Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Vad är felet? (Jag tror jag vet)

  1. #21
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Fy tusan vad struligt fel!

    Kan du inte ta ut modellen utomhus, och om du lyckas få fram felet kopplar du ur ett servo i taget och ser om prylarna går igång.
    Tack för det rådet, det var nära att jag beställt nya servon till modellen.

    Jag tog ut modellen ikväll, väntade och väntade - allt funkade. Plötsligt när jag nästan tänkte ge upp mitt försök att framkalla felet igen så hände det. Styrningen dog och jag kunde inte kontrollera en enda kanal.

    Jag drog ut alla servosladdar utom batteri och ackvarnare. Pluggade i ett servo i taget - inget servo fungerade trots att det var ensamt i mottagaren.

    Jag stängde av med strömbrytaren och pluggade ett 6V batteri direkt i en ledig kanal. Sen i med ett servo i taget - inget funkade.

    Hmm... Alla 5 servon kan ju inte tilta av kölden och då jag även prövat att plugga i ett annat mottagarbatteri direkt kan vi ju också sluta oss till att mottagaren får ström.

    Jag tog in planet och prövade på nytt. Inga rörelser. Fixade litet på ett annat plan inför flygdagen jag ska på i morgon. Prövade sedan på nytt. Nu funkade alla servon.

    Det måste alltså vara min nya mottagare Hitec HFD-08RO som strular. Jag har två andra mottagare som ser exakt likadana ut men de heter HFD-08RD. De har funkat hur bra som helst i kyla. Jag testade ju kompisens mottagare och upplevde samma fel med den - och han har flugit med sin mottagare idag utan problem. Märkligt är det, men jag får nog lov att reklamera mottagaren - något annat fel kan jag inte komma på.

    Det lutar alltså mot att Ove har rätt

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Det kan också vara att mottagaren inte tål kyla. Prova att värma upp den i bilen - testa sedan. Vid minus 5 grader finns det en möjlighet att oscillatorkretsen strejkar. Men det hela fungerar i rumstemperatur...

    Lycka till i sökandet! (Det är lättare att se felen när det har brunnit - då ser man de sotiga komponenterna)...

    Mvh
    Ove
    Det jag ännu inte prövat är att byta kristall efter att kölden har gjort radiostyrningen obrukbar.

  2. #22

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-07, 21:33
  2. Vad tror ni om den här fpv modellen ?
    Av kamelkungen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 16:00
  3. Vad tror ni om denna?
    Av Pekkala i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 20:06
  4. rcflyg.se felet den 18 oktober
    Av DrHanke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •