Jaha, då var det väl dags för mig då med min första forum-byggtråd

Vi börjar väl från början... För några veckor sen hade en klubbkompis med sig en ny modell till klubbens bygglokal. En jättefin Yak-54 som jag genast frågade om jag fick titta närmare på.. .Det fick jag, han hade inte ens själv plockat ut den ur kartongen än ops: Efter några minuter var det inte mycket kvar i kartongen, och vi var ett par stycken som kollade in modellen. Jag blev genast sugen på o köpa en likadan... Sen tog det stopp, det hände inte nå mer, men varje gång jag kom ner till bygglokalen såg jag ju den där modellen ligga där, och ägaren hade inte börjat på den, så jag frågade om jag fick köpa DEN, för han byggde ju ändå inte... Jag gav vad han hade gett, och fick dessutom köpa den motor han hade tänkt ha, en Moki 30cc bensinmotor som han haft liggandes ett år o som bara hade ett par timmars gångtid... Modellen åkte med hem samma kväll, o motorn häntades dagen efter. Detta var i onsdags (2008-02-13). Idag plockade jag upp modellen hemma och började pula lite.




Jag tycker det är en väldigt fin modell, välbyggd av va jag sett hittills. Klädseln på vingarna (ingen bild än) är slät o fin, inte en rynka...





Redan när jag plockade ur modellen ur kartongen stack det i ögonen på mig lite, de blåa huvarna som finns på vissa modeller, jag gillar det INTE, så huven målades ganska snabbt svart från insidan... toning är tuffare 8)


Motorn, en Moki 30cc bensinare.



Man ska ju börja någonstans, och jag började (förutom huven givetvis) med att limma fast styrpinnarna till vingarna och stabben. Innan jag limmade fast styrpinnarna ruggade jag upp ytan på dem med ett slippapper i hopp om att limmet ska sitta lite bättre.



CA-gångjärnen som följer med modellen kommer jag att byta ut mot riktiga gångjärn som jag förutom lim ska sätta med en liten skruv eller liknande genom varje, så att det verkligen sitter.



Motorkåpan hade en massa fina små kylflänsar, men allihop var ju täppta ju.... vad göra då?!

JO


Man tar fram dremeln och testar lite... rätt som det är så ser kåpan ut som en schweizerost, men alla flänsar fyller nu en funktion. Tyvärr var bara ett lager väv lagt i flänsarna, och andra lagret lagt slätt över på insidan, dvs man fick ta upp hål både från in-o-utsidan för att det skulle funka. Här är det grovt gjort, ska finputsas lite.. men det tog ett tag ändå