Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Above All Black Knight 11gram!

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard Above All Black Knight 11gram!

    Någon som testat denna motor

    http://www.fullkontroll.se/above-bla...or-p-4200.html

    Är liten sugen att sätta den i en BlingV3 med totalvikt på ca 150 gram.

    Har en BlingV3 (170 gram) med den här motorn

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5208

    och den flyger helt ok.

    Above All-motorn borde ju göra modellen snäppet "vassare" väl...

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Att kärran skulle bli vassare med en avsevärt mindre motor är väl ingen självklarhet. Den blir förvisso lättare - gissningsvis ca: 15 g - och under förutsättning att dragkraften är densamma får du ju en liten förbättring där. Men som sagt - jag tvivlar...
    Ofta brukar ju mindre motorer ha sämre verkningsgrad - inte minst i sådana här kärror eftersom de måste pressas hårdare. Den motor du har är absolut ingen dålig motor och en av fördelarna med den är antagligen att den tål mera fysisk misshandel mot hårda gympasalsgolv än vad en mindre rova klarar av.
    Men om du satsar på ett riktigt lättviktsbygge och minimerar vikten på ALLA komponenter - då skall du säkert testa den lilla rovan.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Jag uttryckte mig lite galet. Tänkte även lätta kärran så mycket det går, eventuellt också genom att delvis fräsa ur depronet.

  4. #4

    Standard

    Du måste lätta ur planet lite, eftersom du sätter i en lättare motor så flyttas tyngdpunkten, och då blir den nog snabbare.

    Rätta mig om jag har fel.
    - "Jag är inte rädd, jag kan flyga"
    Här bor jag

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    TP brukar aldrig vara problem på ett inomhus-depronflax - det är bara att flytta om acken så fixar det sig.
    Men generellt flyger ju kärror med lägre vingbelastning långsammare och det är ju klart trevligt på inomhuskärrorna. Ni kanske har kollat jackacks 107 g kärra - film finns på "det andra forumet".. Sakta går det otvivelaktigt - hur han lyckats få ner vikten till 107 g övergår mitt förstånd...
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    22
    Jobb
    Skolan
    Klubb
    herrljunga modellflygklubb

    Standard

    Den 11g motorn är helt ok för sin peng. Dock skulle jag inte sätta den i något tyngre plan än 130g för att få ok prestanda.

    I min 107g "Emelie" passar den utmärkt och ger bra prestanda. den går väldigt tyst också! :up:

    Att förakta är dess kolfiberaxel som inte är nybörjarvänlig då det går ha av den i en krasch.

    Filmen: [ame="http://youtube.com/watch?v=IKVeno5z8Ho"]YouTube - "Emelie"RTF weight 107g!!! ( F3P )[/ame]
    Jackack

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Totalvikten på modellen hamnade på 140 gram med en 2S 460 acc. Tänkte dock köpa på mig några såna här

    http://aircpro.com/airc/homepage.nsf...t&CartID=9442-

    så jag får ner vikten till ca 135 gram. Det borde väl funka ok med den motorn??

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Nu har jag provflugit, men motorn var allt annat än tyst!

    Någon av dom som tittade på sa att det lät som lagren i någon gammal volvomotor skurit. Vet ej vad som är galet men jag lyckade dra av "kannan" från magneterna när jag skulle få på O-ringen runt proppen. Men det var bara att sätta på den lungt och fint igen så funkade motorn. Vad kan det vara som gör att motorn låter som ett ilsket Jas-plan i obalans??

    Motorn måste väl ändå tåla mer "omild behandling" än att man drar av "kannan" oavsiktligt. Enligt jackack´s inlägg så var ju tydligen kolfiberaxeln ganska vek vid krascher, men det är väl ändå inte den som blivit böjd av min "milda" behandling??

    Roger.

Liknande ämnen

  1. Black Armored Drone Y12
    Av andv i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 22:47
  2. Team Black Sheep
    Av bmw i forum Quad
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 12:56
  3. Black stork 2 OSD värme?
    Av Lidén i forum FPV OSD
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 13:12
  4. P61 Black Widow
    Av Ompa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 17:17
  5. Compass Knight 50 med Bell 222 Kropp
    Av DanneG i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •