Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Är detta okej för en nybörjare?

  1. #1

    Standard Är detta okej för en nybörjare?

    Hej alla!

    Ny på forumet

    Jag började lite trevande under 2007 med att köpa några SilverLit plan men tröttnade ganska snart på dess begränsade flygförmåga. Nu har jag beställt en Kyocho Minium Citabria som jag fastnat för lite och som jag tänkte kunde bli ett nästa steg.

    Vidare så har jag om jag får blodad tand tänkt gå vidare med en ARF Art-Tech Cessna 182 Kit med sändare och uppgradera med borstlös motor?

    Eller en Above All Wilga 2000 kanske?

    Är detta okej tycker ni? Några tips eller invändningar?


    Mvh Tobias

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Helt Ok - båda alternativen.
    Lycka till - flyg och limma.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Helst skall du köpa en riktig sändare, 6-7 kanaler computerradio. Dessa kostar dock runt 2000 uppåt så annars kan säkert flygen du föreslog funka bra.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Tobias !!
    Vad kul att du börjat flyga !, Du är mer än välkommen ner till oss i Tingsryd och flyga hos oss. På onsdag kör vi även med skolflygplan och dubbelkommando ifall du är sugen på att pröva på att flyga ett riktigt metanolplan.

    Annars kan jag verkligen rekomendera de två plan du funderar över. Båda dessa flyger fint och är lätta att lära sig flyga med. Dessutom följer de med en enkel flygsimulator som man kan träna med innan man beger sig ut och testar sitt riktiga plan.

    vi flyger på onsdagar och söndagar i Tingsryd.

    Ta en titt på vår hemsida så finns där en massa film och foton på när vi flyger mer Art-Tech Cessnorn i höstas . Där finns även en vägbeskrivning ner till fältet om du inte hittar dit.

    www.dackeflyers.se

    mvh Martin

  5. #5

    Standard Lånar tråden lite fräckt...

    Hej Tobias,

    Jag kände att min situation liknar din ganska mycket så jag lånar den lite...

    Min Minium fick jag i julas och har flugit ca 15 gånger hittils och känner att jag vill gå vidare till något mer riktigt (och som klarar lite vind...)

    Själv har jag snöat in på Extra 330L men vet att den kan vara lite utmanande (gillar dock utmaningar ;-). Wilga 2000 är en annan jag har kollat på som verkar lite enklare och jag gillar dessutom möjligheten till sjöflygning.

    Jag tänkte hålla till på ett stort fält i närheten där jag bor och har också nära till fint vatten.

    Synpunkter på mina funderingar?

    /Jonas (nyfrälst!)

  6. #6
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej kul att ni fått blodad tand men försök få hjälp av någon flygkunnig eller helst gå med i en flyklubb där får ni garanterat goa kamrater som man kan få hjälp av.Risken är större att det blir krasher ibörjan när man kör på egen hand.Ett jävla tjatande men försök få hjälp i början.
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  7. #7

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Börjar bli lite j***varning på dig lasse

    Art-Tech Cessnan vet jag av erfarenhet att den flyger bra.
    Men passa du på att hälsa på sigun och hans flygarvänner, där får du hjälp samt chansen att testa dubbelkomando.
    Om du inte har möjlighet, så träna gärna mycket i simulator innan du flyger på egen hand.
    Har märkt att nya medlemmar hos oss i stort sett flyger själva första gången, efter några timmars träning i simulatorn.
    Men det är alltid en trygghet att få hjälp första flygningen.
    Man kan få hjälp att trimma in kärran före premiären.

    /Lasse

Liknande ämnen

  1. nybörjare DJI
    Av lillefredrik i forum Quad
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 18:04
  2. Nybörjare med FPV
    Av uffe40 i forum FPV Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 22:25
  3. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  4. Belt CP motor - okej till flyg?
    Av Martin Eklund i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 00:16
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •