Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Fjrravlsta elmtare

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    159
    Jobb
    Konstruktr
    Klubb
    Bollns MFK

Standard Fjrravlsta elmtare

r det ngon mer n jag som har brjat uppleva strningar p 35 bandet sedan dom nya fjrravlsta elmtarna kom upp? Jag har aldrig haft ngra strningar hemma frrut (bor ute i skogen) men sedan dom nya mtarna kom upp s har jag rtt rejla strningar. Kopplar jag ihop en mottagare-servo-acc (ingen radio pslagen) och str brevid elmtaren hr hemma s fr jag frvisso inga strningar. Men nr jag r i luften och flyger s hrjar den omkring rejlt.

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Vad jag frsttt s har de en vanlig GSM modul i sig s de r ju de samma som en vanlig mobiltelefon och enligt vissa s kan de tydligen stra, dock inget jag sjlv upplevt.

/Martin

Standard

Intressant att du tar upp det, det sitter en fjrravlst mtare p vggen strax intill mitt byggbord, inatt, jag tror det var vid 02-tiden, skickade den mnadsavlsningen och jag hll p att installera en mottagare i en trskbt. I samma gonblick som den startade (man hr ett pip nr den skickar) s fick jag full gas och sidorodret fladdrade rtt mycket.
    Det hll p ngra minuter och sen fungerade radion och trskbten precis som vanligt igen.

Nu r det inte 35mHz utan 40mHz FM som jag kr till bten.
    Lars Jonsson

Gylds avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Kassa, service och skerhetsansvarig p Mediamarkt
    Klubb
    MFK LOOPING Gvle

Standard

Jag har inte upplevt ngra strningar frn mtarna nnu.
    Men hr hemma s snder dom p 400MHz ngonstans. Har inte exakt frekvens d jag inte forskat i saken nnu.

Men 400MHz borde inte kunna pverka vra "leksaker" svida du inte sitter mindre n 2meter frn elmtaren. Och s nra tnker inte jag flyga!

/Gyld
    Kenneth Gyld - Gvle

"Man ska ha sm ml hr i livet - Mellanmlet"

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Det borde jag kunna - har en svrm i kontoret intill mig p jobbet ..
    Det jag vet r att man i stort sett utnyttjar alla tillgngliga tekniker beroende p vad som r lmpligt i varje fall :
    * Kommunikation ver elntet.
    * Eget trdnt
    * Kommunikation ver datantet
    * Fast telefon
    * GSM
    * Kortvg av ngra slag - jag ska frga vilka frekvenser om jag kommer ihg.
    /Patrik

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    159
    Jobb
    Konstruktr
    Klubb
    Bollns MFK

Standard

Det lter mycket intressant Pgrts! Du kan vl ta reda p om bde mtaren och "mottagaren" har en mottagar och sndardel.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Jag frutstter att det r dubbelriktad kommunikation i alla fallen. Man kan g in och gra extra avlsningar om man vill. De antenner jag har sett fr kortvg r riktantenner med storlek p ver halvmetern s har du den typen av kommunikation s tror jag nog att du ser det ;-)
    Oftast s kommunicerar flera mtare i ett transformatormrde ver elntet till en router som skickar vidare via TCP/IP, telefon av ngot slag eller radiofrbindelse.

Det verkar konstigt att du fr strningar av fjrravlsning nr du r upp och flyger om du inte fr det hemma. Frsk att lna en scanner och se om det r signaler i luften eller ngot skrp som skapas i ditt plan.
    Det finns en hel del grymma fartreglage och servon som ger strningar till mottagaren.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    159
    Jobb
    Konstruktr
    Klubb
    Bollns MFK

Standard

Okej! Jag ska frska f tag i en scanner och ge mig ut p frekvensjakt, ngra tips vart man kan f tag i en sn?

Ja jag tycker det verkar konstigt jag ocks, det konstiga r att jag kan st och hovra i ngra minuter typ, sen flyger jag en vnda sen kommer jag p samma stlle igen s har jag megastrningar.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •