Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Min första byggtråd: CMP Yak-54 med Moki 30cc *FILM*

  1. #1
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard Min första byggtråd: CMP Yak-54 med Moki 30cc *FILM*

    Jaha, då var det väl dags för mig då med min första forum-byggtråd

    Vi börjar väl från början... För några veckor sen hade en klubbkompis med sig en ny modell till klubbens bygglokal. En jättefin Yak-54 som jag genast frågade om jag fick titta närmare på.. .Det fick jag, han hade inte ens själv plockat ut den ur kartongen än ops: Efter några minuter var det inte mycket kvar i kartongen, och vi var ett par stycken som kollade in modellen. Jag blev genast sugen på o köpa en likadan... Sen tog det stopp, det hände inte nå mer, men varje gång jag kom ner till bygglokalen såg jag ju den där modellen ligga där, och ägaren hade inte börjat på den, så jag frågade om jag fick köpa DEN, för han byggde ju ändå inte... Jag gav vad han hade gett, och fick dessutom köpa den motor han hade tänkt ha, en Moki 30cc bensinmotor som han haft liggandes ett år o som bara hade ett par timmars gångtid... Modellen åkte med hem samma kväll, o motorn häntades dagen efter. Detta var i onsdags (2008-02-13). Idag plockade jag upp modellen hemma och började pula lite.




    Jag tycker det är en väldigt fin modell, välbyggd av va jag sett hittills. Klädseln på vingarna (ingen bild än) är slät o fin, inte en rynka...





    Redan när jag plockade ur modellen ur kartongen stack det i ögonen på mig lite, de blåa huvarna som finns på vissa modeller, jag gillar det INTE, så huven målades ganska snabbt svart från insidan... toning är tuffare 8)


    Motorn, en Moki 30cc bensinare.



    Man ska ju börja någonstans, och jag började (förutom huven givetvis) med att limma fast styrpinnarna till vingarna och stabben. Innan jag limmade fast styrpinnarna ruggade jag upp ytan på dem med ett slippapper i hopp om att limmet ska sitta lite bättre.



    CA-gångjärnen som följer med modellen kommer jag att byta ut mot riktiga gångjärn som jag förutom lim ska sätta med en liten skruv eller liknande genom varje, så att det verkligen sitter.



    Motorkåpan hade en massa fina små kylflänsar, men allihop var ju täppta ju.... vad göra då?!

    JO


    Man tar fram dremeln och testar lite... rätt som det är så ser kåpan ut som en schweizerost, men alla flänsar fyller nu en funktion. Tyvärr var bara ett lager väv lagt i flänsarna, och andra lagret lagt slätt över på insidan, dvs man fick ta upp hål både från in-o-utsidan för att det skulle funka. Här är det grovt gjort, ska finputsas lite.. men det tog ett tag ändå
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  2. #2
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    yehhh snygg modell o den är nog färdig före Tobbes yakla yak yehhh
    kör hårt Per

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #3
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Härlig maskin Per, ser fram emot att se mer av den i Juli

    Mer bilder hoppas vi på under byggets gång.

    Mvh,
    Nyroth

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tack killar! Ja, mer bilder kommer så fort jag gjort något mer på modellen
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag var det åter dags att ge sig på Yaken lite.
    Jag ville göra alla nödvändiga hål i motorkåpan klara, så det blev att montera motorn.


    Måttet enligt ritningen stämde näääästan med motorn som den var, så jag gjorde några små mellanlägg av 4mm alumnium för att motorn skulle komma tillräckligt långt ut.



    Här är det ganska klumpiga mellanlägget som följde med modellen.



    De skruvar som följde med modellen var M4, men jag ville sätta dit lite större, så det blev M5. Ovan: islagsmuttrarna i motorspantet.



    Här sitter motorn på plats för första gången, o jag kunde börja plocka av o på kåpan o mäta o ta upp de hål som behövs...



    Sådär, kåpan klar. Tyvärr så hamnade ju tändstiftet mitt i ett gäng kylflänsar, o dessa hade säkert gått av ganska lätt, så jag satte dit en liten förstärkning.



    Inte världens snyggaste förstärkning, men den funkar



    Nu fick klflänsarna sig en omgång från insidan med dremeln, så allt glasfiberskägg försvann.



    Nu hade jag gjort så pass mycket på modellen att man kunde sätta ihop den så pass bra att man inte behövde hålla i allt för att ta kort, så jag kände ett rätt stort begär av att se hur den såg ut nu, o jag vart inte missnöjd







    Jag sparade ett par saker som skulle limmas, så jag kunde ta alltihop på en gång. Här har stabben fått sig en omgång epoxi.



    Såhär sitter kabinhuven fast i framkanten. I bakkanten en liten fjäderbelastad pinne så att det ska gå lätt att plocka av o på huven.

    Gångjärnen är nu utbytta överallt, och imorgon ska jag köpa småskruv till att säkra gångjärnen med. Bilden kommer när det är klart.

    Nu ska jag bara vänta på att det blir måndag, så ska jag ringa någon lämplig hobbyhandlare o beställa ett gäng Futaba S3010 servon. Har tänkt använda bara sådana servon.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    kanon du får den färdig före Tobbe ya yaklar yehhh... ta futaba 3050 dom är bättre för det har Nyroth sagt..yehhh tar gärna opp kärran åt dig om du skulle känna dig nervös

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Wesse!

    Tobbes Yak är klar Men du får inte se den, blä blä blä blä blöja :badgrin: :badgrin: :badgrin:
    //Tobbe

  8. #8
    Slamsugarens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    286
    Jobb
    slamsugare
    Klubb
    Stranda mfk

    Standard

    Hallå PAPPA BENSIN!!
    Den ser trevlig ut,snart klar om du bygger i den här takten!
    Grattis Per

    MVH SLAMMIS
    Stefan SLAMMIS Nilsson
    Det får inte gå för lätt,sa Gusta!

  9. #9
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nu har jag legat på latsidan ett par dagar... inte med modellen, men med att uppdatera tråden ops:

    Servon och ackar skickades från HAB i tisdags, och jag hämtade grejerna i onsdags. Tack för snabb leverans!



    5st Futaba 3010, och ett S148B.



    Ackarna, en "vanlig" 4,8V -1600mAh till tändsystemet och 6V 2000mAh till styrningen



    Det vart ont om utrymme på motorspantet, så jag gjorde en liten specialare för att få plats med lite till i motorutrymmet. Kan tilläggas att modellen tenderar bli baktung, så jag ville gardera mig lite. Därför hamnar både tändsystemet och tändsystemsacken ganska långt fram.



    Plattan på plats.



    Såhär kommer det se ut ungefär.



    Skevrodrena på plats. Rodrena lär knappast lossna, en skruv i varje gångjärnshalva.



    Alla servon är nu installerade och alla stötstänger och vajerstyrning är klar. Vajrarna fick jag korsa, för annars låg de emot ett förstärkningsspant bak i kroppen. Höjdroderstötstängerna är också korsade av samma anledning.



    Här är allt klart, utslagen är rätt och alla servo-ok står i stort sett i 90 grader, så Nyroth kan vara lugn
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  10. #10
    Slamsugarens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    286
    Jobb
    slamsugare
    Klubb
    Stranda mfk

    Standard

    Du skrev något om att den skulle bli baktung!
    Omöjligt med den klumpen där framme!

    MVH SLAMMIS
    Stefan SLAMMIS Nilsson
    Det får inte gå för lätt,sa Gusta!

  11. #11
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Här är allt klart, utslagen är rätt och alla servo-ok står i stort sett i 90 grader, så Nyroth kan vara lugn
    Puh, skönt med folk som lyssnar

    Ser bra ut, skulle nästan kunna tro att du är lite sugen på att få denna i luften, snabba ryck på byggbrädan

    Mvh,
    Nyroth

  12. #12
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P

    Här är allt klart, utslagen är rätt och alla servo-ok står i stort sett i 90 grader, så Nyroth kan vara lugn
    90 grader de sa han inte till mig och vad i allsin dar ska servona gå så långt för?

    Get high with hovering
    not drugs

  13. #13
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Slamsugaren
    Du skrev något om att den skulle bli baktung!
    Omöjligt med den klumpen där framme!

    MVH SLAMMIS
    Hehe.... njae... Modellen var inte så baktung som det verkade när vi kollade igår. Tyngdpunkten skulle bara vara 10mm längre fram. Men det är lättare att tynga ner baken lite (om det nu skulle bli FÖR framtungt) än tvärtom
    Sen tror jag mig veta någon som inte har något emot att få testa modellen när den färdig, flugen o intrimmad....

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Puh, skönt med folk som lyssnar

    Ser bra ut, skulle nästan kunna tro att du är lite sugen på att få denna i luften, snabba ryck på byggbrädan

    Mvh,
    Nyroth
    Är det inte så att när kungen talar till folket så ska de lyssna
    Hehe, jo jag är väl inte helt ointresserad av att få flyga den. Nu är det inte så långt kvar, men det tar nog några dagar till innan den är HELT klar
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  14. #14
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag har det gått väldigt lugnt till.



    Jag började med att borra upp hål i motorspantet där gas-stötstången skulle vara, och kollade sen vart servot skulle passa bra. Sen limmade jag både stötstångshöljet och servofästet samtidigt.



    Nu när servot var på plats i planet gällde det o se till så att resten passade också. Dremeln gjorde sitt, och snart var det inga problem med utrymme


    Den tanken som följde med modellen var för metanol, och då det låg 2st nya 5dl-tankar för bensin hemma så fick det bli en av dem. Fästena i modellen var givetvis gjorda för den tanken som följde med, så jag gjorde ett eget.





    Inte det mest vetenskapliga jag någonsin gjort, men det här funkar bra. De sneda pinnarna som sticker ut på sidorna är för att fästa gummibanden i så tanken sitter fast.
    Nu åkte dremeln fram, och vissa delar av orginaltankfästena togs snabbt bort.



    På med epoxi o in med det nya fästet
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  15. #15

    Standard

    Jämrans vad snygg den blir!!! Ser fram eot att se den i luften. Ge järnet så flyger vi nästa helg.
    /Kurt

    PS Beställde en ny modell i onsdags. Tänker inte säga vad det blev, men kommer att behöva en 40cc bensin..... Sugen på en spe40 från Ove med pitts dämpare

  16. #16
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Jag kan inte annat än att hålla med Kurt, den blir tjusig , får verkligen hoppas att de blir film på premiärturen . Om de bara ville sluta blåsa så kunde man åkt ut och flugit, men som de ser ut denna helgen så lär de nog inte bli något utomhus flyg här. Man får hoppas de bättrar sig till nästa helg.

    Eller får man smita tidigit från jobbet någon dag nu är de ju faktiskt ljust ute till sex tiden.

    /Martin

  17. #17
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tack för de fina orden killar! Ja, när det blir premiärtur så är det inte omöjligt att en videokamera kommer närvara Som det ser ut nu så är modellen nog klar tills nästa helg, så om det blir fint väder så blir det troligtvis provflygning 8)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  18. #18
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag vart den i stort sett klar. Jag monterade motorn och kopplade in tändsystemet. Sedan var det dags för motorkåpan. Tändkabeln låg och skavde lite mot kanten i hålet i kåpan, så jag sprättade upp lite bensinslang och satte runt hålet. Det blev såhär:



    Tycker själv att det vart rätt ok



    Motorn på plats och allt klart.



    Mottagaracken placerade jag precis bakom infästningen för landningsstället.



    Eftersom strömbrytaren sitter lite längre bak, fick jag förlänga kablarna några centimeter. Sen vart det krympslang över kontakten också, så det sitter som det ska



    Mottagaren ville jag placera så långt bort från tändsystemet som möjligt. Där fanns dock inget man kunde montera fast den i, o jag ville göra det så enkelt som möjligt. Då kom de här små hoptryckta T:na till.



    De limmades lagom långt från varandra för att kunna sätta mottagaren under och sen bara sätta fast den med ett gummiband.



    Skumgummi så mottagaren förhoppningsvis inte ska skaka sönder



    Blev rktigt mjukt o fint



    Nu monterade jag mottagaren och kopplade i allt jag kunde.

    Det saknades ett par förlängningskablar som jag ska ha till skevroderservona, så dessa beställdes (kommer förhhoppningsvis på fredag) och så ska propeller och spinner skruvas på, så är den klar sen.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  19. #19
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jaha, då var modellen klar, så det var dags att köra motorn. Den var förvånansvärt fin i gången. Den hade legat i 2 år sen förra ägaren körde den.

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=lz85Zap45cM"]YouTube - Yak 54 Moki 30CC Gas Engine[/ame]

    Efter lite finjusteringar på nålarna så ska den förhoppningsvis gå riktigt bra. Den är egentligen knappt inkörd, har inte gått 2 timmar totalt än
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  20. #20
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Heja.. va skönt att den hoppade igång så fint efter legat i en låda ett par år . Ska bli kul att se den flyg med sen när de blir lite flygväder ute.

    /Martin

Liknande ämnen

  1. Kort film om ingenting (körning Moki)
    Av Kenny i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-12, 14:41
  2. Min första film med HK EPP-FPV
    Av StarvinMarvin i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 23:12
  3. DLe 30cc Första start!
    Av magnuswrang i forum Bensinmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 18:37
  4. Min första film JET Flyg i Rinkaby
    Av mulder i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 21:29
  5. Min första film!
    Av Pekkala i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •