Köpte en begagnad TWM Ultimate 40 i säljforumet här på RCFF. Planet var färdigbyggt med servon och mottagarbatteri. Två skevservon (miniservon) ett höjd-, ett sid- (standard) och ett trottelservo (mini).

Jag beställde en mottagare Hitec HFD-08RO och bytte mottagarbatteri (från ett 5-cells till ett något lättare fyracells 2000mAh). Satte även i en ackvarnare för 4,8V mottagarbatteri. Inget är kopplat med Y-kabel. Sladden från strömbrytaren är i kanal 8, ackvarnaren i kanal 7, höger skev i kanal 1, vänster skev i kanal 6, höjd i kanal 2, trottel i kanal 3, sidroder i kanal 4 och kanal 5 är ledig.

Jag kopplade i allt, programmerade radion och justerade roderutslagen. Allt funkade igår när jag med planet hopmonterat justerade roderutslagen enligt manualen.

I morse for jag till fältet för att premiärflyga. Planet rymdes hopmonterat i bilen så jag rörde inget från gårdagens inställningar. Videokamera med för att filma premiärflygningen.

Så skulle jag då göra räckviddstest. Slår på sändaren, slår på strömbrytaren till planet (ackvarnaren lyser grönt, första lampan) men inga roder rör sig när man rör på spakarna. Prövar sätta min sändarkristall i kompisens sändare - samma resultat, inga roder rör sig.

Iväg till kompisens garage, skruvar bort undre vingen - tar ut mottagaren som jag tänkte reklamera eftersom den var helt ny.

Eftersom jag var så sugen på premiärflygning erbjöd kompisen mig en liknande mottagare ur ett plan som han flyger sällan. Installerar denna mottagare i planet, och servona går att kontrollera igen. Slår av strömbrytaren på planet och slår på igen - nu går inget att styra igen. Hmm.. då kanske det inte var min nya mottagare som var felet.

Installerar min egen nya mottagare igen, pluggar i strömsladden från strömbrytaren (lampan på mottagaren lyser grönt). Pluggar i ett servo i taget, allt fungerar. När jag kommit så här långt prövar jag att slå av och på strömbrytaren ett par gånger - alla 5 servon fungerar perfekt. (Strömbrytaren är en "Heavy Duty")

Slår av strömbrytaren, skruvar fast undre vingen och vingstöttorna. Slår på strömbrytaren - igen totalt dött - ingen roderrespons överhuvudtaget. För varje gång jag slår på strömbrytaren flyttar sig sidrodret och trottelservot en bit - men ingen respons alls från sändaren.

Någon som har varit med om något likande?

1. Mottagaren får ström både när allt funkar och när alla servon är döda (ackvarnaren lyser grönt på första lampan).

2. Strömbrytaren torde fungera eftersom ackvarnaren slocknar när jag har strömbrytaren i "OFF" läge och tänds när jag har strömbrytaren i "ON" läge.

3. Servona torde fungera, eftersom alla servon fungerar när jag kan styra dem.

Kan det ändå vara något servo som tiltar hela systemet (kan ett dåligt servo verkligen slå ut alla andra kanaler).

Det blev ingen premiär, planet är helt - men jag har ingen aning om var jag ska söka felet. Blir både jobbigt och dyrt om jag måste byta ut alla 5 servon i planet.