Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: RCFF:s försäkring

  1. #21
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Med tanke på hur noga ni vill ha förklarat försäkringsvillkoren så kan vi ju börja med flygningen. Att flygningen går säkert till är ju en förutsättning för att försäkringen ska gälla. Sen får ni tycka att det är petigt eller pennalism eller vad ni vill, det är bara att gilla läget.

    Ett flygfält (fältet) är området (gräsplanen) där planen startar och landar, inget annat. I direkt anknytning till fältet ska det finnas en pilotruta där piloterna står tillsammans och flyger, man skall inte stå en bit ifrån varann utan nära så att man lätt kan prata med varann och inte riskera att en sändare slår ut en annan.

    Vidare skall all flygning ske framför piloterna i ett klart utmärkt flygområde. I detta område ska inga människor eller annat "obehörigt" vistas. Vid start eller landning ska man i klara ordalag meddela sina kamrater att "jag startar" eller "jag landar".

    Har ni några frågor i samband med flygsäkerhet så bara skriv så ska jag svara.

  2. #22
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Försäkringarna är inte relaterade till Säkerhetsreglerna vad jag vet. Att följa våra säkerhetsregler är ett krav vi i RCFF ställer för att minimera riskerna. Försäkringsbolaget har en produkt - som även passar modellflygverksamhet. Det är i grunden en företagsförsäkring som ska skydda företagets anställda vid Olycksfall (personskada) och Skada på egendom. Andra företag som tecknar denna försäkring har inga regler, i likhet med att Du inte har några specifika regler för hur du ska agera och verka för att din hemförsäkring ska gälla. Det bedöms i varje enskilt fall som Örjan mycket riktigt skriver.

    RCFF:s säkerhetsregler behöver ändå kontinuerligt ses över. Om man flyger med vad man kan anse vara ett sunt förnuft bör det hela hålla i rätten. En försäkring faller ut i alla lägen, men sedan kanske försäkringsbolaget drar öronen åt sig och höjer premierna då riskbedömningen kanske blir en annan.

    Så jag kan inte ge ett bättre svar. Jag hade inte velat att våra säkerhetsregler skulle tas bort - bara för att inte riskera skada ett eventuellt försäkringsscenario.

    När vi frågat försäkringsbolaget har vi fått svar att försäkringen gäller fullt ut. Vill man veta mer är det bästa att i så fall själv kontakta en försäkringsjurist. Vi tycker inte det behövs utifrån de svar vi fått.

    Mvh
    Ove

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Människorna (piloterna) ska stå i pilotrutan när dom flyger med sina plan. Kanske dax att läsa säkerhetsföreskrifterna?
    I säkerhetsföreskrifterna brukar väl stå att man får lämna pilotrutan när man startar och landar.

    Och framför allt: Frågeställningen gällde ju denna formulering: "Flyg aldrig i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du inte riskerar att ställa till skada på människor, djur och materiel.". Jag skulle definitivt hävda att de piloter och åskådare som befinner sig på anvisad plats vid modellflygfältet ändå riskerar att skadas vid en felmanöver, radiostörning eller liknande. Tolkar man villkoren bokstavligt, vilket försäkringsbolaget kan välja att göra om deras försäkringsvillkor refererar till dessa regler, så måste man ju vara säkert en kilometer från närmsta människa, hus och annan egendom som kan skadas, för att få flyga. Och vad har vi då för nytta av försäkringen?

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong
    Oj vad högljudda ni blev.
    Jag tänkte bara haka på trenden att skrika högre för att mina argument ska gå fram bättre...

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong
    Vad jag menar med fältet är parkering, depå och pilotruta vilket jag trodde att ni förstod.
    Där visstas ju faktist en del människor sammtidigt som flygning sker.
    Minst en av oss förstod det.

    Mvh,

    /Fredrik[/b]

  4. #24
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Visst riskerar man en olycka så fort planet är i luften, det säkraste hade varit att inte flyga alls men rätt så tråkigt i längden .

    Med det som jag skriver menar jag att om man gjort sitt yttersta för att göra flygningen så säker som det går så bör man ha ryggen fri. Det finns tydliga regler för hur flygning ska bedrivas på tex en klubb, om man bara följer dessa så är riskerna med vår hobby minimerade till ett minimum, ett helt säkert scenario för radioflygning finns inte, det är en utopi.

    Där finns inget i våra säkerhetsföreskrifter som heter "borde" eller "det brukar", reglerna är svartvita och skall följas.

    No hard feelings, detta är bara ett måste.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard Försäkring

    Hej
    Som ni nog märkt har jag inte skrivit på ett tag då jag tycker detta har spårat ur helt.
    Men försäkringsfrågor och säkerhetsfrågor ligger mig varmt om hjärtat.
    Nu till ett par viktiga punkter.

    Ove du har rätt , försäkringen faller alltid ut till tredje part om man betalt premien i tid och allt sånt.

    MEN! och där har Roger med flera rätt ,om försäkringsbolaget kan hitta ett kryphål genom till exempel felaktigt skrivna eller luddiga regler från tex RCFF:s sida ,så kan det faktiskt bli så att den enskilda medlemmen får återbetala hela kostnaden för tredje part till bolaget.

    Jämför med en rattfylla där försäkringsbolagen ofta kräver in sina kostnader när man kan bevisa vem som kört bilen
    ( jo jag arbetar med sådana saker ,rattfyllerister alltså så jag hoppas att jag slipper möta någon modellflygare bland mina klienter ).

    Så snälla tänk igenom hur skrivningen är så att ingen skall behöva hamna i kläm, det måste gå att få till det .
    anledning till ändring : stavfel ser alltid illa ut
    Mvh Heliuffe

  6. #26
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Denna debatt tenderar till att bli en omöjlig knut att lösa. Man kan tänka sig vilka hemska scenarior som helst - men man kommer inte närmare svaret. Det finns inget konktret svar då det specifika fallet aldrig är prövat. Man får lita på de besked man får när man tecknar försäkringen. Hur vet Du med säkerhet att du får ersättning när Du krockar din bil?

    Det är som att fråga en person "Slår Du fortfarande din fru"? Hur man än svarar blir det fel...

    Heliuffe, om vi har devisen "Flyg med omdöme" så är väl det tillräckligt luddigt för att inte försäkringsbolaget ska kunna hävda att vi gett fel rekommendationer.

    Mvh
    Ove

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Visst riskerar man en olycka så fort planet är i luften, det säkraste hade varit att inte flyga alls men rätt så tråkigt i längden .
    Påminn mig inte! Jag har provat inte flyga alls-taktiken i flera veckor nu. Det har inte skett några olyckor, men uj vad tråkigt jag har haft...

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    Där finns inget i våra säkerhetsföreskrifter som heter "borde" eller "det brukar", reglerna är svartvita och skall följas.
    Jag refererade till modellflygfältens säkerhetsföreskrifter, inte RCFF:s dito.

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle
    No hard feelings, detta är bara ett måste.
    Jag har inga hard feelings alls, och hoppas det är ömsesidigt. Jag åtnjuter bara det öppna diskussionsklimatet.

    Mvh,

    Fredrik

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hej Ove
    Faktiskt så tycker jag att den raden säger mer än om det står "flyg inte..."
    Eftersom det strävas efter så enkla regler som möjligt så är en sådan regel mycket lättare att efterfölja .
    Därmed inte sagt att jag tycker det är bra.

    Min egen uppfattning är att en klubbstyrelse eller en av klubb eller förbund utsedd person bör titta på flygställen och dokumentera dem (varför inte i ett enkelt formulär här eller på annan plats på nätet så att alla kan se om en plats är lämplig)
    Det skulle göra det enklare att följa reglerna då, och svårare för bolagen att hävda motsatsen.

    Mvh Heliuffe

  9. #29
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Mycket sällan jag kritiserar er, för oftast har ni väldigt vettiga åsikter men detta är något som bekymrar mig lite.

    Som Roger skrev tidigare:
    Exempel 1: "Flyg aldrig i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång och cykelvägar.

    Exempel 2: "Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du inte riskerar att ställa till skada på människor, djur och materiel." Har vi verkligen uppfyllt detta krav om vi råkat ut för en olycka som åsamkat egendom eller människor skada ?

    Exempel 3: "Säkerställ att all flygning sker inom tillåtet flygområde."
    Detta betyder ju i praktiken att jag är helt oförsäkrad när jag flyger på en fotbollsplan, eftersom det går cykelväg längs planen och det finns bebyggelse mindre än 200m från planen. Parkflygning likaså är ju omöjlig. Det enda tillfället som funkar är ju på öppna fält avskiljt från bebyggelse, och som inte är attraktivt för promenader.

    Så frågor är:
    1) Kan jag flyga på en fotbollsplan eller är jag oförsäkrad?
    2) Kan jag flyga i en park?

    Om man flyger med vad man kan anse vara ett sunt förnuft bör det hela hålla i rätten
    Jag kan hålla med dig Ove om att sunt förnuft bör hålla, men tror du att försäkringsbolaget låter bonnvett råda i en tvist? Sorry, jag tror faktiskt att juridik väger lite tyngre i det fallet.

    Som någon också påpekade, vad gäller för egendom som står i anslutning till fältet? Ingår det i fältet, eller inte? Om inte så är det ju angränsande verksamhet som omöjliggör flygningen, eller hur? Jag vet att det är petigt, men juridiska dokument ÄR petiga och om försäkringen och förbundet skall få ordentlig tilltro, tror jag inte att man kan avfärda det från förbundets sida. Om nödvändigt kan det väl vara på sin plats att anlita en jurist! Är det inte i allas intresse Ove? Försäkringen är ju något som förbundet förmedlar till medlemmarna.

    Vill man veta mer är det bästa att i så fall själv kontakta en försäkringsjurist. Vi tycker inte det behövs utifrån de svar vi fått.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Sorry för att jag drog igång "cirkusen" - det var faktiskt inte meningen.
    Men nu säger ju Ove att försäkringen inte är kopplad till RCFFs Säkerhetsregler - det är bra.
    Men bara för att vara på säkra sidan så tycker jag ändå att RCFFs Styrelse skall förenkla skrivningen. Tror att jag och bl a Heliuffe har rätt likartade åsikter här och jag ser inget motsägelsefullt i att förenkla regelverket för som det är skrivet idag så är det motsägelsefullt gentemot andra utsagor som att vi kan flyga nästan "överallt" bara vi tillämpar sunt förnuft - det stämmer definitivt inte med regelverket.
    Men nu tycker jag att vi låter Styrelsen ta den pucken och ägnar oss åt det vi älskar - alltså "Far och flyg"..
    Hälsningar
    Roger - uppviglaren... PDT_Armataz_02_05

  11. #31
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tycker inte jag kan tillföra mycket mer i diskussionen.

    Använd omdöme - är du osäker på om en fotbollsplan är bra för en parkflyer, så fråga en kamrat. Att "godkänna" fält och platser runtom i landet för inte frågan om försäkringen gäller eller ej en millimeter närmare sin lösning. Då om något målar man ju in sig i ett hörn.
    Sunt förnuft håller - och det ska mycket till att bevisa att man inte använt just sunt förnuft. Försäkringbolaget får betala, men som resultat kan försäkringsbolaget kanske omvärdera risken och kanske höja eller stoppa försäkringen.

    Vi har vid ett flertal tillfällen frågat försäkringsbolaget och fått samma svar varje gång. Försäkringen täcker medlemmar i RCFF - utan snack om att säkerhetsreglerna ska följas etc.

    Jag tycker det är att spilla tid på att forska djupare i frågan. Vi är flera som fått svar från försäkringsbolaget. Behövs det en jurist för att ytterligare ge ett svar på ett tänkt scenario? Då blir ju svaret endast för det unika scenariot.

    Det finns inte två olyckor som är likadana - inte en som man slår sig två gånger på samma tumme med en hammare. Så varje enskilt fall bedöms utifrån just det scenariot.

    Skulle olyckan vara framme så görs - i extrema fall - en bedömning om grov oaktsamhet var orsaken till olyckan. Det är ungefär samma sak som att inte ge en styrelse ansvarsfrihet. Det ska finnas mycket stora och uppenbara brister för att det ska hålla juridiskt.
    Ett flygbolags försäkring faller ut till passagerarnas efterlevande även om det var piloterna som med flit flög in i en bergvägg...

    Men visst, det finns anledning att se över våra säkerhetsregler.

    Mvh
    Ove

  12. #32
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Det handlade ju om villkoret att följa reglerna, och att dessa regler var tvetydiga och olyckligt formulerade.
    Men säger du att det är frid och fröjd att fortsätta flyga på en tom fotbollsplan när ingen cyklar förbi så litar jag på det. Och personligen tycker jag ju också att det ska fungera. Men lik förb*nnat är cykelvägen där, och det gillar inte era regler

    Förhoppningsvis får vi aldrig reda på om försäkringen funkar eller inte.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  13. #33
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    skall man följa säkerhets reglerna slaviskt så skall man väl inte ens ta med sig planet då ju möjligheten till en olycka finns redan från början
    smff säkerhets regler är inte så hemskt olika i formulering heller sunt förnuft måste ju råda i alla lägen !
    en 2 meters kärra på 5 kilo tar man väl inte med sig till utkanten av byn å flyger på fotbollsplanen om man har sunt förnuft? medans man kanske kan tänka sig att flyga sin lilla depron kärra på 150 gram på sin egen tomt ! måla fan på väggen kan vi alla möjligheterna till en olucka finns alltid oavsett vilka säkerhets regler vi har.
    det är farligt att skita för holken kan ju spricka skämt å sido hur å vad försäkringen gäller lär vi inte få reda på förrens den dagen det inträffar en olycka så använd sunt förnuft så kanske den olyckan inte blir så alvarlig !
    bara mina tankar ...
    mvh
    kenneth i åsarp
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #34

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM

    Vi har vid ett flertal tillfällen frågat försäkringsbolaget och fått samma svar varje gång. Försäkringen täcker medlemmar i RCFF - utan snack om att säkerhetsreglerna ska följas etc.
    Mvh
    Ove
    Det var det svaret som jag ville ha, tack Ove.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej igen,
    Sorry för att jag drog igång "cirkusen" - det var faktiskt inte meningen.
    Men nu säger ju Ove att försäkringen inte är kopplad till RCFFs Säkerhetsregler - det är bra.
    Tycker inte du skall be om ursäkt, det var tydligen ett ämne som berör oss alla.
    Jag tycker att det är viktigt att känna den tryggheten när man flyger och nu fick vi ju svaret som du efterfrågade.
    Nu skall vi ju ändå följa de uppsatta reglerna så inget skall ju i praktiken kunna hända, om man tänker till lite innan varje flygning.
    Men det känns tryggare att veta att vi så att säga inte förser motparten med extra amunition.

    Mvh Lasse

  15. #35

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    129
    Jobb
    Örjan Wessberg Kolarvägen 4 61172 Stigtomta
    Klubb
    Nyköping

    Standard nejdå..

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Tack för den kängan, Örjan !
    Frågan är på intet sätt illa menad utan den avser om försäkringsvillkoren är relaterade till RCFFs Säkerhetsregler på något sätt. Svårare än så är den inte. Skulle så vara fallet så är det min uppfattning att regelverket skulle "mjukas upp" lite för att inte riskera sätta en enskild medlem i en ohållbar situation. Finns det ingen som helst koppling till Säkerhetsreglerna så är det jättebra - bara vi får veta det.
    Förstår faktiskt inte din upprördhet - jag ser inget fel i att man vill veta vilken "produkt" man köper oavsett om man köper från RCFF eller SMFF...
    Hälsningar
    Roger
    Nejdå, jag är absoult inte upprörd och jag vet av erfarenhet att du är en vettig person med båda fötterna på jorden.
    Det jag upplevde som tröttsamt var egentligen inte din sakfråga, utan mer "gäller/gäller inte"-resonemanget som följer efter ditt första inlägg.

    Faktum kvarstår att det är en så gott som omöjlig fråga att besvara.
    Det bedöms helt och hållet från fall till fall, och det ska väldigt mycket till för att försäkringsbolaget ska neka ersättning. Jag har varit inblandad i ett stort antal försäkringsärenden i mitt jobb och min erfarenhet är att f-bolagen faktiskt är ganska humana. Om du har "rent mjöl i påsen" och har uppträtt på ett korrekt sätt för att göra vad du kan för att undvika en olycka så är det normalt sett inga problem. Om du flyger en 5kg 2meters-kärra på en fotbollsplan som ofta har bebyggelse bredvid etc., så har du "de facto" brustit i omdömmet, men troligtvis så skulle det inte bli några problem iallfall, då sådana regler är luddiga och kan tolkas på olika sätt, beroende på hur man vinklar dom etc.

    Att försäkringsbolagen skulle utnyttja varje kryphål i världen för att slippa betala ut ersättning är en myt! Så fungerar det inte i praktiken.

    Hoppas iallfall att vi slipper uppleva en rättstvist ang detta.
    Flyg hårt och mjukt!
    \Ö.
    Spektrum DX7
    Spektrum DX3

    CmPro Cessna 182
    AXN Floater
    Sky Raider Mk1
    Seagull Spacewalker 2

    Kör även bil och båt när vädret tillåter:
    * HPI Savage ATV *
    * RS Racing Baja Buggy (30cc Bensin)
    * HPI Brama *
    Plus en radiostyrd pulka, radiostyrd vattenskooter och lite annat...

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Försäkringen gäller inte bara i hela Norden - den gäller i hela världen. Du ska bara informera RCFF:s styrelse innan du åker iväg så att vi är briefade om var, när och hur du ska flyga ute i världen.

    Som sagt - uppfyller Du RCFF:s Säkerhetskrav - där man ska flyga med gott omdöme gäller naturligtvis försäkringen.

    Mvh
    Ove
    Det är ju helt strålande PDT_Armataz_02_43

    Då jag flyger i en park (modell sketstor) hos syrran i England.
    Hörde med kollegor på www.rcmf.co.uk och med svågern (polis) om det skulle vara några problem, vilket det inte var om man hade lämplig försäkring.

    Peter
    - Growing old is mandatory, Growing up is optional -

Liknande ämnen

  1. RCFF:s försäkring, Vad ingår?
    Av rally4kalle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •