allt på en gång, välj max 2 grenar/drivkällor det blir rörigt annars.

    MVh Mikael.
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  18. #18

    Standard

    En jet är ju lite drömmen, jäklar vad häftigt det är Speciellt för mig som har mekat med gasturbiner och drömmer våta drömmar om dom Oh, tänk om man fick ha en Tomcat-modell med två gasturbiner :roll: Coolt!

    Men det är som du säger, det är lätt att bli upphetsad och vilja ha allt samtidigt! Jag tänkte nog börja iaf med en enkel modell som inte gör så mycket om den går sönder och är lätt att laga... Sen får man väl se vart det tar vägen!

    Easyglider verkar ju också jäkligt bra som sagt... Hmm, det är ju svårt det här... Allt är ju så häftigt!

    Vilka bra åf finns det? Jag har kollat in på både Umeå RC och modellhobby.com... Där finns ju riktigt, riktigt mycket! Eller är det kanske billigare att få hem delar från någon annan del av europa? Tyskland?

  19. #19

    Standard

    Jag fortsätter lite även utan svar

    Jag kollade lite på modellhobby.com och såg en video med easyglidern, den verkar ju hyffsat lätt även för mig... det såg inte så svårt ut att lyckas med den... Ska jag säga :roll:

    Deras lilla kit som dom har levereras med en motor Permax 400/6V och Vxl. 3:1... Vad innebär det för något? Sen om jag då förstår det rätt så behöver man köpa till batterier, typ lipo har jag förstått är bäst... sen behövs det servon också va? Vad är fartreglage för något? Jag trodde det var motorn?!

    Om jag köper från dom, är det någon som har lust att hjälpa mig att sätta ihop ett schysst kit?

  20. #20
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=14289-
    en cessna komplett med allt !! på aircpro hittar du massor till kanon priser ... cessnorna har fått mycket beröm för att vara lätta att flyga och reparera här på forumet ..
    välkommen in i ett riktigt gött gäng här och en skit kul hobby !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •