Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 74

Ämne: Vanligaste nybörjarfrågan ;)

  1. #21

    Standard

    Ring och snacka med dem i butiken så hjälper de dig. Det är deras jobb att se till att kunderna får prylar som funkar bra ihop.

    Till Easyglider'n (som kommer med motor och växel) behövs
    - ett fartreglage, det är det som justerar hur mycket ström som ska släppas från batteriet till motorn.
    - 4 små servon
    - Radiosändare + mottagare
    - LiPo batteri + laddare
    - Lämplig propeller



    Easyglider är en stryktålig sak, gjord i elapor, ett "frigolitmatrial" som är stadigt och flexibelt. Jag har själv storebror till Easyglider, Cularis, och den är OK, men Easyglidern är bättre att börja med.
    Den flyger snällare i låg fart, kostar mindre och man kör billigare elektronik för att få OK prestanda.

    Just att det är ett segelplan är bra tycker jag. Det har låg vingbelastning och kan flyga väldigt långsamt och storleken (1800mm) gör det lätt att se i luften och (I min mening) känns det mer rejält än tex E-starter.

    Easyglider är en gammal beprövad design och det finns spaltmeter att läsa om dem på Internet, Tex på www.rcgroups.com


    Ta kontakt med en flygklubb i alla fall. De kan hjälpa dig komma igång, flyga lite dubbelkommando och hjälpa till med radioinställning samt testflyga ditt nya plan, dessutom ger det en trevlig gemenskap.

    Det finns också en viss säkerhetsaspekt att tänka på med RC-flyg. I en klubb lär du dig handskas med utrustningen så det blir säkert både för dig själv och folk runt omkring.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Som alternativ till Easy Glider finns denna från Graupner - http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5963 - och den har borstlös rova som standard. Kostar runt 900 kr här i Sverige inkl rova och folding-propp.
    Hälsningar
    Roger

  3. #23
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe
    Om jag köper från dom, är det någon som har lust att hjälpa mig att sätta ihop ett schysst kit?
    Be om en offert från firman, hoppeligen svarar de på mejl som kan leda till en beställning.

    När jag skulle börja med metanolflyg visste jag inte något om motorer, standardservon, mottagare för metanolplan, startutrustning m.m.

    Jag skrev ett mejl att jag tänkte mig en Hangar 9 Twist 40 3D och att jag vill köpa rubbet (motor, propeller, spinner, mottagare, handglöd, starter, bränsle etc.) jag gav förslag på motor själv och frågade om det skulle passa. Samtidigt bad jag om rabatt eftersom jag köpte mycket prylar på en gång.

    Fick ett detaljerat svar med rabatterade priser, och en slutsumma och frågan om jag vill beställa. Jag svarade OK, och fick grejorna till överenskommet pris. Dethär var firman SABE i Finland.

    Kan vara lönt att pröva med offertbegäran och be personalen plocka ihop bra grejor till ditt plan.

    Annars tror jag nog att många här kan hjälpa dig med en bra elsetup.

  4. #24

    Standard

    Jag tyckte också om easyglidern pga att den känns robust... Plus att den är stooor

    Får man mer flyg för pengarna om man väljer easyglidern än cessnan?

  5. #25

    Standard

    Får man mer flyg för pengarna om man väljer easyglidern än cessnan?
    Med Cessnan får man allt i ett set till ett lågt pris. Easyglidern blir dyrare då du får köpa radio etc separat.
    I min mening är det bättre att köpa separat då du kan köpa en kvalitetsradio som räcker i många år till flera plan.
    Radion som kommer med Cessnan är med största sannolikhet inget du kommer växa vidare med, men kanske bra (för att paketet blir billigt) om du bara vill prova på RC-flyg.

    You pay yer money, you take yer chances som man säger.

  6. #26

    Standard

    Jag personligen lägger hellre ut en tusenlapp extra för att få en bra radio som jag, som ni säger, kan ha till flera plan! Om jag känner mig själv rätt så kommer det här inte att bli det sista planet jag köper... Det här verkar ju skitkul!

  7. #27

    Standard

    Om jag känner mig själv rätt så kommer det här inte att bli det sista planet jag köper... Det här verkar ju skitkul!
    Amen brother!

  8. #28

    Standard

    Jag slängde iväg ett mail till dom där uppe på modellhobby.com angående ett bra pris på easyglidern samt allt jag behöver... Och då frågade jag även om en lite bättre sändare som jag kan använda mig av till kommande flyg

    Får se om dom kommer med ett bra erbjudande, snart kanske jag är flygplansägare och mitt första steg mot ett jetplan PDT_Armataz_02_44

  9. #29
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Killen har fattat grejjen redan nu! Sätt igång å bränn pengar nu!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  10. #30

    Standard

    Vad ska jag ha för simulator? Om jag köper en lite bättre kontroll, kan man koppla den till en simulator?? Jag får inte alls FMS att fungera på datorn, och ska jag lägga ner lite fritid på den här hobbyn så kan man ju lika gärna ha något bra!

    Vad har ni för förslag, eller det kanske inte finns så mycket att välja mellan?? Vad ligger simulatorer i för prisspann?

  11. #31
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    Dom flesta ligger väl runt 2000kr. Testade Phoenix och den kändes riktigt bra!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  12. #32
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Aerofly Professional Deluxe (AFPD) har jag själv. Bra grafik, realistisk och mycket bra även för 3D-flyg. Kommer kabel med som passar många sändarfabrikat.

    RealFlight G 3.5 Har lånat av en kompis en längre tid. Stort plus att det kommer med en BRA simulatordummy så man inte behöver joxa med sin flygradio vid datorn. Tycker inte att 3D-flygandet är lika realistiskt som på AFPD. G4 är nyaste versionen, har inte testat den.

    Reflex XTR, lär vara bra - en av de bästa för helikopter också om jag förstått rätt.

    Phoenix - något förmånligare än konkurrenterna har jag förstått. Inte testat.


    Vilken av ovanstående simulatorer som är bäst kan man tvista länge om, jag tror att alla är bra och utvecklar flygandet. Enda orsaken till att jag skrivit mycket om AFPD och RealFlight är jag testat bägge en längre tid

  13. #33

    Standard

    Dom enda som jag har hört talas om innan är RealFlight-modellerna.. Men jag har aldrig testat något... Trodde jag skulle få igång FMS, men det verkar nog kört... skitskumt, men men...

    Finns det någon av dessa simulatorer som har några gratis plan och sånt man kan ladda ner och lägga in? Eller har alla så att man måste köpa add-ons?

    Underbart forum det här, många jäkligt bra svar och snabbt har det gått med!! Tack

  14. #34
    Zekees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    604
    Klubb
    Ånge modellklubb

    Standard

    AFPD finns det modeller att ladda ner!
    --------------------------------------------------
    Proud Member of Ånge modellklubb...

  15. #35
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Finns modeller att ladda ner till de flesta tror jag. Sällan jag hittat någon riktigt bra modell som känns helt realistisk att flyga - de som kommer med programmet är ofta de bästa.

    Här är en sida http://www.rc-sim.de/index_en.htm

    klicka på "downloads" uppe i balken, sedan på "download - area" nere på sidan

  16. #36

    Standard

    Oj, där fanns ju till riktigt många program med! Kanoners

    Ah, jag sitter här och läser en massa och vill testa att flyga nu! Det verkar ju så skoj! Haha, vill kunna trixa en massa

    Nä, hoppas att jag kan få ett schysst pris på en easyglider, så att man kan komma igång lite och känna på det här med flygplan! Sen måste man ju skaffa sig en simulator med så att man kan krascha planet där istället för IRL, blir så mycket dyrare och det känns som om man kan tröttna på det om man ägnar 2 sekunder åt att (nästan) flyga och 20 timmar åt att reparera planet efteråt :roll:

  17. #37

    Standard

    Funkar AFPD med en enkel seriell sändar dummy ?
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  18. #38
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Strömquist
    Funkar AFPD med en enkel seriell sändar dummy ?
    Oj så svåra ord du använder, men om frågan betyder: Funkar AFPD med en sådan här sändare http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...073&grpid=2903 är svaret JA!

    När du har AFPD-kabeln i en USB-port kan du använda vilken annan USB-spelkontroll som helst (kopplad till en annan USB-port). Bara att kalibrera "joystick". Man kan också flyga 2 samtidigt med tvådelad skärm. Den ena kontrollerar sitt plan med "riktig sändare" kopplad till AFPD-kabeln och den andra flygaren flyger med en annan USB-kontroll.

  19. #39

    Standard

    Coool..

    Jag har inte råd att köpa en riktig sändare just nu, så jag kör FMS med en sändardummy, och om det funkar att köra med den i AFPD så blir jag lycklig.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  20. #40
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det funkar, jag köpte själv en simulatordummy till AFPD för att slippa använda min flygsändare. Dummyn har bara fyra kanaler, men man kan sköta flaps, landningsställ och andra funktioner med datorns siffertangenter.

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •