Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: 3W 85iB2 Problem

  1. #21

    Standard

    Hej igen Tobben, undrar om inte Ludde menar att trycksätta även vevhuset. Det poppade upp ett minne :idea: från en artikel jag läste för många år sedan. Det var en 2-T MC eller moppe som skulle renoveras och då tätades insug och utblås. Trycksättning genom tändstiftshålet, sedan om man har kolven nere så måste väl vevhuset trycksättas bakvägen av kanalerna. Sedan var det något medel som smörjdes på misstänkta ställe typ packboxar cylinderfot,delningen av motorblocket mm. Kommer inte ihåg vad det var för medel som användes men det ska ju vara något som det blir luftbubblor i där det läcker. Kan det kanske gå med en såpblandning?
    Sedan kom jag att tänka på en skoter som jag inte fick ordning på, där tog verkstadskillen vanlig startgas och sprutade på vevaxelpackboxen när motorn gick på tomgång och varvet ökade markant några sekunder, bytte packbox och motorn blev som ny. Blir kanske svårt att få startgas till packboxen på en flygmotor när proppen snurra och blåser, men kanske om man drar en slang från startgasflaskan bakifrån över motorn och sätter fast nära vevaxel på något sätt? Vi får hoppas Ludde kommer med ett kanonsvar hur man gör

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Membramen i förgasaren bör bytas regelbundet. Hör med en motorsågsfirma!

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Hej Jaka. Hela förgasaren är splitterny den kom direkt från 3W likaså reedläpparna, tändstiften är också nya. Mvh Tobbe

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Hej. Nu är "pluggen" provad... Ingen förbättring. Är 3W känsliga på tändningen? Om den skulle vara fel nån grad? Jag tycker det e som konstigt att den ryker ur cylindern som man vrider nedåt? Jag har NGK CM-6 tändstift i den nu finns det något alternativ att prova med? Mvh Tobbe

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Ähh, nu tar jag den enkla vägen... Jag skickar ner motorn till 3W i Tyskland så får dom göra ett försök. Kompisen min pratade med dom idag om mina problem och dom sa att det var bara o skicka ner den så dom fick kolla vad det var för fel så jag kan flyga i sommar. Mvh Tobbe

  6. #26
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Varför inte komma med på motorworkshoppen i Stockholm nästa lördag 19 april, där kan Du få många, många bra svar och mycket nyttig information.

    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6935

    Mvh
    Ove

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Jo visst hade det varit kul... Men det är ju en bit att åka... 80mil enkelväg. Sen vet jag på ett ungefär hur motorer funkar, (jag har varit bilmekaniker förut) Men ordna en träff lite närmare så kommer jag garanterat PDT_Armataz_02_43 Mvh Tobbe

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobben_
    Hej Ludde. Du tänkte ungefär som ett kompprov?
    japp provtryck hela rovan inklusive vevhuset.. plattjärn och gummi på utblås, samma på insug fast med en liten pip för att sätta fast en tryckklocka.. skubbe till närmsta gräsklipparmek så trycker dom den där rätt fort.. dom har normalt plattorna till insug utblås oxo, ser att tråden sprungit ifrån mig.. :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Nu har motorn kommit tillbaks. Dom har bytt förgasarplattan till en som är "rak", den jag hade innan var vinklad 90grader. Är det någon som vet vad "Resitex" betyder? Enligt google så är det typ ett recin eller speciell textilyta? På kvittot från 3W skriver dom:
    Engine rebuild to Resitex
    Vad nu det kan betyda... Provkörning i bänken imorgon.
    Hoppas att den går som den ska. Mvh Tobbe

  10. #30
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Kan det möjligen vara så att det NU sitter 2st små magneter framme i medbringaren, och att det bara satt EN när du skickade ner motorn? Isåfall har du en mycket trolig anledning där.... Du hade säkerligen det gamla tändsystemet på din motor innan, och de tändsystemen strulade ligegrann på alla möjliga sätt, därför uppgraderade 3W tändsystemet, och det nya behöver 2 magneter....
    (detta borde dock inte påverkas av hur du lutar motorn, men man vet ju aldrig!
    Våga vägra Powerbox!

  11. #31
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobben_ Visa inlägg
    Nu har motorn kommit tillbaks. Dom har bytt förgasarplattan till en som är "rak", den jag hade innan var vinklad 90grader. Är det någon som vet vad "Resitex" betyder? Enligt google så är det typ ett recin eller speciell textilyta? På kvittot från 3W skriver dom:
    Engine rebuild to Resitex
    Vad nu det kan betyda... Provkörning i bänken imorgon.
    Hoppas att den går som den ska. Mvh Tobbe

    Du får ju hoppas att den går så bra så att den går att sälja, så kan du ju köpa dig
    en DA-100
    //Tobbe

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Hejsan Per P. Jag hade det nya tändsystemet sen innan med 2 magneter, en röd o en grön. Det står 4.1 på boxen. Det konstiga var ju att den gick super bra "plant" men då man lutade den mer än 90 grader surade den på cylindern som var nedåt...

    Tobbe. Jag hoppas att den går bra för då slipper man ju bygga om en massa... men men nog e man bra nog sugen på en DA100. Vi får se imorgon kväll om det blir en sverker

  13. #33
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jag tror nog att den går fint nu, tror du inte att den är provkörd i Tyskland?
    //Tobbe

  14. #34

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Mjo... Det står på kvittot. "Engine test run o.k". Men undra om dom vred motorn medans den var igång...

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Jaha då var den provkörd och provflugen. Den vart bra nog mycke bättre men jag kommer att sälja motorn och beställa en Da100 inom en snar framtid. Finns annons under säljes. Mvh Tobbe
    Senast redigerat av Tobben_ den 2008-06-21 klockan 15:25.

Liknande ämnen

  1. Kds problem
    Av Alanthor i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 22:12
  2. SMF-problem?
    Av sundqvistjohan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:38
  3. Problem med YS 63
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 00:38
  4. Problem med ARF:er ??
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 00:35
  5. t-rex problem
    Av Claes i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •