Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: KV värdet

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard KV värdet

    Hej

    Skyltar gärna med min okunnighet.
    Men vad står K:t för i "KV" värdet på en borstlös motor

    Stig

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    det står för kilo volt allstå 1KV 1000v
    så är det om jag minns rätt
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    kv-värdet anger hur många rpm en elektrisk motor gör per volts drivspänning då den körs utan belastning.
    Ex: kv=1450 rpm/V innebär att motorn utan belastning gör 1450 RPM med 1 V drivspänning, 2900 RPM med 2 V drivspänning osv.

    Med risk att övergeneralisera kan man säga att en motor med lågt kv-värde lämpar sig för att dra stora propellrar med relativt lågt varvtal medan motorer med högt kv-värde lämpar sig bäst för applikationer där effekten ska tas ut vid höga varv exv. elektrisk ducted fan.

    /Michael

  4. #4

    Standard

    Tilläggas kan att 1KV motsvarar, teoretiskt 1000Varv/min per volt. I praktiken blir det dock lägre med last.
    /Håkan

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank
    Tilläggas kan att 1KV motsvarar, teoretiskt 1000Varv/min per volt. I praktiken blir det dock lägre med last.
    /Håkan
    Hej,
    Jag har letat definitioner på kv-begreppet men ingen lägger in "kilo=1000" i själva K:et.
    Alla jag sett upprepar det som Michael skrev nämligen "kv-värdet anger hur många rpm en elektrisk motor gör per volts drivspänning då den körs utan belastning. " Och i vardagligt tal säger ju både fabrikanter och vi elflygare t ex att en liten outrunner har ett kv på 1100 - inte på 1,1...
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Good catch :-)

    Har faktiskt inte tänkt vidare på det. Men nu när du skriver det. Borde ju rimligtvis heta 1KV osv..

    /Håkan

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Jag har letat definitioner på kv-begreppet men ingen lägger in "kilo=1000" i själva K:et.
    Alla jag sett upprepar det som Michael skrev nämligen "kv-värdet anger hur många rpm en elektrisk motor gör per volts drivspänning då den körs utan belastning. " Och i vardagligt tal säger ju både fabrikanter och vi elflygare t ex att en liten outrunner har ett kv på 1100 - inte på 1,1...
    Hälsningar
    Roger
    Det beror helt enkelt på att k i detta fall inte har något med multipelprefixet kilo att göra. kv (eller KV) ska egentligen skrivas som k subscript v och är en av flera motorkonstanter som karakteriserar en permanentmagnetmotor. Andra konstanter är exv. armaturresistansen och tomgångsströmmen utan mekanisk belastning.

    Ska man vara riktigt petig och använda SI-enheter är enheten för kv egentligen "radianer per sekund per volt", men eftersom folk är mer bekväma med "varv per minut" används normalt rpm/V som enhet för kv.

    /Michael

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Se där - var dag är en sällsam kunskapskälla - tack Michael !
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Tack Michael

    Nu har jag lärt mig något igen

    Stig

Liknande ämnen

  1. Kan man justera värdet på low-voltage varningen på Mc19?
    Av colsson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •