Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lindningar, Omh, dragkraft Watt osv...

  1. #1

    Standard Lindningar, Omh, dragkraft Watt osv...

    Hej!

    Räknade lite på hur jag ska linda min GBX-motor från GBL
    Men när jag räknade på den teoretiska skillnaden mellan 10 lindningar och 20 lindningar får jag ett resultat som känns lite underligt...

    20 lindningar med trådens tvärsnitt 1 Area ger 4 Resistans

    10 lindnigar med trådens tvärsnitt 2 Area ger 1 Resistans (pga att arean är dubbel och längden är hälften)

    Det ger att 10 lindnigar borde ge 4ggr Watt mot 20 lindnigar... :?

    Eftersom amperen ökar med 4 borde den magnetiska kraften öka trots att varven är hälften... och genom detta borde även dragkraften öka...


    Innebär att rpm, dragkraft och effekten borde öka med lägre lindningar...


    Jag misstänker att jag har missat någon viktig detalj, vilken?!?

    :roll: Vilken?

  2. #2

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Strömmen ökar och värmeutvecklingen.
    D.v.s. påkänningarna ökar.

    Vid en viss ström kommer järnkärnan att bli övermagnetiserad och då blir det bara värme och ingen effekt.

    Effekten P = Spänning U x ström I (P=UxI)

    Spänning= Resistans x ström (U=RxI)

    Härav följer

    P = R x I x I.
    Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

  3. #3

    Standard

    Lite mer användbar är formeln (härleds pss som ovan) P = (UxU)/R eftersom det oftast är en spänningskälla med (relativt) konstant spänning vi matar våra motorer med.

    /Jens

  4. #4

    Standard

    och förresten så är det inte oväsentliga mänger magnetism som kommer in när det gäller borstlösa motorer så ovanstående formler gäller inte ändå...

  5. #5

    Standard Maxeffekt

    Om jag förstår det rätt så kan jag bara öka effekten till en viss gräns, sen blir bara den ökade effekten värme...

    Så, enligt GBL klarar motorn upptill 200W, fast för att inte få för mycket värme bör effekten ligga på runt 50W.

    :? En till fråga, ökar effektiviteten med ökad mängd koppartråd?

    Rent generellt ökar dragkraften med antal lindningar och rpm minskar... eller hur?!


    MVH Oskar

  6. #6

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    janssj, alldeles rätt:
    och förresten så är det inte oväsentliga mänger magnetism som kommer in när det gäller borstlösa motorer så ovanstående formler gäller inte ändå...
    Dom resitiva formlerna ni räknar med, ger ju bara den resistiva förslusteffekten. Värmen.
    Den mekaniska energi som pumpas ut av motorn o proppen kommer ju inte med alls.
    Använd motocalc eller liknande för att beräkna/simulera mer av helheten.
    /A

Liknande ämnen

  1. Borstlösa motorer , kv, watt, propellerstorlek
    Av Deep Purple i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 05:55
  2. Motorval 124 cm Yak ~ 500-600 watt
    Av rothman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 16:43
  3. vad är watt räknat på här ???
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 23:03
  4. Watt, Ampere, KV...
    Av gretzky i forum Elmodeller
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 12:04
  5. Fler lindningar till samma motor?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •