Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 72 av 72

Ämne: Erfarenhet, above all.

  1. #61

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Allt är ju installerat nu. Men jag funderar på det här med störningar.
    Jag har lagt mottagaren ganska långt bak, till vänster framför sidroderservot. Antennen går ur modellen direkt mot stabben, sen så svänger den 90 grader och pekar mot fenan med hjälp av gummiband, väldigt löst spänd.

    till skevrodrena så var kablarna till skevservona väldigt korta, så på den ena fick jag i Y-kabeln. Men till det andra servot blev det för svårt för då var ju vingarna tvungna att vara monterade så jag fick ta en halv meter förlängningssladd som tyvärr var det enda jag hade hemma. Är det någonting som kan störa?

    Och så har jag för mig att jag läst nått om att mottagaren måste vara på ett visst avstånd från ack/fartreglage/motor. Stämmer det.

    Jag har testat räckviddstestet. 40 meter klarade den ungefär. Är det ok? Har en hitecsändare.
    Får en futaba FF7 i maj.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  2. #62

    Standard

    Hej.

    Sorry, har varit lite bysu senaste tiden trots två semesterdagar. Det blev lixom flygväder

    Angående störningar. Antennen skall vara så rak som möjligt. Om du vinklar den 90 grader så tror jag att du kan få problem. Om du kollar på bilderna i denna tråd så har du ett exempel på hur man kan sätta dit den:
    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?p=57467#57467
    Den delen av antennen som "blir över" låter jag helt sonika hänga efter planet. Har inte haft några problem med detta ännu iaf.

    Ang. skevroderkablarna. Det skall inte vara ngt problem. Jag tvinnar mina för att minimera störningsrisken om de är långa.

    Det är rekommendabelt att hålla mottagaren så långt som möjligt från fartreglaget. Finns dock inget bestämt mått.

    För att vara säker på att du inte får störningar så skall du när du gör räckviddstestet samtidigt gasa med motorn från noll till fullt fram och tillbaka tills du känner dig nöjd. Till detta behöver du en medhjälpare som håller o planet och kollar servona (att de inte rycker)

    Fast du kanske redan har jungfruflygit kärran?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  3. #63

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Blir det bara väder på lördag så kanske kanske.. Fast då har jag konfirmationsträff :?

    Så man skall inte vinkla antennen? Citat från mft:
    Undvik att ha antennen spikrak. Det är bättre att ha en 90 graders vinkel en bit ut på antennen.

    Måste tacka dig för alla svar Hakank. Har varit till god hjälp :thank:
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  4. #64

    Standard

    Du kanske hinner före eller efter träffen

    Det var intressant ang. antennen. Har jag aldrig hört förr. Måste kolla runt lite bara för det

    Å andra sidan har du ju gjort räckviddsprov så det verkar ju OK.

    Om vi inte hörs innan, lycka till med premiären!!

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  5. #65

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Above all-yaken är premiärflugen.

    I luften kändes det verkligen att den inte vägde nånting. Svarade på vinden. Kunde flyga väldigt långsamt med den. Dock bara 4 flugningar så jag kan inte säga så mycket om den än. Men en fotbollsplan borde gå hur bra som helst att flyga på

    Premiär på en Kyosho Edge 540 med saito .91.
    Flög mycket fint. Gillade den lite mer. Mer tyngd och gick stabilare i luften.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  6. #66

    Standard

    Kul att du fått den i luften. Håller med dig om att den inte gillar vind. I allfall inte om man skall försöka flyga snyggt isf att få den att inte blåsa bort. Tyvärr är det väl så med det mesta i den viktklassen. Låter spännande med Edgen

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  7. #67
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Härligt att du flyger runt med maskinen. Och visst är det så. Den lätta vikten märks direkt när det blåser lite. Edgen är som ett goståg i jämförelse.

    Men visst är det roligt med en lättviktare. Har motsvarande din, fast Katanan... Och jag tycker den är helrolig. Försökte filma den igår. Men blev inget vidare då flygningen hamnade ur bild. Ska göra ett nytt försök ikväll

    Däremot så enda nackdelen med Katanan, vet inte om du har det på din Yak... är sidroderhornet som gör att man får så små sidroderutslag.


    God Flyglycka

  8. #68

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej!

    Samma lösning på katanan och yaken på sidorodret. Dock så satte vi i roderhornen till skeven på sidorodret. Kan det ha ändrat nått? Jag kan köra sidorodret så det tar i höjdrodret om jag vill.

    Annars kan du göra på servot, att du sätter pull-pullinkarna längre ut på servoarmen. Blir längre moment så att säga så det blir större utslag.
    Kanske du redan gjort detta men jaja.

    Har tänkt börja köra expo på yaken också, vill ha större utslag men ändå kunna flyga snyggt.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  9. #69
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Det var ju inte dumt att sätta skev-hornen på sidan. Ska se om jag hittar något som blivit över här hemma

    Det är inte servoutslaget som är förlitet. Utan sidroderhornet rent mekaniskt som tar i kroppen.

    Självklart vill man ha jätteutslag på alla roder. Det gör det lite skoj

  10. #70

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Jaha, den tog i kroppen. Det med skevroderhornen var ju inte en idé direkt utan snarare en tabbe. Beskrivningen var skitdålig.

    Jo har ni sett vilken rabatt de har på fullkontroll nu.

    Katana 140 cm för 997 spänn.

    Vore ett kul långtidsprojekt. Kanske kan följa med en sån om jag beställer ett nytt ack. Kanske kanske...
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  11. #71
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    hehe...
    ja det är ju helt klart att du ska ha en katana med i paketet om du köper batterier

  12. #72

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Så då har jag beställt nytt batteri. Lite futabadekaler. En laddkabel till BC-6 nimh och...


    ABOVE ALL SUKHOI SU-31 1400mm

    Nu behöver jag bara lite hjälp med set up. Men den tråden gör jag senare.
    Blir ett långtidsprojekt. Premiärflyg inplanerad i Juli. Kanske inte så lång men det kommer kännas som ett halvår.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Erfarenhet av killswitch
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 20:20
  2. Erfarenhet av Contour HD 1080
    Av freddan_6 i forum FPV Kameror
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 17:20
  3. Erfarenhet av ÖMHs YAK 54
    Av rotaxpower i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 22:56
  4. Har ni erfarenhet av röjsågsmotorer?
    Av tonic i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 19:59
  5. Erfarenhet av X-Plane?
    Av heureka i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •