Läste MFN och "Skall jag och min klubb vara med i SMFF"?

Jag hoppas att var och en nu på 2000-talet har valfriheten att själv avgöra om och vilket förbund man vill tillhöra.

Det går bra för RCFF - vi har vuxit kraftigt och utgör nu 10 procent av landets organiserade modellflygare. Bra marscherat på på lite mer än ett år! Forumet har vuxit lika snabbt och är stundtals landets mest besökta modellflygforum. Men det är ju bara siffror...

Jag vill dock lägga några punkter tillrätta från "Micke"'s påståenden i senaste MFN:

1. RCFF och SMFF har samma försäkringar - Olycksfall och Ansvar. RCFF:s Mats Erlandsson förhandlade fram den år 2006. SMFF "köpte" senare samma produkt från If. Så om SMFF har fått betala ut försäkringsersättning till en "snyltare" - om det antyds att det skulle vara en RCFF-ansluten modellflygare - så är det ju samma försäkringsbolag som betalar ut ersättningen. Jag skulle inte tro att försäkringsbolaget då bryr sig i fallet.

2. RCFF:s medlemmar betalar ca 25 kr av sin medlemsavgift för försäkringarna - SMFF:s medlemmar betalar ca 5 kr av sin medlemsavgift till försäkringarna.

3. Frekvenstilldelning och tillgång styrs av Europeiska dokument - precis som Luftfartsstyrelsen. Så det arbete som behöver läggas ner på de frågorna är inte allt för betungande.

4. Luftfartsstyrelsen vill INTE styra och ställa med modellflyget - de vill definiera en klar gräns mellan vad som är modellflyg och vad som är UAS. De punkter som lades fram var ett mycket löst utkast - och som med största sannolikhet kommer att försvinna. Detta beroende på de bägge förbundens respons. Vi ska arbeta inom förbunden på att höja säkerheten genom enkla och tydliga säkerhetsregler och så ska vi arbeta med utbildning och uppföljning av de mer komplexa modellplanen. Inget märkvärdigt i det. Så var inte så rädda för myndigheterna - de bits inte - men det är ju lätt att framstå som hjälte om man håller inne informationen och blåser upp det hela och ge det oerhörda proportioner.

5. Ett förbund som inte har kunskap om hur föreningsstadgar ska tolkas och som i exempelvis Lunds Radioflygklubbs fall synnerligen aktivt kör över den lokala klubbens medlemmar genom att ta över klubbmötena och där blanda förbundets stadgar med den lokala klubbens stadgar - allt till sin egen fördel - ska vara VÄLDIGT försiktig att ta ordet demokrati i sin mun.

6. Ett förbund - som ju har sina medlemmars förtroende - ska naturligtvis tänka: VAD KAN VI GÖRA FÖR ATT VÅRA MEDLEMMAR FÅR DET BÄTTRE? Det motsatta hör forntiden till - den tid då man vattenfyllde gruvor för principens skull.

7. Vad gäller meetings och försäkring. RCFF:s försäkring täcker allt då man har ett meeting och bjuder in åskådare. Det finns däremot restriktioner om det är en TÄVLING - och det är ju SMFF:s gebit och dilemma. Så RCFF-klubbarna behöver inte teckna någon extra försäkring för att arrangera ett meeting med eller utan publik.

Jag har fått samtal om att det andra förbundet ringer klubbar och hotar med indrivning om medlemsavgiften inte betalas in till det förbundet. Jag hoppas det är ett felaktigt rykte. Man betalar ALL medlemsavgift i förskott - ett förbund kan alltså inte kräva in medlemsavgiften eller hota med indrivning - den är enligt lag helt frivillig precis som din hemförsäkring, fackförbundsavgift, etc. Betalar Du inte - får du bara inte varan.

Så jag tycker ju inte att MFN:s skibenten "Micke" befinner sig speciellt mycket i verkligheten.

Jag tycker vi ska blicka framåt och verkligen jobba för ett kul och nöjesfyllt modellflyg i landet där vi alla kan träffas på fälten utan tjafs, sneda blickar och revirtänkande.

Mvh
Ove