Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 74 av 74

Ämne: Vanligaste nybörjarfrågan ;)

  1. #61

    Standard

    Jag snackade lite med dom där uppe i Östersund och den här SkyGlidern är helt sprillans ny i sortimentet verkar det som, dom kommer få hem sina första exemplar nästa vecka.. Så dom visste inte riktigt om kontrollen gick att plugga in i FMS, men egentligen spelar det ingen roll... En dummy för 200 pix är ju ingenting i sammanhanget

    Ah, ska jag beställa eller ska jag vänta lite!? nää, jag beställer nog :roll:

  2. #62

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Någon frågade om det går att direkt efter simulatorträning att flyga en modell i verkligheten.
    Svaret på den frågan är väl lite olika beroende på några faktorer: som t.ex hur duktig man är, hur mycket man tränat och vilken modell man väljer.

    Har man lyckats flyga (starta och landa) flertalet av de flygplan som finns i en simulator finns det stora möjligheter att lyckas flyga i verkligheten.Men kanske inte ensam utan hjälp.

    Det är ju inte särskilt lyckat att gå ut ensam någonstans med en förbränningsmotrordriven modell. Är man intresserad av en sådan bör man gå med i en klubb och ta hjälp. Ofta har klubbarna en person som sköter skolflyget där man kan få pröva att spaka med dubbelkommando .


    Frågan jag ställer mig när jag får höra (på nätet) att någon är intresserad av modellflyg är också: Vilken typ av modellflyg då?
    Det finns flera sätt att börja på: Antingen Lin-flyg, Friflyg, Elflyg, Förbränningsmotorer.
    Förmodligen har den som är intresserad av modellflyg idag inte hört talas om Lin-flyg eller Friflyg så då återstår el och förbränningmotordrivna radiostyrda flygplan.

    Små (upp till 1m spv) eldrivna flygplan kan man i princip flyga var som helst , men större förbränningsmotordrivna flygplan bör man flyga på speciellt avsedda fält, i klubbregi, det blir så mycket roligare och enklare då.
    Naturligtvis bör man gå med i en modellflygklubb även om man bara är intresserad av små "Depron " modeller, som modellflygentusiast håller man ju oftast inte bara på med en sorts modeller.

    Så mitt råd är: Fråga dig själv vilken typ av modellflyg det är du vill börja med ? Är det större flygplan som kan starta och landa på hjul...eller är det enkla små eldrivna (runt 1m spv) plastflygplan som man kan kasta iväg...?

  3. #63

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Sorry

  4. #64

    Standard

    Väntar spänt på crashdata jag menar prämiärturen

  5. #65


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det verkar som det finns en kärra som heter Elbatros - http://www.bmi-models.com/#en/12616_...tros_Kit/6/224 - som påminner väldigt mycket om Skyglider 2000..
    På Elbatros hemsida hittar ni också ett par video-filmer och en bygg-manual.
    Hälsningar
    Roger

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En sådan kärra som Elbatross och liknande passar skapligt om man är ensam i någon avkrok där man inte har tillgång till modellflygklubb med landningsbanor. En sån kärra kanman kasta iväg och krascha ett antal gånger utan att det gör så mycket.

    Men vill man däremot lära sig starta och landa från marken och har tillgång till en modellflygklubb...då är ett flygetyg liknande Kyosho Calmato med en 6,5cc motor mer lämpligt...Men som sagt! Allt handlar om vilken typ av modelflyg man vill syssla med!

  7. #67

    Standard

    en fördel med glider är att flygtiden borde bli längre genom att du kan glida ett tag utan att behöva motorn.

  8. #68


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller med Jaka - har man tillgång till Klubb så är det bästa att skola med en lite större kärra. Kan man flyga den så klarar man också mindre kärror senare - men tvärtom kan bli jobbigare.
    Hursomhelst så blev jag lite orolig när jag kollade bilderna på "Elbatross" - tyckte nämligen att det inte såg ut som en folding-snurra i nosen utan som en vanlig fast. Det är ju inte lyckat om man skall ha den som seglare...Men jag kanske såg fel - hoppas kan man ju alltid..
    Hälsningar
    Roger

  9. #69
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ser ut som du har rätt Roger angående propellern. Så den är nog inte rätt modell att välja om man vill glida lite också.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  10. #70


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Daniel,
    Den går givetvis att byta men det kostar ju några kronor extra samt ett visst besvär. Märkligt dock om/att dom satt en fast snurra på en segelkärra...
    Men ÖMH borde kunna svara på frågan för den som är intresserad.
    Själv torskade jag på en Graupner Elektro Junior S - men den har både borstlös och foldingpropp som standard...dock inte fått den i händerna ännu men hoppas den kommer att funka bra som "slit & släng-seglare"..
    Hälsningar
    Roger

  11. #71

    Standard

    PÅ den filmen(lilla storlek) ser man foldingproppellern tydligt.

  12. #72


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flowtu
    PÅ den filmen(lilla storlek) ser man foldingproppellern tydligt.
    Hej,
    Kollade inte filmen - slarvigt av mig..
    Men det var ju bra - i annat fall hade det känts som lite "hål i huvudet"...
    Hälsningar
    Roger

  13. #73

    Standard

    Hej,

    Jag flög mycket friflyg på 70-talet, men la' av. Började med RC för 1,5 år sedan och valde då en kostym att växa i...dvs 9-kanals sändare (Multiplex Royal EVO 9)...

    ...och lärde mig flyga min Easy Glider i FMS (simulator som kan hämtas gratis från Svenskt modellflyg) och sedan ute på fältet. Det var lättare i verkligheten än i simulatorn....och vill med detta säga att Easy Glidern är en suverän nybörjarkärra...dock hade/har jag ganska gedigna flygkunsaper att falla tillbaka på...men är man helt ny och aldrig sysslat med detta är kanske en klubb och skolflygning att föredra

    Sedan gick jag vidare till Telemaster 40 från Hobby Lobby i USA (har en extra ouppackad sådan ARF-kärra till salu hemma) ...kolla länken http://www.hobby-lobby.com/telemaster.htm

    Örjan Björnsson

  14. #74

    Standard

    Jag tog allt min egna väg. Byggde en egen modell och bara gick ut och testade och det fungerade. Hade kört fms ganska mycket och lärt mig landa många plan och så men det fungerar. Det är billigt att göra som jag gjordde plus att man lär sig mycket av att bygga själv plus att man vet hur man ska laga allt när man krashar.
    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6388

    /Matte

Liknande ämnen

  1. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •