Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fjärravlästa elmätare

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard Fjärravlästa elmätare

    Är det någon mer än jag som har börjat uppleva störningar på 35 bandet sedan dom nya fjärravlästa elmätarna kom upp? Jag har aldrig haft några störningar hemma förrut (bor ute i skogen) men sedan dom nya mätarna kom upp så har jag rätt rejäla störningar. Kopplar jag ihop en mottagare-servo-acc (ingen radio påslagen) och står brevid elmätaren här hemma så får jag förvisso inga störningar. Men när jag är i luften och flyger så härjar den omkring rejält.

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Vad jag förstått så har de en vanlig GSM modul i sig så de är ju de samma som en vanlig mobiltelefon och enligt vissa så kan de tydligen störa, dock inget jag själv upplevt.

    /Martin

  3. #3

    Standard

    Intressant att du tar upp det, det sitter en fjärravläst mätare på väggen strax intill mitt byggbord, inatt, jag tror det var vid 02-tiden, skickade den månadsavläsningen och jag höll på att installera en mottagare i en träskbåt. I samma ögonblick som den startade (man hör ett pip när den skickar) så fick jag full gas och sidorodret fladdrade rätt mycket.
    Det höll på några minuter och sen fungerade radion och träskbåten precis som vanligt igen.

    Nu är det inte 35mHz utan 40mHz FM som jag kör till båten.
    Lars Jonsson

  4. #4
    Gylds avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    361
    Jobb
    Trafikverket
    Klubb
    MFK LOOPING Gävle

    Standard

    Jag har inte upplevt några störningar från mätarna ännu.
    Men här hemma så sänder dom på 400MHz någonstans. Har inte exakt frekvens då jag inte forskat i saken ännu.

    Men 400MHz borde inte kunna påverka våra "leksaker" såvida du inte sitter mindre än 2meter från elmätaren. Och så nära tänker inte jag flyga!

    /Gyld
    Kenneth Gyld - Gävle

    "Man ska ha små mål här i livet - Mellanmålet"

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det borde jag kunna - har en svärm i kontoret intill mig på jobbet ..
    Det jag vet är att man i stort sett utnyttjar alla tillgängliga tekniker beroende på vad som är lämpligt i varje fall :
    * Kommunikation över elnätet.
    * Eget trådnät
    * Kommunikation över datanätet
    * Fast telefon
    * GSM
    * Kortvåg av några slag - jag ska fråga vilka frekvenser om jag kommer ihåg.
    /Patrik

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Det låter mycket intressant Pgrts! Du kan väl ta reda på om både mätaren och "mottagaren" har en mottagar och sändardel.

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag förutsätter att det är dubbelriktad kommunikation i alla fallen. Man kan gå in och göra extra avläsningar om man vill. De antenner jag har sett för kortvåg är riktantenner med storlek på över halvmetern så har du den typen av kommunikation så tror jag nog att du ser det ;-)
    Oftast så kommunicerar flera mätare i ett transformatormråde över elnätet till en router som skickar vidare via TCP/IP, telefon av något slag eller radioförbindelse.

    Det verkar konstigt att du får störningar av fjärravläsning när du är upp och flyger om du inte får det hemma. Försök att låna en scanner och se om det är signaler i luften eller något skräp som skapas i ditt plan.
    Det finns en hel del grymma fartreglage och servon som ger störningar till mottagaren.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Okej! Jag ska försöka få tag i en scanner och ge mig ut på frekvensjakt, några tips vart man kan få tag i en sån?

    Ja jag tycker det verkar konstigt jag också, det konstiga är att jag kan stå och hovra i några minuter typ, sen flyger jag en vända sen kommer jag på samma ställe igen så har jag megastörningar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •