Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: bensin/metanol motor !??

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard bensin/metanol motor !??

    ställer frågan ... köpte mig ju en giles 202 ver2 (3d) 140 size för ett tag sedan .. har även motor till denna en asp 120 2 plutt å den är det ju ganska bra kräma i .. men kikat lite på kines bensinare bla den 26cc som aircpro har .. för 1700 kr drygt ...ngn som testat den ?? samt prestanda mot metanolaren jag har ... vill ju har krämat med inte bara bensin !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ehh jaha .. efter lite tittande så blir det nog så att metanolaren får stanna på plats då den vida överstiger i både vikt samt effekt mot 26 cc kinesaren ...... får vällan leva med att den blir "dyr" att flyga i bränsle kostnaden ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Får väl hoppas att vikten på din ASP inte "vida överstiger kinesbensinaren"

    Skämt åsido, ett sätt att få ner kostnaden med större motorer är att köra med låg nitrohalt. Jag kör min 1.41 tvåtaktare helt utan nitro (och den går faktiskt bäst på det bränslet). Det är en SuperTigre G2300.

    Nu vet jag ju inte vad det rekommenderas för nitrohalt till en ASP 1.20, men testa för all del med det lägsta rekommenderade.

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De gick ju köra utan nitro förr i tiden så varför skulle det inte gå nu eller lite nitro 5% eller så.

    /Martin

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ehh ja aspen väger 720 gram å 26 cc bensin 1215 gram aspen ger2,9 kw å bensinaren 1,75 kw så visst är det skillnad .. nu har väl säkert bensinaren mycket större vrid än metanolaren då den svingar en 18x8 propp å metanolaren "bara" 17x6 skillnad dom emellan vet jag inte där ..
    vi har 10% i klubb bränslet som jag åker på ... testar med det först så får vi se ...nästa kärra blir iaf en bensinare -- och då kliver vi upp ett snäpp till i storlek ! dvs 2 meter och där över ..
    man kan väl säga att jag fastnat i storleks träsket då det tenderar att bli större å större modeller numera ... lika kul men oj vad mycket dyrare det blir direkt !!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    man kan väl säga att jag fastnat i storleks träsket då det tenderar att bli större å större modeller numera ... lika kul men oj vad mycket dyrare det blir direkt !!
    Det vet du väl kenneth att storleken inte har någon betydelse, det viktiga är hur man använder sitt redsakap ö.. jag menar plan.

    /Lasse

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    haha det är sant ! men som bill hempel säger hard men fly big aeroplanes hard men scare little beginner with trainer model
    hehe skämt åsido oavsett storlek på modellerna har vi alla lika roligt tro jag ! men jag har märkt att de större inte är så "hysteriska" som dom små ...man behöver ju inte köra lika fort ops: öhhh hmm
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Stort kontra smått ? Ja, min erfarenhet är att de som har stora kärror flyger avsevärt mindre - Bokis undantagen givetvis.. Kanske det kan bero på att dom är bökigare att frakta och montera ihop eller kanske för att dom är dyra - och dyra krascher är ju inget vi direkt ser fram emot.
    Som gammal prestigelös RC-flygare så slår jag gärna ett slag för lite mindre elkärror. Dom kan man ha ihopmonterade i bagagerummet så "startsträckan" att börja flyga när man kommit fram till något lämpligt fält är väl på sin höjd 1 minut...
    Visst har större kärror också sin tjusning men förakta inte "små-skiten" som vissa kallar dom - dom ger flygtimmar och skoj/kr på ett helt annat sätt en di stora.
    Dock har jag märkt en tendens hos många att man "måste" ha större och större kärror - varför har jag inte riktigt förstått men jag är inte helt främmande för att det kan ligga ett uns av prestige bakom - "min är större än din" syndromet alltså. . Man säger t ex att dom flyger bättre i blåst - kan så vara om det är en snabb och tung kärra men en långsam och stor/tung har inte några uppenbara fördelar framför en lite mindre. I blåst är det hastighet som gäller framför allt - och det kan man uppnå även med mindre kärror. Men nu svor jag väl i körka igen förståss...PDT_Armataz_02_05
    Men inget utesluter som vanligt något annat - man flyger givetvis det man själv trivs bäst med.
    Hälsningar
    Roger
    Främst "småel-flygare"

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Stort kontra smått ? Ja, min erfarenhet är att de som har stora kärror flyger avsevärt mindre - Bokis undantagen givetvis.. Kanske det kan bero på att dom är bökigare att frakta och montera ihop eller kanske för att dom är dyra - och dyra krascher är ju inget vi direkt ser fram emot.
    Som gammal prestigelös RC-flygare så slår jag gärna ett slag för lite mindre elkärror. Dom kan man ha ihopmonterade i bagagerummet så "startsträckan" att börja flyga när man kommit fram till något lämpligt fält är väl på sin höjd 1 minut...
    Visst har större kärror också sin tjusning men förakta inte "små-skiten" som vissa kallar dom - dom ger flygtimmar och skoj/kr på ett helt annat sätt en di stora.
    Dock har jag märkt en tendens hos många att man "måste" ha större och större kärror - varför har jag inte riktigt förstått men jag är inte helt främmande för att det kan ligga ett uns av prestige bakom - "min är större än din" syndromet alltså. . Man säger t ex att dom flyger bättre i blåst - kan så vara om det är en snabb och tung kärra men en långsam och stor/tung har inte några uppenbara fördelar framför en lite mindre. I blåst är det hastighet som gäller framför allt - och det kan man uppnå även med mindre kärror. Men nu svor jag väl i körka igen förståss...PDT_Armataz_02_05
    Men inget utesluter som vanligt något annat - man flyger givetvis det man själv trivs bäst med.
    Hälsningar
    Roger
    Främst "småel-flygare"
    Det ena behöver inte utesluta det andra Roger
    Jag flyger allt ifrån depronflax till 2,6m bensinare, och jag kan hålla med om att de större är betydligt krångligare att få till en flygdag med. Jag har skadat mina större kärror betydligt oftare på väg till och från fältet, än vad jag gjort under flygning pga dess otymplighet. Dock tycker jag att det är värt besväret. Storleken och kraften i en större bensinare ger mig helt enkelt en större adrenalinkick, som dessutom förstärks ytterliggare av att det är en hygglig invenstering som står på spel. Jag skärper till mig lite mer helt enkelt.
    Mindre elkärror uppskattar jag främst pga av dess enkelhet, man kan gå ut på baksidan, man är flygklar på tomten inom några minuter om man vill. Sedan känns det inte lika allvarligt med en liten depronkärra, det kostar inte så mycket att plantera kärran, vilket för mig innebär en annan typ av lite busigare mer avslappnad flygning, där jag kan testa saker som jag inte vill/vågar med en större kärra. Skön pilsnerflygning helt enkelt.
    De båda typerna kompletterar varandra helt enkelt, så det där med kukmätartävling känner jag inte igen

  10. #10
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    där får jag hålla med dig vismund ! har själv nåra tillyxade depron flax samt 2 st formosor som rastas flitigt i grann skapet och dom skänker lika mycket glädje som de lite större kärrorna helt klart ! för att helt enkelt "stilla" flyg begäret så är mindre el kärror samt mindre förbrännings kärror helt toppen ! och för en heldag på fältet med "kvalitets" flygning eller vad man skall kalla det är dom större ypperligt placerade .. men som sagt transport skador ställer till det har jag märkt ! som jag skrev tidigare oavsett storlek på modellen har vi alla lika kul !
    om man har 10 st mindre eller 3 st jättar spelar ingen roll i mina ögon .. men visst är det maffig med en riktigt stor kärra att flyga runt en sån ger mer för själv känslan än vad det är "skryt" faktor att min e större än din !! men som mcgregor sa ngn uttryckte sig ang sk elskit för att dennes maskiner va minnsan större och durare ... spelar roll eller det är flyga man ska
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    ...Men inget utesluter som vanligt något annat - man flyger givetvis det man själv trivs bäst med.
    Hej igen,
    Får som sagt börja med att citera mig själv....
    Sen finns det helt klart olika kategorier av flygare.
    Vissa - ofta mycket aktiva - flyger "allt" från små-el till stora bensinare.
    Dom flyger givetvis det som passar för tillfället och jag tror att att Vismunds beskrivning passar rätt bra in där.
    Men det jag observerat är att det bland relativt många "sällan-flygare" finns en tendens att man skall ha allt större kärror - i vart fall från mitt perspektiv som flygare av "små-el". Där tror jag man "biter sig själv i rö...en" lite eftersom man knappast ökar på flygtimmarna värst mycket med såna kärror - samtidigt som det är flygtid man behöver för att på ett säkert sätt kunna flyga dessa kärror.
    Nåväl - jag skall inte göra detta till nåt större bekymmer eftersom var och en trots allt flyger vad man vill. Dock är "små-el" ett ypperligt sätt att samla på sig flygtid och erfarenhet samt att våga testa gränserna lite mera. Och utan att det kostar skjortan. Och det är helt klart till glädje och nytta även för den som också vill flyga stor-kärror.
    Sen vill jag påpeka att det inte är depron-flax jag i första hand syftar på med "små-el" utan helt vanliga kärror men i lite mindre dimension - det kan alltså lika gärna vara en Extra med 1 m spännvidd eller nån annan trevlig kärra i det lite mindre formatet.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Skillnad på propellrar El/Metanol/Bensin
    Av Ålänning i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 10:25
  2. Bensin till Metanol?
    Av NickeL i forum Allmänt om flyg
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 14:48
  3. Val av komplett metanol/bensin-båt?
    Av Ålänning i forum Båtar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 20:56
  4. Från metanol till bensin
    Av Casimir_rc i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 16:14
  5. Bensin VS Metanol
    Av loop i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •