Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 72

Ämne: Erfarenhet, above all.

  1. #41

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Tänkte bara säga att angående servoval kör jag med dessa

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...?idProduct=662

    rakt av på både min Acromaster och Above All:s Extra 300 (120 cm) och det funkar klockrent.

    Roger.

  2. #42

    Standard

    Lustigt med servona. Full kontroll rekommenderade runt 3kg på sidorodret och 2.5kg på höjdrodret. MFT som säljer samma kärra rekommenderar 1.3kg servon rätt av.Jaja.. :-)

    Sidorodret är tydligen det som är utsatt för mest krafter. Fanns ngn kalkylator som jag inte hittar nu man kunde använda sig av för att räkna ut vad man behöver i dragkraft på servona.

    Tråkigt att kärran hamnade på vinden.

    /Håkan

  3. #43

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    225
    Jobb
    Fotograf
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Enligt en mejlkontakt med Fullkontroll "räckte" det med 1.5 kg på alla servon för att få Extran fullt 3D-duglig. "Jag flyger med det själv", löd svaret.

    Likväl gäller Acromaster eftersom den kvalar in i samma modellstorlek.

    Men vill man få perfekt prestanda så är det säkert inte fel att välja kraftfullare servon. Personligen så är i alla fall jag nöjd med dessa "billighetsservon" PDT_Armataz_02_23

    MVH

    Roger.

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mageri
    Enligt en mejlkontakt med Fullkontroll "räckte" det med 1.5 kg på alla servon för att få Extran fullt 3D-duglig. "Jag flyger med det själv", löd svaret.

    Likväl gäller Acromaster eftersom den kvalar in i samma modellstorlek.

    Men vill man få perfekt prestanda så är det säkert inte fel att välja kraftfullare servon. Personligen så är i alla fall jag nöjd med dessa "billighetsservon" PDT_Armataz_02_23

    MVH

    Roger.
    Skulle ha vetat det innan jag satte i mina dyrservon :-) (Va ju inte allt för dyra men iaf..)

    David. Jag misstänker att du redan beställt servon?

    /Håkan

  5. #45

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Fick ta ner yaken i nån timme idag för att betrakta den och ta några bilder:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=163482

    Angående servon är de redan beställda.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  6. #46

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    På tal om ingenting så har jag en calmato sports som fortfarande är i bra skick. Haft problem med att få motorn och gå som den ska och den har dött många gånger.

    Har tänkt elektrifiera den. Hi-model 4120 med ett 60amp fartreglage. Till den en 3300mah 5s. Vill ha något högre prestanda än GX40. Funkar det?

    Och angående motorinstallationen på Yaken. Hur 17 kopplar man in fartreglage/motorn rätt. Finns ju 3 sladdar. Får man testa sig fram eller? Köpte inga guldkontakter.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  7. #47

    Standard

    Himodel setupen till en Calmato ser ut att passa bra. Ang. inkoppling av fartreglage så brukar Sigun posta denna länk:
    http://www.microflight.se/connection-2.htm

    Du får prova dig fram ang. de tre kablarna till motorn. (Om du inte kan reversera rotationshåll på motorn i reglaget) Jag brukar tvinna ihop på nått sätt de tre kablarna och kolla vilket håll det snurrar innan jag löder ihop dom för gott.

    /Håkan

  8. #48

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Har lött fast multiplexkontakten hane på fartreglaget. Vi kollat motståndet och det ligger på kring 0.1-0.15 ohm. Spelar det någon roll? Eller måste man löda om?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  9. #49

    Standard

    Mätte på ett fartreglage för nått tag sedan. Det var definitivt inte så lågt. Det är inte nån konding som laddar upp? Har du ett variabelt nätagg du kan testa att koppla upp fartreglaget emot och vrida upp sakta för att se om det är kortis?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  10. #50

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    mho mena jag. megaohm nånting. Vi har inte batterier än. Men tror ni att det gör nån skillnad?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  11. #51

    Standard

    Megaohm låter å andra sidan för mycket. Ett öga så går jag upp och mäter på ett.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  12. #52
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    humm det ska nog vara milli ohm

    M=mega
    m=milli
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  13. #53

    Standard

    Jag mätte på ett fartreglage med inbyggd BEC 2,6kohm mellan plus och minus. Sedan mätte jag på ett utan BEC. Det hade en konding på ingå¨ngen och startade på runt 1kohm och ökade resistansen.

    Några milliohm låter som kortis..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  14. #54

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Då så kan jag simma lugnt med andra ord.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  15. #55

    Standard

    Kanske har missuppfattat detta.

    Hur mätte du?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  16. #56

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    En mätargrej. Mätte på multiplexkontakten. Den som skall sitta i kontakt med batteriet. Alltså ingen ström i fartreglaget.

    Men du skrev att du hade 2.6 komh? Jag hade bara 1. och när du inte hade BEC (vad det nu är) så hade du 1komh. Samma som jag hade. Eller har jag missförstått nått?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  17. #57

    Standard

    Well. Trodde att du lött kontakten sedan mätte mellan plus och minus för att se om det var nån kortis. Och om du har milliohm mellan plus och minus så tror jag nått är galet. Om du mätte så att du hade kontakt efter lödningen på samma pol och mätte upp milliohm så låter det OK.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  18. #58

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Suck. Idag så skulle vi börja montera fast roderhornen och stötstänger till höjdrodret. Det var så att förra gången så funka sidoroderservot bra men började likssom hacka i slutet. Kollade spänningen på mottagarbatteriet vi använde för att testa med och det var väldigt låg spänning så jag trodde detta var problemet.

    Sen idag hade vi ett sprillans nyladdat mottagarbatteri. Sidroderservot ställde sig snett, så att sidorodret pekade åt vänster. Det gick inte att dra sidoroderservot åt höger utan bara några mm åt vänster. Blev bara värre och värre och snart funka det inte alls. Testade på en annan mottagare och då var det helt dött. Suck!

    Sen när vi testade EM-servona till skeven. På vänstra funka det perfekt, men på högra snurra det bara runt när jag drog skev. Det stannade aldrig heller. Och på noll utslag drog det sig bara sakta. 2 av 4 servon var helt kassa.

    Tar bort de andra 2 och använder till någon billig vinge eller nått. Beställer nya från en Sverige istället.

    Hade jag bara otur? Annars aldrig mer kinaskit! Vet att jag kan skicka tillbaka och säkert få nya men orkar inte detta!

    Men en possitiv nyhet är i alla fall att batteri och laddare är skickat och kommer på tisdag.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  19. #59

    Standard

    Synd om servona men har varit med om likande. Har nån som snurrar runt liggandes beställd från HC. Tyvärr så säljs det väl kinaservon i Sverige också, å andra sidan enklare att byta..Vad står EM för i EM-servon?

    Det verkar iaf som det snart är dags för provflygning? Drog av en repa med min Katana senast idag faktiskt.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  20. #60

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Jo lite återstår på den.

    Laddare och ack kommer som sagt på tisdag, och då är det väll en hel del med inställningar och lödningar. Skulle inte bli förvånad om servona kommer då också.

    Beräknad provflygning är om 2 veckor lördag. Då har jag även tänkt premiärflyga min kyosho edge 540.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Erfarenhet av killswitch
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 20:20
  2. Erfarenhet av Contour HD 1080
    Av freddan_6 i forum FPV Kameror
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 17:20
  3. Erfarenhet av ÖMHs YAK 54
    Av rotaxpower i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 22:56
  4. Har ni erfarenhet av röjsågsmotorer?
    Av tonic i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 19:59
  5. Erfarenhet av X-Plane?
    Av heureka i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •