Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Tre flygningar, två landningar

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Tre flygningar, två landningar

    Då var elektronikproblemen med min Ultimate lösta. Efter mycket prövande hit och dit kom jag till att min nya mottagare inte tål köld. Jag har reklamerat mottagaren och kommer att få en ny.

    Jag tog mottagaren ur min Sukhoi SU 31 och satte i Ultimaten för att få premiärflyga den. Modellen är ganska tung (har hög vingbelastning). Motorn är en Enya 50CX och det behövs en del bly i stjärten för att balansera upp modellen. Den ska alltså flygas med fart, vilket jag glömde i min sista medvindssväng när jag snabbt ville landa och ta om min "dramatiska filmstart".

    [ame=http://www.youtube.com/watch?v=qrKOS5YRXv4]FILMEN![/ame]

    Resultatet:

  2. #2
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Flög fint den där "Ultimaten".......

    Var ju lite tråkigt med att den klippte.......men skadorna verkar ju inte vara så stora. På:et igen bara
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ahh va tråkigt .... men det ser ut som lindriga skador ....försök balansera bort blyet med att flytta bak accen så mycket det går för att få ner vikten... en bipe e ingen fart maskin den skall smygas runt
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tre flygningar o tre landningar! Lite varierad kvalitet bara ops:
    En fråg: när du landade så s.a.s "räckte inte höjdrodret till" eller?
    Den där sortens nedslag kan vara beroende på en rejält framtungt flygetyg,been there,done that! På´t igen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Jag vet hur det känns o efter en natts sömn så kommer nya sällsamma krafter igen tack för film det är så kul att det dyker opp filmer från alla håll...yehhh

    Get high with hovering
    not drugs

  6. #6

    Standard

    Vilken fin (vår)vinterdag! Och en utomordentligt fin film med orginalljud! Och en treevlig dialekt fick du med också!

    Här båser det småspik eller regnar kameler. Börjar bli riktigt flygsjuk när jag ser dessa bilder. Synd på sista landningen men som tidigare nämts, det ser relativt lättfixat ut.

    Tack!

    /Håkan

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    ahh va tråkigt .... men det ser ut som lindriga skador ....försök balansera bort blyet med att flytta bak accen så mycket det går för att få ner vikten... en bipe e ingen fart maskin den skall smygas runt
    Jo, jag hade tänkt köpa denna modell helt ny och bestycka den med en lätt glidlagrad OS LA 46. Men nu kom jag över en begagnad färdigbyggd med Enyamotorn och blyet färdigt på plats. En koncentrerad pilot, och den går att flyga hur bra som helst.
    Ultimaten är väl nog en aerobatikmaskin som inte ska smygas runt, men överstark motor och bly är sällan en bra lösning.

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    En fråg: när du landade så s.a.s "räckte inte höjdrodret till" eller?
    Den där sortens nedslag kan vara beroende på en rejält framtungt flygetyg,been there,done that! På´t igen!
    Tja, jag får nog skylla mig själv. Jag har EN annan 40-sizekärra och det är Twisten. Twisten kan man provocera hur som helst (dra av gasen och svänga hur mycket man vill utan att den klipper).
    Min 90-size Yak 54 och min Sukhoi SU 31 1.20-1.60-size flyger jag alltid med omsorg och koncentrerar mig på landningarna vilket har resulterat i att jag flugit två år utan egentlig krasch.

    Det var en bra läxa, ofrånkomligt då man flugit länge utan incidenter och börjat bli nonchalant. Nu märker jag igen att man bör koncentrera sig på vad man gör, även om det "bara" är en 40-sizemodell. Tror inte att den är för framtung då knife edge funkade helt bra. Jag kan inte skylla på något annat än att jag var okoncentrerad - innan jag landat planerade jag redan nästa start mot videokameran.

    2'30–2'35 i filmen provocerar jag planet genom att flyga i medvind med väldigt litet gas och svänga upp mot vinden. Då märker jag att planet förlorar styrfart och dimper okontrollerat några meter.
    Efter att jag gjort min "start mot kameran" är jag missnöjd med resultatet och vill genast ta om manövern. Jag glömmer då att planera landningen och gör som med Twisten; drar av till tomgång och svänger in för landning. Tyvärr har jag inte tillräckligt med höjd för att få upp styrfart - så det är samma manöver som 2'30–2'35 men på låg höjd.

  8. #8

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    En eloge till dig Johan för din själv insikt samt förmåga att på ett sakligt sätt ransaka din flygning istället för att börja skylla på diverse andra yttre faktorer. Man lär endast av misstag man märker, en väldigt viktig egenskap för att växa som pilot.

    Mvh,
    Niklas

  9. #9

    Standard

    Jag glömmer då att planera landningen och gör som med Twisten; drar av till tomgång och svänger in för landning.
    Precis som du är van vid när du flyger funflymodeller. Jag gör precis samma med SIG somethinä' Extra. Den glider hur lätt som helst och är svår att provocera.

    Lycka till med reparation och nystart, Heja Finland!

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Vad vare för mottagare som inte tålde köld?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille
    Vad vare för mottagare som inte tålde köld?
    http://www.atalarc.fi/kauppa/view_pr...p?product=5/20

    Jag har två stycken HFD-08RD sedan tidigare, och de har fungerat helt bra på vintern. Trodde att affären hade skrivit produktnamnet fel, men den nya som jag fick i mitten av februari hette faktiskt 08RO (inte 08RD). Bilden föreställer alltså fel modell även om 08RO ser identisk ut, bara ett D som blivit ett O.

    Högst antagligen får jag en ny, likadan mottagare - så jag lär inte veta om den funkar i köld innan nästa vinter.

  12. #12
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Nu kommer jag inte ihåg om det va hitec 08RD eller RO. Men jag vet att det va fel på en batch sådana mottagare från kyosho. Hadde säjlv detta fel på en mottagare.

    Detta va förra året å jag vet att det kom upp en allmän varning på detta forum. Men hittar tyvärr inte den tråden längre
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  13. #13

    Standard

    Nää, va synd på flyget. Har ett exakt likadant ofluget hänger på
    väggen (tomma flyget). Tänkte sätta i en OS Max 46AX småningom.
    Men den där går ju att laga i en handvändning. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En anledning till att inte använda Hitec! Varför så många fel på Hitec mottagare???
    Rätt konstigt egentligen när Hitectillverkar så bra servon??

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Alla de år jag flugit har jag bara haft Hitec-mottagare och aldrig haft några som helst problem, flugit i minus 20 till plus 30 grader!!!


    Offtopic:
    Såg en gång en kille som störtade sin kärra, han hade en multiplexmottagare, Futbabaradio, Hitecservon - ska jag passa mig för dom sakerna nu?

  16. #16
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Hitecs mottagare och servon är inget problem, men sändarna är skrot
    //Tobbe

  17. #17
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Hitecs mottagare och servon är inget problem, men sändarna är skrot
    Du är inte den enda som tycker så...

    Servona skulle jag lätt ha i en stor modell men aldrig flyga en model med Hitec sändare.


    Har man haft en sändare med totalt fel i elektroniken i sändaren/fabrikatfel och hört dåligt om hitec vill man inte ha det igen. Den sändaren jag hade var en Prisma 7 hitec. De nyare är säkert bra men jag vill inte prova. 1 krash/hårdlandning räcker för mig p.g.r. av en Hitec sändare.

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    På sportlovet för nästan exakt 1 år sedan flög jag mina 3 flygningar och 2 landningar med TWM Ultimaten. Jag ville ha ner vingbelastningen och sålde bort Enya 50CX-motorn och köpte en OS LA 46 istället. Där fick jag bort ca 110g vikt. Modellen var blyad bak och tack vare den lättare motorn kunde jag ta bort allt bly från stjärten (30g).

    Idag blev det premiär med den lättare setupen, och det var en betydligt trevligare modell att flyga med. Tyvärr blev det plusgrader så snön blev snabbt mjuk, jag nöjde mig med två lyckade flygningar. Förstås var det den sämre landningen som fastnade på film.

    [ame="http://www.vimeo.com/3351704"]TWM Ultimate 40S on Vimeo[/ame]

  19. #19

    Standard

    Hakkaapäälle!

Liknande ämnen

  1. Veckans flygningar
    Av simonarvestrand i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 18:14
  2. FPV Funjet 3 flygningar i 1 - RCExplorer.se
    Av dadde i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 08:46
  3. Helgens flygningar 19-20juli
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 10:34
  4. Några flygningar i helgen... @LFC
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 18:37
  5. Liam 3 år visar landningar + posten i ånge överaskar mig
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 08:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •